Raskaus ja hammaslääkäri

Sisareltani leikattiin umpilisäke raskausaikana. Että kyllä aikamoisia lääkkeitä voidaan ihmiseen pumpata ilman, että se mihinkään vaikuttaa. kysymys onkin siitä, että laitetaan jotkut rajat, jotta ihmiset ymmärtävät varoa ja hankkiutua lääkittäviksi vasta ääritapauksissa.

Kai se on sama asia kuin alkoholinkin kanssa. Yksi lasi tuskin meinaa mitään, mutta jos julkisesti julistetaan, että yksi on ok, aina joku ottaa kaksi...
 
Eikös eri antibiooteissa ole eri riskit? Ja eri antibiootithan vaikuttavat eri bakteereihin. Eli voi olla niin, että tulehdusta A voidaan hoitaa lääkkeellä vaarantamatta sikiön terveyttä, mutta tulehdukseen B käytettävät antibiootit eivät olekaan sopivia. Lisäksi on huomioitava myös hyödyn ja mahdollisen haitan suhde. Esim. akuutti umpisuolentulehdus on pakko hoitaa, koska hoitamattomana siitä on huomattavasti suurempaa vaaraa sekä äidille että sikiölle kuin leikkauksesta ja siihen liittyvästä lääkehoidosta.
 
Mullakin oli hammaslääkäri tossa viikolla 31, useamman vuoden tauon jälkeen. Ja ihan ilman ihmettelyjä otettiin hammaskuvat. Paikkaustarvetta näkyi kuvissa ja antoikin ajan tasan kuukautta ennen laskettua aikaa.
Kun kysyin puuduttamisesta niin kuulemma ihan hyvin voi puudutellakin kun se on niin vähäisiä määriä mitä siinä tulee puudutusainetta.
 
^mulle taas suoraan todettiin että ainakin osa hammashoidosta voidaan jatkaa loppuun vasta syntymän jälkeen, esim. hampaan täyttö koska pitää ottaa kuvat onko täyte pohjassa ja hyvin. Kun niitä röntgen kuvia ei pitäisi ottaa raskauden aikana ilman pakottavaa akuuttia syytä.
 
Kovasti näyttäsi käytännöt vaihtelevan.
Ja eri antibiooteissa tosiaan on varmasti eroja, niinkuin noissa hyöty/haittasuhteissakin.
Varmaan parempi mitä vähemmillä lääkkeillä pärjää! [;)]
 
Onko kellään kokemusta YTHS:n hammashoidosta, saakohan sieltä minkäänlaista "etusijaa" raskausajan hammastarkastukselle? Jos ehtisin hyödyntää vielä opiskelijakortin edun tänä kesänä...
 
Minulla raskaus vasta alussa ja huomenna olisi hammaslääkäri. Minulla on aika kova hammaslääkärikammo ja vuosien ajan hampaat olivatkin hoitamatta, kunnes sain otettua itseäni niskasta kiinni ja lähdettyä hoidattamaan (paljon siellä hoidettavaa onkin). Nyt ois tulossa elämäni eka juurihoito (iiks), enkä ole koskaan suostunut suutani avaamaan ennenkuin on puudutus laitettu. Voikohan juurihoitoa tehdä raskaana ollessa?
 
Adara, kyllä voi tehdä, minulla on nyt juurihoidot kesken. Kaksi kertaa kävin jo hammaslääkärissä juurihoidoissa ja kolmannen kerran menen sitten kun vauva on syntynyt ja sekin sen takia ettei tule paha olo siinä maatessa kun oon kumminkin niin loppusuoralla[:)] Jos et ole kertonut raskaudesta niin se kannattaa[:)]
 
Adara, juurihoito voidaan alottaa. Puudutus voidaan antaa ja hampaaseen laittaa lääke. Juuren täyttöä ei vaan raskausaikana tehdä, nimenomaan niitten röntgenkuvien takia. Mutta ei sitä juurihoidossa ensimmäisellä kerralla yleensä tehdäkään, vaan hampaaseen laitetaan sisään lääke (semmonen pieni pumpulituppo jossa lääkettä) ja päälle väliaikanen paikka. Ehkäsee tehokkaammin juuren tulehduksia ja tuhoaa "huonon" juuren.

Ja todellakin kannattaa kertoa raskaudesta niin osaavat varautua esim. siihen että sulle tulee huono olo ja tietävät mitä lääkitystä voidaan antaa.
 
Takaisin
Top