Raskaudesta kertominen

@Jmer ymmärrän täysin, että haluaisi päästä kertomaan itse omalla tavallaan, itse valitsemanaan ajankohtana 😬 miks ei osata sitten olla hienotunteisesti vain hiljaa, vaikka tietäisikin jo totuuden.

Me kerrottiin jo 6+1 melkein kaikille mun siskoille, kun oltiin porukalla yökylässä. Vietettiin iltaa ja pelailtiin lautapelejä yms.rentoa. Jännitin myös sitä, että missä kohtaa joku alkaa kyselemään kun en juo tms. Odotin kanssa sitä että pääsee ihan itse kertomaan sitten sopivalla hetkellä ja niin siinä kävikin 🤗 muutamat oli jo miettineet, että johtuuko raskaudesta/hoidon jostakin vaiheesta että en juonut, mutta eivät sitten onneksi ääneen näitä ihmetelleet.

Mies kertoi jo isälleen, joka ei siis ollut tietoinen edes hoidoista niin oli kyllä ollut iloisen hämmästynyt 😁 miehen kanssa ollaan oltu jo niin pitkään yhdessä, että jotenkin oletan että hoidoista tietämättömät eivät edes oleta meidän toivovan lasta.

Luulen, että muille läheisille tulee ihan lähiviikkojen aikana kerrottua.. jotenkin on sellainen olo, että lähisukulaisille tekisi mieli kertoa ennen kavereille +läheisille työkavereille kertomista.

Itse pohdin kertomista, milloin olisi hyvä hetki. 🧐 Toistaiseksi kukaan ei vielä tiedä, viikkoja 12+1. Edessä vielä NT-ultra. Takana on valitettavan monta varhaista kesmenmenokokemusta, ja monet näistä olen onnekseni pitänyt vain omana ja puolison tiedossa. En halua liian aikaisin kertoa, sillä en haluaisi nostattaa läheisten ”odotuksia” turhaan ja toisaalta, jos tulisi taas km, en jaksaisi asian läpikäymistä muiden kanssa. Jos jaksaisi rakenneultraan odottaa… 😬

Yhdelle kaverille kerroin jo. Mahdollisesti myös siskolle tulen kertomaan lähiaikoina. Muuten sitten toivoisin että pysyisi ainakin rakenneultraan asti salassa. 😅

Minä kerroin heti plussattuani siskolle joka tietää hoidoista. Työkaveri ja yksi ystävistä tietää myös hoidoista, mutta en ole vielä kertonut tulosta, ehkäpä kerron lähiaikoina. 🤔 Muille läheisille varmaan siellä rv 12 paikkeilla. Töissä ajattelin yleisemmin kertoa vasta joskus hamassa tulevaisuudessa, varmaan vasta sitten kun joku huomaa mahan 😆 Tosi absurdia ajatella vielä edes niin pitkälle kun on tosi alussa ja kaikki on epävarmaa 😬

Itse haluaisin vielä odottaa kertomista, mutta puoliso haluaa päästä kertomaan äidilleen.
Sovittiin sitten että kerrotaan äitienpäivänä molempien vanhemmille. Silloin olisi 8+5 menossa.
Varhaisultra on 28.4, sen halusin saada käytyä ennen kertomista että tietää edes sillä hetkellä kaiken olevan ok.

Me ei olla vielä kerrottu kenellekään, kun pelottaa, ettei tästä tulekaan valmista.

Ajattelin, että olisi kiva integroida raskaustieto jotenkin anopin ja oman äidin äitienpäiväkortteihin, silloin olisi jo eka neuvolakin käyty. Siitäpä se sitten leviääkin kulovalkean tavoin muulle suvulle... 😌 Ensin en ajatellut varhaisultraa, mutta kyllähän se helpottaisi tätäkin kertomispäätöstä, jos elämää vaan löytyy.

Parhaille kavereille kerron varmaankin sitten, kun nähdään n. kuukauden päästä (asutaan eri puolella Suomea).

Esimiehelle taidan kertoa heti kesäloman jälkeen elokuussa. Olen koulussa töissä, ja koska tänne syrjäseudulle ei niin helpolla saa sijaisia, on ihan hyvä jättää vähän enemmän pelivaraa reksille.

Harrastuspiireissä joudun varmaan tässä jossain vaiheessa kertoa, saattavat kyllä jo epäillä, kun joutuu vessassa käymään niin usein.

Onko muilla tilannetta että vanhemmat lapset on jo teini-ikäisiä? Miten ovat suhtautuneet? Meillä 13 ja 15v ovat varmasti ihan innoissaan mutta saa nähdä miten 16v asiaan suhtautuu. Kerrotaan varmaan vasta 12viikon ultran jälkeen.

@Bianca-83 Joo täällä on eka lapsi kohta 13 w. Ei kerrottu vielä joulukuussa ja oli ihan hyvä niin koska ei tullut valmista siitä. Mutta jännittäähän se reaktio ja kuinka tuleva lapsi vaikuttaa perhedynamiikkaan 🙈

Mulla on tunne, että lapset vaistoaa jo, että jotain on tekeillä, vaikka eivät tiedäkään mitään. Ovat liimautuneet iholle niin tiiviisti nyt pääsiäisen aikana. Mutta ehkä me odotellaan se alkuraskauden ultra ennen kuin kerrotaan.

Onko muilla tilannetta että vanhemmat lapset on jo teini-ikäisiä? Miten ovat suhtautuneet? Meillä 13 ja 15v ovat varmasti ihan innoissaan mutta saa nähdä miten 16v asiaan suhtautuu. Kerrotaan varmaan vasta 12viikon ultran jälkeen.
Mulla on lapsi ed suhteesta ja hän kyllä alkuun tulee kriiseilemöön tämän kanssa.. toivon ja uskon, että ajan kanssa tasoittuu..

Näin toisessa raskaudessa on ollut tosi paljon matalampi kynnys kertoa raskaudesta. On jotenkin luottavaisempi olo että kaikki menee hyvin, vaikka tiedostan että voi vielä mennä kesken ja vaikka mitä ehtii tapahtua. Kerroin kuitenkin perheelle jo, ja muille läheisille jaetaan tieto heti varhaisultran jälkeen.

Mulla vanhimmat lapset 16v ja 14v ja sit kaks esiteiniä. Miehellä pian 18v täyttävä. Uskoisin että kaikki lapset innoissaan tästä kunhan kuulevat. Meillä ei kiire kertoa kun ei vielä olla 100% päätetty mitä tämän yllätysraskauden kanssa tehdään. Tänään viikkoja 5+6

Mulla tietää kaks läheisistä työkaveria, koska oon puhtaasti "jäänyt kiinni" pahoinvoinnin takia 😅. Lisäksi paras ystävä tietää. Meillä on ensi viikolla (2.5) varhaisultra ja jos siellä kaikki hyvin niin kerrotaan viikko sen jälkeen kummankin vanhemmille/sisaruksille. Mulla aiemmasta liitosta kaksi lasta (täyttää tänä vuonna 9v ja 12v) ja heidän kohdallaan oon ehkä eniten tuntosarvet pystyssä että mikä on hyvä hetki koska varmasti tulevat tarvitsemaan aikaa ja tukea asian suhteen 😁. Mutta tuntuu kyl että varsinkin nuorempi lapsi, joka tyttö on kyllä rekisteröinyt mussa jo kehon muutoksia koska pääsiäisenä kun käytiin saunassa niin mulla oli todella paha turvotus vatsassa ja tytär vatsaa katseli aika pitkään 😅😅

Mä olen kertonut parille työkaverille, kun tiesivät yrityksestä. Yhdelle ystävälle kerroin nyt vkl kun tuli tilanne, että oli ”pakko” kertoa.

Perheillemme ajattelimme kertoa äitienpäivän yhteydessä. Onhan se toki vähän aikaista, mutta varhaisultra kerkeää olla tätä ennen kuitenkin. Ja haluamme kertoa kaikille kasvotusten ja tiedämme kesän olevan kiireinen kaikilla ja olisi vaikea saada kaikkia muuten yhteen.

Me ollaan kerrottu tuleville isovanhemmille ja parille läheisimmälle ystävälle. Laajempi uutisten levittely varmaan jää sinne ensimmäisen kolmanneksen jälkeen.

Vähän sitä mietittiin oisko pitänyt olla vielä toistaiseksi vähän enemmän hyshys siltä varalta jos kaikki ei menekään hyvin... mutta ei sitten maltettu ja tuntuuhan se ihan hyvältä antaa itselleen lupa tästä uutisesta iloita lähipiirin kanssa. Jos kävisi ikävästi niin toisaalta tämän pienen piirin sisältä sitä mielellään hakisi silloin myös tukea.

Olen kertonut kahdelle hyvälle ystävälle joiden kanssa ilot ja surut jaan muutenkin, varhaisultran jälkeen kerroin siskolleni ja varmaan vasta 12 viikon ultran jälkeen muille.

Eniten pohdintaa on aiheuttanut esikoiselle kertominen; soisin isosiskon tietävän ensimmäisten joukossa mutta 4-vuotiaan ei voi olettaa pitävän asiaa salassa edes kaupan kassalta. Päädyin tunnustelemaan asiaa vähän kautta rantain...

- Mitäs olisit mieltö jos meillekin tulisi joskus sellainen vauva?
- Hyvä! Minä hoidan sitä sitten!
- Ai kiva!
- Sillon kun te ootte isin kaa töissä.
- Ahaa! Mutta mitäs sitten kun se itkee paljon ja kakkaa?
- Minä annan sen teille sitten.
- Niin, hoidat sitä sillon kun se hymyilee ja kerrot sille juttuja.
- Vauvat on kyllä kivoja. Tuleeko heti sellainen meille?
- No siinä vähän kestää. Mutta jonkin ajan päästä saattaa tulla.

Me päädyttiin eilen kertomaan puolison isälle ja hänen vaimolleen kun nähtiin. He on varannut meille yhteisen Lapin reissun ens vuoden maaliskuulle ja kohkaavat siitä tosi paljon niin ajateltiin tuoda heille vähän lisää pohdittavaa asian suhteen kun mukaan tuleekin toivottavasti myös pieni vauva 😁❤️

Vastaanotto oli riemastunut ja onnellinen ❤️

Ai kauheeta kun oli kuumottava keskustelu oman esihenkilöni kanssa tuossa kun käytiin vakavaa keskustelua oman tiimini resurssi tilanteesta ja loppuvuoden kuvioista ja näkymistä. Meillä tavallaan yliresurssia tällä hetkellä ja pöydällä oli vakavaa pohdintaa pitääkö tehdä jotain toimenpiteitä tai vähennyksiä, joita ei missään nimessä kannata tässä välissä tehdä jos tietäisi että minä jään loppuvuodesta pois. Mutta en kuitenkaan millään ollut valmis vielä sanomaan mitään, en ennen ar ultraa. Ei olla sellaisissa väleissä että haluaisin keskenmenosta hänen kanssa jutella. Sain nyt pelattua lisäaikaa että arvioidaan tiimini tilannetta vasta lomakauden jälkeen ja olen siihen mennessä sitten kertonut omasta tilanteestani. Huh.

Takaisin