Raskaudesta kertominen

Naala

Asioista perillä oleva
Syyskuun äidit 2019
Marraskuiset 2021
Lokakuiset 2023
Ajattelin oman ketjun tästäkin. Koska olette ajatelleet kertoa töissä? Vanhemmille? Isommille lapsille? Ystäville? Kenelle vaan nyt ajatuksissa 😁 Tai kenelle olette jo kertoneet?
 
Nt- ultran jälkeen kerrotaan kaikille , niin toimittu edellisissäkin raskauksissa😊
 
Mä haluaisin odottaa sinne np-ultraan asti, mutta luultavasti en kykene. 😅 8+6 on neuvolassa ultra, varmaan kerrotaan sillon lapsille ja perheille.
 
Mä olen vähän miettinyt että jättäisin ihan kokonaan kertomatta muuten paitsi omille lapsille, vanhemmille ja töissä. Töissä kerron varmaan siinä vaiheessa kun on viimeistään kerrottava. Miksipä sitä aiemmin kertoisi. Vanhemmille mietin jos kertois äitienpäivänä. Silloin ois aika lähellä puoliväliä. Omista lapsista vanhin tytöistä tietää jo mutta en todellakaan tiedä missä vaiheessa kertois muille lapsille. Vai antaisko vaan lasten huomata ihan itse.
 
Kerrottiin jo omille vanhemmille ja parhaalle ystävälleni, joka on myös esikoisen kummi. Muutamalle ystävälle voisin kertoa ekan ultran jälkeen, kunhan nyt näkisi ensin, että siellä joku on 💛 Muuten ei ole kiirettä, tosin näytän kuulemma jo nyt siltä, että odotan, niin tuskin kovin kauaa menee, että ne joiden kanssa on usein tekemisissä huomaa.. Esikoiselle kerrotaan vasta joskus myöhemmin 🙂
 
Me aateltiin odottaa sinne nt ultraan asti. Yksi kuopuksen mammaryhmäläinen tietää, hän on yhden toisen kaverina kanssa ainoat, jotka edes tiesi yrityksestä. Jotain kivoja keinoja oon jo miettinyt miten sit kertois. Mies haluaisi kertoa vanhemmilleen kiin, et ostetaan uusi auto ja ajetaan sillä vaan pihaan.
 
Meillä molempien perheet on tiennyt, et milloin on punktio ja milloin alkionsiirto, joten kerrottiin heti, kun plussattiin. Olin kyl ajatellut, et olisin yllättänyt läheiset jollain sit muutaman viikon päästä plussasta, mut plussan pärähtäessä testiin tuntui, et haluaa vaan sen tiedon kaikille. Kahdelle ystävälle, jotka myös tiesi meidän matkasta ja hoitojen aikatauluista, kerroin myös.

Näin jälkikäteen on sit kaduttanut, että kerrottiin perheille niin aikaisin. Jotenkin tuntuu, et nyt saa olla hyssyttelemässä läheisiä kertomasta tästä kaikille muille. Lisäksi raskautta on ollut vaikea uskoa todeksi sen kauheen yritysvuoristoradan jälkeen, minkä vuoksi on tuntunut vaikealta, kun kaikki on niin innoissaan tästä ja ollaanhan me itsekin äärettömän kiitollisia ja ilosia, mutta samalla tuntuu, että olisin tarvinnut ihan omaa aikaa raskauden sisäistämiseen ja siitä iloitsemiseen ennen kertomista.

Töissä haluaisin pitää mahd. pitkään salaisuutena ja muillekaan ystäville/tuttaville ei oo mitään kiirettä kertoa. Tuntuu, että haluan nyt vaan ite vaalia tätä ihanaa salaisuutta.
 
Äitilleni tein tällaisen palapelin viikko sitten, jossa hieman kryptisemmin kirjoitettu tuo asia, että ei ihan niin selkeä paljastus olis ollut, ennen kun palapeli oli kunnolla kasattu. Joutui kyllä sitten kuitenkin itse avaamaan asiaa, kun ei tuo teksti niin helpolla auennutkaan äitille 😁 Hänelle siis olisi kuudes lapsenlapsi tämä, siitä tuo teksti.

Sisko sattui olemaan äitillä samaan aikaan kylässä, joten siskokin samalla sai tietää asiasta. Nää kaks kuitenkin mun tukipilareita, hyvässä ja pahassa, joten oli luonnollista jo tässä vaiheessa kertoa ja jakaa se pelko mikä itellä päällimmäisenä ekana oli mielessä... meillä kun suvussa paljon km ollut...

20230129_000811.jpg

Lapsen isän porukoille kerrotaan varmaan heti varhaisultran jälkeen, jos/kun kaikki on ok. Samalla pitää varmaan jo töissä omalle esimiehelle kertoa, koska mammaloman tuuraajan saaminen ei ole kaikki helpointa.

Muu suku ja ystäväporukka saa tietää sitten rv 12 jälkeen, kun on ns. turvallisemmilla viikoilla. Siihen paljastukseen täältä kaipaa vinkkejä, joten kertokaa ihmeessä ideoita miten olette kertoneet / ajatelleet kertoa 🫄
 
Äitilleni tein tällaisen palapelin viikko sitten, jossa hieman kryptisemmin kirjoitettu tuo asia, että ei ihan niin selkeä paljastus olis ollut, ennen kun palapeli oli kunnolla kasattu. Joutui kyllä sitten kuitenkin itse avaamaan asiaa, kun ei tuo teksti niin helpolla auennutkaan äitille 😁 Hänelle siis olisi kuudes lapsenlapsi tämä, siitä tuo teksti.

Sisko sattui olemaan äitillä samaan aikaan kylässä, joten siskokin samalla sai tietää asiasta. Nää kaks kuitenkin mun tukipilareita, hyvässä ja pahassa, joten oli luonnollista jo tässä vaiheessa kertoa ja jakaa se pelko mikä itellä päällimmäisenä ekana oli mielessä... meillä kun suvussa paljon km ollut...

View attachment 118983

Lapsen isän porukoille kerrotaan varmaan heti varhaisultran jälkeen, jos/kun kaikki on ok. Samalla pitää varmaan jo töissä omalle esimiehelle kertoa, koska mammaloman tuuraajan saaminen ei ole kaikki helpointa.

Muu suku ja ystäväporukka saa tietää sitten rv 12 jälkeen, kun on ns. turvallisemmilla viikoilla. Siihen paljastukseen täältä kaipaa vinkkejä, joten kertokaa ihmeessä ideoita miten olette kertoneet / ajatelleet kertoa 🫄
Itsekin just haluaisi, jonkun kivan tavan kertoa niin vinkkejä kaipailisin. Aiemmista on taidettu vaan laukaista suoraan. 😅. Ollaan siis vannottu kaikille sukulaisille jo et meidän lapsimäärä jää kolmeen. Voi olla, että osalle tulee järkytyksenä kun tuleekin neljäs.
 
Me mietittiin, että kerrotaan fiiliksen mukaan nt-ultran jälkeen. Mies oli kyllä sitä mieltä, että voisi kertoa heti kun käytiin siinä ekassa ultrauksessa, mutta vähän toppuuttelin. Sovittiin kuitenkin, että saa kertoa jos siltä tuntuu sellaisille, joille kertoisi keskenmenosta muutenkin.

Nyt tietää jo minun paras ystävä(ja hänen miehensä), koska hän on myös raskaana. Arvasin sen hänestä ennen kuin he olivat ajatelleet kertoa ja siksi ajattelin, että reilu kertoa itsekin vaikka on vielä epävarmaa.

Lisäksi minun töissä pomo tietää, koska tarvitsin varhaisultraan vapaata ja kerroin samalla syyn, koska hän tiesi myös kohdunulkoisesta ja ajattelin, että jos on jotain vialla, niin saattaa taas tarvita sairaslomaa. Asiastahan ei siis olisi tarvinnut kertoa, mutta minulla ei ole huolta työpaikan jatkuvuuden suhteen ja meillä on niin huippu pomo, että koen että hänelle voi kertoa kaiken muutenkin.

Meidän sukulainen luuli viime kesänä, että ollaan raskaana ja innostui asiasta kun oltiin keskustelemassa ja kommentoin johonkin nimeen, että se on kiva nimi ja voisi antaa sen lapselle. Varmaan ultravalokuvalla kerrotaan sitten kun aika on. :)

Mutta olis kyllä kiva kuulla miten ootte aiemmissa kertoneet!
 
Mä oon ollut tosi avoin mun lähipiirissä siitä, kuinka rankkaa on keskenmeno ollut ja saanut muutamilta ihmisiltä ihan mieletöntä tukea niin heille on tullut jo kerrottua. Julkiseksi asia tehdään varmaan nt- ultran jälkeen. Haluaisin myös keksiä jonkun hauskan tavan kertoa mun veljen tytöille, tiedän että ne on ihan onnessaan. Oon myös päättänyt että haluan sit jonkun pienimuotoisen sukupuolen paljastus jutun meidän perheille mut sitä ehtii onneksi vielä miettiä 😅
 
Mie pelkään tässä raskaudesta hirveesti keskenmenoa. Kolme raskautta takana ja kaikki päättynyt synnytykseen. Ikinä en oo keskenmenoa kokenut. Nyt jotenkin pelottaa enemmän, että ei voisi mennä neljättä kertaa onnellisesti loppuun. Toivotaan kuitenkin, että menee.
 
Mie pelkään tässä raskaudesta hirveesti keskenmenoa. Kolme raskautta takana ja kaikki päättynyt synnytykseen. Ikinä en oo keskenmenoa kokenut. Nyt jotenkin pelottaa enemmän, että ei voisi mennä neljättä kertaa onnellisesti loppuun. Toivotaan kuitenkin, että menee.
Mulla on ihan nää samat ajatukset tän toisen raskauden kanssa, että kun ylipäätään on pienoinen ihme että toista kertaa raskaana on, että tää vois mennä toistakin kertaa vielä hyvin, ja saada terve lapsi syliin 💛
 
Mulla on ihan nää samat ajatukset tän toisen raskauden kanssa, että kun ylipäätään on pienoinen ihme että toista kertaa raskaana on, että tää vois mennä toistakin kertaa vielä hyvin, ja saada terve lapsi syliin 💛
Toivotaan kuitenkin et meillä kaikilla käy tän raskauden kanssa hyvä tuuri ja saadaan terveet vauvat syliin. ❤
 
Itsekin just haluaisi, jonkun kivan tavan kertoa niin vinkkejä kaipailisin. Aiemmista on taidettu vaan laukaista suoraan. 😅. Ollaan siis vannottu kaikille sukulaisille jo et meidän lapsimäärä jää kolmeen. Voi olla, että osalle tulee järkytyksenä kun tuleekin neljäs.
Mää sunnittelin että sitten kun kerron niin kävisin esim teettämässä valokuvat missä on kahdet isot eli meidän kengät ja sitten keskellä pienet kengät😅 mies on sitä mieltä että kaikille kerrotaan samaan aikaan ja haluisin kertoa jo omalle äidille..sit mietin että kertoisi molempien vanhemmille ekana mutta veikkaan että tuolla toisessa päässä se ei pysy vain heillä joten se hieman ahdistaa☹️
 
Miten teillä puolisot on suhtautunu kun ootte kertonut? Meille tää on molemmille ensimmäinen ja pienoinen yllätys kun ei tän pitänyt olla mahdollista alun perinkään. Mies oli aluksi vähän järkyttyny ja menetti yöunensa pariks yöks, kyseli vähän, että mitäs nyt sitten ja lopulta sai halattukin. Nyt ei oo muutamaan päivään puhunut asiasta sanallakaan. En oikein tiedä miten pitäisi suhtautua.

Jännittää myös koska kertoisin töissä. Työ on sen luonteista, että raskaana ollessa on syytä välttää tiettyjä työtehtäviä mm. väkivallan uhan vuoksi ja ahdistaa kun tietää, että kaikki arvaa jos käytös muuttuu töissä. Entäs jos tulisikin keskenmeno sen jälkeen kun kaikki tietää/arvaa 😬
 
Miten teillä puolisot on suhtautunu kun ootte kertonut? Meille tää on molemmille ensimmäinen ja pienoinen yllätys kun ei tän pitänyt olla mahdollista alun perinkään. Mies oli aluksi vähän järkyttyny ja menetti yöunensa pariks yöks, kyseli vähän, että mitäs nyt sitten ja lopulta sai halattukin. Nyt ei oo muutamaan päivään puhunut asiasta sanallakaan. En oikein tiedä miten pitäisi suhtautua.

Jännittää myös koska kertoisin töissä. Työ on sen luonteista, että raskaana ollessa on syytä välttää tiettyjä työtehtäviä mm. väkivallan uhan vuoksi ja ahdistaa kun tietää, että kaikki arvaa jos käytös muuttuu töissä. Entäs jos tulisikin keskenmeno sen jälkeen kun kaikki tietää/arvaa 😬
Oliko teillä yritystä taustalla vai tuliko ihan yllättäen? Kyllähän se sisäistämistä vaatii.
Meillä oli mies hyvillä mielin uutisesta. Hieman järkyttynyt kun tärppäsi niin nopeasti ja stressaa jo mm. auton hankkimisesta ja yleisesti rahasta.

Miehillä monesti menee vähän pidempään asian sisäistämisessä, mutta anna aikaa. Ja yritä saada keskustelemaan hänet. Tsemppiä ❤
 
Meillä mies ollut myös hieman järkytyksissä kun niin nopeasti tärppäs vaikkakin kolmannesta haaveiltu. Ei ollut ihan se reaktio mitä toivoin ..katotaan .. toivottavasti vielä lämpenee💛😬
 
Meillä mies ollut myös hieman järkytyksissä kun niin nopeasti tärppäs vaikkakin kolmannesta haaveiltu. Ei ollut ihan se reaktio mitä toivoin ..katotaan .. toivottavasti vielä lämpenee💛😬
Meillä myös mies järkyttyi kun ekasta ja ainoasta kerrasta tärppäsi. Eikä ole edes yritetty tai tjottailtu.
 
Oliko teillä yritystä taustalla vai tuliko ihan yllättäen? Kyllähän se sisäistämistä vaatii.
Meillä oli mies hyvillä mielin uutisesta. Hieman järkyttynyt kun tärppäsi niin nopeasti ja stressaa jo mm. auton hankkimisesta ja yleisesti rahasta.

Miehillä monesti menee vähän pidempään asian sisäistämisessä, mutta anna aikaa. Ja yritä saada keskustelemaan hänet. Tsemppiä ❤
Ei ollut yritystä taustalla, ns, ”puskista tuli” vaikka ainahan se mahdollisuus on kun harrastaa seksiä 😄 Meillä on ollut tässä niin paljon kaikkea; yllättävä läheisen poismeno, iäkkään omaisen asioiden hoitoa, kuormittava työ yms sairastelua… Mutta lohduttavaa kuulla, että muillakin puolisot ”järkyttyneet” tiedosta, kaippa se ajan kanssa ohi menee kun tottuu ajatukseen 🙂
 
Takaisin
Top