Raskaudesta kertominen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Burkei
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Burkei

Näppärä viestien naputtelija
Huhtikuiset 2025
Oletteko vielä kertoneet vielä kellekään raskaudesta?
Aioitteko kertoa esim isovanhemmille jotenkin hauskasti yllättämällä?

Meillä raskaudesta ei vielä tiedä kukaan muu kuin minä ja kumppani. Parille ystävälle aioin varhaisultran jälkeen kertoa jos sinne asti päästään. Tuleville isovanhemmille haluaisin kertoa vasta isänpäivänä marraskuussa, koska se olis kiva isänpäiväyllätys. Silloin olisi sopivasti ensimmäinen kolmannes ohi.
 
Me ei olla kerrottu vielä kellekään. Ja mä en haluakaan kertoa ku aikasintaan nt ultran ja niptin jälkeen. Kovasti se km vaan kummittelee, ei lohduta vahvistuvat viivat eikä mikään muukaan 😄

Niptin tulokset varmaan kerkiää lokakuun puoliväliin mennessä, että pitkä aika salailua edessä 😁

Oon koittanu miettiä missä yhteydessä sitä kertoisi, kun tiedän että ainakin mun puolelta molemmat vanhemmat on taatusti odottanut tätä tietoa jo vuosia. Joululahjaksi ois kiva antaa yllätys, mutta se menee sit jo ehkä vähän liiankin kauas 😅
 
Parhaalle ystävälleni kerroin tällä viikolla, lisäksi anoppi tietää. Mies kertoi eilen hänelle, ja miehen veli ja hänen kumppaninsa tietää. Miehen veljen kumppanin kanssa heinäkuussa juteltiin saunassa mökillä, kuinka on kokoajan ollut viimeisen 3 vuoden ajan toiveissa se pikku kolmonen. Kohdunulkoisen raskauden jälkeen, mutta ei vain ole onnistunut ja sitten siirtyi puhe yksityisen lapsettomuushoitoihin.
Joten, mun oli aivan pakko päästä hehkuttaa asiasta tälle miehen veljen puolisolle joka sitten toivotti paljon onnea ja ilostui tästä uutisesta todella paljon. Pohti jo että kumpi vatsassa mahtaa olla kasvamassa ja toivoi että tyyppi pysyy matkassa mukana.❤

Omalle puolelle sukua ei oo vielä tullu paljastuttua, ajateltiin paljastaa asiaa loppukuusta jos varhaisultrassa kaikki on niinkuin pitää. Jotenkin hauskasti se ois kiva heille paljastaa.

Kaikista hauskinta tässä on se, että juuri viimeviikonloppuna olimme mökillä 2.8-4.8 Sysmässä, yhdessä mun isän ja hänen puolison kanssa ja siellä tuli puheeksi se, kun meillä on vähän haastavaa tuo lapsen saanti ollu. Että ei niitä tuosta niin vaan tuu.
Niin parin päivän päästä tästä keskustelusta saankin positiivisen raskaustestin kotona.. 🤭🥰
 
Mä olen töissäni välillä tekemisissä sikiötoksisten myrkkyjen parissa, joten pomolle pitäs kertoa ASAP. Teen huomenna vielä raskaustestin, ja jos se on vahvistunut, niin sitten kerron, jotta voidaan sopia työnkuvasta. Myös työkavereille on pakko samalla kertoa, kun kai ne nyt arvaa, miksi jätän tietyt työt tekemättä.. ärsyttää kyllä, kun ei huvittaisi asiasta vielä puhua, varsinkaan lähipiirin ulkopuolelle, mutta minkäs teet. 😅

Mietin myös, että kertoisinko äidille. Se on huomenna tulossa kylään. Voisi sitten puhua myös, jos tulisikin keskenmeno. Olisi silloin kiva saada tukea. En kyllä yhtään tiedä mitä mieltä hän asiasta on. Kun ole joskus aiemmin puhunut vauvakuumeestani, niin äiti on toppuutellut, että eihän tässä mikään hätä ole. 😅

Noin muuten ei asiasta ennen nt-ultraa varmaan aiota hiiskua. Niin epävarmat fiilikset tässä alussa vielä, ja jos menee kesken, niin ärsyttäisihän se nyt kaikille siitä sitten erikseen kertoa.
 
2 ystävää tietää, vaikka ajattelin ensin etten kerro kenellekään näin aikaisessa vaiheessa. Uskon, että ovat tukena niin hyvässä kuin pahassa.

Mulla on ajatuksena, että kerrotaan isovanhemmille vasta NT- ultran jälkeen. Näin tehtiin esikoisen kohdalla. Puoliso haluaisi todennäköisesti kertoa jo aiemmin, joten katsotaan saadaanko pidettyä salassa. 😁

Oon suunnitellut että hankin esikoiselle sellaisen bodyn missä lukee "i'm going to be big brother 2025" tai jotain vastaavaa. Sit mennään isovanhemmille kylään ja katsotaan tajuaako ne, mikäli ei niin sit täytyy kehottaa lukemaan se. Sit sen jälkeen ultra kuvat pöytään😅
 
Oon kertonut ystäville, sukulaisille kerrotaan varmaan sitten kun ollaan rakenne ultrasta selvitty, jos vain sinne asti päästään. ☺️ Ajattelin miehen vanhemmille ostaa lahjaksi sellaiset "kerro minulle isoisä/isoäiti" kirjat ja sillä tavalla kertoa. Heille olisi ensimmäinen lapsenlapsi
 
Mä oon kertonut parhaalle työkaverilleni, se vähän ihmetteli, kun en suostunut perjantaina tekemään toimenpidettä, jossa laitetaan sytostaatteja, niin halusin perustella, etten oo vaan mulkku vaan mulla on syykin 😅 sille kerroin viimeksikin, mutta tuli kkm, joten ei oo enää kynnystä siitäkään et jos menee kesken ja joutuu siitä puhumaan.

Varmaan muutamille kavereille sanon varhaisultran jälkeen, lopuille sukulaisille jne toivottavasti mahdollisimman myöhään, jos siis ei ala tyyliin maha näkymään 😅 isänpäivä olis hyvä ajankohta kertoa. En jotenkin jaksais anopille sanoa hirveen ajoissa, ku alkaa jäätävä hössötys, enkä jaksa semmosta yhtään.
 
Sisko tietää ja miehen ystävä. Mulla olis kova hinku kertoa kaikille 😅 mut kai tässä pitää vähän toppuutella. Jännittää kamalasti töiden osalta, arvaako joku, joko ne epäilee, ärsyttääkö niitä sit jne., kun työvuosi jää opetushommissa kesken. Mut ei varmaan kannattais ku mulla on aivan ihanat työkaverit, mut jännittää silti 😅🙈
 
Kerron vaan töissä. Kellekkään sukulaisille en ajatellut kertoa. Jos näkevät niin sitten näkevät 🤣 Lapset tulee luultavasti asian paljastamaan jossain vaiheessa, joten ei sitä itse tarvi kellekkään kertoa 😂
 
Kerron vaan töissä. Kellekkään sukulaisille en ajatellut kertoa. Jos näkevät niin sitten näkevät 🤣 Lapset tulee luultavasti asian paljastamaan jossain vaiheessa, joten ei sitä itse tarvi kellekkään kertoa 😂
Hei toihan on hyvä tekniikka! Ehkä annan itsekin esikoisen hoitaa kertomisen, sitten kun on sen aika. Se on nimittäin varma, että kun esikoiselle kerrotaan, niin siitä saa sitten kuulla kaikki ihan kaupan kassasta lähtien. 😂
 
Hei toihan on hyvä tekniikka! Ehkä annan itsekin esikoisen hoitaa kertomisen, sitten kun on sen aika. Se on nimittäin varma, että kun esikoiselle kerrotaan, niin siitä saa sitten kuulla kaikki ihan kaupan kassasta lähtien. 😂
Juu kyllä minun ensimmäinen lapsi muisti mummolassa heti ilmoittaa että äitillä on vauva mahassa kun oli sisko tulossa. Eiköhän he tämänkin hoida yhdessä sitten 😂
 
Olen kertonut kolmelle ystävälle, siskolle ja äidilleni (joka kertoi myös isälleni). Lisäksi kerroin kahdelle meidän "mammamafian" (eli asuinalueeni kevät24 vauvojen äitiryhmä) äiti kaverille, kun tänään näimme.
 
Mun yksi työkaveri jotenkin arvasi eilen, että olen raskaana. Ehkä huomannut kun oon rampannut vessassa, kysyi koska laskettuaika olisi, kerroin toki että huhtikuussa. Samalla sanoin että tämä on vielä niin alussa, joten tulen kertomaan meidän työyhteisölle syyskuun aikana jos kaikki hyvin.
 
Me ei olla vielä kerrottu kenellekään. Esikoisesta kerrottiin vasta nt-ultran jälkeen läheisille, töihin kerroin vähän myöhemmin. Nyt on vähän sellanen olo että vois kertoa jo aiemmin, mutta katsotaan nyt. Ei kuitenkaan ihan vielä🫣 töihin jos kertois niin pääsis yövuorovelvoitteesta eroon joka olis kyllä aika kiva bonus😂
 
Mä aattelin kertoa töissä varhaisultran jälkeen JOS on niin pahoja oireita jotka haittaa työntekoa. Muuten ajattelin odottaa ensimmäisen kolmanneksen loppuun ennen kun kerron töissä.

Tuleville isovanhemmille tekisi mieli jo kertoa ja alkuun ajattelinkin että joo isänpäivänä sit ois kiva, mutta nyt tuntuu että en malta sinne asti odottaa! :tears:
 
Mä oon kertonut parille kaverille. Vielä ei isovanhemmat tiedä, eikä tulevat isosisaruksetkaan. Oon yhden vauvan sykkeen nähnyt varhaisultrassa ja se sama syke oli sammunut viikkoa myöhemmin :loudlycrying: en luota raskauteen ennen kuin vauva on sylissä, mutta varmaan nt-ultran jälkeen voisi yleisemmin puhua. Masukin siihen mennessä pullahtaa esiin.
 
Mä kerroin töissä esimiehelle ja työkaverille, koska mun pomo on ihan paras ja haluan, että hänellä on kunnolla aikaa miettiä mun sijaiskuvioita. Työn luonne kun on semmoinen, että tähän ei kovin helppoa ole rekrytä ketään ja perehdytys täytyy tehdä pitkällä ajanjaksolla 😅

Molemmat oli ikionnellisia ja halasivat pitkään 🩷
 
Tekisi mieli kertoa heti kaikille! Mutta ehkä sitten varhaisultran jälkeen (jos siellä käydään).
Työkavereille kerron kuitenkin varmaan aika pian, koska voi olla että joudun jäämään sairauslomalle kun pahoinvointi iskee kunnolla. Aiemmissa raskauksissa se on ainakin ollut sitä luokkaa, että ei töissä pysty olemaan.:Grimacing Face:
 
Tänään töissä meinasin jo sortua kertomaan kun kysyttiin haluanko osallistua koulutukseen mikä kestää aika pitkän ajanjakson, eikä oo oikein järkeä aloittaa sitä ennen äippälomaa. No sanoin vaan että harkitsen vielä🤣
 
Takaisin
Top