Raskaudesta kertominen työnantajalle

Mumma

Piirimestaruustason postaaja
Heinäkuiset 2023
Hei!

En nähnyt tämän kaltaista ketjua, joten päätin vähän kysellä: oletteko kertoneet raskaudesta jo työnantajalle? Jos ette, milloin ajattelitte?

Mä mietin josko vielä odottaisi ainakin muutaman viikon. Nyt siis 13+2. Ehkä odottelen sinne rv 18-20.
 
Mä kerroin työkavereille ja esimiehelle heti nt ultran jälkeen ennen joulua. Sillo oli 12+1 ☺️ Meillä nii pieni työyhteisö ettei se salassa kauemmin ois pysynykkää😂🤭 mut ollut paljo helpompi työskennellä kun ei oo tarvinnu kertomisesta stressailla ✌🏻
 
Mulla on ehkä vähän eri tilanne, kun olen edelleen hoitovapaalla ekasta lapsesta. Ajattelin kertoa rakenneultran jälkeen.

Ekasta raskaudesta kerroin suht pian nt-ultran jälkeen, koska raskauden olisi muutenkin jo huomannut. Silloin mun työnkuvaa jouduttiin muistaakseni jo ennen puoltaväliä vähän muokata, joten esihenkilö osasi ottaa asian ajoissa huomioon.
 
Mä kerroin lähiesimiehelle heti seuraavana päivänä loman jälkeen kun olin tehnyt positiivisen testin, sekä lähimmälle työkaverille. Kaikki muut työyhteisössä sai odottaa tietoa nt-ultraan 😁 nyt aikalailla kaikki tietää jo, ei kauaa pysyny tieto salassa ko muutamalle sitten kerroin 😂
 
Ekassa raskaudessa kerroin nt-ultran jälkeen, joskus rv 12-13. Nyt oon hoitovapaalla ja on vähän töihin soittelu jäänyt niin ilmoitan rakenneultran jälkeen tuossa 3vkon päästä jos on kaikki ok.
 
Kerroin samassa projektissa työskenteleville heti nt-ultran jälkeen, kun seuraavana päivänä sattui olemaan palaveri, jossa suunniteltiin sen etenemistä tämän kevään/vuoden aikana. Odotinkin positiivisia reaktioita, mutta kyllä siitä vaan tuli todella hyvä mieli kun esimiehen asenne oli ettei kannata ottaa mitään stressiä mistään asioiden kesken jäämisestä ja että on vain järjestelykysymys, että muut saavat jatkettua hommaa siinä vaiheessa kun jään pois.😊
Muille työkavereille sitten kertonut sitä mukaa kun heitä tavannut 😊
 
Jouduin kertomaan työnantajalle jo viikolla 8, kun pahoinvointi oli niin hurjaa. Kysyin voisinko olla seuraavan päivän pois (meillä ei ole työterveyttä ja omalla ilmoituksella ok olla pois, jos tuuraaja löytyy). Tuuraajaa ei kuitenkaan löytynyt joten jouduin menemään pahoinvoivana töihin. Parin päivän kuluttua tuli pomolta viestiä, että vähentää mun työvuoroja (0h-sopimus), sillä olen epäluotettava työntekijä raskauden kanssa. Tästä aikaa jo reilut kaksi kuukautta, mutta edelleen samat tuntimäärät on työvuorolistaan ilmestyneet. Kyllä aiheuttaa stressiä.
 
@Eemmmmaa onpa kurjaa!

Ite kerroin todella aikaisin, sillä poissaolojen vuoksi esihenkilölle piti kertoa asiasta. Hän oli todella iloinen uutisesta (tiesi edellisestä keskenmenosta) ja käski pitää itsestäni huolta. Nyt olen osalle työkavereista kertonut tavatessa, kun alkaa jo mahaa näkyä. Rakenneultran jälkeen kerron sitten ihan yleisesti kaikille ☺️
 
Jouduin kertomaan työnantajalle jo viikolla 8, kun pahoinvointi oli niin hurjaa. Kysyin voisinko olla seuraavan päivän pois (meillä ei ole työterveyttä ja omalla ilmoituksella ok olla pois, jos tuuraaja löytyy). Tuuraajaa ei kuitenkaan löytynyt joten jouduin menemään pahoinvoivana töihin. Parin päivän kuluttua tuli pomolta viestiä, että vähentää mun työvuoroja (0h-sopimus), sillä olen epäluotettava työntekijä raskauden kanssa. Tästä aikaa jo reilut kaksi kuukautta, mutta edelleen samat tuntimäärät on työvuorolistaan ilmestyneet. Kyllä aiheuttaa stressiä.

Siiis mitä 😳 ihan hirvee työpaikka
 
Jouduin kertomaan työnantajalle jo viikolla 8, kun pahoinvointi oli niin hurjaa. Kysyin voisinko olla seuraavan päivän pois (meillä ei ole työterveyttä ja omalla ilmoituksella ok olla pois, jos tuuraaja löytyy). Tuuraajaa ei kuitenkaan löytynyt joten jouduin menemään pahoinvoivana töihin. Parin päivän kuluttua tuli pomolta viestiä, että vähentää mun työvuoroja (0h-sopimus), sillä olen epäluotettava työntekijä raskauden kanssa. Tästä aikaa jo reilut kaksi kuukautta, mutta edelleen samat tuntimäärät on työvuorolistaan ilmestyneet. Kyllä aiheuttaa stressiä.
Onpa kurjaa että on tuolla tavalla suhtauduttu 😰 Onko 0h-sopimuksenkaan kohdalla edes sallittua perustella tuntien vähentämistä raskaudella?
 
Jouduin kertomaan työnantajalle jo viikolla 8, kun pahoinvointi oli niin hurjaa. Kysyin voisinko olla seuraavan päivän pois (meillä ei ole työterveyttä ja omalla ilmoituksella ok olla pois, jos tuuraaja löytyy). Tuuraajaa ei kuitenkaan löytynyt joten jouduin menemään pahoinvoivana töihin. Parin päivän kuluttua tuli pomolta viestiä, että vähentää mun työvuoroja (0h-sopimus), sillä olen epäluotettava työntekijä raskauden kanssa. Tästä aikaa jo reilut kaksi kuukautta, mutta edelleen samat tuntimäärät on työvuorolistaan ilmestyneet. Kyllä aiheuttaa stressiä.
😳 Onko tuo edes laillista... Kuulutko ammattiliittoon? Kysy sieltä apua.
 
Jouduin kertomaan työnantajalle jo viikolla 8, kun pahoinvointi oli niin hurjaa. Kysyin voisinko olla seuraavan päivän pois (meillä ei ole työterveyttä ja omalla ilmoituksella ok olla pois, jos tuuraaja löytyy). Tuuraajaa ei kuitenkaan löytynyt joten jouduin menemään pahoinvoivana töihin. Parin päivän kuluttua tuli pomolta viestiä, että vähentää mun työvuoroja (0h-sopimus), sillä olen epäluotettava työntekijä raskauden kanssa. Tästä aikaa jo reilut kaksi kuukautta, mutta edelleen samat tuntimäärät on työvuorolistaan ilmestyneet. Kyllä aiheuttaa stressiä.
🥺🥺🥺 onpa todella inhottavaa! Ootko yhtään ottanut selvää, onko tuo ok tapa toimia työnantajalta?!
 
Vastaan tässä kaikille yhteisesti 😊

En kuulu liittoon, joten sieltä tuskin apua on. Ei tuo voi olla sallittua mitenkään. En uskalla edes jäädä sairaslomalle, kun kuitenkin sillä aikaa hankkii jonkun muun tilalleni. Perusteli tosiaan sillä, että yllättäen olen muutenkin epäluotettava työntekijä. Eipä ole ikinä ollut puhetta moisesta ja monet kerrat olen lähtenyt parin tunnin varoitusajalla töihin. Monet kerrat myös kuumeessa ja migreenistä, kun ei tuuraajaa löydy.
 
Vastaan tässä kaikille yhteisesti 😊

En kuulu liittoon, joten sieltä tuskin apua on. Ei tuo voi olla sallittua mitenkään. En uskalla edes jäädä sairaslomalle, kun kuitenkin sillä aikaa hankkii jonkun muun tilalleni. Perusteli tosiaan sillä, että yllättäen olen muutenkin epäluotettava työntekijä. Eipä ole ikinä ollut puhetta moisesta ja monet kerrat olen lähtenyt parin tunnin varoitusajalla töihin. Monet kerrat myös kuumeessa ja migreenistä, kun ei tuuraajaa löydy.
Onko siellä työpaikalla joku henkilö, jonka ainakin pitäisi hoitaa tuollaisiin asioihin liittyviä ongelma-/ristiriitatilanteita? Ei ole hyväksi kenellekään, jos tuollainen toiminta saa jatkua😔
 
Takaisin
Top