Raskaus ja imetys

mammali

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Onko muilla kokemuksia imetyksestä raskausaikana? Mulla edellinen on nyt 11 kk ja lopetin imetyksen pari päivää sitten. Oli suhteellisen helppo vieroitus edelliseen verrattuna. Rupesi supistelemaan kipeästi niin ajattelin että on syytä lopettaa. Ja onneksi tyttö oppi syömään pullosta vieroitusvalmistetta.

Edellisessä raskaudessa ei supistellut vaikka imetin. Oli vaan muuten hankalampi vieroitus poika oli 2v 2kk kun lopetin ja oli pitkä ja rankka vieroitus. Poika otti tosi raskaasti asian ja sai jonkin aikaa yöllä raivo kohtauksia huusi ja itki ja yritti komentaa mitä ihmeellisempiä asioita. Yleensä olis pitänyt ottaa paita pois oltiin kotona tai kylässä. Nyt kun poika on 3v 6kk sain sen vieroitettua lopullisesti. Hän jatkoi tissin nuuhkimista aikansa ja sitten silitystä vielä näin pitkään. Nyt sekin on kielletty.

Nyt vasta pitkän tauon jälkeen tätä yleistä puoltakin pääsin selailee, niin huomasin tämmösenkin keskustelun avauksen.

Aika hurjan vaikeelta tosiaan kuulosti tuo imetyksestä ja rinnasta vieroitus. Itse imetän 15kk ikäistä esikoista nyt vielä raskaanakin eikä ainakaan vielä oo aiheuttanu mitään supisteluja. Ajatus ainakin nyt oisi jatkaa imetystä niin kauan, kunnes tyttö itse päättää, että jo riitti. Kyllähän tää välillä tuntuu aika rankalta, kun omien huonojen olojen kanssa oon imettänytkin, mutta vieroitus se vasta hirveetä pahoinvoivana varmaan olisikin ollut.

Näillä näkymin siis tandemimetyksellä jatketaan kun tää uusi tulokas syntyy. Mun järkeen käy hyvin se, että esikoisen imetys lieventäisi mahdollista mustasukkaisuutta, kun saa sitä samaa mitä vauvakin. Enkä nää mitään syytä lopettamiselle muutenkaan. Ihana hetkihän se yleensä on, kun neiti hetkisen sylissä tissiä mumskuttaa :)

Pienesti välillä mietityttää miten kaikki vitamiini- ja hivenainevarastot riittää nyt meille kaikille kolmelle, mutta kaipa se hyvällä syömisellä ja vitamiinia ja kalkkia ja tarvittaessa rautamehua juomalla riittääkin :)

Meillä oli pojalle tosi rankkaa kun vauva söi tissiä ja itse ei saanut oli tosi mustasukkainen. Uskon kanssa tuohon että vähentää mustasukkaisuutta jos molemmat saa tissiä. Mulle tuli silloin aika kova ahdistus imetyksestä kun poika oli yli kaksi ja varmaan raskaus osaltaan vaikutti siihen etten pystynyt henkisesti enää jatkamaan.

Tutulta kuulostaa kyllä tuo ahdistus. Välillä itelläkin on semmonen ei-helvetti-nyt-TAAS -olo kun tyttö pyytää rintaa, mutta toistaiseksi oon päässy siitä yli ja antanu rintaa. En sitten tiedä, mitä tuntemuksia ison mahan kanssa imetys aiheuttaa, enkä ihan ehdoton tuosta tän hetkisestä imetyksen jatkamisajatuksestaan ole, mutta kyllä tosissani yritän päästä siihen, että imetys jatkuisi koko raskauden (sikäli kun neiti ei omaehtoisesti vieroitu tänä aikana). Vähän on semmosta itsekästä ajatustakin taustalla, että kun esikoisen imetyksen alku oli tosi hankala erilaisten vaivojen ja imuoteongelmien vuoksi, niin toivon tehokkaamman imijän pitävän maidonnoususta kipeät rinnat tyhjempinä, kuin mihin vastasyntynyt yksin kykenisi ja ehkä muutenkin imetys voisi olla kivuttomampaa, kun nännit ei ehdi välissä tottua olemaan ilman tuota rääkkiä ja kestäisi siten ehkä paremmin pienen suun imemistaidon opettelut.

Mua tandem imetyksessä jännittäis se että jos vauva olisi samanlainen kuin esikko joka vietti suunnilleen ekat 3kk rinnalla ihan vrk ympäri ja senkin jälkeen TOSI paljon.. et miten olis mahdollista ensinnäki käytännössä siihen vielä toinen ja et tissit ei kyllä kestäis. Toivon kovasti et vieroitus onnistuu viimeistään vikan kolmanneksen alussa.

Raskauden alettua esikko vaan tihensi entisestään tiheää maidotteluaan mutta oon huomannut että kohti toista kolmannesta maito on selvästi vähentynyt. Nyt onnistui se mikä ei ennen ole onnistunut (kun tyttö myös ymmärtää jo enemmän puhetta) että en enää anna lapsentahtisesti vaan äidintahtisesti 4 kertaa päivässä entisten vähintään 10 sijaan. Muutoksen tein kertaheitolla mutta aluksi annoin joskus pyynnöstä ekstrakerran oikein tiukassa tilanteessa. Nyt tyttö on tyytynyt (yllätyksekseni) siihen että jos ehdottaa niin kerron milloin sitten saa ja keksitään muuta. Lohdutukseksi en enää anna maitoa vaan muilla keinoilla lohduttelen jne mutta kyllä heti kun ollaan tytön mielestä jännittävässä paikassa (esim neuvolassa) niin hakee vielä turvaa tissiltä, siis alkaa kiskoa paidan kauluksia yms.. mutta en oo enää antanut tämmöisiä. Aattelin että heti kun tuntuu et tämä iso muutos on riittävän hyvin "sisään ajettu" niin alan vähennellä näitä kertoja, olis kiva jos ehtis silleen rauhassa että ensin vaikka loppuu päivä kerrat mutta alkuun niissä voi "tiukassa tilanteessa" joustaa jne..

Ja vaikka esikko on vasta 15kk niin kyllä siinä 1v jälkeen mullakin alkoi lapsentahtisesti mennessä see TAAS?- tunne tulla.. Aattelen että on kiva vielä jatkaa imetystä kerran se on lapselle tosi tärkeää, mutta näin "isona" voi jo opetella odottamista ja muita keinoja saada lohtua jne eli imetyksen ei tarvi olla enää siinä asemassa kuin pienellä vauvalla joka ei ymmärrä puhetta ja jolla aikakäsitys on vain tämä hetki.

Muokattu viimeksi:
Meillä kävi niin, ettei tyttö enää vaan malttanut tulla tissille kun pyysin, niin silloin päätin että nyt saa loppua. Jos tyttö joskus harvoin pyysi, niin keksin vaan äkkiä jotain kivaa tekemistä. Meillä siis loppui imetys 13 kk kohdalla.

Meillä sattui tänään ihan sattumalta semmonen et aamuimetys jäi väliin, olin jotenki kuvitellu että se on kaikkein tiukimmassa. Heräsin vähän myöhemmin ku mies ja likka oli jo syömässä puuroa, iso peukku! Ei sit ees kyselly maidon perään. Toivottavasti kerrat vähenee ja loppuu tälleen puolihuomaamatta :) Ainoostaan nyt kyllä kiristelee aika ikävästi :D

Takaisin