Raskaudesta kertominen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Reez
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä ajattelin kertoa kahdelle lähiesimiehelle ensi viikolla nt-ultran jälkeen. Oikeastaan tarkoitus oli kertoa kaikille vasta silloin, mutta tänään tuli jo möläytettyä lähimmälle työkaverille :D muuten ollaan oltu tosi varovaisia kertomisessa, molempien vanhemmat ja sisaret tietää mutta kavereille ei olla kerrottu. Mies olisi kertonut jo aikoja sitten mutta minä en ole halunnut, haluan ensin käydä sen nt-ultran vaikka vauvaa on jo muutamaan otteeseen ultrattu riskiraskauden takia :)

Me kerrottiin tänään ultran jälkeen molempien perheille ja muutamille kavereille. Mun sisko ja yksi kaveri on tiennyt jo pitempään.
Mun vanhemmat otti asian onnellisena vastaan. Veljen kommentti oli että jaa, kattelinkin että oot vähän lihonu. :D
Miehen äiti on kuitenkin huippu näitten kommenttien kanssa. Silloin kun ilmoitimme että saamme esikoisen, hän ei missään vaiheessa onnittelut tai oikein muutenkaan puhunut raskaudesta. Iloinen hän on kuitenkin ollut ensimmäisestä lapsenlapsestaan.
Nyt siis meille tulossa toinen ja mies soitti äidilleen niin hän kysyi että onko meillä varaa ja oliko suunniteltu. En tälläkään kertaa odottanut onnitteluja, mutta olisi hän voinut nyt jotain muuta kommentoida. Mutta näillä taas mennään ja kai se anoppi jossain vaiheessa tottuu ajatukseen toisesta lapsenlapsesta.

Olen niin iloinen, ettei nyt ole työpaikkaa ja esimiestä ettei tarvii miettiä missä kohtaa sitä viitsii, uskaltaa ja haluaa raskaudesta kertoa. Se on niin tylsää miettiä, että olisi ''reilua'' kertoa heti, mutta sitten on toisaalta oltava myös terveen itsekäs ja odottaa sitä hetkeä että on itse valmis kertomaan.

Tässä on enää 3-4 viikkoa nt-ultraan, niin sen ajan varmaan jaksan piilotella tutuilta ja ei niin läheisiltä raskautta. Tämän sanottuani varmaan heti huomenna tulee yrjöttyä tuttujen nähden ja kerrottua :rolleyes:

Mua jännittää myös kertoa töissä. Juuri olin 2,5 vuotta pois töistä ja palasin tämän kuun alussa. Syksyllä jäisin jälleen pois. Nyt kun palasin töihin, sain pienen palkan korotuksen ja ylemmän aseman. Tunnen itseni todella huonoksi ihmiseksi. Lisäksi minulla on raskaus vääntänyt edellisillä kerroilla lantion vinoon, jolloin toinen jalka on ollut lyhyempi kuin toinen. Tämän takia olen kärsinyt kovista kivuista seisomatyössäni. Viimeksi jäin sairaslomalle 2kk ennen laskettua aikaa. Mun työnantaja on yrittäjä, jolla on 4 työntekijää, joten tuntuu tosi pahalta, että aiheutan hänelle lisäkustannuksia.

Adalia, sulle, jos kenelle, suosittelen osteopatiaa, jos et sellaiseen ole jo tutustunut. Auttaa todellakin kaikissa lantion seudun ongelmissa. Mulla myös lantio jäänyt vinoon synnytyksen jäljiltä ja se virheasento saatiin korjattua jo ensimmäisellä käynnillä :)

Muokattu viimeksi:
^Noin minäkin kuvittelin, Pixie. :( Se on vaan paskaa, kun miespomo alkaa sanella miten se raskaus vaikuttaa tai ei vaikuta. Esimerkiksi pahoinvointi on vain omassa päässä, koska raskaus ei ole sairaus. Peräpukamia kyllä tulee aina kaikille, ne sentään ovat totta. Nämä ovat niin masentavia tokaisuja etten osannut oikein vastata edes mitään. Tällä kerralla olen jo valmistautunut, oikein odotan kuolemattomia heittoja. ;)
Miten tuo voi olla mahdollista? Käsittämätöntä, mitä noiden ihmisten päissä liikkuu? Toivon tietenkin, että jengi on tullut järkiinsä eikä latele enää tuollaisia, mutta jos jotain tällaista tulee niin olen kyllä utelias kuulemaan mitä se on keksinyt! Voihan mansplaining...

Mua jännittää myös kertoa töissä. Juuri olin 2,5 vuotta pois töistä ja palasin tämän kuun alussa. Syksyllä jäisin jälleen pois. Nyt kun palasin töihin, sain pienen palkan korotuksen ja ylemmän aseman. Tunnen itseni todella huonoksi ihmiseksi. Lisäksi minulla on raskaus vääntänyt edellisillä kerroilla lantion vinoon, jolloin toinen jalka on ollut lyhyempi kuin toinen. Tämän takia olen kärsinyt kovista kivuista seisomatyössäni. Viimeksi jäin sairaslomalle 2kk ennen laskettua aikaa. Mun työnantaja on yrittäjä, jolla on 4 työntekijää, joten tuntuu tosi pahalta, että aiheutan hänelle lisäkustannuksia.
Uskon, että tuntuu pahalta kun kustannukset kohdistuvat noin suoraan johonkin yrittäjään. Minulla on siinä mielessä helpompaa että "vastapuolena" on kasvoton konserniyritys... Mutta et silti ole tehnyt mitään väärää, yrittäjille kuuluu henkilöstön tuotot ja kustannukset. Tsemppiä fiiliksiin!

sanna305, erikoinen suhtautuminen anopilla. Onneksi muut läheiset ottivat uutiset sydämellisemmin vastaan!

Mites ajattelitte vappuna peitellä raskautta? Me ollaan menossa juhliin, jossa osa tietää ja osa ei tiedä. Mä oon tietenkin "kuskina", mutta ei taida mennä läpi kun asutaan Helsingissä ja busseja menee. Ajattelin hankkia muutaman alkoholittoman oluen ja skumppaa, jos ei porukka ole tosi tarkkaavaisia niin ei pitäisi huomata mitään.

Lähipiirille ollaan nyt jo kerrottu, viikot 9+0. Pahoinvointi mennyt niin rajuksi, että tarvitsen esikoisen hoidossa apua miehen ollessa töissä.

Mulla pitäs olla viikonloppuna pippalot työporukalla. Sain vinkin, että alkoholiton Happy Joe on hämäävän samannäköinen kuin holillinen. Ehkä otan niitä pari mukaan. En voi olla autolla, enkä jaksais keksiä muitakaan valheita... Nyt oon kyllä flunssassa, joten saatanpa jäädä kotiinkin.

Vappuna onneks grillailua perhepiirissä ja kaverien kanssa, jotka jo tietää, vaikka vasta 10 viikkoo tulee täyteen.

Mä en halua kertoa kenellekkään ennen kuin tiedän koska laskettu aika varmasti on. Nyt olis siis joko 10. tai 11. viikko menossa ja vielä pitää odottaa 2 viikkoa ultraan, jotta laskettu aika selviää.

Miehen lisäksi tietää mun hyvä ystävä ja sitten meidän poika. Eilen kun kävin neuvolassa ja neuvolan täti katsoi ultralla, niin tulosti sen ultra kuvan ja mä tietenkin unohdin sen keittiön pöydälle. Poika sitten ihmetteli, että mikä tämä on ja jotenkin en viitsinyt valehdella. Sovittiin, että se on meidän perheen salaisuus ja vielä ei mummoille jne. puhuta. Onneksi poika on jo melkein 7 ja osaa pitää jo salaisuuksia. Poika oli ensin todella yllättynyt. Kysyin sitten häneltä, että jos vauva on poika, niin jakaako hän huoneen vauvan kanssa. Poika totesi, että pikkusisko saa jakaa huoneensa, hän ei kestä kuunnella sitä huutoa. :D

Vappupiilotteluihin piti vinkiksi huikata, että alkoholiton Up Cider on aika hyvä hämäysvalinta, mulla ainakin mennyt täydestä. Siinä pullon kaulassa on etiketti, jossa lukee vähän turhan isolla alkoholiton, mutta sen saa liotettua näppärästi irti ;) Esikoisen raskaudessa menin yksissä juhlissa tuolla strategialla ja itse asiassa yksi kollega vielä sanoi, että oli ajatellut että olisinko raskaana, mutta näemmä en. Hah :D

Työpaikan pippaloista selvitty sluibailemalla kotiin flunssan turvin. Seuraava haaste onkin sitten kolmipäiväinen "virkistysreissu" (lue:ryyppyreissu) ens viikonloppuna... :confused:

Siellä on ehkä kerrottava huonekaverille ja jos sit muutkin alkaa arvaileen, niin ei voi mitään. En silti ajatellu suoraan vielä julkistaa, kun on oltava vielä pari viikkoa jännän äärellä. :nailbiting:

Me ollaan menossa pieniin vappujuhliin tänään, mutta siellä itseasiassa kaikki muut tietää, paitsi yksi. En tiedä, toisaalta en haluaisi välttämättä hänelle kertoa, kun ei ole meille kummallekaan mitenkään läheinen henkilö kyseessä, kaikki muut ovat. Mulla on holitonta skumppaa sinne, joten ehkä vaan siemailen sitä, enkä kommentoi asiaa sen enempää. Tuossa porukassa vaan tulee helposti oltua tosi avoin ja tämä raskauden peittely on todella rasittavaa.

Joo, ne holittomat skumpat näytti tosi hyviltä. Prismassa oli paljon erilaisia. Ostin yhden pullon ja vien tänään mukanani vappuaaton illanistujaisiin. Saa siitä sit muutkin juoda.

Joo, mun mielestä alkaa kans olla rasittavaa, ettei voi just esim. työkavereille vaan sanoa, että oon raskaana, niin ei tarvis kehitellä ihmejuttuja. Mutta töissä en kyl kumminkaan viitti vielä alkaa hössöttää sitä, miten tää mahdollisesti vaikuttaa syksyn kuvioihin. Tiedän jo nyt, että tulee aiheuttaan vähän päänvaivaa...

Olen kertonut heti kun sain tiedon, läheisimmilleni ja luokkakavereille (opiskelen aikuispuolella), koska kuitenkin jossain vaiheessa alkaa kunnolla näkymään niin ei tarvi selän takana supista :) ja kamalasti olen saanut tukea luokan äideiltä! Isä kertoi sisaruksilleen ja sitten myöhemmin vanhemmilleen.

Sukulaisille ei olla vielä kerrottu vaikka just äskenkin oltiin mummolla vierailulla. Pari kertaa raskauden aikana nähnyt samoja sukulaisia ja tänään iskän veljen nainen tuijotti minua ihmeen pitkään kokoajan, ihan kuin olisi nähnyt lävitseni [emoji51][emoji23] ajattelin että ultran jälkeen uskaltaa kertoa..

Olen nyt ultran jälkeen kertonut sisaruksilleni, vauvan isovanhemmille ja parille ystävälle. Töissä en haluaisi vielä paljastaa, mutta syksyn kuvioiden takia kohta se on kyllä edessä.

Vakipaikan hakuun liittyen mun pitää töissä salailla asiaa vielä kenties toista kuukautta, jos ei pidempäänkin riippuen siitä kuinka pitkään hakuprosessi kestää. Nt-ultran jälkeen olisi muuten kiva kertoa kyllä.
Raskauden alku on ollut kyllä aika hankalaa, kun en ole pahoinvoinnin vuoksi voinut käydä kahvillakaan ja työkaverit ovat ihmetelleet miksi olen vaan omissa oloissani. Olen pitänyt myös aiempaa enemmän etäpäiviä. Tiistaina oli jo sen verran parempi olo, että uskaltauduin ihmisten seuraan pitkästä pitkästä aikaa, ensimmäistä kertaa sen jälkeen kun pahoinvointi alkoi joskus viikolla 5.

Kovan pahoinvoinnin kanssa on varmasti melkoisen haastavaa pitää asiaa salassa :/

Eilisen nt-ultran jälkeen ollaan nyt alettu avoimesti kertoa asiasta :-)
Tuntuu niin hyvältä kun ei tarvii salailla, vaikka aika moni läheinen ihminen jo ennestäänkin asiasta tiesi

Mulla on taustan takia salailu tosi tiukassa tälläkin kertaa, vaikka eihän se lopputulokseen vaikuta suuntaan tai toiseen, että kuinka monelle olen kertonut asiasta. Ja niidenkin kanssa joille nyt olen kertonut on jotenkin hankala jutella niitä näitä raskauteen liittyen. Itselle äitiyspakkauspohdinnat, äitiysloman kestot sun muut on vielä aika kaukaisia asioita, vaikka olishan se hienoa jos osaisi ottaa vähän rennommin. Mutta minkäs teet.

Takaisin