Tietenkin mennään lapsen antamilla suuntaviivoilla, ei kai sitä nyt kukaan esikoistakaan odottava oleta että kaikki menee kuten itse suunnittelee :D Vauva opettaa mutta pitää se "opetussuunnitelmakin" ees suuntaviivana olla, näin mä ajattelen. En koe itseäni huonoksi äidiksi, jos jokin menee kuten en ole suunnitellut, suunnitelmia mä teen lähinnä oman mukavuudenhaluni kautta. Ja se jos mikä mukautuu kyllä lapsen tarpeisiin. Siinä sitten luovitaan ja opetellaan kaikki yhdessä. Kissat, vanhemmat, vauva.
Sitä mietin, että mitenköhän saa tuon toisen kissan sitten tosiaan oppimaan siihen, että joskus on ovet kiinni eri huoneisiin, kuten vaikka vauvan uniaikoihin makkariin. Se siis yrittää raapia läpi ovien tiensä, jos on ovi hänen ylhäisyytensä lähistöltä suljettuna. Kaappi, huoneen ovi, you name it. Eikä kuuntele kieltoja. Raapii niin kauan että saa tahtonsa läpi. Yleensä pitää napsuttaa sormia tai läpsyttää käsiä yhteen, mutta semmoista ei ihan sitten ehkä viitsi kun beibe nukkuu, ja senkin jälkeen palaa kohta suljetulle ovelle raapimaan.