Raskaudesta kertominen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En oo kertonu töissä koska teen keikkaa sijaisena ja maha ei vielä oo vaikuttanu työntekoon. Sit täytyy kyllä paljastaa jos meille tulee aggressivisia tms.nuoria joiden kanssa joutuu kiinnipitoihin. Niihin tilanteisiin en menis raskaana.

Mä kerroin jo töissä, kun mun piti kesäkuussa palata töihin, niin vaikuttaa sit paljon nyt kun en palaakkaan. Hyvin ottivat kyllä tän vaikka alkuun jännitin miten käy, kun niin lyhyellä välillä tulee toinen..

Itse kerroin pomolle kun tuli tämä 2viikon tuuraus ja toisen päivän jälkeen selkä hajos ja ollut siitä asti saikulla. Mut ei pomo sanonut raskauteen mitään. Kävin sit toisen pomon kans juttusilla ja hän sanoi et jos tuntuu ettei pysty töihin niin ilmoittaa heti, etteivät ilmoita liittoon vaikka kieltäytyisin :)

Mun pitäis kans ilmottaa töihin, etten palaakaan syyskuussa, mutta jännittää ihan liikaa. :nailbiting: Eihän ne siihen mitään voi sanoa, mutta jotenkin tuntuu pahalta silti. Tulee pitkä poissaolo! No kiva että joku muu saa siinä tapauksessa töitä mun sijaisena. :)

Mä kerroin töissä omalle esimiehelle jo vk 12 ja omille lähikollegoille vähän myöhemmin, mutta lopuille kerron vasta lähempänä kesää jos maha ei paljasta aiemmin.

Töissä kerroin pomolleni jo pari päivää ennen ensimmäistä ultraa. Sanoin kyllä silloin että mistään ei oo mitään varmuutta kun ei oo vielä ultrattukkaan et onko siellä elossa ketään.. Mut loppu hyvin kaikki hyvin. Nyt viikoilla 15+0 ja aika moni tietää jo :) Onhan täs vaan pienet paineet ja stressi välillä et nyt kun kaikki tietää niin mitä jos käykin hullusti ja kaikille pitää selitellä.. Mut tää on vaan pinttymä oman pään sisällä kun takana kaks km:ää (tuulimunia).

Mä oon jo tänään rehtorin pyynnöstä (tai sanoi, että kun olet valmis mutta mielellään mahd pian) jättänyt virkavapaa-anomuksen ehdollisena. Saavat sitten nopeammin rekryluvan ja enemmän valinnan varaa sijaiseksi. Töissä kertonut myös muutenkin jos sopinut aiheeseen :)

Pitääkö joku virkavapaa-anomus jättää? :O Mä en haluis vielä millään kertoa.

Mielestäni viimeistään 2kk ennen, joten ei hätää vielä Minis! :) En tiedä eroaako kunnittain, mutta itse piti kirjallisena jättää ajankohta poissaololle ja tosiaan kirjoitin ehdollisena, jos jotain tapahtuisi.

MaryAnn, mulla ei taustalla ole aiempia raskauksia mutta 2,5v yritystä kuitenkin, joten siitä syystä mullakin on pelko takaraivossa että mitä jos nyt vielä sattuis jotain. Toisaalta nyt kun on kertonut asiasta niin ei tarvi sitä stressata, ja jos jotain tulis niin joutuis sitä kuitenkin selitellä.

Neuvolassa käyty ja kaikki oli hyvin, joten marssin töihin päästyäni esimiehen puheille ja ilmoitin asiasta. Oli tosi iloinen mun puolesta ja kyseli vointia, hyvä vastaanotto siis vaikka odotin kyllä paljon heikompaa:D No, mut hyvä näin. Kahvitauolla kerroin muulle porukalle.

Niin ainakin äitiyslomalle jäämisestä pitää ilmottaa viim 2kk ennen laskettua-aikaa. Isyysloma samoten. Muuten työpaikkakohtaisista käytännöistä en tiiä :) mulla alkaa ilmeisesti 10.7 kesäloma josta jään sit suorilla mammikselle. Maanantaina mulla olis kehityskeskustelu jossa aattelin kertoo mun lähimmälle esimiehelle kun kohta on pakko saada isommat työhousutkin ni kivempi sit sanoo et johtuu raskaudesta kun lihomisesta päällikölle kerroinkin ultran jälkeen kun kesälomat piti ilmotella.

No mä jään kesälomalle heti kesäkuun alusta ja suoraan siitä äitiyslomalle elokuun puolivälissä. Ton mä tiesinkin, et 2kk ennen pitää ilmoittaa eli periaatteessa riittäisi hyvin vasta rakenneultran jälkeen 18.5. et kertoisin. Toki reksin ei oo niin kiva ettiä sijaista sit kesäkuussa, mut toisaalta ei voi koskaan tietää, miten tässä käy.

Mä kerroin rehtorille ja tiimjohtajalle aikapian nt-ultran jälkeen. Meilläkin rehtori toivoi, että hakisin virkavapaan (mammaloman) hiukan aiemmin kuin tuolloin kesäkuussa, jotta pääsisi tekemään rekryn ajoissa. Tuosta ehdollisuusmahdollisuudesta en tiennytkään, täytyy tutustua!

Uutinen otettiin kyllä vastaan hyvin kansliassa. :)

Muutamalle työkaverillekin "jouduin" jo paljastamaan, kun yhteinen illanvietto ei päästänytkään itseä niin helpolla (ruokana mm. juustolajitelmaa jne.).

Eilen sitten käytävällä tuli eräs avustaja kuiskaamaan onnittelut, joten eiköhän se koko taloon ole huhu jo levinnyt. Tai sitten olen itse levinnyt enemmän kuin uskoinkaan! :D

Nyt, kun raskausoireet ovat hellittäneet hieman, mutta potkuja ei tunnu, tuntuu välillä koko raskaus kauhean epävarmalta. Toivottavasti pian masu kasvaa ja liikkeet alkavat tuntua, niin saa varmuutta luottaa tähän iloonkin. Se on ainakin itsellä rajoittanut paljon tuota kertomisintoa.

Minä kerroin töissä heti np-ultran jälkeen. Tai siis pomolle kerroin. Meillä töissä vähän hankala tilanne sijaisien suhteen, niin aattelin, että olisi paras antaa mahdollisimman paljon aikaa pomolle etsiä sijainen. Sitten kun on vielä riskiraskaus ja suositellaan sairauslomalle jäämistä jo vklla 28, niin sekin jo ennen aikaistaa tätä "ongelmaa" töissä :) meillä on onneksi pieni toimipiste, joten pomokin on johtajan lisäksi myös kaveri. On ollut ajan tasalla raskauden kulusta ja ongelmista np-ultrasta lähtien. Tsemppaa kovasti ja on ollut ihanasti tukena koko ajan. Yksi työkaveri tietää, loput ei.

Sukulaisista lähimmille on kerrottu. Samoin ystäville. Loput kuulkoot sitten turuilta ja toreilta tai ihmetelkööt tätä paisumista :D

Itse en ole vielä uskaltanut töissä kertoa. Pari viikkoa ajattelin ainakin vielä pitää asian salassa. Alkaa vaan olemaan vähän hankalaa kasvavan mahan takia o_O

Mä kerroin esimiehelle np-ultran jälkeen ja siitä lähtien oon ollut saikulla. Työsopimus loppui pe. Esimies oli yllättävän ymmärtäväinen tästä mun työkunnosta. Mä en nyt millään pysty keskittymään töihin tällä hetkellä :-( pyysi soittamaan heti kun olo on sellainen, että kykenisin töihin niin hän katsoo onko tarvetta.

En oo varma oonko ite kertonu jo, mutta jo tammikuun alussa päivittelin äidille että menkat myöhässä pari päivää. Sitten se kehotti mennä ostamaan testin että eihän sitä koskaan tiedä ennenku testaa. Välttelin testin ostoa iha hulluna että en halua pettyä ku negatiivinen se on kuiten. No eipä ollu :D Ja äidille tästä luonnollisesti kerroin heti, samoten soitin isälle ja äiti laulo koko suvulle positiivisesta testistä :D Ja joskus rv 11 kerrottiin sit ihan julkisesti, kun ihmiset alko ihmettelemään että miten me ei ennää liikuta missään viikonloppusin ym :D Meillä äiti oli heti kannustava, mut sitten isoveljestä ei voinu sanoa samaa. Kyseli että olenko miettiny sitä toista vaihtoehtoa ja ilmotin kyllä siitä asiasta kantani hänelle heti, että en edes mieti. Nykyään hänkin on oikein innoissaan poitsusta. :)

Joillakin menee vain kauemmin aikaa, että sulattaa asian ja osaa suhtautua.. :)

Minulla on dementoitunut mummo, jonka näen ensi viikon maanantaina. Ja todella tärkeä ihminen ollut aina.. Nyt kuitenkin mietin, että voinko kertoa. Ensimmäinen ongelma on, kun emme tosiaan ole naimisissa tai edes kihloissa miehen kanssa. Ja seuraavana tuo dementia, se ei ihan aina enää elä tässä maailmassa.. Ja jotenkin en tiedä miten kertoisin, jos kerron.. Toisaalta taas tahtoisin kertoa nyt, kun ei se välttämättä enää kauaa elä..

aBu, kerro ihmeessä vielä kun siihen on mahollisuus. Mun mummu kuoli yllättäen, ennen ku ehdin plussata.

Eh, uutinen vissiin vähän levinnyt... sisko oli ilmeisesti kertonut kaverilleen joka oli kertonut kotikotonaan. Ja mies meni työasioissa tuolla sit käymään, niin onnitteluja oli tullu:D oli se ollu vähän hämillään että mitä hemmettiä... Eikä siinä muuten mitään kyllähän tän pömppiksen nyt jo tajuaa jos näkee, mut olisin halunnut ehkä vielä yrittää pitää matalaa profiilia. Ja lisäks miehen vanhemmat ainoastaan tietää ja oli tarkotus kertoa muille lähisukulaisille nyt pääsiäisenä. Toivottavasti siis ehditään ennen ku huhut kiertää kylällä..

Takaisin