Raskaus ja allergia!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mannaryyni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
M

Mannaryyni

Vieras
Niin onko kellään allergia oireita tupannu ? Mitä syötte/käytätte?

Itselläni vuotaa nokka kokoajan kirkasta räkää, ihan kokoajan. Tätä ennen pari viikkoa oli nii tukossa et ei hitsi. Tukkoisuus oli pahimmillaan viime yönä, kun fiksuna tuuletin petivaatteita eile monta tuntia partsilla.. :/

Oon lukenut, et Cetirizia ja Heinixiä sais, mut mites tuo nenäsumute puoli? On vaan näköjää farmaseutista ja neukkutädistäki mitä suositellaa ja mitä ei, mut noi on ollu yleisimmin suositellut..

Nenäsuihkeista flixotidea ja nasofania saa ainakin käyttää vapaasti lääketietokannan mukaan! Ohje pakkauksessa voi sanoa muuta mutta olen tarkistanut töissä! Ja nämä molemmat on kortisonisuihkeita allergisiin oireisiin... Antihitamiineista ainakin loratadiinia vaikuttavana aineena sisältäviä voi käyttää turvallisesti!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Tuulix on vissiin kans yks lääke mitä usein suositellaan raskaana oleville jos lääkkeitä on aivan pakko käyttää.
Mulle sanottiin, että paikallishoitovalmisteita saa huoletta käyttää eli nenäsumutteita ja silmätippoja.

Ihme ja kumma kyllä allergiaoireita ei oo, vaikka tosi allerginen oon kaikelle mahdolliselle siitepölylle ja pölyille ylipäätään. Viime kevätkin oli kyllä tosi helppo muihin vuosiin verrattuna, mistä lie johtuu.

Otin yhen Cetirizinin, mut luin uudestaan tuoteselosteen kun ei pääkään toimi nii vahingossa otettu yksi lääke ei haittaa sikiötä. No empä ota toista vaikka AUTTOI! Vois ottaa jotain noista spiraalin mainitsimista, kunhan saan kyydin :)

Mulle neuvola lääkäri kirjotti allergian takia reseptin loratadiiniin ja nasonex -sumutteeseen (kortisoni).... mut ei kyllä ole oikein auttanu tähän mun tukkosuuteen, ajattelinki käydä apteekista ostaa jotain toista sumutetta, josko auttais..

Muita reseptivapaita nenäsumutteita oon käyttäny ihan muutoinkin esim nasolin on hyvä flunssan aikaan... siitä se lapsille tarkoitettu miedompi on riittäny hyvin tukkosuuteen....

Mie oon syöny reseptillä cetiriziniä koko raskausajan, yhden joka päivä. Sillä ei ole mitään osoitettuja haittavaikutuksia sikiöön ja sitä on tutkittu aika kattavasti kun on ollut käytössä niin pitkään. Mutta sitä ei pakkausselosteessa suositella käytettäväksi, koska sen tiedetään läpäisevän istukka (ja erittyvän maitoon). Vaikka tunnettuja haittavaikutuksia ei ole niin tietenkään eivät voi täysin turvalliseksi luvata. :)

Nasolin ja otrivin on samaten sellaisia että niitä imeytyy verenkiertoon ja ne läpäisee istukan, eli pakkausselosteessa ei suositella raskaana oleville. Eteenkin kun sen vaikutus perustuu siihen että se supistaa verisuonia niin teoriassa se lääkeaine voi aiheuttaa verenkierron häiriöitä istukkaan. Käytännössä sitä lääkeainetta kuitenkin imeytyy ohjeen mukaan käytettynä niin vähän verenkiertoon, ettei sillä ole mitään vaikutusta istukkaan tai lapseen.

Eli nuo on ainakin sellaisia millä ei mitään haittavaikutuksia pitäisi ohjeen mukaan annosteltuna olla, mutta sama juttu kuin mitkä tahansa lääkkeet ja rohdokset raskauden aikana - harkinnan mukaan, eli turhaan tai varmuuden vuoksi ei kannata ottaa edes panadolia. Mutta jos on oikeasti huono olo, ei saa nukuttua, ihan tukossa jne. niin ei noista kannata kauhean huonoa omatuntoa potea.

Otrivin compia ja mentholiakin saa käyttää lääketietokannan mukaan. Ne pakkausselosteet on kaiketi tehty peloitukseksi... :( kurjaa ettei raskaana ollessa voisi lääkitä ikäviä oireitaan vaikka tutkitusti useimmat käsikauppalääkkeet on kuitenkin sallittu!

Lääkefirmat vaan hätävarjelee omaa persustaan ettei joku vammaisen lapsen saava haasta oikeuteen!

Sitäkin varmaan, mut myös sitä ettei virallisia tutkimuksia monestakaan lääkkeestä ole. Tutkimus raskaana oleville ei ois kovin eettistä...

Niinpä. Plus ihmisen keho on monimutkainen juttu ja monet asiat mitä on ennen pidetty täysin turvallisena tiedetään nykyään haitalliseksi. Ei tartte mennä kuin joku sata vuotta taaksepäin niin oli erityisesti astmaatikoille ja allergikoille suositeltua tupakkaa avuksi ja vielä 70 vuotta sitten oli täysin hyväksyttyä mainostaa, että sprite on niin lempeää, että se sopii vauvalle tuttipulloon :) Vielä toisen maailmansodan aikaan sai kokaiinia ja amfetamiinia apteekista muistaakseni Suomestakin ja kokaiinilla lääkittiin viime vuosisadan alussa kaikkea hammassärystä flunssaan.

joo kyl se niin taitaa olla et lääkefirmat mieluummin siirtää vastuun lääkärille... Monestihan niissä lukee "keskustele lääkärisi kanssa" vaikka se olis ihan turvallinen.. ja tietty jos raskaudessa on jotain häikkää ollu, niin ehkä varovaisempi kannattaa olla.. ite oon sen verran neuroottinen noiden lääkkeiden kanssa, et harkitsen kyl kaks kertaa perus panadoliakin.. ei oo kivaa muuten vaan syyä mitään lääkkeitä.... tosin jonkumoinen nenäsumuaddikti taidan olla :oops: mut inhottavaa ku ei pysty hengittää...

^ nenäsuihkeisiin jää tosi helposti koukkuun. Jos niitä käyttää pitkään niin suihkeen lopettaminen aiheuttaa tukkoisuutta! Vaatii pari viikkoa et vieroittautuu niistä :wink Toisaalta parempi olla koukussa nenäsuihkeeseen kuin esim tupakkaan tai vaikka amfetamiiniin :p ps.koita sellasta "snifferiä" jos haluat eroon niistä suihkeista.

Se snifferi ei auta vittuakaan (anteeksi) ja siinä on ainakin rosmariinia, mitä pitäis rohdosvalmisteena ja eteerisenä öljynä raskauden aikana välttää (mausteena on ok). Itellä on pelastanut se a-vita hoitoöljy, missä on pantenolia sun muuta. Nyt kun on flunssat ohi niin riittää ihan avokadoöljy siihen samaan purkkiin tungettuna kun raskauden takia kuivattaa ja turvottaa nenää. Siis kosteuttaa nenän limakalvoja ja toki saa myös kuivat räkäkokkareet ulos tukkimasta kun pehmentää niitä.

no joo mä oon kans miettiny sitä öljyä.... ku on niin kuivat röörit et kipeetä tekee.... onneks en suihketta käytä nykyään enää ku iltasin, ja seki sitä nasonexiä, mitä lekuri määräs kuurina menee, mut mun mielestä siitä ei oo ollu mitään hyötyä, kuivattaa just vaan.... mäku just pääsin röökistä eroon niin rupesin imppaamaan noita sumutteita :wink mut tosiaan ehkä pienempi paha näin... ja toki vois ehkä kokeilla sitä snifferiäki....

jaa a.... se on siis taas tyhjennettävä koko apteekki :grin

Noni... Siis ihan tukossa ollaan. Huomenna kysyn kyllä neuvolasta neuvoa. Suu kuivuu ku sen kautta hengittää. Ilmeisesti leppä kukkii nyt kovasti. Ikinä ei oo todettu mitään allergiaa, mutta siis kirkasta räkää. Sit nää molemmat nenä tukossa ja samaan aikaan vuotaa.

Juu leppäkausi on kuulemma niin paha, et semmonenki oirehtii jolla ei normisti oireiliskaan. Glinoria ostin apteekista, et kyl mie yöt saan nukuttuu, mut ei se oo ni hyvä ko joku tabletti kuten Cetirizin

mä kävin ostaa apteekista sitä öljyä nenän kuiville limakalvoille.... ei kyl kovin mukavaa ainetta ku nyt se valuu pitkin naamaa :confused: blöäh....

Tosi ärsyttävää kyl tää nokkatukkoisuus ja sit jos ei oo tukossa nii valuu, mut onneks tosiaa yöt antaa nukkuu ton suihkeen avulla.

joo se on kaikkein pahin ku yöllä on ihan tukossa.. päivän viel jotenki pärjää, mut mä en ainakaa osaa nukkuu suu auki... sit on joku strutsikuikka pesiytyny sinne yön aikana ja tuntuu et kuontalo on olkia täys :sick009

Takaisin