Raskaudesta kertominen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Evannu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä en tiiä koska kerron esimiehelle, se on vähän sillanen hölösuu että varmasti kertoo eteenpäin jne mut toisaalta eihän mun oo pakko kertoa vasta kun jotain kuukausia etukäteen ennenku jään pois?
Mua vähä jännittää ku syyskuussa alotin tuolla oppisopimuksella, ja nyt heti jään sit pois. Toki oon enne ollu tulla töissä etten uutena tullu ja heti jää pois, vaikka ei siinäkään mitää väärää oo missää nimessä.
Meil on kyl asiakaspaikkoja mis asiakkaat tupakoi sisällä mut ne oon saanu nyt aika sulavasti vaihdettua työkavereiden kanssa, mut jos kertoisin esimiehelle sais se laitettua mulle suoraan kiellot niihin paikkoihin.. en tiiä. Jotenki tuntuu tosi pitkältä ajalta olla kertomatta ku vasta nt ultran jälkeen. Vanhemmillekin meinattiin kertoa vasta jouluna.

Mä ajattelin kertoa töissä heti kun nt ultrassa on käyty. Syitä sille että haluan kertoa ”jo nyt” on se ettö haluan että töitä voidaan alkaa järjestelemään niin että joku muu ottaa ohjat sitten kun oon poissa. Ja mielellään hyvissä ajoin jo valmistaudutaan koska jos joutuisikin jäämään sairaslomalle aikaisemmin ja ei olisikaan ketään ns valmiina niin mua stressais se tosi paljon. Ja voisin mielelläni jo antaa ohjaksia pikkuhiljaa seuraavalle semmoisissa projekteissa jotka yltää tuonne vanhempainvapaalle.

Toinen syy on se että mä näen sen myös oman selustan turvaamisena. Raskautta en taida saada kovin pitkään piiloteltua ja en halua asettaa itseäni helpoksi uhriksi, joten kerron kyllä heti kun se alkaa olla ilmiselvää 😅

Mää kerroin esimiehelle tänään kun meillä oli palaveri. Oon siis ollut 5 viikkoa saikulla uupumuksen takia ja nyt tuli sit vielä kaks viikkoa raskauspahoinvoinnin takia. Pomo ja apulaispomo oli tosi onnellisia mun puolesta eikä yhtään tullut valitusta siitä kun sairasloma jatkui☺️
toki meillä pomo oli vähän arvellutkin että käydään lapsettomuushoidoissa mun jatkuvien lääkärikäyntien takia😁

Toivotaan että muillakin olisi yhtä ymmärtäväiset esihenkilöt😊

Okei, kiva kun jaoit! Mäkin ajattelin noin et muulle työyhteisölle sit myöhemmin. Ehkä mäkin sit uskaltaudun! Mikä päivä sä kerrot? Kerro sit miten pomo suhtautu 🤗 mua nimittäin vähän hirvittää, niin ehkä sekin stressi on hyvä saada pois mielen päältä 🤭
No nyt kun katoin listoja, niin ens viikolla laitan sähköpostia pomolle (jos saan to yövuorokiellon) ja pyydän kahdenkeskistä keskustelua varmaan sitten ma 17.11. En ehkä viitsi tätä asiaa sähköpostilla kuitenkaan ilmoittaa. Oon siis ens to ja pe vapaalla näemmä. 😅

Miten voitte olla kertomatta ennen rakenneultraa? Mun maha on välillä yhtä turvonnut kuin viimeksi joskus vk 15+, niin miten pystyn piilottamaan asiaa edes sinne vk 12 asti 🤔 Kiva olis kertoa vasta rakenneultran jälkeen mut kaipa kaikki sen huomaa jo tässä ennen joulua tyyliin ja nyt on vasta vk 7...

Miten voitte olla kertomatta ennen rakenneultraa? Mun maha on välillä yhtä turvonnut kuin viimeksi joskus vk 15+, niin miten pystyn piilottamaan asiaa edes sinne vk 12 asti 🤔 Kiva olis kertoa vasta rakenneultran jälkeen mut kaipa kaikki sen huomaa jo tässä ennen joulua tyyliin ja nyt on vasta vk 7...
Mä en kyllä ainakaan vois.. nyt on jo raskausvatsan näköinen maha. Jos pitäsin tiukkaa paitaa niin ei jäis kyllä epäselväks. Tänään yritän saada dopplerilla sykkeet kuulumaan omaks mielenrauhaks ja sit olkoon menoa. Ihmetelkööt muut sitten. Mahdoton enää piilottaa😅

Mä teen lähinnä etänä, niin silleen pystyy hyvin piilottaa 😅 ja oon pitkä ja hoikka ja käytän aika löysiä vaatteita tavallisestikin, kyllä jos katsoo ja tuntee mut hyvin, niin vatsan kyllä huomaisi varmaan viikosta 10 vähintään, mutta esim. Viime raskaudessa viikolla 30 kun vatsa oli valtava, ei osa kaukaisemmista kolleegoista livenä tajunnut, miksi sanoin heippoja, ja että olin raskaana 🤣 oli sellainen iso kesämekko päällä, joka ei korostanut vatsaa 🤣 nyt kun kävin toimistolla rv7 isossa villapaidassa katsoin itseäni peilistä ja ajattelin, että kyllä tästä voi jo arvata raskauden 😅 mutta luulen että itse sitä miettii enemmän kuin muut 😅 mutta en usko että tarkkasilmäisiltä kolleegoilta raskautta saisi piiloteltua rakenneultraan asti, mutta sellaisilta tietynlaisilta oman pään sisällä eläviltä kyllä saa, se on todistettu 🤣 kesällä löysillä mekoilla piilottelu on helpompaa, talvella mun mielestä vaikeampaa kun on usein housut ja niistä kyllä sen vatsan alkaa huomaamaan 😅 ja ei se löysä villapaita auta enää ison vatsan kanssa pitkälle, joku kulma saattaa hämätä, mutta jos pitää liikkua vatsan kanssa ympäriinsä, niin kyllä sen alkaa huomaamaan aika nopsaan 😅

Mä joudun töissä käyttämään työvaatteita ja otin tänään sitten käyttöön yhtä kokoa isomman paidan, ettei pömppö näkyisi niin selvästi. 😅 Hankalaa alkaa siis olemaan. Toki mulla on ylipainoa, joten toivon, että porukka ajattelee mun vaan lihonneen. 😂

Mulla on sen verran ylipainoa että luulen että musta ei kovin helpolla huomaa et oon raskaana😃 ja on taaksepäin kallistunut kohtu, oon ymmärtänyt et silloin maha pysyy yleensä kauemmin piilossa.
Töissä käytän yleensä legginssejä ja löysiä tunikoita niin niihin on helppo pieni turvotus piilottaa😁

Perhe asuu kaukana ja vaan soitellaan silloin tällöin niin ei ole vaaraa että paljastuisi "ennen aikojaan". Töihinkään en ole vielä ehtinyt palata kun täällä on ihan tavallista olla kotona siihen saakka kun lapsi täyttää kaksi (plus täällä meidän alueella on niin kova kilpailu päivähoitopaikoista) enkä taida ehtiä edes palatakaan tässä välissä🙈

Mies on ollut isyysvapailla ja palaa heti uuden vuoden jälkeen töihin, mutta kertoi jo esimiehelle mahdollisesta perheenlisäyksestä ja pyysi isyysvapaata taas heti kesäkuun alusta😄

Kerroin isänpäivänä tulevalle vaarille, vaikka omasta mielestäni vähän liian aikaisin menin kertomaan :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: En kuitenkaan tiedä, koska nähdään kasvotusten seuraavan kerran, niin halusin nyt käyttää tilaisuuden hyväkseni. Oli aika ihanaa ja muuttui heti vähän konkreettisemmaksi tämä homma :red-heart:

Mä oon kanssa ihmetellyt tätä😂 Itsellä on jo nyt ihan selkeä massu (ensinmäisessäkin oli, mutta nyt vielä selkeämpi), joten ei jää paljon arvailujen varaan 😂. Eilen menin ekaa kertaa töihin tiukassa paidassa, mutta en vielä sanonut mitään. Sielläpähän juoruilevat :D Useammallakin selvästi teki mieli kysyä, mutta kukapa nyt kehtais. Ensviikolla ajattelin ihan sanoa ääneen, kun NT ultra ohi. (Rv12) 🙂↕️

Halusin tulla teille kertomaan, että eilen kerroin pomolle ja jännitti kyl kovasti, kun ei tiennyt yhtään miten ottaa, kun oman työn sovittaminen vaatii aika paljon järjestelyjä ja sopivan sijaisen löytämisen. Mutta siis ihan turhaan jännitin!! 🥰 Pomo otti asian tosi hyvin ja selvästi oli iloinen meidän puolesta, kun tietää meidän jo 6 vuotta kestäneistä lapsettomuushoidoista. Tuli helpottava olo, ettei tarvi huolehtia enää työstä sillä tavalla ! 😍 Toivon, että te muutkin saisitte yllättyä näin positiivisesti, jotka jännitätte pomon reaktioita! 🤗

Mulla pomo otti tosi hyvin vastaan, kun kerroin raskaudesta. Meillä on onneksi työpaikalla lapsimyönteinen ilmapiiri, joten ei tarvinnut jännittää hirveästi. Ihan vielä ei kuitenkaan kehtaa laajasti kertoa tuttaville, vaikka tässä kohtaa (rv 12) keskenmenon riski on kai jo huomattavasti pienempi :Smiling Face With Open Mouth Ollaan perheelle ja joillekin kavereille kerrottu jo aika varhasessa vaiheessa.

Tämä! Ekassa raskaudessa kerroin töissä laajemmin nt-ultran jälkeen , mutta tosi monet olivat jo huomanneet! Kokeneimmat rouvat olivat nähneet jo ihan alussa SILMISTÄ.

Tämä! Ekassa raskaudessa kerroin töissä laajemmin nt-ultran jälkeen , mutta tosi monet olivat jo huomanneet! Kokeneimmat rouvat olivat nähneet jo ihan alussa SILMISTÄ.
Mä taidan selvitä nyt just sinne nt-ultraan asti tän mahan kanssa. Oon käyttänyt löysiä tunikoita. Jos vielä kolme viikkoa toimisi tämä tekniikka. Ei ole vielä kukaan huomauttanut 🫣

Me jouduttiin myös taipumaan ja kertomaan jo omille vanhemmille. Kuulemma anoppikokelas oli tunnistanut raskauden mun HAJUSTA😏😏 Toisaalta hän kivenkovaa myös väitti, että tiesi jo ennen kuin edes olin raskaana, että joo…

Myös töissä kerroin parille kollegalle, jotta tietävät miksi nuokun välillä koneen äärellä. Toinen heistä oli samana päivänä katsellut mua lounasjonossa ja tuuminut mielessään samaa. Että luultavasti kerron sitten lopulle tiimille myös tällä viikolla😅 on kyllä hurjaa kun vasta 10. vko menossa ja niin ilmiselvää🥲

Mies oli kertonu isällensä mun tietämättä (ei siis haittaa) mutta menin hämilleni ku yritti kurkkia mun vatsaa kun nähtiin pikaisesti viikonloppuna 🤣 varmaan jouluna tulee kerrottua kaikille lopuille. Lapset saa tietää loppuviikosta laitan varmaan lahjakassiin ultrakuvan ja pienen vaatteen 😊

Olen nyt joutunut muutamille läheisille paljastamaan tilanteen täss 12 viikon tietämillä, ja aika monen kanssa saanut yllättyä siitä, että moni on jo kuulemma ”aavistellut” asiaa ja sitä, että voisinko olla raskaana. En kyllä ymmärrä mistä voisivat sellaista aavistaa, kun mielestäni oon ollut ihan normaali 😄 yks läheinen ystävä oli nähnyt unta että onnittelee minua raskaudesta ja äitipuoli oli saanut etiäisen jo aimmin. Ihan kummaa! 🤭

Me ollaan kerrottu yhdelle ystäväpariskunnalle jonka luona käydään kylässä aina kun ollaan käyty hoidoissa toisella paikkakunnalla. Kerroin myös mun maalausryhmälle kun rupesi epäilyttämään että onkohan öljyvärimaalaus se kaikkein terveellisin harrastus tähän elämäntilanteeseen 😄

Vanhemmille kerrotaan joskus joulun aikaan kun on nt-ultrasta selvitty ja ehkä ystäville myös. Töissä ajattelin vähän venyttää, kun alkuvuodesta olisi ylennyksiä jaossa niin ei nyt sitten ainakaan tämä tieto vaikuttaisi siihen 😉 Suht helppo ollut pitää maha piilossa vielä ja firman huppariin mahtuu huomaamatta isompikin pötsi.

Takaisin