Raskaudesta kertominen

Webasto

Oman äänensä löytänyt
Missä vaiheessa ja millä tavalla aiotte kertoa raskaudesta läheisille?

Me pohdittiin, että jos varhaisultrassa on kaikki hyvin, kerrottaisiin perheillemme pääsiäisenä tai vappuna. Minä voisin toisaalta kertoa joillekin jo aiemminkin, koska en haluaisi olla yksin salaisuuden kanssa jos tuleekin keskenmeno. Mies haluaa kuitenkin vielä odottaa ja onhan tämä toisaalta aika ihanaa kun kukaan muu ei vielä tiedä.
 
Meillä varmaan samalla lailla kun esikoisenkin kanssa, eli nt-ultran jälkeen kerrotaan meidän perheille ja sitten rakenneultran jälkeen "julkisesti" kavereille ja muille. Paitsi mun läheisimmille joillekin kavereille luultavasti kerron jo aikaisemmin, en kummiskaan malta olla kertomatta :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Isovanhemmille/perheille voisi kertoa niin, että hommataan esikoiselle joku "isosisko"-paita yms. ja mennään sit se päällä kylään.
 
Mä oon jo kertonu siskolle ja kahdelle ystävälle. En oo vielä päättänyt kerrotaanko sit muulle perheille ja läheisimmille ystäville varhaisultran vai nt-ultran jälkeen. Ehkä menee vähän niin et jos tulee nähtyä tai tulee puheeksi niin sitten kerrotaan jos tuntuu siltä. Ainut että mä en tiedä miten mä kerron mun vanhemmille. En haluais kertoa ollenkaan.. En odota heiltä kovin innostunutta vastaanottoa, ehkä jopa syyllistävää, en tiedä. Siks sen ajattelukin jo jotenkin hirvittää.
 
Niin ja varmaan ihan vaan suoraan kerrotaan sit uutisia tai ehkä ultrakuvan kera jos viestillä laittaa.
 
Mä oon jo kertonu siskolle ja kahdelle ystävälle. En oo vielä päättänyt kerrotaanko sit muulle perheille ja läheisimmille ystäville varhaisultran vai nt-ultran jälkeen. Ehkä menee vähän niin et jos tulee nähtyä tai tulee puheeksi niin sitten kerrotaan jos tuntuu siltä. Ainut että mä en tiedä miten mä kerron mun vanhemmille. En haluais kertoa ollenkaan.. En odota heiltä kovin innostunutta vastaanottoa, ehkä jopa syyllistävää, en tiedä. Siks sen ajattelukin jo jotenkin hirvittää.
Ikävää että pitää jännittää joillekin ihmisille kertomista! Onneksi varmasti muut ovat uutisesta innoissaan :red-heart:
 
Läheisimmille ystäville olen kertonut heti plussan jälkeen. Tarvitsen tukea näissä olotiloissa. Koitan välttää asian kertomista töissä niin pitkään kuin mahdollista. Viime vuonna jouduin sairauslomalle hyperemeesista rv7 kohdalla. Yritän nauttia näistä päivistä pelkän väsymyksen ja yksittäisten oksentelujen kanssa ja toivon ettei hyperi uusi tässä raskaudessa. Haluan pitää asian vielä pienen piirin tiedossa. Päivä kerrallaan, mieli korkealla :)
 
Myö kerrottiin jo perheelle viidennellä viikolla uutiset. Kavereille ja muulle suvulle sitten kerrotaan ekan ultran jälkeen viikon 12 tietämillä, kun sinne saakka päästään.
 
Jaha, mies olikin sitä mieltä että kerrotaan heti varhaisultran jälkeen perheille. Esikoisen kohdalla olisi varmaan synnäriltä soittanut et btw teillä on lapsenlapsi, jos olisi ollut mahdollista salailla sinne saakka. :tears: Enpäs tiedä että miksi nyt ihan eri ajatukset, minulla kun ei oo kauheaa tarvetta salailla asiaa niin kerrotaan sit aikaisemmin :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
 
Olen kertonut omille vanhemmille ja muutamille löheisimmille ystäville. Ekan raskauskolmanneksen jälkeen sit varmaan uskaltaa virallistaa laajemmin… :)
 
Yhdelle ystävälle kerroin kun tiedän ettei nähdä pitkään aikaan ja halusin kasvotusten kertoa. Pohdin kyllä asiaa pitkään, kun kerran kkm kokeneena muistaa miten pahalta tuntui vastata kysymyksiin "miksi?" eikä haluaisi enää samaa joutua tekemään. Hyvää tarkoittavat kysymykset ja kommentit voi olla joskus raskaita. Töissä pidän omana tietonani niin pitkään ku mahdollista, se vaan on hankalaa ku ainaki itestä tuntuu et maha pullottaa nyt jo enemmän ku normaalisti. Ehkä sit nt-ultran jälkeen tulee kerrottua perheille ja lähemmille ystäville.
 
Ajateltiin että perheille kerrotaan vu jälkeen jos siellä jotain on, mutta saa nähdä:Eyes:
 
Pääsiäisenä nähdään varmaan sekä mun vanhemmat ja kaikki sisarukset että miehen vanhemmat (hän on ainoa lapsi), niin silloin sit varmaan kerrotaan. Oon silloin juuri 9. viikolla ja varhaisultra myös jo takana.
 
Meillä mies jo suunnittelee tapaa kertoa omalle perheelleen varhaisultran jälkeen. Myös viikonloppuna oli kaverien mökkiviikonloppuna vähän vihjaillut tästä mutta ei kukaan varmaan ollut tajunnut. Mä en edelleenkään tiedä koska kerron ystäville.
 
Me odotellaan nt ultran jälkeiseen aikaan jonka jälkeem tulevat sisarukset saavat sitten kertoa isovanhemmilleen tms.

Jouduin ja työnantajalle sanomaan että sain ensimmäisen neuvola-ajan sovittua kun se osuu työajalle.
 
Yhdelle läheiselle ystävälle oon kertonut. Ens viikolla vu ja sen jälkeen pakko alkaa töissä kertomaan kun täytyy tiettyjä asioita alkaa välttämään. Ei mikään optimi tilanne, haluaisin odottaa pidempään töissä kertomista. Jos vu kaikki hyvin niin varmaan siitä pikku hiljaa kerrotaan kun hyvältä tuntuu, mitään somepaljastuksia yms suurempia paljastuksia ei oo suunnitteilla.
 
Yhtenä päivänä kaveri kertoi oottavansa vauvaa, on vähän pidemmillä viikoilla kun mä. Olis niiiin tehny mieli kans jo kertoo mut pidin sit vielä itteni. Edellisen kerran oltiin hetki yhtäaikaa raskaana, mut vain hän sai lopulta vauvan. Ja sillon en kertonu hänelle koko asiasta, kun oli sydän niin pirstaleina omasta menetyksestä vaikka olin tietysti hänen puolesta onnellinen. No, ehkä tämä kerta päättyy molemmilla vielä hyvin :folded:
 
Mä oon aikamoinen suupaltti ja innostuksissani oon tästäkin ehtinyt kertoa töissä kahdelle lähikollegalle ja lisäksi vielä muutamalle läheisimmistä ystävistäni. Menen tässä sillä logiikalla, että samoille ihmisille kertoisin senkin, jos jotain ikävää sattuisi/ mutkia tulisi matkaan, joten sama se on kertoa vaikka heti :smiling-eyes:
 
Tuossa muistin että on huhtikuun puolella tulossa pomon kaa kehityskeskustelu. Se on ennen ekaa neuvolaa, ja mietin miten päin tekisin, kerronko heti todellisen tilanteen ja sen et voin suunnitella töitä ja koulutuksia vaan alkusyksyyn vai oonko vielä täysillä suunnittelemassa uudistuksia ym. ja sit myöhemmin pakitan itteni niistä... No, ehkä vielä mietin täs asiaa. Molemmissa tavoissa puolensa. Oon kyllä huono valehtelemaan et voi olla et jossain kysymykses se tulee kuitenkin ilmi :Smirking Face:
 
Takaisin
Top