Raskaudesta kertominen

Perheelle kerrottiin joskus viikon 10 aikoihin ja treenikaverit tiesi vähän ennen, koska yhteisellä reissulla jouduin jättämään osan aktiviteeteista sekä alkoholin väliin. :wink

Töissä en aio kertoa, ennen kuin on pakko enkä meinaa muutenkaan julkistaa asiaa sen kummemmin. Ne näkee tilanteen vatsasta, joihin sattuu törmäämään.:grin Loput näkee varmaan somesta sitten kun vauva syntyy.
 
Meillä esikoinen (3v) on saanut kertoa ilouutiset isovanhemmille ja isoisovanhemmille. Ja meidän sisaruksille siinä samalla. "Miusta tulee isoveli." tai "Miusta on kasvamassa isoveli" saa monesti aikaan reaktion "Ai mitä?", ja pojan on toistettava sama asia uudelleen ennen kuin asia tajutaan! :grin
 
Tervehdys

Kerroin raskautumisesta sisaruksille Halloweenina. Laitoin kysymyksen karkki vai kepponen, johon vastasin, että minulla vähäsen molempia.

Vanhemmat saivat tietää isänpäivänä niin, että ostin neljä croisanttia ja sanoin, että tässä on yksi iskälle, yksi ukille, yksi minulle ja yksi äitille.

Läheisille ystäville olen maininnut jälkikasvusta face to face sitä mukaan, kun olen heitä tavannut. Ensimmäinen sai tietää jo tosi varhain ja vielä on listalla muutama, joilla ei pitäisi olla vihiäkään asiasta.

Esimiehelle ajattelin kertoa ens vuoden puolella ihan vaan soittamalla. Työkavereille laitan tiedon s-postilla haikaran kuvalla varustettuna ennen kuin jään äippälomalle.
 
Esimiehelle kerrottu nyt kun rv 15+0 alkoi. Koin että nyt haluan kertoa itse esimiehelle ennen kuin maha näkyy kunnolla. Olen hoitoalalla niin myöhemmin vaikuttanee työtehtäviin. Esimies onnitteli vilpittömästi ja sanoi että heti kun tuntuu siltä niin kevennetään työtä.
Ehkä läheisille työkavereille kerron tällä tai ensi viikolla, loput saa arvailla tai kysyä suoraan. :D
 
Heh, tänään oli mun mies möläyttänyt isälleen, että mä olen raskaana ja nt-ultra takana :hilarious: se oikein pompahti onnesta uutisen kuullessaan, ite mietin vaan oliko liian aikaista kertoa mut meni jo :grin Kai se olisi anopille ja omille vanhemmillenikin kerrottava kohta puoliin :bag::hilarious:
Meinasin muutenkin miehen isälle jäädä kiinni isänpäiväpöydässä raskaudesta ja nyt jälkikäteen mies kertoi et isänsä oli arvannut, että mä olen raskaana, ensinäkin kuulemma vatsa oli jo pyöristynyt niin, ettei ois uskonut mun normaalisti noin lihoneen lyhyellä aikavälillä ja sit oli kiinnittänyt huomiota miehen ylihuolehtivaan käytökseen :grin kiva kuulla, eiköhän tän pömppiksen kanssa tule kohta muitakin palautteita siitä oonko raskaana :hilarious:
 
Meillä kerrotaan isovanhemmille vasta jouluna. Nyt korona aikaan on ollut helppo salailla tätä kun harvemmin nähty nyt :angelic: joulukortissa on kuva ultra kuvasta :Heartred ensimmäinen lapsenlapsi kaikille joten saapi nähä kuinka suhtaudutaan :happy7osa kavereista tietää jo ja osa saakoon tietää myöhemmin kun niitä nähdään :happy7 töihin ilmoitan vuoden alussa koska sijaisen etsiminen on hyvä aloittaa ajoissa ja lisäksi varautua sairaslomiin joita saattaa tulla raskauden aikana.
 
Muokattu viimeksi:
Mua ois houkutellut jo pitkään vauvamasun näyttäminen maailmalle, mutta oon hillinny itteäni (ja kertonu lähinnä vaan omalle perheelle, puolison perheelle ja lähimmille ystäville). Toki töissä esimiehelle tuli kerrottua myös hyvissä ajoin, kun pahoinvointi alkoi hallita päivärutiineja. Toisaalta aika vapaasti onkin sitten saanut käydä hoitamassa neuvola-, ultra- ja verikoejuttuja ilman peräänkyselyjä. :)

Ehkäpä tammikuun ekan viikon jälkeen (rakenneultra sillon), voi vihdoin tehdä jonkun kivan instapostauksen.
 
Täälläkin odotellaan rakenneultraan ennen täysin"julkista" kertomista (=somepäivitystä, ei meinannut vuodenvaihteessa malttaa olla tekemättä). Lähipiiri ja läheiset ystävät toki jo tietävätkin.
 
Meillä ei vieläkään tiiä työpaikat vauvan odotuksesta ja osa mun kavereista on yhä tietämättömiä asiasta... Varmaan nyt tammikuussa rakenneultran jälkeen enemmän ehkä esille asian nostan ja jossain vaiheessa joku päivitystehtävä asiasta jollei sit vasta vauvan synnyttyä laiteta päivitystä :happy:
 
Mä oon ollut huomattavan avoin kertomisesta ja iloitsemisesta, se itselle hyvin luontaista. Jaan muutoiniin elämän surut ja ilot mielelläni, joten ei onnistunut salailu somessa sen paremmin kuin muuallakaan :hilarious: lörppö mikä lörppö.

Rakenneultran, tai raskauden loppupuolella tai ehkä synnytyksen ja kotiutumisen jälkeen ajattelin kans somessa kirjoittaa huurunenävauvamme vaikeasta alkuun saannista. Yllättävän paljon ihmisillä on vaikeuksia saada muksuja heti, itseä olisi helpottanut jos olisi tiennyt ketään keillä meni hoitojen kautta lapsen saaminen. Koen tärkeäksi kertoa omista kokemuksista sieltäkin matkalta, kuuluu tähän mut jakamisen mentaliteettiin lienee :wacky::)
 
Mä oon ollut huomattavan avoin kertomisesta ja iloitsemisesta, se itselle hyvin luontaista. Jaan muutoiniin elämän surut ja ilot mielelläni, joten ei onnistunut salailu somessa sen paremmin kuin muuallakaan :hilarious: lörppö mikä lörppö.

Rakenneultran, tai raskauden loppupuolella tai ehkä synnytyksen ja kotiutumisen jälkeen ajattelin kans somessa kirjoittaa huurunenävauvamme vaikeasta alkuun saannista. Yllättävän paljon ihmisillä on vaikeuksia saada muksuja heti, itseä olisi helpottanut jos olisi tiennyt ketään keillä meni hoitojen kautta lapsen saaminen. Koen tärkeäksi kertoa omista kokemuksista sieltäkin matkalta, kuuluu tähän mut jakamisen mentaliteettiin lienee :wacky::)
Mulla on sama, että haluun tuoda esille, ettei raskaaksi tuleminen oo kaikille itsestäänselvyys ja mieluusti kerron asiasta tarkemmin sitten mahdollisille kysyville. Asiasta pitäis pystyä puhumaan avoimemmin, vaikka onneksi on bloggareita yms., jotka nykyään kertoo tilanteistaan. :)
 
Meillä vauva oli yllätys kuten tietänette. Itselle oli raskauden alkuun tosi tärkeää kun moni kavereista on kirjoittanut ja kertonut vauvan saannin vaikeuksistakin avoimesti.. Olisi varmasti muutenkin tämä vauva saanut mahdollisuuden ja pysynyt matkassamme mutta se helpotti omien ajatuksien käsittelyä kun tiesi että kaikki ei raskaudu helposti ja raskaudet voi keskeytyäkkin vaikka olisi kuinka toivottu. Itse isännälle totesin että vauva saa tulla maailmaan jos nyt on hyvä hetki kerran tulla ja haluaa pysyä mukanamme mikä ei ole itsestään selvyys :Heartred

Mä jaan tosi vähän sosiaalisessa mediassa kuulumisia ja monen kaverin kanssa pidetään yhteyksiä harvemmin joten sen takia meidän vauvasta ei kaikki vieläkään tiedä vaikka puolessa välissä mennään. :) sit työpaikat ja harrastusporukat ei tiedä koska koen asian heille ikävänä ja siksi päättänyt pitää tiedon pitempään salassa mikäli sattuisi jotain ja tilanne muuttuisi vauvan saannin osalta. Stressaan varmasti turhaan muiden puolesta :wacky:
 
Meillä vauva oli yllätys kuten tietänette. Itselle oli raskauden alkuun tosi tärkeää kun moni kavereista on kirjoittanut ja kertonut vauvan saannin vaikeuksistakin avoimesti.. Olisi varmasti muutenkin tämä vauva saanut mahdollisuuden ja pysynyt matkassamme mutta se helpotti omien ajatuksien käsittelyä kun tiesi että kaikki ei raskaudu helposti ja raskaudet voi keskeytyäkkin vaikka olisi kuinka toivottu. Itse isännälle totesin että vauva saa tulla maailmaan jos nyt on hyvä hetki kerran tulla ja haluaa pysyä mukanamme mikä ei ole itsestään selvyys :Heartred

Mä jaan tosi vähän sosiaalisessa mediassa kuulumisia ja monen kaverin kanssa pidetään yhteyksiä harvemmin joten sen takia meidän vauvasta ei kaikki vieläkään tiedä vaikka puolessa välissä mennään. :) sit työpaikat ja harrastusporukat ei tiedä koska koen asian heille ikävänä ja siksi päättänyt pitää tiedon pitempään salassa mikäli sattuisi jotain ja tilanne muuttuisi vauvan saannin osalta. Stressaan varmasti turhaan muiden puolesta :wacky:

Jokaisessa kertomisessa on varmasti ne omat mukavuusrajat, toivottavasti työpaikalla ja harrastuksissa osataan ottaa positiivisesti homma! Itseäkin jännitti hieman kertoa töissä, mut onneksi kaikki kohtaamiset ovat olleet todella positiivisia siellä. Toivottavasti jännität sinäkin turhaan!

Epäkypsää ja itsekästähän se olisi, jos jotkut kokisivat toisten lapsensaannin vaikka töissä ikävänä asiana siksi että töihin tulee hetken tauko. :meh:
 
Takaisin
Top