Raskaudesta kertominen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Evannu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä haluaisin pitää raskauden salaisuutena syntymään asti jos voisin 😅 jotenkin viime syksy jätti traumat ja huomasi, että vaikean menetyksen jälkeen harva edes osasi olla tukena. Jotenkin siitä, että muut tietää raskaudesta ei oikeen oo hyötyä ja tuntuu, että moni vaan voivottelisi, stressaisi ja odottaisi huonoja uutisia.. Nyt aika vahvasti sellainen olo, että tätä raskautta haluaa varjella muilta ja toivon, että voin jättää kertomisen suurimalle osalle rakenneultraan.. ehkä lähiperheelle pitää kertoa nt-ultran jälkeen, jos sinne päästään, kun on joulu tulossa..

Onneksi mulla on pari läheistä ystävää, jolle voi/täytyy pian kertoa. Heidän koen olevan tukena "sopivalla" tavalla tilanteessa kuin tilanteessa 🥰 eivät asu lähellä, niin ei tarvii usein nähdä ja keskustella raskaudesta 😅 esikoiselle toivon, että uskalletaan kertoa nt-ultran jälkeen, mutta saa nähdä. Viimeksi oli hirveä kertoa, että pikkusisaruksia ei ole enää 💔 hän kovasti toivoo pikkisisarusta, niin olisi ihana voida ilahduttaa ❤️

Mutta nää mietteet voi vielä muuttua monta kertaa 😅 jos tulee yhtä paha pahoinvointi kuin viimeksi, pakko varmaan paljastaa osalle aikaisemmin.

Tällä hetkellä tietää mies ja muutama ystävä. Yhden ystävän kanssa meillä oli helmikuisen LA muutaman viikon erolla mutta meidän raskaus meni silloin kesken.
Vanhemmille ja lapsille kerrotaan varmaan ntn jälkeen 😊

Mulla tietää lähimmät ystävät tuoresiirron plussasta, hcg-arvojen stressauksesta ja sitä että tällä viikolla vihdoin ultra. Myös omat vanhemmat puolisoineen tietävät kun ovat tsempanneet matkalla mukana. Varmaan ennen joulua pitää sitten miehen perheelle kertoa niin pystyvät valmistautumaan joulukattauksen sisältöön :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Me kerrottiin viikonloppuna kummankin vanhemmille 🥹 lapsille kerrotaan lauantain varhaisultran jälkeen jos kaikki on hyvin🤍

Meillä kaikki kertominen siirtyikin varhaisultran jälkeen kun tulin kipeäksi eikä päästy tänä viikonloppuna kertomaan mun perheelle. Eli ens viikonloppuna varhaisultra ja hoidetaan sitten meidän kummankin perhe jos saadaan hyviä uutisia😅.

Mä nyt sitten kerroin tänään mun isälle kun se kysyi että joko ollaan hankkimassa lisää lapsia 👀 Oli sitten luonteva hetki kertoa. Anoppi kans kysyi viime viikolla mutta oli sovittu että ei vielä kerrota, niin he saa sitten odottaa jouluun asti kun taas nähdään. Mun äidille kerron sit kun se kysyy jos alkaa näkyä mahaa ennen rakenneultraa. Töissä sit rakenneultran jälkeen jos siihen asti pystyy piilottelemaan ja välttelemään esim. väkivaltatilanteita 🫢 Tai sit kertoo oleellisille ihmisille nt-ultran jälkeen. Yhdellä tutulla oli jo valtava maha vk 12 niin toivon kyllä ettei mulle tule. Viimeksi alkoi maha näkyä joskus vk 15 jälkeen.

Viimeksi kerrottiin nt-ultran jälkeen vasta ensimmäisille ihmisille, mutta nyt olen jo yhdelle kaverille kertonut ja varmaan tänään kerron toiselle. Esikoisen kanssa olin jotenkin tarkempi, nyt tuntuu ettei ole niin väliä. Isovanhemmille ja muille sukulaisille varmaan kerrotaan vasta joulun aikoihin. Töissä olen jo joutunut kertomaan, sillä työtä joudutaan mukauttamaan raskauden vuoksi, joka on niin ärsyttävää...

Edellisessä raskaudessa kerroin vanhemmille joskus nt-ultran jälkeen. Äiti huuteli asiasta muille lähipiirin ihmisille ja sukulaisille niin ei tarvinnut jokaiselle erikseen ilmoitella. Tälläkin kertaa aion kertoa joskus toisella kolmanneksella, jos matkassa pysyy. En halua innostua liikaa ja huudella ympäriinsä liian aikaisin. Mies kertoo omalle perheelleen silloin kuin itse haluaa.

Mä nyt sitten kerroin tänään mun isälle kun se kysyi että joko ollaan hankkimassa lisää lapsia 👀 Oli sitten luonteva hetki kertoa. Anoppi kans kysyi viime viikolla mutta oli sovittu että ei vielä kerrota, niin he saa sitten odottaa jouluun asti kun taas nähdään. Mun äidille kerron sit kun se kysyy jos alkaa näkyä mahaa ennen rakenneultraa. Töissä sit rakenneultran jälkeen jos siihen asti pystyy piilottelemaan ja välttelemään esim. väkivaltatilanteita 🫢 Tai sit kertoo oleellisille ihmisille nt-ultran jälkeen. Yhdellä tutulla oli jo valtava maha vk 12 niin toivon kyllä ettei mulle tule. Viimeksi alkoi maha näkyä joskus vk 15 jälkeen.
Saanko udella mitä teet työksesi? Pisti silmään tuo ”väkivaltatilanteiden välttely” 🙈

Onko täällä muita, jolla jo isompia lapsia? Miten he ovat asian ottaneet vastaan? Meillä 7, joka otti asian ihan hyvin vastaan ja 10-vuotias jolla nyt kestää käsitellä uutinen. Hän meinaa, että meidän perheen yhteinen tekeminen loppuu siihen. Ja on aina ollut sellainen äidin tyttö, niin kokee nyt, että hän jää huomiotta. Ei ole helppoa tämä vanhemmuus 🤭

Me ei miehen kanssa olla kerrottu kenellekään. Otetaan ihan oman mielenrauhan vuoksi yksityiseltä laaja Nipt ja sen jälkeen saatetaan kertoa miehen vanhemmille (mikäli niptissä kaikki ok), kun mennään joulukuun alussa sinne viikonlopuksi. He asuvat meistä kaukana ja asiasta olisi kiva kertoa kasvotusten, niin silloin itsenäisyys kieppeillä luultavasti. Seuraavan kerran näemme kenties vasta ensi kesänä. Pomolle kerron vasta kun on pakko, en siis ole töissä vaan kuopuksen kanssa hoitovapaalla. Isosisaruksille (7v ja 9v) kerromme ensimmäisen kunnallisen ultran jälkeen tai sitten jouluna. Ystäviltä salataan raskaus aina rakenneultraan asti. 😊

Muokattu viimeksi:
Onko täällä muita, jolla jo isompia lapsia? Miten he ovat asian ottaneet vastaan? Meillä 7, joka otti asian ihan hyvin vastaan ja 10-vuotias jolla nyt kestää käsitellä uutinen. Hän meinaa, että meidän perheen yhteinen tekeminen loppuu siihen. Ja on aina ollut sellainen äidin tyttö, niin kokee nyt, että hän jää huomiotta. Ei ole helppoa tämä vanhemmuus 🤭
Meillä 7v ja 9v, mutta eivät tosiaan tiedä asiasta vielä. Nuorin on vasta 1v ja silloin uutisen hänestä ottivat tosi hyvin vastaan, mutta nyt jotenkin jännittää kertoa 😊

Toivottavasti siellä 10v saa asiaa käsiteltyä itsekseen ja vähitellen ajatus asian suhteen kypsyy ja siitä tuleekin iloinen asia 💕

Meillä 7v ja 9v, mutta eivät tosiaan tiedä asiasta vielä. Nuorin on vasta 1v ja silloin uutisen hänestä ottivat tosi hyvin vastaan, mutta nyt jotenkin jännittää kertoa 😊

Toivottavasti siellä 10v saa asiaa käsiteltyä itsekseen ja vähitellen ajatus asian suhteen kypsyy ja siitä tuleekin iloinen asia 💕
Joo uskon, että aika auttaa. Kyllä hän yksi ilta teki lahjan, jossa oli tyttöjen ja poikien nimiä ja toisessa lapussa luki onnes 🤭 Joten kyllä tämä tästä 😍

Mä jotenkin järkytyin, kun olin ajatellut että kerron työpaikalla vasta rakennultran jälkeen eli marraskuun lopulla ja nyt alkaa jo työpaineita kasaantua pitkälle kevääseen ja ensi syksyyn. Oon miettinyt että mun on varmaan ihan pakko kertoa ainakin esihenkilölle, kun tuntuu pahalta sanoa vaan jeesjees, kun ei tiedä onko ees paikalla enää sillon ja ne tuleekin lähimpien työkavereiden vastuulle sitten. 🤔 Mulla ois ens viikolla sovittu palaveria tulevasta keväästä esihenkilön kans, niin onko hullua kertoa jo nyt vaikka on vasta 11+1 sillon? Eka raskaus niin kaikki on niin jännää koko aika ja miettii että tekeekö nyt oikein vai väärin! 🤩

Mun on pakko kertoa pomolle asiasta kanssa ens viikolla. Silloin itellä n. RV11. Ei auta, mut muulle työyhteisölle kerron vasta myöhemmin. 😊
Okei, kiva kun jaoit! Mäkin ajattelin noin et muulle työyhteisölle sit myöhemmin. Ehkä mäkin sit uskaltaudun! Mikä päivä sä kerrot? Kerro sit miten pomo suhtautu 🤗 mua nimittäin vähän hirvittää, niin ehkä sekin stressi on hyvä saada pois mielen päältä 🤭

Takaisin