Raskaudesta kertominen

Mä mielelläni pitäisin salassa töissä mahdollisimman kauan, mutta nyt jo tiistaina haaste edessä, kun on iltakokous ja työkaveri mun vuoksi tekee kanttarellipiirakkaa, koska olen kasvissyöjä. Nyt sitten tajusin että sieniä ei vissiin kovin saisi syödä raskaana ollessaan. Kanttarelli vissiin kuitenkin pieninä määrinä ok, että ehkä mä otan ihan pikkupalan sitä tai sit keksin jotain. Siskolle ja äidille kerron varmaankin ens viikon perjantaina. On siskon pojan synttärijuhlat tulossa, ja tarvin ehkä siskon apua, että saan pidettyä salassa muilta juhlavierailta, koska kyseessä on myös iso illallinen aikuisten kesken, johon varmasti kuuluu viiniä ja skumppaakin. Tosin toinen vaihtoehto on viettää "tipatonta tammikuuta". Se vois mennä läpi varsinkin jos mieskin on mun mukana viettämässä tipatonta. Kuskina oloa en voi edes harkita koska kaikki tietää kuinka mä vihaan autolla ajamista :D Jäisin kiinni heti.
 
Sain kerrottua äsken äidilleni puhelimessa. Kädet hiestä märkänä enkä varmaan kuunnellut puoliakaan siitä mitä äiti selosti puhelimen toisessa päässä, kun koitin kerätä rohkeutta. :grin Äiti onnitteli ja vaikutti ihan iloiselta ja vielä kyselikin viikoista ja muusta. Hassua miten sitä niin paljon pitikin jännittää!:grin Siskolleni kerroin eilen kysymällä häneltä sydänäänidoppleria lainaan. Miehen parhaalle kaverille kerrottiin myös perjantaina, kun hän tarjosi minulle saunaolutta ja heti kieltäydyin ja sitten hän vitsaillen kysyi, että olenko raskaana. Hän meni selkeästi aivan hämilleen ja varmisti vielä mieheltäni, kun sanoin olevani.:grin Seuraavana olisi miehen vanhemmat...
 
Tänään oli upea päivä. Kerroin viime viikollla raskaudesta luottamuksellisesti pomolleni, erään projektin pakottamana. Tämä oli heti juorunnut asiasta entiselle työntekijälle joka tuli onnittelemaan minua tänään. Raivostuin todella, annoin reipasta palautetta pomolle ja lähdin himaan. Positiivista tässä on se että pääsen pois noin paskasta duunista mammalomalle. Kiva että jotkut random tyypit tietää raskaudestani vaikka esim. osa tulevista isovanhemmista ei tiedä.
 
Hitsi pisti nyt pahan, kun huomenna tosiaan on kokous ja työkaveri tekee sinne ruoan. Alkoi siinä sitten kertoa mitä tekee niin listalla on sienipiirakka, punajuurivuohenjuustosalaatti ja juustokakku!! Voi elämä. Mitä mä teen? Enhän mä voi syödä oikein mitään ainakaan täysin turvallisesti, no ehkä sitä piirakkaa ja jos se paistaa sen juustokakun mut siis mun tuurilla sienet on korvasieniä ja juustokakku tuore. Kenties pitää kehittää joku mahatauti...
 
Anis12, mulla kävi esikoisen kanssa vähän samalla tavalla. Kerroin pomolle asiasta, ja ajattelin, että hän pitäisi sen omana tietonaan. No, eihän siinä niin käynyt, vaan seuraavana päivänä koko työyhteisö tiesi asiasta. Lähimmille työkavereilleni ehdin onneksi kertoa itse.

Parasta oli, kun ei niin läheiset työkaverit soittelivat mun ehkä läheisimmälle työkaverilleni, ja kyselivät, että mitä mieltä mä oon mun raskaudestani. Luulivat varmaan, että oli vahinkolaukaus kyseessä, kun mulla ei edes ollut vakituista työpaikkaa. Tää työkaveri nauroi mulle, että hänen olisi niin tehnyt mieli sanoa, että tuolla Sukey nyt istuu työpöytänsä alla itkemässä kurjaa kohtaloaan :laughing025
 
Voi ei miten kamalia työkvereita teille on sattunut! :-( Ihmisistä paljastuu uusia puolia kun pitäisi säilyttää salaisuuksia.

Sienna, noihin ruokaongelmiin sanoisin, että ota ihmeessä rennommin! Ruokasuositukset on suosituksia, vain harvat selkeitä kieltoja. Varmasti voit maistaa ystäväsi leipomuksia, tuorejuustoistakin Suomessa valmistetut ovat sallittuja ainakin meidän neuvolatädin mukaan. Stressi on vaarallisempaa kuin pienet määrät kiellettyjä aineita raskausaikana! Mieti, että tupakoivia äitejä kehoitetaan enemmin vähentämään hiljalleen kuin lopettamaan sauhuttelu kerrasta raskausaikana, koska lopettamisesta aiheutuva stressi olisi haitallisempaa kuin pieni määrä tupakansavua, mikä siis on myrkkyä toisin kuin ruokasienet ja juustot!!! Tämä nyt siis vain minun mielipiteeni... Itse söin pari sushia ja palan maksaa kerran ja monesti kiellettyjä juustoja ekan raskauden aikana, ja ihan terve pikkusmurffi tuli silti! ;-) (mitä nyt vähän sinertää.. vitsivitsi!!)

Jossain kohtaa itse valittelin täällä siitä että pellavansiemenet on kiellettyjen listalla. Siihen joudun itse kiinittämään huomiota, koska muuten söisin niitä paljon, ja joka päivä! Tykkään nimenomaan jyväleivistä joissa on pellavaa ja muita siemeniä, ja käytän normaalisti itse kaikissa leipomissani leivissä niitä ja muissa leivonnaisissa monesti koristeena. En todellakaan kylässä ollessani kieltäydy leivästä missä pellavasiemeniä on, kunhan ei tule joka päivä syötyä.
 
Muokattu viimeksi:
Niin mä en ole kyllä kuullut, ettei sieniä sais syödä (pl. korvasienet), mutta onko niissä joku ohjeistus?
 
Suora lainaus neuvolasta saadusta lapusta:
"Korvasienet - ei suositella - myrkky gyromitriini ei hajoa keitettäessä/kuivattaessa."
"Sienet - Varmistuttava syöntikelpoisuudesta, käsittely sienilajien mukaan. - rajoituksen syy luontaisesti haitalliset aineet (fenyylihydratsiini)"

Eli muitten sienien syöntiä suositellaan rajoitetusti, mutta ei missään nimessä kielletä kokonaan. Sienna, syö ihmeessä ystäväsi kantarellipiirakkaa, se on varmasti hyvää! :-b
 
Kiitos mammasmurffi! Helpottavaa kuulla, ja olet aivan oikeassa, että stressi pois!
Lopulta mäkin tämän ruoka asian pähkäilin niin, että söin vähän työkaverin piirakoita sekä myös juustokakkua otin pienen palan kun oli uunissa paistettu. Viinistä kieltäydyin, että kenties pistin huhut liikkeelle, mutta kovaa väitin että tipaton tammikuu menossa. Eiköhän se menny läpi ku sanoin olevani yhdessä mieheni kanssa tipattomalla. Yritän pärjätä tällä verukkeella tämän kuun, koska tässä mun elämässä riittää näitä illanistujaisia ja kissanristiäisiä kun oon kulttuurialalla.
Pisti enemmän naurattamaan vähäsen kun eka kaikki ne ruoat aiheutti pientä miettimistä, että voiko niitä syödä ja sitten vielä tuli tee pöytään ja vaihtoehtoina oli musta tee ja inkivääritee. Sit siinä kelasin että eikös se inkiväärikin ollut listalla :D
 
Tuntuu jotenkin kamalan vaikealta päättää milloin kertoo kenellekin. Toisaalta haluaisi kuuluttaa onneaan kaikille ja kaikkialle ja toisaalta ei halua ihan vielä kertoa. Ei halua kertoa sitten kaikille ettei tulekaan vauvaa jos kaikki ei menekään hyvin. :meh:

Tänään käytiin neuvolassa ja sieltä mentiin kertomaan uutiset omalle äitilleni. Vähän hän ja miehensä olivat asiaa arvailleet. (Käydäänköhän me niiden luona liian harvoin kun arvaavat että nyt on asiaa, kun soittavat että voidaanko tulla käymään. :D ) Oisin halunnu kertoa vaan äidille, mutta totta kai se sitten levisi sen miehellekin. Huomenna olisi tarkoitus soittaa isälleni ja kertoa hällekin. Osittain siksi että tuo äitini mies nyt tietää ja minusta isäni pitää tietää jos sekin tietää... Pari ystävää tietää myös. Heille kerroin melkein heti ja varsinkin toinen on ollut tukena jo yritysvaiheessa, joten pitihän se kertoa että viimein onnisti. Muut saavatkin odottaa tietoa vielä... En ihan tiedä kuinka kauan, mutta ehkä sen sitten tietää kun on hyvä aika kertoa. Ainakin ultraan asti saavat odottaa. Töihin kertominen onkin sitten oma lukunsa. Eivät voi oikein edes huomata, kun tuohon johtotason henkilöstöön aika harvoin törmää ja rivityöläisiltä se tuskin heille kulkeutuu.
 
Hyvä Sienna! :D Jälkeenpäin aina hauskaa kun jotain on jännittäny... En ala enää kaivaa oppaita esiin, mut jos ei raskaussuosituksia oteta lukuun niin inkiväärissä on paljon terveellisiä ainesosia, tuskin on kielletty..
On niin ihana auringonpaiste et pakko lähtee ulkoilee. Aurinkoista päivää kaikille!
 
me ollaan kerrottu mun perheelle kun asuvat naapurissa ja nähdään lähes päivittäin niin ei tartte yrittää salailla. ja itse olen muutamalle kaverille kertonut kun ovat itse samassa tilanteessa :) mutta muuten kerrotaan varmaan ensimmäisen ultran jälkeen.
 
Tuossa oppaassa, jonka olen saanut joskus esikoista odottaessani neuvolasta sanotaan inkivääriteen auttavan raskauspahoinvointiin, eli samalla sivulla on kiellettyjen aineiden kanssa, mutta ei ole sillä kiellettyjen listalla.

Me olemme kertoneet minun vanhemmilleni (äiti onnistui puhumaan minut sellaiseen pinteeseen, että oli pakko kertoa, kun en halunnut päin naamaa valehdellakkaan. Ystävistäni asiasta tietää neljä. Töissä olen sanonut yhdelle työkaverille. Lopuille kerron sitten vasta myöhemmin.
 
Vau, kiitti tiedosta chilikarpalo! Minulla on ollut ihan jatkuva huono olo heräämisestä nukkumaanmenoon joka päivä, kahvinjuontikin on pitänyt lopettaa. Ekassa raskaudessa voin tosi hyvin eikä tietoakaan että kahvia olisi tarvinnut vähentää... Menen heti ostamaan inkivääriteetä! !
 
Itse en uskalla kellekkään kertoa vielä, koska viimeksi innoissani riensin kertomaan ihmisille ja paljastuikin tuulimunaraskaus. Odottelen siis hetken ennen juoruilua :) jopa minä opin jotain.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Chilikarpalo: minä sain varmaankin samaisen oppaan 2010 esikoista odottaessani, mutta siinä vaiheessa tuo inkivääritee oli vedetty yli - siis jo painossa. Tuosta inkivääristä on kyllä tosi paljon ristiriitaista tietoa, mutta en ole uskaltanut juoda ko. teetä, vaikka sitä meidän kaapista löytyykin.

Minä kärsin myös ihan hirveästä pahoinvoinnista, mutta itse olen päivisin saanut apua Earl Greytä. Siinä oleva Bergamontti-öljyn sanotaan auttavan.
 
Jos inkivääritee maistuu, kokeilkaa myös tätä:
Keitä vesi ja liota siinä tuoreen inkiväärin pieniä paloja. Lisää hunajaa.

Joskus maistuu oma limu: Soda streamerillä kuplavettä ja siihen tuoretta sitruunaa, vähän hunajaa ja cayennepippuria. Kannattaa liottaa hunaja ensin pieneen lämpimään vesitilkaan että menee sekaisin.

Koitan olla sortumatta tuoremehuihin pahoinvoinnin iskiessä, jotta ei tulisi taas 25:ttä raskauskiloa.
 
Me kerroimme raskaudesta tuleville isovanhemmille eilen. Kaikki ottivat uutiset hyvin vastaan.

Mun äitini alkoi höösätä, että meidän pitää löytää uusi auto ja uusi asunto. Hän myös käski mua kertomaan siskolleni, ettei hän mene lörpöttelemään meidän uutisia itse innostuksissaan :-D Mun isäni otti myös asuntoasian esille, joskin vähän eri kannalta kuin mun äitini. Anoppi onnitteli, mutta sen enempää en tiedä, mitä puhuivat miehen kanssa.

näin jälkeenpäin vähän ihmettelen, että mikä kertomisessa jännitti niin paljon etukäteen.
 
Hei ihan sama mitä inkivääristä sanotaan, mutta se toimii!! Join eilen kaks kuppia inkivääriteetä, ja heti helpotti pahoinvoinnit! Oli kyllä muutenkin tosi kiva päivä, sain illalla askarrella kaikessa rauhassa ristiäiskorttia ja pakettia kun mies oli pikkusmurffin kanssa. (Askartelu on ihan lempipuuhaa!!) Tein eilen myös täksi päiväksi "jääteetä" omenateestä ja tuoreesta inkivääristä, mitä olen hörppinyt päivän mittaan aina välillä. Ja melkein täysin saanu olla hyvillä oloilla. :D melkein siis tuo Raketin resepti, mitä kyllä kokeilen myös.
Tulkoon kippurakorvat vauvalle (tai miksi se sitten onkaan poistettu neuvolan oppaista) mutta aion juoda ja syödä inkivääriä niin kauan kun oksettaisi ilman! ! !

Ginger rules! ;D

Muuten, sellainen vinkki tuli inkivääristä mieleen.. Sweppesin Ginger ale (vihreä tölkki) on ihan omppusiiderin väristä ja tuoksusta, jos jonkun tarvitsee huijata baarissa kavereita... ;-) ja itse ainakin tykkään mausta, tuli juotua usein esikoista odottaessa saunajuomana jne.
 
Mä kerroin tänään mun siskolle ja sillä meni ihan pasmat sekasin! Oli ihan intoa täynnä ja oli ihana jutella sen kanssa kun sillä on just nyt pieni vauva, joten raskaana olemisesta ei oo niin kauaa aikaa viel mennyt. Tuli jotenkin todellisempaakin koko raskaudesta kun kertoi ja sai jutella jonkun kansa joka tietää jotakin raskaana olemisesta. Huomenna olisi vuorossa äiti..ehkä..en tiedä miksen oikein vielä haluaisi kertoa sille, mut se tulee meille vklopuksi joten haluan kuitenkin kertoa kasvotusten. Ehkä mä vähä pelkään et se alkaa liikaa stressaamaan ja hösäämään mun olotilasta.
 
Takaisin
Top