Raskaus ja hammaslääkäri

Aamu81

Puuhakas puhuja
Menin viime viikolla hammaslaakariin poistamaan hammaskivet ja hammaslaakri kysyi, olenko raskaana ja kuinka monta kuukautta. Sanoin, etta 5 kk (taalla thaimaassa puhuvat kuukausista yleisesti, ei viikoista). Ei kuulemma saisi menna hammaslaakarille enaa 6 raskauskuukauden jalkeen. Miten Suomessa?
 
Ainakin vielä vuonna 1999 suositeltiin öö .. ööö.. hitsi, kun en nyt muista että millä raskauskuukaudella(tarkistin neuvolakortista, niin olen käynyt elokuussa hammaslääkärissä ja poika syntyi syyskuussa) hammaslääkärikäyntiä ja se sanottiin ihan neuvolassa. Olinkin ihan hoomoilasena, kun viime vuonna kukaan ei sanallakaan sanonut hammaslääkäristä mitään.

Silloin kun sanoi, että on tulossa raskauden takia hammastarkastukseen, niin sai ajan heti. Nyt kun mainitsin raskaudesta, sain ajan puolenvuoden päähän, joten joku systeemi kait muuttunut.

En tainnut lainkaan vastata kysymykseesi... [:D] Yks ainakin miksei hammaslääkärissä ole hyvä käydä, kun viikkoja enemmän, on se asento ja monella on siinä asennossa vaikea hengittää, kun vauva painaa. En ole kuullut, että ei saisi käydä hammaslääkärissä...  Ehkä se on, että maassa maan tavalla. [:)]
 
Mie ainakin kävin hammaslääkärissä joskus viikon 30 paikkeilla.. Ajanvaraukseen soittaessa mainitsin, että raskaana olen, niin laittoi ajan lähimmäs mihin sai sen sovitettua.. Joten ei siinä ainakaan tuo raskauden pitkällä oleminen merkannut, tai jos merkkasi niin positiivisella tavalla, niin että ajan sain jo siiheksi..[:)] En tiedä sitten, ehkä eri maissa on eri tavat tosiaan..[:-]
 
Käväsin hammashoidossa parisen viikkoa sitte, oliskohan ollu rv 32.. eipä ne tehny muuta kuin poistivat hammaskiveä. Ehkä hössöttivät enemmän ja käskivät sanoa, jos tulee huono olo... 

Sanoivat, että hampaat kannattaa käydä kuvauttamassa sitten kun vauva syntyy..kyllähän se raskaus estää joitain hammashoitoja, mutta ei se kokonaan este ole etteikö voisi käydä vielä loppuraskaudessa hammaslääkärillä.
 
Siis en tiedä miten muualla, mutta meidän kunnassa laitettiin heti ekalla neuvolakäynnillä hammaslääkärille lähete kuntotarkastukseen. Ymmärsin, että se on "pakollinen". Ja ymmärrän kyllä sen, jos joutuu esim hätäsektion tekemään. Ennen leikkauksiahan pitäisi hampaat olla tarkastettu, tai kai se koskee lähinnä suuria leikkauksia, mutta mulla tarkisti hammaslääkäri hampaat ennen nielurisojenkin poistoa :D
Tosin vieläkään ei oo kutsua tarkastukseen tullut..
 
höpöjä puhui. Mulle nimenomaan suositeltiin hammaslääkäri käyntiä n puolenvälin tienoille ku raskaus vaikuttaa purukalustoonkin. Oonki rampannu ties kuinka monta kertaa jo (hieman reikiä... [>:]) ja meen taas ens vkolla kun on rv 33. Sen jälkeen on sovittu et laitetaan ajat synnytyksen jälkeen. Varmaan just hankalan asennon vuoks ja tietty siksikin ettei oikeen ilman kuvaamista osaa etsiä paikattavaa tarkemmin.
Kyllä jotkut kuvaavatkin kun säteilyltä pystyy nii hyvin suojautumaan mutta jos ei akuuttia ole, ei monet lekurit sitä kuitenkaan mielellään tee.
 
Just just.
Multa loytyi siina samalla yksi reika, jonka haluaisin menna viela paikkauttamaan. No jos ei ota vastaan 6 kk jalkeen, niin menen toisaalle, ehka jollekin raha kelpaa.
Asento ei ollut paha, antoivat siina jonkun pehmusteen selan alle, minka kylla siirsin sitten perseen alle, mutta muuten ihan samalta tuntui, oli raskaana tahi ei.
En tiennytkaan, etta raskaus vaikuttaa myos hampaisiin. Tai no, ma nyt en muutenkaan tieda mitaan, kun on eka raskaus ja kukaan ei kerro mulle mitaan suomeksi saati englanniksi, ja muutenkin todella hintsusti tietoa. Laakarilla vahan huono englanninkielentaito.
 
Pepi, mulle ainakin th selitti, että on tulossa (muistaakseni ens vuoden alusta) pakolliseksi kunnille järjestää ensimäistä lasta odottavien lasten vanhemmille tarkastuskäynti suuhygienistille tai tutummin hammashoitajalle. Sen saa nopeutettuna ja pelkän poliklinikkamaksun hinnalla ainakin täällä ja sieltä samalla tarvittaessa hammaslääkärin nopeutettuna. Vanhemmilla ei siis ole pakko mennä sinne, kunnan täytyy vaan tarjota mahollisuus. Meillä mie kävin, mies aiko käyä omalla lääkärillään, kun kerkeää (toisin sanoen sitten kun pakotan[:D])
 
Aamu - hampaiden/suun kunto vaikuttaa raskauteen... Jos on ientulehdus jota ei hoideta, voi se aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen. Eli hampaat kannattaa hoitaa, kun on raskaana.. [:)]
 
Juuri eilen kävin purukaluston tarkastuksessa, rv 27 täynnä [:D] Suosittelivat vielä varaamaan ajan hammaskiven poistoon ennen synnytystä. Röntgenistä oli puhetta, että synnytyksen jälkeen voidaan katsoa onko hammasväleissä alkavia reikiä, se ei tietenkään säteilyvaaran takia olisi suotavaa raskausaikana. Luulisi myös että isommat operaatiot (hampaiden poistot tms.) lykätään raskausaikana synnytyksen jälkeiseen aikaan, ellei tilanne ole akuutti.

Hampaiden hoito raskausaikana on erityisen tärkeää. "Luotettava ja riippumaton" Valitut Palat kertoi jossain lehdessä, että vaikea ientulehdus lisää mm. ennenaikaisen synnytyksen riskiä, ja muutenkin ientulehduksen bakteerit voivat päästä verenkiertoon ja rasittaa mm. sydäntä ja verisuonia.
 
Vielä lisätäkseni tohon aiempaan... Itse synnytin viikolla 35+3 ja jälkikäteen olin ihan varma, että syynä oli mun ientulehdus. Se on siis ollut ihan mun oma arvio(joka voi mennä metsään ja kovaa) eikä kukaan sitä ole allekirjoittanut. En päässyt hammaslääkärille silloin lukuisista yrityksistä huolimatta. Yhden akuuttiajan sain kolmen viikon päähän! Eihän kolme viikkoa ole pitkä aika odotella akuutin asian kanssa. [:)] 
 
On sitten hyvin asuinpaikka kohtainen... Mulla ei olisi ollut mikään akuutti tarvekaan, vaikka olikin enemmän putsattavaa hammasakivestä kuin arvasin.
Täällä ei saa aikoja kuin yksityiseltä, hyvällä onnella kai nekin. Mutta olivat saaneet neuvolassa hyvän sopimuksen hammashygienistin kanssa tehtyä. Eli soittaessa vain sanoo, että neuvolasta lähettivät, niin saa aikaisimman mahdollisen ajan. Jotain hyvää, että asuu pienellä paikkakunnalla! Ei ruuhkaa synnyttäjistä.
Onneksi sulla Aamu81 on netti! Kysele vain kaikki hölmöltäkin tuntuvat asiat, ettei jää mieltä kaihertamaan!

Miten tuo kielipuoli sitten synnärillä? Joudutko tulkin ottamaan mukaan?
 
Itse kävin myös, joskin oma-aloitteisesti hammaslääkärissä tarkistuttamassa kalustoni (viime kerrasta kulunutkin reilu 5 vuotta, että olihan tuo jo aikakin...). Hammaslääkäripelkoni vuoksi tämmöinen aikaväli [:D]
Lääkäri paikkas yhen alkavan reiän, ja varasi ajan suuhygienistille joka putsaili hammaskiveä (mitä olikin kertyny ihan kivasti 5 vuoden aikana..). Lisäksi sanoivat kutsuvansa Ypyn tavoin röntgeniin, ihan vaan tarkistuskuvauksiin syksymmällä, kun on vauva-arki päässyt kivasti käyntiin.

Sekä hammaslääkäri että suuhygienisti painotti, että etenkin raskauden aikana on ensiarvoisen tärkeää huolehtia hampaistaan ja suustaan. Ientulehdus on kuulemma hyvin yleistä raskauden aikana (jota minullakin ilmennyt), joka puolestaan voi aiheuttaa Riikka33:n tavoin ennenaikaista synnytystä.
Mulle hammaslääkäri suositteli fluoritabletteja ennaltaehkäisevästi käytettävän, jotta hampaat pysyvät kunnossa koko raskauden ajan.
 
Hassua jos ei saisi hammaslääkäriin mennä!! [8|] Eihän hammaskiven poisto ole edes iso homma.

Mulla nykäistiin hammas pois rv 30 ja myös röntgenkuvat jouduttiin ottamaan suusta. Kolme lääkäriä siinä löi viisaat päänsä yhteen, ja ne tuli siihen tulokseen et se on turvallista kun suojaa vatsan hyvin.
Kivempi noin kun vetää järkyttävä määrä särkylääkkeitä yhtäkkiä tulehtuneen ja haljenneen hampaan takia.

Niinku tuolla aikaisemmassa viestissä oli jo puhetta ientulehduksesta ja sen mahdollisista vaikutuksista, niin myös neuvolasta saadussa oppaassa lukee että reikiintymistä aiheuttavia bakteereja ei ole vauvalla valmiiksi suussa, vaan ne tarttuu vanhemmilta esim. vauvaa pussatessa. Ja neuvolassa mulle joskus sanottiin et se makaaminen vaan tuntuu ikävälle viimeisellä kolmanneksella ja muuta estettä ei ole.

Mene vaan hoidattamaan hampaasi ja vaihda lekuria joa sille ei raha kelpaa.
 
Kiitoksia taas vastauksistanne. Olenkin kuullut tuosta ientulehduksesta, etta se voi olla vaarallista/haitallista. Mulla alkoikin verta valumaan ikenesta, ja ien turposi kahden hampaan valista, joten menin sitten heti hammaslaakariin, poistivat ne hammaskivet, mita mullakin kertynynna! Ja sitten olis se 1 reika tuolla jossain. Mulla on myos 2 viisaudenhammasta, niista hl ei sanonut mitaan (toinen monta vuotta vanha alhaalla ja toinen tuore ylhaalla).

Toivottavasti taalta loytyisi fluoritabletteja, voi olla kylla aika turhaa etsia. Olen joutunut pyytamaan mun vanhempia lahettamaan esim. rautatabletteja, omega-3 -kapseleita (en syo kalaa) ja kalsiumtabletteja, kun taalla ei ole.

multatassu, itseasiassa mulla ei ole omaa nettia, joudun kaymaan nettikahvilassa, kun meilla ei ole tietokonetta! Sitten kun taman mahan kanssa ei paase/ei uskalla enaa yksin lahta liikkeelle (tuonne hullun liikenteen sekaan pyoralla), niin sitten ollaankin ihan ilman nettia! Kamalaa!
En ole viela synnytysta edes miettinyt, etta mitenhan siella sitten... taytyy minunkin opetella joitain englantilaisia synnytyssanoja, esim supistus, puudutus, kipulaakitys ja sen sellaiset oleelliset [:D] En tieda ollenkaan minkalainen systeemi taalla on, onko taalla ees katiloita [:D] Mun mies on thaimalainen, mutta sillakin se enkku on niin ja nain [8|]
 
Mä oon käyttäny yksityistä hammaslääkäriä ja käyny juurihoidoissakin vielä tuossa viikolla 31. Tai olen joutunut ravaamaan koko raskauteni ajan muutenkin siellä kun oli niin monet reiät hoitamatta. Hammaslääkärille heti ilmoitin kun tiesin olevani raskaana (en olisi muuten edes tajunnut ilmoittaa moista jos en olisi netistä jostakin lukenut aiheesta) ja lääkäri sanoi että estettä hoidoille ei ole, koska puudutusaineet yms on kaikki sikiölle vaarattomia. Ainoa että viisauden hampaiden poistot jätettiin suosiolla sinne kun vauva on syntynyt, ja sekin vain siksi että jos tarvitsisi antibiootteja tai muuten kovia lääkkeitä leikkauksesta johtuvaan kipuun ja niitähän ei saa raskaana syödä. Mutta jos kovin kipeäksi kävisi niin kuulema silloin voisi nekin leikata pois, koska minulta oli jo aiemmin otettu hampaista röntgenkuvat. Noita kuviahan kun ei myöskään raskaana oteta joten sitten ei pysty leikkaamaan/poistamaan hampaita ilman noita kuvia.Lääkäri myös kovasti on huolehtinut siitä ettei pistä penkkiä liian alas ja kyselee kokoajan vointia että eihän tule huono olo tai tee muuten pahaa[:D] Ientulehduksista sanoi viimeksi että on raskausaikana ihan normaalia eikä ole mitään haittaa siitä.

Ja minäkin olen kuullut vain sen että suun pöpöt tarttuu vauvaan helposti esim ruokailuvälineiden kautta ja siten vauvalle voi tulla huonot ja reikäiset hampaat [8|]
 
Täällä meidän paikkakunnalla on otettu karieksen ehkäisy oikein tavoitteeksi. Eli ensimmäisessä neuvolassa jo kerrotaan, että äidin ja isän on syytä hoidattaa kalustonsa kuntoon ennen lapsen syntymää, jotta lapsi ei saa heti kättelyssä (tai oikeammin pusuttelussa yms.) kariestartuntaa. Ientulehduksista neuvolassa myös kerrottiin, mutta toi karieksen ehkäisy on se suurin syy, miksi kehoitetaan hampaita hoitamaan.

Itse soitin tänään ajanvaraukseen ja kerroin, kuten neuvolassa käskettiin, olevani raskaana. Sain jo parin viikon päähän ajan suuhygienistille. Siitä sitten ohjataan jatkohoitoihin, jos on tarvetta. Lisäksi neuvolasta saatujen lippusten ja lappusten joukossa on ohjeet hampaiden hoidosta raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen, sekä isälle että äidille.
 
Espoossa sanottiin, että hammashoito kuuluu odottavien vanhemmille, mutta etusijalla odottajat eivät missään tapauksessa ole. Toisin sanoen, se ei hyödytä aikoja jaettaessa tippaakaan, että sanot olevasi raskaana.

Täällä tämä systeemi nyt on muutenkin sellainen, että jo keskituloisen on helppo valita yksityinen hammashoito, koska sinne pääsee järkiaikoihin ja parin päivän varoitusajalla. jos on valmis tinkimään kellonajasta, niin nopeamminkin.

Olen yhden ainoan kerran soittanut kunnalliseen, kun etuhampaani paikka lohkesi ja hampaasta oli puolet jäljellä. Tarjolla oli päiväaikoja kolmen viikon päähän. Kun sanoin, etten oikein työsäkäyvänä voi tulla keskellä päivää, minulle vastattiin tylysti, että ota tai jätä, me ollaan täällä 9-17; Huomenna jaetaan sitten aikoja kolmen viikon ja yhden päivän päähän. Tää on kyllä kunnallisen sairain puoli: ollaan töissä vain virastoaikaan. kas kun ei vielä supisteta tuosta.

Varasin silloin jo ajan yksityiseltä ja niin olen tehnyt aina tuon jälkeen. Inhoan hammaslääkärissä käymistä niin paljon, että olen vaikka sitten valmis maksamaan siitä, että saan mukavaa palvelua ja hammaslääkäri on aina sama, tuttu ja turvallinen. Nykyisen hammaslääkärini tunnen yhteisten harrastusten kautta.

Raskaudenaikaisesta hammaslääkärikeikasta (mä kävin helmikuun puolivälissä, ja se oli viimeisiä viikkoja, kun täällä sitä suositeltiin) jäikin sitten kelakorvausten jälkeen maksettavaa 170 euroa, kun paikattiin kaksi hammasta. Kävin sitä enne puolitoista vuotta sitten, eli yritän ajatella, ettei tuo ollut kuin 10 euroa/kk. Silloin oli tosin ajankohtaista miettiä sitä 3D-ultraa, jossa sitten hammashuollon takia päätettiin säästää.

Onneksi miehelläni on duunin sairauskassan puolesta hammashoito.
 
Kyllä tiettyjä antibiootteja voi syödä raskaanakin! Söin tulehtuneeseen viisaudenhampaaseen kuurin ja lisäksi mulle määrättiin panacodeja. (Parasetamoliahan saa käyttää!) Ja ei auttanut kun hetken niin tosiaan vielä noi röntgenitkin otettiin ja hammas kiskottiin irti!! Eli kaikki toimenpiteet jotka ilmeisesti on summerwineltä kielletty!! [8|] Asutaan viel samalla paikkakunnallakin...
 
Takaisin
Top