Raskaudenaikainen painnonousu

Foreverfever

Tietävä tietäjä
Maaliskuiset 2021
Joulukuiset 2024
Ajattelin omana ketjuna kysellä paljonko muilla on paino milläkin raskausviikolla noussut, ja paljonko on edellisissä raskauksissa kiloja lopulta kertynyt?

Itseä hiukan ahdistaa painon kertyminen, mutta sitten toisaalta taas en välitä kun todennäköisesti ne putoaa taas nopeasti pois. Mulla siis kiloja aiemmista tullut 28kg, 22kg ja 26kg. Ei siinä muuta mutta loppuraskaudesta ja synnytyksen jälkeen on ikävä olla siinä vartalossa, johon ei ole yhtään tottunut.
 
Itselläni on aiemmin tullut luokkaa 16 kg (vauvat syntyneet etuajassa), MUTTA ei oo lähtenyt helposti pois ja osa jäi pysyvästikin... Lähtöpaino on nyt jonkin verran korkeampi kuin ennen, joten vähän jännittää, kuinka korkeaksi nousee.

Nyt vasta 5+1, joten tuskin tullut vielä puolta kiloa enempää painoa.

Lähetetty minun CLT-L29 laitteesta Tapatalkilla
 
Mulla tuli molemmista n. 10 kiloa, mutta olin silloin ylipainoisempi kuin nykyään niin oli hyvä että tuli niinkin vähän.

Nyt olin joku 3 kiloa painavampi raskauden alkaessa mitä olen pari viime vuotta ollut ja olen turvonnut raskauden myötä tosi paljon. Mulla on huono kehonkuva ja oon epävarma itsestäni, niin vähän hirvittää millä silmin itseäni katson raskauden edetessä. Yritän nähdä löllöjen ohi ja miettiä miten tärkeää työtä mun kroppa tekee.
 
Mulla on mennyt aiemmat raskaudet puntaria tuijottaen, ihan hysterian puolelle. Taputan itseäni joka kerta olalle kun muistelen että esikoiselta tuli vain 6kg ja ihan hetki synnytyksen jälkeen oli jo -2kg. Mulla oli myös tosi paha raskauspahoinvointi vk20 asti ja sekin varmasti vaikutti asiaan. Toisessa raskaudessa tuli about 15kg ja se oli mulle ihan kauhea paikka. Siitä jäi pari kiloa, kunnes sitten lihoin ihan huomaamatta vaikean elämäntilanteen seurauksena lähes 10kg. Tästä ehdin saada nyt pois 3kg ennen kuin huomasin plussanneeni, ja nyt on painon suhteen niin kauhea morkkis kun ei tässä voi alkaa varsinaisesti laihduttaankaan. Pelkään pahoin että tämä menee taas hysterian puolelle, sillä jos tulee edes se sama 15kg nytkin, niin 80kg paukkuu kevyesti rikki, enkä koskaan ole ollut sellaisissa lukemissa ennen.

Olen siis aina ollut normaalipainoinen, ennen lapsia ja lasten välissä jopa hoikan puoleinen, nyt koen olevani lihava. Tervehän tämä mun suhtautuminen ei missään nimessä ole, eikä ole koskaan ollutkaan, mutta en tiedä mitä asialle voin tehdä. Toiveissa on, että saisin vielä ihan vain terveellisemmällä ruokavaliolla ilman laihduttamista muutaman kilon pois ennenkuin raskauskiloja alkaa tulemaan.
 
Mullakin lähtötilanne ollut joka kerta normaali paino. 64kg, 60kg ja 65kg, nyt lähtötilanne 64kg. Eli yli 90kg on vaakan lukemat noussut. Pää ei vaan tahdo pysyä lihomisessa mukana ja joka kerta surettanut kun parin kk välein saanut hommata isompia äitiysvaatteita.
Osittain uskon että mulla runsas painonnousu on hormonaalista, toki myös herkuttelu kiloja. Liikunta myös vähentynyt liitos ja si kipujen takia puolivälin jälkeen olemattomiin ja normaalistihan mä liikun autottomana paljon.

Nyt olen ollut vhh ruokavaliolla ennen raskautta, enkä vielä ole lisännyt kuin vähän enemmän maitotuotteita ruokavalioon. Energiamäärää olen tarkkaillut ja paino ilman energian lisäystä reilussa viikossa noussut jo 3kg!! Ajatuksena oli jatkaa raskauden ajan tällä ruokavaliolla, toki jonkin verran hyviä hiilareita lisäten. Voi olla että jos kovin alkaa pahoinvointia tulemaan niin keho alkaa huutamaan pastaa ja leipää kuten aiemmin :D uskon että mieliteot vähän kertovat mitä kroppa tarvitsee.
 
Mulla oli sekä esikoisesta että tästä saman verran lähtöpainoa eli ylimääräisiä kiloja pohjalla. Siksi yritin jo viime kerralla maltillista painonnousua mikä onnistui hyvin aluksi mutta synnärille lähdettäessä oli kuitenkin + 18kg.
Nyt siis sama lähtötilanne painon puolesta mutta elintapojen puolesta ihan erilainen ja tiedänkin jo että tällä kertaa ei tule noin paljoa painoa. Nyt lähtenyt puoli kiloa.

Jos normaalipainosta lähtee ja syö terveellisesti sekä liikkuu niin ei se runsas painonnousu ole niin vaarallista. Eikös hoikemmille tule herkemmin painoa koska kroppa yrittää kerätä sitä rasvarastoa mitä ei valmiina ole. :bookworm:

Rv 6+0 - 6+4
 
Esikoisesta raskauskiloja tuli 13kg, kuopuksesta 14kg. Plussan jälkeen en oo käyny vaa’alla joten en tiedä paljonko paino on noussu, mutta oon varma että on noussu koska tuntuu niin turvonneelta päivittäin. Eli nestettä joo kertyny. Mulle neuvolasta sanottiin painoa kysyttäessä että kiloja saa tulla enemmänkin, oon aika pienikokoinen. Mut yritän jatkaa koko raskauden ajan samoja ruokailu -ja liikuntatottumuksia kuin tähänkin asti enkä heittää ranttaliks sen takia että nyt kasvatellaan ihmisenalkua. Kieltämättä painonnousu mietityttää etukäteen, mutta samaan aikaan ihan sama tuli mitä tuli, pääasia että kaikki vaan päättyy hyvin. Onneks tässä on varaa kilojen nousulle. :rolleyes:
 
Painonnousu on mulle henkilökohtaisesti kamalin asia raskauden aikana. Ymmärrän sen, että se on tarpeellista/pakollistakin, mutta silti se ottaa koville. Olen normaali painoinen, mutta jollain tapaa painoasiat on ollu mulle aina peikko. Raskauden edetessä kärsin yleensä kovista liitoskivuista, enkä pysty liikkumaan kuin pakolliset. Se ei ainakaan auta henkistä puolta yhtään. :banghead:
 
Mulla tuli esikoisesta painoa vaan n.10 kg ja synnytyksen jälkeen kuukaudessa lähti sellainen 14kg. Olin superhoikka siis heti synnytyksen jälkeen eli ”tavallaan” laihduin 4 kg raskauden aikana. Tällä kertaa lähtöpaino esikoisen odotukseen verrattuna pari kiloa korkeammalla että saas nähdä kuinka tässä paino lähtee kipuumaan :bored:
 
Tammikuun lopulla palasin lomalta, ja vaikka siellä tuli herkuteltua, todella monet kiinnittivät huomiota, että olisin laihtunut. En ollut. Nyt viime viikolla oli todella turvonnut olo, ja ajattelin, että josko pitäisi taas hiukan katsoa tarkemmin mitä syön.. mutta turvotus johtuikin siis raskaudesta. Normaalipainoinen olen, mutta vaaka näyttää jo nyt yli 60kg. Alle 59kg paikkeilla pyörinyt viime vuoden puolella. Jossain kohtaa olen enimmillään painanut 66kg, hoikimmillaan 57kg.

Ajattelen niin, että yritän syödä terveellisesti ja useita kertoja päivässä. Liikunnan määrää yritän jaksamisen puitteissa lisätä, ja herkkujen syöntiä on mun varmasti tarkkailtava raskausajan diabeteksenkin pelossa. Kiloja tulee, mutta kunhan suurin osa jää synnärille, en olisi huolissani. Jonkun 5-8kg olen pudottanut ennenkin, uskoisin sen olevan mahdollista myös raskauden jälkeen hiljalleen, kunhan ei ota stressiä. Jos alan stressata, alan herkutella :-E
 
Kahdesta ekasta oli aloitus paino n. 50kg (olin parikymppinen) ja paino nousi maks. 63kg.

Olin aivan sairaan hoikka tuolloin. Sain syödä mitä vaan eikä paino noussut mitenkään. Kun 30 vuotta tuli täyteen, niin homma muuttuu.

Nyt on lähtöpaino 64kg, tänään neuvolassa 65kg. En jaksa murehtia kiloista, ne saa sit pois kyllä. Enkä ole niin tarkka ulkonäöstäni. Lähinnä olen huolissani rapistuneesta peruskunnostani, joka on nyt koetuksella pahoinvoinnin vuoksi. Sitä hehkuvaa ja helppoa toisen kolmanneksen raskautta odotellessa....
 
Mä toivon että pysyn edes jotenkin järkevissä mitoissa ja pää kasassa. Nuorena olen ollut todella hoikka, paino jopa alle 50 kg (ei tervettä) ja nyt kolmenkympin kieppeillä vaihdellut 10 kilon rangella (55-65 kg, ei tervettä sekään).

Ilokseni olen kuitenkin kokenut raskauden nimenomaan helpottaneen painoahdistusta. Syön terveellisesti, pienempiä annoksia ja useammin, välttelen turhaa sokeria (karkeista ja herkuista tulee huono olo) ja toivon parasta :rolleyes: Liikunta tulee muuttumaan (ja on jo jonkin verran muuttunutkin), koitan pitää kuitenkin arkiaktiivisuudesta kiinni ja toivon että se näkyy positiivisesti painossa, kun ne syke-intervalli-hyppypomppu-jumpat vähenevät ja lopulta jäävät pois kokonaan.
 
Miulla edellinen vauva nyt 7kk ja siitä raskaudesta jäljellä ehkä 2kg. Se 10kg tullut suunnilleen kaikista kolmesta ja tippunut sitten kaikki pois vuoden sisällä.
 
Mulle on jo tullut pari kiloa lisää.. on kyllä varmaa siis turvotusta - olo on sen mukanen.

Nyt vaan pitää olla tarkkana sen kanssa mitä syö.
 
Esikoisesta tuli lähemmäs 30 kg. Silloin ennen raskautta olin normaalipainoinen ja söin tosi tarkasti, kuljin salilla jne. Yritin jatkaa samalla tavalla, mutta pahoinvointi teki sen, että ruokavaliosta ei enää oikein jaksanut huolehtia. En varsinaisesti herkutellut, mutta en syönyt niin terveellisesti kuin olisin voinut ja leipä ym. hiilaripitoinen alkoi houkutella. Synnärille ei varmaan jäänyt kuin vauvan paino ym. Mutta kyllä ne kilot siitä vauvavuoden aikana lähti, muistelisin että n. 10 kk ja olin taas suht normaaleissa mitoissa. Paino ei missään nimessä tippunut itsekseen, mutta söin taas vähän tarkemmin ja kävin reippaita vaunulenkkejä (+ imetys).

Nyt on vähän sama tilanne kuin sem_84. Mulla on painoa kymmenisen kiloa liikaa ja tästä kerkesin sen n. 3 kiloa pudottaa ennen plussaa ja nyt tavallaan vähän harmittaa kun ei pystykkään enää jatkamaan pudotusta. En uskonut yhtään että meillä tärppäis näin pian (ekasta passista), joten ajattelin että tässä kerkeää vielä hyvin pudotella kiloja ennen mahollista tärppiä :grin Yritän samoin terveellisesti syömällä toivoa että paino ehtisi vielä pikkuisen laskea ennen varsinaisia raskauskiloja. Mulla on aina ollut tosi huono kehonkuva ja tän hetken paino ahdistaa tosi paljon ja vielä enemmän ahdistaa ajatus siitä että kohta niitä kiloja alkaa väkisin tulemaan. Mutta onpahan nyt ihan erilainen motivaatio siihen että saisi painonnousun pysymään tällä kertaa maltillisena, koska lähtöpaino on isompi (vaikka toisaalta se esikonkin raskaudessa vaan nousi ja nousi, vaikka en herkkuja mättänytkään :nailbiting:).

Mutta tuli mitä tuli, uskon että saan ne sitten raskauden jälkeen hiljakseen pudoteltua pois, varsinkin kun yritän tällä kertaa pitää liikunnan mukana kuvioissa = raskauden jälkeen ei (toivottavasti) oo ihan niin rapakunnossa. Pääasia on että tulisi terve vauva syliin asti :Heartred Kun on aina ollut ongelmallinen suhtautuminen omaan kroppaan niin se kiva puoli tässä raskaudessa on, että kun massu alkaa pyöristymään, ei kerrankaan tartte miettiä että pömpöttääkö maha vaan saa olla ihan rauhassa pallomaha ja oikein korostaa sitä :p
 
Nyt olen ollut vhh ruokavaliolla ennen raskautta, enkä vielä ole lisännyt kuin vähän enemmän maitotuotteita ruokavalioon. Energiamäärää olen tarkkaillut ja paino ilman energian lisäystä reilussa viikossa noussut jo 3kg!! Ajatuksena oli jatkaa raskauden ajan tällä ruokavaliolla, toki jonkin verran hyviä hiilareita lisäten. Voi olla että jos kovin alkaa pahoinvointia tulemaan niin keho alkaa huutamaan pastaa ja leipää kuten aiemmin :D uskon että mieliteot vähän kertovat mitä kroppa tarvitsee.

Täälläkin mennään jonkinlaisella vhh-linjalla :greet025 Aiemmin pudotin painoa ihan tiukasti karppaamalla, mutta ne kilot alkoi hiipiä takaisin, kun ne karppiruoat ei vaan yksinkertasesti enää mennyt alas. Joten nyt uusi yritys vähän sallivammalla linjalla. Käytännössä oon jättänyt riisit, pastat, perunat, leivät (ja tietty herkut) jne "hiilaripommit" pois. Tosin uskon, että hedelmät ja leipä jossakin määrin tulee tässä raskauden aikana kuvioihin, koska ne tuntuu mulla pitävän pahoinvoinnin paremmin pois mitä muut ruoat. Ja kans tuo, että kroppa kertoo mitä se tarttee, eli jos tekee mieli hedelmiä niin sitten syön niitä :grin Uskoisin että tää on hyvä linja mulle, koska viime raskaudessa oli (rimaa hipoen) radi ja meillä on suvussakin tosi kova rasite diabetekselle. Toivon kovasti että tällä kertaa vältyn radilta tän ruokavalion avulla :smiley-angelic001
 
Ensimmäinen raskaus kyseessä ja kyllä jännittää kehon tuleva muutos. Olin myös laihduttamassa paria kiloa ennen raskautumista, normaalipainon sisällä.
Mulla kertyy aina tavallisesti lihoessa rasva lähinnä mahaan ja onkin jatkuvasti ollut sellainen pömppis, kuin olisin raskaana tai ollut joskus. Nyt rv6 alkanut ja huomaan onnekseni että katson peilistä itseäni jo nyt paljon lempeämmin ja tykkään enemmän siitä mitä näen. Ei haittaa vaikka maha on turvonnut ja tissit kasvaneet (tämä on tosi kiva, kun tavallisesti pienet), olenhan raskaana!
Ajattelen etten varmaan tule kauheana lihomaan kuin sen pakollisen, terveellisen verran, jos ei nyt jotain hirveää herkutteluhimo-kautta tule jostakin syystä.
 
Miten määrittelette painon ennen raskautta? Vielä noin oviksen aikaan painoin jopa 71kg ja silloin aloitettiin dieetti. Plussan aikaan painoin 67kg, eli 4kg olin saanut parissa viikossa poissa. En siis todellakaan odottanut raskautuvabi juuri nyt 14kk yrityksen jälkeen. Muuten en olisi laihikselle varmaan edes alkanut.

Onko mun raskautta edeltävä paino siis tuon 71kg vai merkkaanko tuon 67kg mikä oli plussatessa? Vielä ei ole paino lähtenyt nousuun, mutta ei kyllä tippunutkaan enempää.
 
Mä oon aina lähtenyt laskemaan siitä mitä se oli kierron alussa suunnilleen. Eipä mulla nyt monen kilon heittoja kuukaudessa yleensä ole. Monet kai ottaa vasta ekassa neuvolassa painon jos ei ole tapana painoa seurata jatkuvasti :)
 
Mä laitoin neuvolaan pari kiloa yläkanttiin alkupainoksi, kun neuvolassa punnitaan kuitenkin vaatteet päällä ja päivällä. Yleensä itse punnaan aamupainon kotona ennen aamupalaa. Näitä omia painoja kirjailen Raskaus+ appiin.
 
Takaisin
Top