Raskaus ja hiusvärit

Pari kertaa oon värjännyt. Hiukset on ihan huippu kunnossa. Paksut ja kiiltävät. Jos ne sattuu putoamaan imettäessä, niin pistän jatkot :D
 
Ei mielestäni kannata värjätä. Mulla 5 raskautta. Kaksi normaalia ja kaksi keskenmenoa ja yksi normaali. Keskenmenoissa värjäsin hiuksia alkuraskaudessa ja sikiön kehitys oli molemmissa hiipunut samalla viikolla kuin värjäys. Vasta toisen keskenmenon yhteydessä tajusin tämän ja vaikkei näistä tiedä niin itsesyytös silti kamala. Sen jälkeinen heti peräkkäinen raskaus oli taas onnistunut, eikä tullut mieleenkään värjätä kun otin oikeasti noista myrkyistä selvää. Monissa muissa maissa ehdottomasti kiellettyä raskausaikana. En tuomitse jos joku riskin ottaa, mutta kannattaa oikeasti miettiä.
 
Alkuraskaudessahan ei saa värjätä ollenkaan eli ensimmäisen kolmanneksen aikana. Onhan niissä paljon myrkkyä ja itse ainakaan en aijo toista kertaa värjätä raskaus aikana. Kerran riitti ja värikään ei päässä pysynyt. Itse värjäsin vasta yli rv 20.
 
En ole värjänny, mieli tekis koittaa vaikka mitä kivaa noihin hiuksiin ja häirittee että puoleen päätä on tota kamalaa maantienharmaata omaa väriä mutta päätin että sitten vasta voin sitä asiaa ajatella kun vauva on maailmassa :)
 
Itsellä olisi tavoitteena olla nyt vaan värjäämättä. Toki sieltä tulee puskemaan rumat juurikasvut, mutta josko sitä vain kestäisi.. Tai, jos ihan mahdottomaksi käy, niin harkitsen asiaa rv20 tietämillä :>
 
Harakraah, täällä sama, eli lopetin hiustenvärjäyksen reilu neljä vuotta sitten, ja rupesin kasvattaa omaa väriä. En aio värjäillä enää, ja vielä vähemmän nyt raskaana ollessa. On muuten huomattavasti helpompaa elämä nykyään, sillon piti värjätä kolmen viikon välein, jos halusi punaisen olevan punaista :)
 
Itte oon värjänny raskausaikana. Hitusen ehkä pidemmällä välillä. :happy:
Netistä löytyy hirveesti ristiriitaista tietoo nii ajattelin mennä sillee mikä tuntuu hyvälle. :) Eka värjäys kyllä jännitti, mut kaikki on hyvi nii ei tässä ressata toinna. :)
 
Enemmän olisin huolissani hipiärasvosta joita lotrataan päivittäin iholle ja mitä suuhunsa laittaa. musta on tullu ihan tuoteseloste friikki ruokakaupassa.
 
Oma kanta tähän asiaan on että en ole väriä päähän koko raskauden aikana laittanut ollenkaan. Enkä aio laittaakaan. Kun imetän saataan pitäytyä vielä sittenkin vaikka minulla on jo 10cm maantienharmaa juurikasvu. Ilmeisesti raidoittaminen olisi turvallisempaa kun se ei kosketa päänahkaa ja siitä voi mainitakin kampaajalle.
Käytän eco dödöä ja ripsaria, muuten en paljon meikkaakaan. Hiuslakkaa en juuri päähäni ole tuprutellut ja pesen hiukseni kaksi kertaa viikossa eco pesuaineella. :)
 
Mä värjäsin kans, kampaajalla vaalensin koko raskausajan, myös ihan alussa ja lopussa. Jokainen päättää itse miten oman päänsä hoitaa :)
 
Uskaltaa juu mutta voi sitä miettiä voisiko siitä olla jotain haittaa. Minä uskon että on ja ystäväni joka myös raskaana eikä yleensä jätä värjäämättä van tasaisin väliajoin värjaa on jättänyt värin. Minä en ole hänen päätökseensä puuttunut millään lailla. :)
 
Raskausaikana otin selvää että keskiraskaudesta olisi "turvallinen" värjätä ja hiusväreissä on eroja.
Itse kävin kerran ru:n jälkeen kampaajalla, joka värjäsi hellävaraisella hiusvärillä mun hiukset.
 
Mä täällä just mietin että menenkö kampaajalle vai en... pitäis värjätä tyvikasvu mutta jotenkin oon nyt niin hysteerikko etten välttämättä uskallanko:wideyed:
 
Mää olen värjännyt :) toki harvemmin, siedän juurikasvua niin kauan kun voin :D nytkin sain ajoitettua niin, että vaalensin vain kerran koko raskauden aikana :) kävin leikkaamassa tukan alkuraskaudessa, ja kampaaja ei puhunut mitään ettei saisi kun tuli puhetta juurikasvusta :)
 
Ei ne kampaajat välttämättä tiedä saako värjätä vai ei. Tai ylipäänsä tiedä väriaineiden haittoja sen kummemmin muutenkaan. Ei niistä varsinaisesti pidetä koulutuksia tai infotilaisuuksia..
Itse alaa harjoittaneena voin näin sanoa, en tarkoita siis kenenkään ammattitaitoa väheksyä.
Itse en ole värjännyt hiuksiani kuin kerran viimeisen viiden vuoden aikana, silloinkin tein vain raitoja.
Väriaineissa on myrkkyjä, siksi kotiväriaineillekon suositellaan se allergiatesti ennen käyttöä. Kaikki on varmaan joskus kullut jonkun kauhutarinan mitä väriaineet on saaneet aikaan. Jokainen voi itse päättää mitä uskoo.
Itselläni oli kausi jolloin luovuin lähes kaikista "myrkyistä" kosmetiikassa. Sirryin luonnonkosmetiikkaan tai vain jätin tuotteita pois. Joissain asioissa olen joustanut, mutta muuten olen melko tyytyväinen edelleen.

Hiusten värjäystä en suosittelisi kenellekään, oli raskaana tai ei. Jokainen päättää itse mitä riskejä on valmis ottamaan.
Itse en värjää, koska on liian haastavaa saada tarpeeksi luotettavaa tietoa tuotteissa olevista aineista ja niiden vaikutuksista. En yksinkertaisesti tiedä. Joten helpompi jättää pois kuin ottaa selvää.. :)

Aina on olemassa luonnonmukaisia tai luonnonmukaisempia tuotteita jos joskus tarve on niin suuri.
 
Minä värjäsin kans kotona tummanruskealla pari kertaa. Käytin väriä, jossa ei ollut ammoniakkia.
 
Mulle sano kaupassa myyjä että ei saa värjätä raskaana ollessa tukkaa.. Ihan paniikissa vein värin takas hyllyyn ja ostin jotain sävyttää hoitoainetta :) se myyjä meinas että imeytyy kaikki myrkyt suoraan verenkiertoon eikä tee vauvalle hyvää, että tiiäppä sitten!
 
Ammoniakista sen verran että se ei ole se pahin aine hiusväreissä. Jos se on jätetty pois niin varmaankin turhakkeena, väriäineessa on varmasti kolme kertaa pahempaa ainesosaa..kuin se ammoniakki oli.
Ymmärtänyt niin että blondaus on turvallisempaa kuin tummat värit. Rohkeasti tuo laulaja Jannika B värjäsi loppuraskaudessa hiuksensa haalean pinkeiksi, mutta tyvi jäi tummahkoksi.

Tietoni hiusväreistä perustan Noora Shinglerin kirjaan Marjoja ja maskaraa. Kantsii lukea.
 
Meinasin Hepsuli sanoa juuri ihan samaa, siis siitä ammoniakista. Siitä nostettiin jossain vaiheessa ihan hirveä haloo ja kaikki valitsi ammoniakittoman värin. Kukaan ei sitten ollut enää niin huolissaan niistä oikeasti vaarallisista aineista. Pääsi kauneusteollisuus vähän helpommalla... :)

Vaalennuksessa vetyperoksidi hajoittaa hiuksen oman väripigmentin pienemmiksi, joten siitä tulee vaaleampi. Kestovärissä hajotetaan ensin hiuksen oma pigmentti ja tilalle muodostuu keinotekoinen väripigmentti. Kevytväreissä väri kiinnittyy hiuksen pintaan.
Mitä tummempi väri, sitä enemmän on pigmenttiä. Mitä enemmän pigmenttiä, sitä enemmän potentiaalisia haitallisia aineita. Ammoniakkia ei hiusväreissä kai ole ollut aikoihin. Ehkä se poistettiin kun se haisi pahalle? Korvattiin jollain muulla myrkyllä?

Noora Schinglerillä on paljon sanottavaa kemikaaleista esim. Kemikaalococktail-blogissa. http://www.kemikaalicocktail.fi/blogi/
 
Takaisin
Top