Raskaudesta kertominen

Titiuu_85

Oman äänensä löytänyt
Mites porukka on kertonut läheisille tai suunnitellut julkistaa raskauden maailmalle?

Mummille jo helmikuussa kesken menneestä raskaudesta tein tällaisen palapelin. Sisko sattui samaan aikaan äitin luokse sitä palapeliä kasaamaan ja ratkomaan palapelin viestiä. Ei meinanneet tajuta tuota viestiä (mummille siis olisi ollut kuudes lapsenlapsi), joten kaivoin digitestin laukusta, jossa luki raskaana.
Screenshot_20230424_203931_Firefox.jpg

Tästä raskaudessa en sitten äitille sen kummoosemmin asiaa "paljastellut", kerroin vaan että tuli taas aprillipila tehtyä miehelle, että tuli positiivinen tulos aprillipäivänä. Hän sitten oli oikeasti luullut että olin aprillannut miestä ja seuraavana päivänä sain olla selittämässä, että kyllä se ihan totta oli, että taas raskaana ollaan 😏
 
Meillä on menetyksiä on takana kaksin kappalein melko lyhyellä ajalla, joten nyt aiotaan odotella melko pitkään että kerrotaan. Ikäni puolesta jotenkin tuntuu, että parempi pitää matalaa profiilia kun on kaikenlaisia mielipiteitä sen suhteen että minkä ikäisenä "lapset pitää tehdä". Esim. äitini on yksi näistä henkilöistä, mutta toisaalta hän ei ole elämässäni mukana joten todennäköisesti hän saa tietää asiasta vasta lapsen synnyttyä.
 
Meillä niin vähän aikaa esikoisen syntymästä, että aateltiin pitää tieto toisesta lapsesta omana niin pitkään kuin mahdollista. Toisaalta haluan myös suojella itseäni muiden sympatialta ja "hyvää tarkoittavilta" sanoilta kun ensimmäisemme oli enkeli. 🤍
Haluan iloita tästä raskaudesta ilman muiden ihmisten pelkoja.
 
Ymmärrän hyvin nämä ajatukset @Tikkunen ja samaistun myös niihin. Meillä keskimmäinen lapsi syntyi rv 24 keskeytyksen takia (ei elinmahdollisuuksia). Seuraavassa raskaudessa esim töissä suostuin kertomaan vasta rakenneultran jälkeen, vaikka näkyihän se raskaus nyt minusta lyhyestä ihmisestä jo kauas siinä vaiheessa. Historian takia kuitenkaan kukaan ei uskaltanut mitään kysyä ja itse olin päättänyt, että minähän en asiaa ota esille ennen kuin rakenneultra on käytynä. Työkaverit sitten huokaisi helpotuksesta siinä vaiheessa, kun aiheesta vihdoin 'sai' puhua :Upside Down Face: Varmasti heille epämukava tilanne, mutta itsellä ei ollut siinä kohtaa voimavaroja muuhunkaan tapaan toimia.
 
Mä oon jo vuosia sitten aatellu, että kivoin tapa ois kertoa silleen vähän puolihuolimattomasti jonkun toivotuksen muodossa. Siis tyyliin pistää viesti "Hyvää juhannusta! T. Mies, Illuusiotar + masuasukki, Koira 1, Koira 2 & Kissa"

Vaan saas nähä miten tää sit lopulta todellisuudessa toteutuu, kun en tiiä missä vaiheessa ees uskalletaan kertoa, sikäli mikäli on jotain iloista kerrottavaa.
 
Millon teillä on alkanu näkymään raskaus ulospäin niin että piilottelu ei enää ole mahdollista? Mietin et kerron raskaudesta vasta kun alkaa näkymään ja esikoiselta alkoi näkymään selvästi vasta 27 viikolla jolloin perheenjäsenet ja tutut sai tietää ja töissä ei huomanneet ollenkaan ennen äitiyslomalle jäämistä enkä edes sitten kertonut. Siellä ei tiedetä vieläkään miksi en ole töissä ollut. Luulevat että jäin opintovapaalle ja tässä tapauksessa ollu jopa helpompiki niin. Toki toisesta raskaudesta varmaan huomaa jo aikasemmassa vaiheessa. 🤔 kuin paljon aiemmin teillä on alkanu toinen raskaus näkymään?
 
Eilen tästä miehen kanssa puhuttiin. Ensi viikolla varhaisultra ja siinä mielessä jos kaikki jees, voisi sitten kertoa. Mutta toisaalta tekisi mieli venytellä pitempään ja olla vaan rauhassa keskenään onnellisia tästä. Ja lapsille kertominen tuntuu niin kovin lasiselta. Että jos raskaus keskeytyisikin, niin mikä suru kun täällä jo ipanat sen verran isoja et ymmärtävät aika hyvin asioita. Hankalaa ajatella mikä olisi järkevintä.
 
Ei oo tarvetta kertoa kellekään.
Ei kyl ketään ole edes kelle kertoa mun vanhemmat on kuollut, miehen vanhempia nähdään äärettömän harvoin.
Sisaruksiakaan ei nähellä yms. Eikä sillai kavereitakaan ole kelle kertoa.
En kyllä äidin eläessäkään kertonut hänelle raskauksista huomas sen sit aina aikanaan.
Lapsille kerrotaan sitten ku ei sitä niiltä piilottaakkaan voi tai sit jos huomaavat ja kysyvät. 🙂
 
Mulla näkyy nyt jo vatsa (7+4) mut saan sen vielä peitettyä et näytän vaan lihonneelta. Töissä on jo kysytty oonko raskaana mut oon kieltänyt koska en oo kertonut ees omille vanhemmille vielä. Tänään käytiin varhaisultrassa ja kaikki oli hyvin niin kai pian voisi jo kertoa lähimmille.
 
Heti, ku sain kuulla soitin miehelle ja sitten mummolle ja sitten äitille ja sitten ajoin isän luo🤣🙈 malttamaton, kun on
 
Mulla turvottaa aina alussa, eli nyt, et näyttää joko raskaana olevalta tai lihonneelta.. joten yritän käyttää löysiä vaatteita 😂 sit maha katoaa jossain vaiheessa ja alkaa sit oikeasti kasvamaan ehkä siinä rv 15 tienoilla ❤️ omille vanhemmille varmaan kerrotaan jo ennen nt ultraa tai viimeistään sit heti sen jälkeen , ja muille sit kun ollaan ainakin ohitettu edellisen keskenmenon viikot... Tai voi olla et kerrotaan vasta kun alkaa näkyä.. pelottaa myöhäinen km sen verran ettei avoimesti uskalla huudella ennen rakenneultraa ainakaan 😔
 
@Tikkunen Mulla alkoi maha pyöristymään esikoisesta rv10, ulospäin näkyi selvästi rv14. Veikkaan, ettei tätä toista hirveen pitkälle tarvii ainakaan piilotella 😂
 
Ihan kamala tahto kertoa ihan kaikille!! Tuntuu, kuin olisin joku pieni malttamaton lapsi suuren jännittävän salaisuuden kanssa 😅 ei kuitenkaan vielä. Mutta vitsit että tekis mieli ja on tarjoutunut sosiaalisissa tilanteissa niin meheviä paikkoja möläyttää asia tilanteeseen sopivasti. Mutta ei. Ei ei.
 
Ihan kamala tahto kertoa ihan kaikille!! Tuntuu, kuin olisin joku pieni malttamaton lapsi suuren jännittävän salaisuuden kanssa 😅 ei kuitenkaan vielä. Mutta vitsit että tekis mieli ja on tarjoutunut sosiaalisissa tilanteissa niin meheviä paikkoja möläyttää asia tilanteeseen sopivasti. Mutta ei. Ei ei.
Mulla päinvastoin, mieluiten en kertoisi kellekään ennen vauvan syntymää 😂
 
Minä myös lörpöttelisin mielelläni kaikille heti :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Oon ottanu sitten sellaisen linjan et kerron niille, joille mahdollisesta keskenmenostaki kertoisin...
 
Millon teillä on alkanu näkymään raskaus ulospäin niin että piilottelu ei enää ole mahdollista? Mietin et kerron raskaudesta vasta kun alkaa näkymään ja esikoiselta alkoi näkymään selvästi vasta 27 viikolla jolloin perheenjäsenet ja tutut sai tietää ja töissä ei huomanneet ollenkaan ennen äitiyslomalle jäämistä enkä edes sitten kertonut. Siellä ei tiedetä vieläkään miksi en ole töissä ollut. Luulevat että jäin opintovapaalle ja tässä tapauksessa ollu jopa helpompiki niin. Toki toisesta raskaudesta varmaan huomaa jo aikasemmassa vaiheessa. 🤔 kuin paljon aiemmin teillä on alkanu toinen raskaus näkymään?
Täällä ainaki selkeästi aiemmin näkynyt toinen raskaus kun eka. Eka raskaus näkyi mulla siinä puolenvälin tienoilla niin, ettei varmaan jäänyt epäselväksi. Toinen raskaus taas alkoi näkyä heti toisella kolmanneksella siinä viikon 13 jälkeen. Siitä seuraavat jo ennen sitä.
 
Pystyn fiilaamaan myös tämän täysin 😊 keskenmenojen jälkeen tilanne saa uudenlaista perspektiiviä big time.
Sama täällä.

Olen toistaiseksi saikulla voimakkaan pahoinvoinnin vuoksi, mutta ei varmaan kestä pitkään että töissä asia selviää. Se mikä minua eniten vierastuttaa muille kertomisessa on että minusta voi varmasti saada sellaisen vaikutelman, että en ole erityisen innoissani tai iloinen raskaudesta. Muuthan aina onnittelevat, mutta on myönnettävä että on todella vaikea päästää iloa irti keskenmenojen jälkeen. Ehkä paras ratkaisu olisi kertoa suoraan, että takana on pari raskasta menetystä, joten iloitseminen on vaikeaa vaikka sitä kuinka haluaisikin.
 
Mulla vaihtelee tuntemukset kertomisen suhteen, välillä haluais heti kertoa ja sitten toisaalta en. Meillä myös km taustalla, ja silloin tammikuussa ehdittiin jo kertoa miehen vanhemmille ja siskolle, ja olihan se ihan kauheaa sitten.

Tälläkin kertaa he on ainoat jotka tietää, ja ajattelin odottaa nt-ultran jälkeen että kerrotaan muille. Itsellä on oikeastaan vaan veli perheineen ja toinen veli kelle kertoa tässä vaiheessa, ja sitten miehen toinen sisko perheineen.

Teen keikkatöitä mutta seuraavista vuoroista ei ole vielä tietoa, eli katsotaan koska siellä tulee kerrottua.
 
Pystyn fiilaamaan myös tämän täysin 😊 keskenmenojen jälkeen tilanne saa uudenlaista perspektiiviä big time.
Mulla ei ole keskenmenotaustaa (koputan puuta), mutta yksi raskaus jouduttiin keskeyttämään rv 24. Sinne saakka on mahdoton piilotella, mutta mahdollisimman pitkään haluaisin olla kertomatta kenellekään.
 
Takaisin
Top