Raskaudesta kertominen läheisille

Beebi

Sukkela juttelija
Tammiäidit 2020
Syyskuiset 2022
Oletteko jo kertoneet raskaudesta perheelle tai kavereille? Kenelle, miten ja miten uutiseen suhtauduttiin?
 
Meillä olisi tänään tarkoitus kertoa molempien vanhemmille nyt kun varhaisultrasta saatiin hyviä uutisia :) jännittää! Esikoinen kyseessä ja toisille tuleville isovanhemmille ensimmäinen lapsenlapsi.
Muuten olisin varmaan odotellut vielä pidempään mutta kun kerrottiin syksyllä lapsettomuushoidoista eikä sen jälkeen olla kerrottu mitään niiden tuloksista niin haluaisin jo päästää heidät jännityksestä ja huolesta.
 
Me kerrottiin molemmille potentiaalisille isoäideille äitienpäivänä, mutta pyydettiin vielä pitämään matalaa profiilia tiedon kanssa. Ovat hyvin innoissaan. Samoin pari läheistä ystävää tietää, kun jouduin peruuttamaan sovittuja menoja huonovointisuuden vuoksi.

Meillä on taustalla muutama epäonnistunut ivf, sekä kaksi luomuraskautta joista kummastakaan ei saatu vauvaa syliin asti. Läheiset on olleet tukena myös näissä, mikä on ollut ihanaa. Laajemmalle jakelulle kerrotaan pikku hiljaa - potentiaalisille isoisille varmaan jos varhaisultrassa näkyy jotain, ja muulle lähipiirille NIPTin jälkeen jos kaikki on hyvin. :)
 
Mä lähetin mun ystävälle kuvan haamusta ja sit yhdelle ystäväryhmälle kans. Näitä testikuvia on jaettu vuosien varrella :) perheille kertominen riippuu ihan mun olosta. Jos alan taas oksentaa, niin luulen että kerrotaan aikaisessa vaiheessa, kun sitäpä en pysty peitellä vanhempieni luona vieraillessa. Me ollaan siis siellä aina yötä, asuvat 200km päässä. Ollaan parin viikon päästä menossa, niin ehkä sit sillon jo.
 
Mä jouduin kertomaan omille vanhemmilleni viikolla 5, kun oli pakko sumplia ruokakuvioita. Ne olivat aivan liikuttuneita, tämä on heille toinen lapsenlapsi (itselleni esikoinen). Yhdelle läheiselle ystävälle kerroin viikolla 6 ja hän oli aivan innoissaan kun hänellä itsellään on jo kaksi lasta. Pomolle kerroin tällä viikolla eli viikolla 7, koska pahoinvointi estää osittain työntekoa. Eilen kerrottiin yhdelle kaveripariskunnalle. Mies kertoi tällä viikolla myös vanhemmilleen, joille lapsi on kuudes lapsenlapsi. Uutiset otetiin erittäin iloisina vastaan. Meidän sisaruksille kerrotaan lähiviikkoina kun sopiva tilaisuus ilmenee. Sitten ajattelin kertoa vielä yhdelle ystävälle tänään. Eli lähipiirille on kohta kaikille kerrottu. Kaikki ovat sellaisia, joilta saa varmasti mahdollisen keskenmenon tapauksessa tukea ja ymmärrystä, joten minua ei haittaa, että niin moni jo tietää. On ihan kiva, ettei kaikilta tarvitse piilotella tätä väsymystä ja pahoinvointia.
 
Mä oon kans jo omalle lähipiirille kertonut ja kavereille. Ne kuitenkin tukee jos keskenmeno tulisi. Oon kyl sanonu ettei vielä kailota asiaa kaikille [emoji4] Töissä lähimmät 3 työkaveria tietää, kun välillä ollu vähän heikko olo niin eivät ihmettele. Virallisesti kerron esimiehelle vasta elokuussa kun koulut taas alkaa...
 
Mä oon kertonut ainoastaan muutamille kavereille. En tiiä yhtään millon kerrotaan sit muille, ei jotenkaa mikään kiire kun vertaa edellisiä kun kerroin muutamille heti
 
Me kerrotaan nt- ultran jälkeen, ollaan aina kerrottu sen jälkeen yhdelle ystävä pariskunnalle varmaan pakko kertoo aikaisemmin sillä suunniteltu yhteistä illanviettoa kesäkuun alkuun sekä juhannus vietetään yhdessä
 
Me käytiin eilen ohikulkiessa äidilläni ja valittelin matkapahoinvointia (oltiin ajettu päivällä 600km) ja sehän heti arveli että oot raskaana. No minähän kielsin kaiken koska epävarmuus. Mutta nyt tänään kun saimme ihania positiivisia uutisia varhaisultrassa, niin kerromme heti ensi viikonloppuna kun menemme uudestaan käymään :Heartred kerromme myös appivanhemmille samalla reissulla. Muuten vielä ajattelimme pitää asian omana tietona niin kauan kuin mahdollista:silent:love7
 
Miten olette kertoneet, ootteko tehneet asiasta isommankin spektaakkelin vai läntänneet vaan ultrakuvan käteen?

Mä en ole kellekkään muulle kertonut kun miehelle, vanhemmille ja sisaruksille voisi sitten viikkojen 12 jälkeen. Hieman jännittää miten reagoivat, tosin äitini jo pari vuotta sitten sanoi harmistuneensa että otettiinkin koiranpentu, eikä tehty vauvaa. :hilarious:

Toisaalta tuntuu että vaatii aikaa käsitellä asiaa itse ja voi olla että kertominenkin venyy vähän pidemmälle. Kasvokkain haluaisin kertoa mutta oon vähän arka ja kuva whatsappin kautta tuntuisi helpoimmalta vaihtoehdolta :hilarious:

Kavereille tulee varmaan kerrottua sitten kun alkaa näkymään ja tajuavat itse kysellä.
 
Mä en varmaa kerro kelleen. Ehkä jos lapsille kertoo ni ne menee sit kertoo, niille on kuitenkin varmaan pakko kertoa, ekan ultran jälkeen vois kertoo jollekki jos haluu.

Viime kerroilla jääny kiinni ku on pitäny lapset saada ultran ajaks johonki. Nyt en tiiä miten neuvolat hoidan. Ei viiti ottaa kolmee lasta sinne mukaan.
 
Me ajateltiin odottaa varmaan kesäkuun loppuun (eka ultra), ennen kuin kerrotaan ystäville. Vanhemmille ehkä juhannuksena, kun ollaan porukalla yhdessä jne.
 
Mä kyl haluaisin tehdä siitä jotenki spessun hetken varsinkin äidilleni, jolle tämä olisi kolmas lapsenlapsi. Hän odottaa kovasti meiltä lasta, ja tämä uutinen tulisi olemaan todella odotettu:Heartred tiedän että ensi kerralla äidille mennessä itkiä tihrustan jo valmiiksi kun tiedän kuinka tunteellista siitä tulee. Ultra kuva tietysti mukaan :love017
 
Me ei nyt sitten vielä päästy kertomaan kun tuli vähän säätöä.
Mä luin joskus kauan sitten jostain idean että antais esim äitienpäivänä "mummolle" kortin kun miehen vanhemmat ei vielä ole isovanhempia niin olis hauska nähdä kauanko raksuttaa :joyful:
Äitienpäivä oli vähän turhan aikaisin ja isänpäivään asti ei taida pystyä salailemaan :grin mutta halutaan kuitenkin toi korttijuttu tehdä vaikkei ole ihan sama asia. Seuraava ongelma oli vaan se että sellasia kortteja ei tietenkään saa mistään kun ei ole äitien- tai isänpäivä...
Tilattiin sit netistä niin jospa kohta pääsis kertomaan.
 
Jaa niin, tämä meidän lapsi olisi ensimmäinen lapsenlapsi niin mun vanhemmille kuin miehenkin vanhemmille. Pitäisköhän sitä sitten jotain kehittää :hilarious: harmi kun äitini syntymäpäivätkin menivät jo, isänkin turhan myöhään loppuvuodesta tämän kannalta. Kai se on kerrottava ihan normaalina päivänä vaan :grin
 
Edellisen keskenmenon jälkeen en halua kovin huudella tästä raskaudesta, onneks edellisestä eivät tienneet kuin mun isä, anoppi ja mun pari kaveria. Odotellaan lähemmäs sitä 12 viikkoa et kerrotaan. Mun pari kaveria tietää jo nyt.
 
Me odotetaan ainakin nt-ultran yli ennen kuin kerrotaan sukulaisille. Molempien vanhemmat on aika vanhoja, niin mieluummin odotellaan vähän turvallisempia viikkoja, aikaisemmat keskenmenot kummittelee vielä mielessä. Lisäksi meidän äiti on sellainen hössöttäjä ja kaikesta stressaaja, että jo ihan oman mielenrauhan takia on helpompi pitää vielä omana tietona tämä.

Parille kaverille jotka tietää meidän yrityshistorian kerrotaan varmaan vähän aikaisemmin.
 
Me ei olla vielä kerrottu kuin minun äitille, kun eilen käytiin kylässä :) Aion kyllä kertoa muutamalla ystävälle kunhan heitä seuraavan kerran nään :) Isommalle yleisölle sitten ultran jälkeen.
 
Lisäksi meidän äiti on sellainen hössöttäjä ja kaikesta stressaaja, että jo ihan oman mielenrauhan takia on helpompi pitää vielä omana tietona tämä.

Oma anoppi on kans kamala hössöttäjä. Juuri eilen miehelle pohdin, että mistäköhän hänen äitinsä rupee ensimmäisenä hössöttämään :D
 
Mä kerroin heti samana päivänä kuin plussasin läheiselle ystävälleni. Työkaveriin törmäsin vapaalla ja sillekin tuli lörpötettyä asiasta. Silloin taisi olla rv 5 + 4. Kahdelle esimiehelle kerroin samana päivänä kun olin varhaisultrassa eli Rv 6+4. En voi raskaana ollessa tehdä töissä kaikkee vaarantamatta sikiötä joten oli pakkoa kertoa heti. Molemmat otti uutisen hyvin vastaan. Muille työkavereille en vielä hetkeen aijo mitään kertoa. Mieheni äiti on tulossa ensi viikolla käymään. Saattaa olla, että hänelle kerrotaan silloin. Hänellä ei ole ennenstään lapsenlapsia. Omille vanhemmilleni en ole vielä kertonut ja en ole varma koska tulee sopiva hetki. En asu heidän kanssaan samalla paikkakunnalla ja haluisin kertoa asiasta kasvotusten.
 
Takaisin
Top