Raskaus ja kissat

Taisin jostain lukea että sisäkissat eivät kai kovin herkästi tartuttaisi tota toksoplasmoosia..? Mutta en siis tiedä.
Itse sain ensimmäsen kissan 6-vuotiaana joka kulki vapaana ulkona ja toi millon mitäkin rottia näytille. Sen kanssa on tullut syötyä samoja jätskejä vuorotellen nuollen silloin penskana. Olen myös hyppinyt syystä tai toisesta ties missä lehmän ja hevosen kakkakasoissa niin jotenkin on sellanen fiilis että mä oon tainnut saada sen tartunnan jo lapsena..
Mutta vaikka en olisikaan niin en mä kuitenkaan stressaa nuista kissoista. Kun vaan muistaa pitää perushygieniasta huolta eikä anna kissojen raapia ihoa niin tuskin mitään vaaraa on. :cat:

Oon ollut kissojen kanssa tekemisissä paljon ihan varhaislapsuudestani alkaen ja aikanaan saanut jonkun sienitaudin etelänmatkalta, kun silittelin kissoja. Se hoidettiin sillon aikanaan pois. Nyt omistan kaksi laiskanpulskeaa sisäkissavanhusta, jotka ovat olleet kanssani jo kolme-neljä vuotta tällä kokoonpanolla. En näe kovin realistisena että saisin yhtäkkiä vanhoilta tutuilta sisäkissoiltani mitään uusia tauteja raskausaikana, ainakaan mitään sellaisia mitä en olisi niiltä jo tähän mennessä saanut.

Meillä kissa josta edelliset omistajat luopuivat raskauden vuoksi. Itse en meinaa luopua, vaan hankkia toisen. En vaan ajankohtaa Osaa päättää.. Ennen syntymää ois ns helpoin kun pennut on pentuja.. Syntymän jälkeen olisi kissalle toisesta muutakin uutta seuraa kuin herkullisen tuoksuinen vauva.. Mut taaperolle olisi ehkä eniten iloa uudesta kaverista.. No, onneks ehtii tässä miettiä ja sumplia asioita vielä!
Se kissaverkko (tai kananhäkki) pitää kyllä just in case hommata niin ei tarvi olla ihan jatkuvasti silmät selässä kun vauveli nukkuu

Ananaskuu: En oo varma, mutta jostain olen lukenut että pennuissa isoin riski toksoplasmaan. Selvittäisin asian ennen kuin hankkisin pentua raskausaikana. :)

Minäkin olen kuullut, että raskausaikana ei kannata hankkia kissanpentua toksoriskin vuoksi.

Hyvä tietää, kiitos teille! (Kamala Jos olisin kun hankkinut pennun jo nyt! Kääk!) En asiaan ole tosiaan vielä ehtinyt perehtymään, mutta tämä helpottaa huomattavasti pohdintaa ;) voi olla että pentu siirtyy sitten peräti sinne taaperoajalle. Eli nykyisen kehrääjän kanssa opetellaan uutta sitten yhdessä.

Onko teillä kissat jotenkin normaalia lempeämpiä? Täällä ollaan ihan kiinni koko ajan ja on nuollut naamaa ym jo ennen kuin itse raskaudesta tiesin. En kyllä tykkää siitä, kissa ihmettelee.. Tuntuu että tuo aistii musta ettei voi mahan päällä makoilla kuten ennen Ja siksi on muuten oikein lähellä :)

Huutelen varoituksen toisesta ryhmästä.
Meillä epäillään kissalla toksoplasmoosia. Syntynyt villiksi mutta elokuussa on tullut meille eikä ole sen jälkeen käynyt ulkona/syönyt raakaa lihaa. Kissa on jo pidemmän aikaa oireillut, mutta luulin kaiken johtuvan madoista/ruuan ahmimisesta.
Omat näytteet käyn antamassa tänään.
Olkaa varovaisia myös sisäkissojen laatikon putsauksessa..

No jos kissa ei ole koskaan ulkoillut ja syö vain teollista ruokaa, ei kissalta toksoa voi mitenkään saada, kun ei kissakaan ole sitä mistään saanut! Eipäs lietsota nyt hysteriaa.. :)

Ennemmin sen saa huonosti pestyistä juureksista kuin kissasta. Toki, jos kissalla tokso on, itsensä testauttaminen on järkevää kaikin puolin.

Takaisin