Raskaus ja hiusvärit

Opiskelen tällä hetkellä kampaajaksi, joten jonkun verran on aineita tullut käsiteltyä nyt raskauden aikanakin. Lääkäri ei ollut mitenkään kauhuissaan, muistutteli vaan hanskojen käytöstä... ei kai kukaan muutenkaan ilman värjää :D Riippuu tosi paljon käytettävistä aineista, että mitä ne sisältää ja kuinka vaarallisia voivat olla. Mitään tujuimpia vaalennusaineita en lähtisi ehkä käyttämään, ihan jo sen ammoniakin käryn vuoksikin. Perusvärejä olen omaankin päähän laitellut, ja aion vielä ainakin raidat laittaa :) Sen puolen tunnnin vaikutusajan aikana hiuspohjasta ei ihan hirveitä määriä pääse elimistöön imeytymään, ja kun katsoo mitä väriä käyttää, niin voi välttää ne epäsuotuisimmat ainesosat.

Värjäsin kerran vahingossa jollain blondausaineella, mis ei ollu ammoniakkia. Kesto ei ollu hirveen pysyvä eikä väri niin vaalee mihin oon tottunu. Ongelma vaan etten muista minkä merkkinen se oli...

mä olen hiljalleen siirtymässä hiusten värissä kohti pehmeämpää, luonnollisempaa sävyä just sen takia että jos raskaudun, niin voin välttää kovia kemikaaleja eikä hiuksissa näy huutavaa tyvikasvua. suunnitelmana olisi värimaski, suoraväri tai henna sen mukaan mitä jaksaa tai haluaa sitten laittaa, jos laittaa. Kai ne normihiusväritkin menisi, mutten haluaisi ottaa riskejä...

Kertaallen olen tässä raskauden aikana hiukseni värjännyt ja ehkä vielä toisenkin kerran tulen sen tekemään.

Oon värjänny edellisen kerran pari kuukautta ennen kuin tulin raskaaksi. 10 värjäsin tummilla väreillä, mustalla, sinimustalla ja mustanruskealla. Sitten alkoi kirvelemään sen verran paljon että oli pakko alkaa selvittelemään että mikäs mättää. Ja kun tarpeeksi luin värien sisältämistä kemikaaleista ja niiden vaikutuksista, päätin että nyt loppuu värjäys kokonaan. En uskalla altistaa enää itseäni enkä varsinkaan lastani. Aina käytetään perusteluna että "värjäsin koko raskauden ja ihan normaali tuli!" Mutta kun sinne pintaa syvemmälle ei nää. Jos jokainen värjäyskerta allergisoi hivenen enemmän, tapahtuu se väkisinkin lapsellekkin. Mitä sitten kun se lapsi joka on altistunut jo kohdussa voimakkaille kemikaaleille tulee teini-ikään ja alkaa itse värjätä? Ei ehkä mitään, tai sitten on jo parin kerran jälkeen päänahka täynnä vesikelloja. Värjääminen on riski jota monet ei halua myöntää. Kun alkaa päänahka kesiä niin laitetaan vaan kortisonivoidetta ja jatketaan samaan mallin. En ymmärrä.

sekin jos äiti allergisoituu niille hiusvärin kemikaaleille voi olla huono homma vauvalle, kun niitä vasta-aineita sun muuta menee ympäri verenkiertoa ja keho on stressitilassa. tuli mieleen.

En kyllä värjäisi ikinä, jos allergisia reaktioita ilmenisi. Se pieni kirvely, kutina ja punoituskin voi muutaman värjäys kerran jälkeen johtaa niihin vesikelloihin ja rajumpiin reaktioihin...Raskaana ollessa ei ainakaan kannata ottaa sitä riskiä, että saattaa elimistönsä sokkitilaan. Järki päässä kun menee niin selviää aika pitkälle, oli asia mikä tahansa :) Itsellä ei koskaan ole tullut reaktioita väreistä eikä vaalennusaineista, joten enköhän mä ainakin ne raidat uskalla vielä raskauden aikana päähän laittaa. Se väri kun ei raidoittaessa jurikaan pääse edes hiuspohjaan koskemaan :)

Ostin just värin ja meinaan illalla värjätä! Rv nyt 36+5 ja yhden kerran värjäsin myös keskiraskaudessa eikä tullut mitään oireita ainakaan silloin. Nyt ajattelin laittaa tuoretta väriä kun ei sit synnytyksen jälkeen heti vältsii jaksa ja olen sitten huoliteltu kun lähtö tulee :wink värjään ruskean eri sävyillä joten ei pitäisi olla mitään tappokamaa:grin

Mua ärsyttää kun joitaki marketeissa myytäviä hiusvärejä markkinoidaan jotenki luonnolisempana tai turvallisempana vaikka ne on ihan yhtä allergisoivia kun muutkin värit. Esim. se että hiusvärissä ei ole ammoniakkia ei tee siitä turvallisempaa kun ammoniakin tilalle on vaan lisätty joku toinen kemikaali joka toimii samalla periaatteella kuin ammoniakki.

En muutenkaan värjää mutta alalla työskentelen, aika hövelisti täällä opiskelijat kertoo että aika vähän sieltä mitään imeytyy, huh. Aika paljon myrkkyä on joka-ainoassa värissä ja se vaikuttaa ihossa puolituntia vähintään. Sama asia dödöissä, rasvoissa jne, katsokaa mitä ne purkit sisältää. Myrkkyä siinä samassa kuin tupakassa tai monissa ruoissa.
Aikuisen terveen ihmisen keho puhdistaa nämä hiusvärien myrkyt viidessä viikossa, siksi normaali tilanteessakaan ei kannattaisi värjätä kuin korkeintaan sen viiden viikon välein.

Jokainen tekee ne päätöksen tässäkin itse, kuten myös siinä mitä syö, tupakoiko, juoko jne jne. Mutta hassua on minunkin mielestä se että aina sanotaan "käytin sitä ja tätä ja ihan terve lapsi tuli"... :grin

Häivytelkää sitä tyvikasvua raidoilla, silloin aineet ei ole niin pitkään kosketuksessa hiuspohjaan.

Kampaajillahan on mm. tutkimusten mukaan pienempi kokoiset lapset syntyessään sekä jopa 30% enemmän kehityshäiriöitä verrokkiryhmään verrattuna, aika paljon mielestäni.. ja eipä ne aineet mitään tee? :grin

En halua nalkuttaa mutta nalkutan silti kaikella rakkaudella :grin

Mä oon raskauden aikana värjännyt nyt kerran hiukset mustanruskealla, oli sellanen Olia hiusväri, missä ei pitäis olla ammoniakkia. En sitten tiedä paljonko sisältää noita muita myrkkyjä... Pakko mun ei ole värjätä vaikka kaunis juurikasvu alkaakin jo vähän pilkottaa ;)

Mä värjäsin juuri tän järkyttävän tyvikasvun piiloon.

Saa nähdä mitä kesäkuussa tulee ulos

Mun maantienharmaan värinen juurikasvu jo puolesvälis päätä eli ku tukka nuttural näyttäis et on lisäke pääs tai jotain :P
Saa nähdä kuin kauan pystyn viel oleen värjäämättä .

Lähteeks jollain muulla hiuksia paljon?

Mie onneksi hoidin tämän asian alta pois jo 5 vuotta sitten, kun heräsin enemmänkin ajattelemaan kemikaalien välttämämistä. Leikkasin värjätyt hiukset pois huvikseni kun en ollu koskaan lyhyttä tukkaa omistanu, ja samalla kasvatin oman värin takaisin. Nyt se onki jo yhtä pitkä ku pois saksiessa :) Välillä on toki ikävä komiaa mustaa tukkaa, mutta ompahan helppoa kun ei tarvitse enää ikinä ressata tyvikasvusta :D Samalla nakkelin meikit roskiin ja omaksuin asenteen että jos ei mun naama tämmösenään kelpaa niin ei tarvi kattella, ja hyvin näyttää kelvanneen :P Ihon kuntoki on parempi ku koskaan kun pesen vain vedellä suihkussa käydessä. Ennen oli siis näppylöitä ja tosi kuiva iho vaikka kokeili eri tuotteita.

Mun kanta siis lienee selvä, en värjää, enkä missään tapauksessa värjäisi raskausaikana.

Raskausaikana hiukset olivat tosi hyvässä kunnossa.
Mutta tytön syntymän jälkeen puolet hiuksistani on pudonnut pois. Kyllä potuttaa, vaikka alunperin paksut hiukset olivatkin. Ja loppua tälle ohenemiselle ei näy edelleenkään.

Kasvattelen omaa väriä takaisin, enää vähän vaaleampaa latvoissa. Ennen värjäsin paljonkin, mutta enää en laittaisi väriä päähäni, sellaistakin myrkkyä ne on. Myrkkyä se on myös lapselle kohdussa, joten missään nimessä ei mielestäni saisi raskaana ollessa värjäillä. Se on kuitenkin vain se hetki ihmisen elämässä, kun se vauveli siellä mahassa kasvaa, joten juurikasvut ei oikeasti saisi mielestäni mennä edelle tärkeysjärjestyksessä :)

Takaisin