Raskauden toinen kolmannes!!

vauveli

Puuhakas puhuja
Huomenta. Päätin alottaa uuden ketjun keskiraskaudesta. On sitten helpompi selailla näitä viestejä.[;)]

Eilinen ultra oli kyllä niin ihana, että oon ollu ihan onnessani siitä asti.[;)]Neuvolasta soitettiin että, ensi tiistaina olisi sitten se joukkorokotus sikalunssaa vastaan. Muita aikoja ei sit olekaan vähään aikaan. Nyt niitä olikin kolme yhden viikon sisällä. (lekuri, neuvola ja ultra).

Vatsa pyöristyy kivasti ja kävin jo ostamassa äitiysfarkut, ku ei omat enää menneet kii. Ne istu kun nakutettu ja tilaa on kasvavalle vatsalle vaikka kuinka. Ne on nii kivan mallisia nykyään, ku niis on se levee joustava osa vyötäröllä, jonka voi näin aluksi taitella matalammaksi ja nostaa ylemmäks sit sitä mukaan ku vatsa kasvaa. Ostin puseronkin. Henkassa & maukassa oli kivoja malleja ja valinnan varaakin riittävästi mun makuun.[:D]
 
Mä tykkään näistä mammafarkuista myös, korkea resori lämmittää ihanasti minua palelevaista kunnes vauva kasvaa niin paljon että on oma lämpöpatteri mukana [:D] Mullakin on kummasti alkanut vatsa pyöristyä jo, peilailin sitä eilen oikein pitkään ja ihastelin muuttuvaa ulkomuotoani *hih* Henkkamaukalta mäkin ostin parit housut, ja oon tykännyt tosi paljon!
 
Ultra oli kyllä jotain ihan uskomatonta, koko vauvan olemassaolo on nyt niin konkreettista! Ja voin ihan rauhassa antaa kasvavan vatsan näkyä nyt kun tiedän, että siellä tosiaan on joku ja se joku voi hyvin [:D] Iltasella niitä kuvia aina ihastellaan moneen kertaan, ja mä olen ainakin alkanut jo jutella masulleni [:)] sekin on mukavampaa kun vähän tietää kuka siellä asustaa ja möyrii!
 
Joo, tää on kyl ihanaa ku ei tarvii enää vetää vattaa sisälle.. nyt sen voi antaa olla koko komeudessaan. [;)] iteäkin toi vajaan kymmenen centin mitta yllätti. kattelin sitä neuvolasta saatua vihkosta/kirjaa, jossa joka viikolle on infoa ja sen mukaan näyttäs niin ko raskaus olis jo viikon edessäpäin.. vielä kivempi.

no tuskin se lapsi kuitenkaan laskettuna päivänä tulee et päivä sinne tai tänne. toukokuulle se kuitenkin varmaan menee. mulle ei kyl olis mitään sitä vastaan et tulis jo huhtikuun lopulla ku meil on 15v hääpäivä (mä kun olin niin nuori, ku mentiin vihille = 18v). sehän ois ihan mahtava hääpäivälahja. mitään muutakaan suurta tuskin pystyy isolla masulla tekeen mistään reissusta puhumattakaan. mut saa näkkee koska tulee.

mieli on huipussaan ku kaikki oli hyvin.
 
Hyvä idea tätä uuden ketjun alottaminen. [:)]
 
Mä oon vielä kärvistelly vanhoilla housuilla mutta täytyy kyllä myöntää että ahdistaa jo. Yhessä kokouksessa istuin toissailtana ja oli ihan pakko avata farkkujen nappi ku paino niin kauheesti. Unohdin sitten noustessa laittaa housut kiinni ja meinas parkkipaikalla olla kiusallisia tilanteita ku housut valui ja valui... [:D] Pitäis kyllä käydä ostoksilla hakemassa muutamat mammahousut. [:)] Oon huomannu myös sen että jos on vähänkin lyhyempi paita ni se rullautuu vähemmän kivasti mahan päältä pois. [;)] Suunnittelin just että pitäis viikonloppuna laittaa suosiolla ne housut ja paidat jonnekii ylähyllylle jemmaan joita ei oo toiveissa tässä talven mittaa käyttää. [;)]
 
Mulla on huomenna rokotus ja viikon päästä toka neuvola. [:)] Sen jälkeisistä ajoista en sitte tiiäkään vielä. Mut siinä tuli kyllä oikea rypäs kun oli se lekuri, ultra ja veriseula viikon sisään kaikki. [;)] 
 
Mä niiin toivon että jo kohta tuntis vauvan liikkeet... Nyt kun ei muita oireita oo (paitsi tää turvonnu vatsa) ni koko raskaus tuntuu taas niin epätodelliselta. Ultran jälkeen oli vielä ihan todellinen olo jonkin aikaa mut nyt taas epäilyttää. Mut jouluna pitäis jo liikkeiden viimeistään tuntua. [:)] Olispa ihana joululahja! [:)]
 
Hellou! [:)]

Mul oli rokotus eilen. Ei ainakan vielä mitään sivuvaikutuksia mut käsi on järkky kipee!

Mä en oo pystyny enää aikoihin pitää noit mun farkkui tai joustamattomia housuja/hameita. Tosin mul on aina ollu herkkä vatsa ja nyt se sit reagoi kaikkeen entistä herkemmin ja on sit myöskin älyturvoksis jatkuvasti! Oikeesti ei kivaa koska se on myös ihan sekaisin ja kipeä.. Ja sit on viel kaiken lisäks tämä pahoinvointi tullut takaisin!! [:'(] Pari viikkoa tais mennä ihan suht ihanasti mut syystä tai toisest tää on taas tätä etovaa ja oksettavaa oloa aamust iltaan ja illast aamuun.. [&o]

Ens viikolla olis taas neuvola..mut ihmettelen kun ei lääkärist ole kukaan puhunu mitään.. No,jos ne on taas unohtanu jotain. Olihan mun nimi unohtunu jostai listast ja siks en saanu toista aikaa ajallaan...kun eivät muistaneet et olen olemassa! Onneks älysin ite soitella perään et miks mitään ei kuulu. Noh,kaikkee sattuu.
 
Mä näin Ansku81 sellaista unta heti ultran jälkeen, että vauva nyt jo potki ihan vimmatusti, niin että pienet jalkapohjat vaan näkyi mun mahan päällä [:D] sitä sitten miehen kanssa ihmetteltiin, että miten se nyt voi jo näin paljon potkia kun se on vielä niin pieni! *hih*
 
Mekin käytiin maanantaina ultrassa ja voi vitsit että oli pikkunen kasvanut paljon sitten varhaisultran!!! Hän kovasti tuntui närkästyvän kun kätilö paineli miun mahaa saadakseen vauvan liikkumaan parempaan asentoon -> heristi nyrkkiä ja käänsi kylkeä jatkaakseen unia [;)]

Mie olen kanssa nautiskellut mammahousuista jo pari viikkoa, on ihanaa kun ei kiristä eikä purista. Ne on myös siksi kivat että lämmittää selkäpuolta. Henkalta ja maukalta löytyi tosi kivoja housuja, ostin myös yhden paidan sekä mekon! Ei tätä mahaa ole oikein voinut enää piilotella, kun on niin iso ja turvotusta on hurjasti.

Maanantaina annoin vihdoinkin julkiseen tietoon raskauteni ja on kyllä onnitteluja sadellut huimasti! Itsekin olen oikein hehkunut, samoin kuin mieheni [:)]

Rokotusta menen hakemaan maanantaina. Täällä on silloin kaikissa kaupungin äitiysneuvoloissa rokotukset. Sitten tiistaina onkin toinen neuvola-aika, siellä tapaan myös sitten ekaa kertaa neuvola-lääkärin.
 
Miulla on ollut jo parisen viikkoa iskias-hermo jotenkin inhottavasti juntturassa. Kipu säteilee/sähköttyy molempiin jalkoihin niin että meinaa mennä polvet alta ja lisäksi olen kaksi kertaa jäänyt jumiin kun en ole päässyt yksin ylös lattialla istuessani kun kipu on ollut niin kova... Onko kellään muulla ollut samanlaista vaivaa, saattaa kyllä olla ettei tämä liity millään tavalla raskauteen.
 
Kiva et aloitit vauveli uuden ketjun!

Kokeilin kans noita vanhoja äitiysfarkkuja jalkaan ja totesin et pakko mennä uudet ostamaan kun ovat liika löysät ja muistin miten sai jatkuvasti olla noita korjailemassa viime raskauden aikana. Aina ei kannata myyjätätien neuvoja kuunnella, edellinen koko olis istunut just hyvin ja olis ollut ihan tarpeeks kasvun varaa, mut kun voi tulla turvotuksia ym. ym. niin suositteli mulle sitä seuraavaa kokoa, eipä mulle tietenkään mitään turvotuksia tullut ja muutenkin vähänlaisesti muotoa muutin että ovat liika isot.[:@] No tulipa tuuletettua...

Itse oon jo vähän pientä liikettä ollut havaitsevani pari kertaa. Voihan se olla jotain muutakin, vaikka kiertävä kupla kaasua...[:D]  Masu kyllä jo selvästi erottuu kun oon muuten niin tikkumallia, ja alkoi vanhat loppuimetysvaiheen rintsikatkin taas sopia kun on rinnat niin turvonneet.

Meillä pikkuneiti on innoissaan katsellut kuvia vauvoista kun otin vauvakirjoja esille ja toistelee sitten "vauva, vauva!", vastahan tuo itsekkin oli ihan pieni käärö...aika menee niin nopeasti
 
Heips!
Täältä töistä taas kirjoittelen. Itse en ole vielä "kehdannut" siirty mamma vaatteisiin, vaikka niitä kotoa jo löytyykin :P En huomaa niin suurta kasvua vaikka kovasti tuntuu turvottavan. Pitää varmaan itsekkin siirtyä kohta :) Ootteko te muuten alkanut katsomaan jo tulevia hankintoja sänkyjä ym suurta? Itse olen varma minkä sängyn aiomme hankkia :D
 
Oon tuosta nöf nöf lunssan rokotuksesta monelta kuullut että käsi tullut kipeäksi. Kovasti mietin täällä että uskaltaako sitä ottaa =/ ois parin viikon päästä täällä rokotukset. Toisaalta oishan se hyvä mutta toisaalta tuskin sitä on niin paljon tutkittu =/
 
kiva et kaikki äitylit voi paksusti.. [;)] mä kans eka yritin pitää vattaa sisällä, mut nyt ku alko neljäs kuu, ni aattelin et olkoon. ku se kert kasvaa ni antaa myös näkyä. on meil aikas isot vauvat jo masuissamme. ei enää katkaravun näköisä alkioita, niinko joskus vitos- ja kutosviikolla, heh he [:D]

meil on aika pienet tilat ja aattelin et hankkisin brion seinään kiinnitettävän hoitopöydän, joka kiinnitettäis vessaanpytyn yläpuolelle. kattelin netistä niitä malleja ja toi tuntu olevan meille sopiva. eipähän vie niin paljoa tilaa, kun sen saa aina sit nostettua ylös.. mut kun se on vessassa, ni siin on helppo pestä kakkapylly lavuaarissa ja kaikki tarpeellinen löytyy läheltä.

tuttava ei ollu vielä myyny pojan pinnasänkyä, ni varasin sen. heidän pojalla ikää on 1v ja 9kk. olivat jo ostaneet sellasen jatkettavan sängyn, mut patjaa vielä odottelevat saapuvaksi. no eipähän tässä mikään kiirus viel oo. haluun silti laittaa kaikki hyvissä ajoissa valmiiks. aattelin et tossa vuodenvaihteen kieppeillä ku alkaa alennusmyynnit, ni vois alkaa pikkuhiljaa hankkimaan kaikkee tarpeellista. ei tarvi sit viimesillään ähkiä kaupassa jättimasun kanssa.

aikas paljon sitä kaikkee tarttis.. turvaistuimen hankin varmaan uuden, ku jossai lehdessä suositeltiin oisko ollu lokakuun yhteishyvä, et käytetystä turvakaukalosta ei nää onko se ollu kolarissa vai ei ja siksi se suositellaan hankittavan uutena. samoin vaunuihin kehotettiin satsaamaan et ne on kunnolliset joissa on niin hyvät renkaat et niil lykkii sit räntä ja floska-keleissäkin.

tuntuu jotenkin todellisemmalta koko vauvan tulo ku alkaa miettiä mitä kaikkee pikkuselle tarvii hankkia. kivaa[:D]!! tammikuussa pannaan jo sit äitiyspakkaushakemus eteenpäin, joka sekin tulee aika nopsaan. työkaveri sai viikossa.

täst tulikin oikeen romaani..[:)] so long!
 
Meille tulee mun ja veljieni vanha pinnasänky ja hoitopöytä [:)] mun mielestä on jotenkin ihanaa ajatella kuinka pikkuinen pötköttelee samassa sängyssä kun minä itse pienenä [:D] Vaunut ja turvakaukalo hankitaan itse, tosin tiedän jo että vanhempani haluavat ostaa ne vaunut! No en pistä kyllä hanttiin ollenkaan, kun haluaisin kolmipyöräiset minkä kanssa on sit hyvä juosta. Turvakaukalo voi olla että lainataan kavereilta, jos liikenee. Niistä kuitenkin tietää mitä ne on kärsineet kun ovat kaikki itse uutena ne ostaneet. Mies on katsellut valmiiksi jo, että ostaa sitten lapsen kasvaessa semmoisen recaron penkin mikä kasvaa sitten lapsen mukana niin pitkään kun lapsi jotakin istuinta tarvitsee [:D] ihana hifistelijä tuo minun mies *hih* se tarvis varmaan sellaisen TM:n arvostelun lastenvaunuistakin ni olis tyytyväinen [:D] mä en ole vielä mitään liikettä havainnut, mutta eikös se supernova ole niin, että toisen lapsen kanssa ne tuntee jo aikaisemmin kuin ensimmäisen? Ja sä nyt ainakin tiedät jo miltä niitten pitäisi tuntua [:D]
 
Hellurei!
 
Mä suuntaan kohta sinne rokotuksille. [:)]
 
Meillä nyt ekana on suurimpina hankintoina edessä kylppäriin uus allas kaappeineen ja parempi kodinhoitotaso, uudet eteisen kaapit ja uusi vaatekaappi vauvan huoneeseen. [:)] Tuntuu että säilytystilattilat loppuu ihan kesken eikä uutta tavaraa uskalla edes haaveilla ennen kun asialle jotain tehdään. [;)] Ja mies lupas tehdä pinnasängyn sekä hoitopöydän eli niitten eteen ei tartte muuta kun lyödä sille mitat ja piirustukset siitä millaset haluan. [:)]
Oon mä toki jo niitä vaunujakin surffannu. Nyt mua houkuttais ne Brion 3 in 1 -systeemit (Sing?), missä saa turvakaukalon napsautettua suoraan samoihin renkaisiin kuin vaunukopan ja rattaatkin. Renkaat menee pieneen tilaan niin on reissatessa kätevät. [:)] Täytyis vielä päästä niitä "koeajamaan" että tietää millaset on lykkiessä. Mitään ihan rimpuloita en edes harkitse. [;)] Tirri, meillä oli jo pari viikkoa sitten joku turvakaukalovertailu kaivettu esille jostain alan lehdestä. [;)] Osaa ne miehetkii vouhottaa. [;)] Jotenkii hirvittää jo etukäteen että mikä bussi meijän pitäis hankkia että saatais koko sirkus liikkeelle kun nyt koirat on vallottanu häkkeineen koko farmarin takakontin ja sitte kun vauva valtaa tavaroineen takapenkin ni ei tartte muita kuskailla enää. [;)]
 
Tirri- joo kyl se varmaan ihan oikea diagnoosi oli kun tietää mitä odottaa, muistaakseni ekalla kerralla vasta uskalsin ihan varmaksi tunnistaa liikkeet kun vauvalle tuli hikka ja sellaista tunnetta ei voi mikään muu kyllä aiheuttaa mikä silloin tuntuu kun on niin säännöllinen ja toistuva liike.

ansku81- meil on kanssa uuden auton osto edessä, minivan on tilauksessa kun muuhun ei sovi oikein kolme isoa koiraa, kaksi lasta turvaistuimineen ja rattaineen. Tähän asti ollaan sinnitelty ihan henkilöautolla jossa koirat ei edes mene perään [8|]... ollaankin jouduttu anoppilan minivania sit lainaan kun ollaan isommalle reissulle menty koko porukalla. Kaksi isoa koiraa ja 9 pentua jättiboxissa sekä lapsi kaikkine kamoineen mahtuu sellaiseen oikein hyvin nim.merk. kokemusta on [:D]

Kaikki vauvan varusteet on jo itse asiassa kuin tuo esikoinen on niin pieni itsekkin vielä. Ainoa mitä ehkä hankitaan on ehkä kehto tms pienempi makuupaikka kun vauva nukkuu meiän makuuhuoneessa niin ei sais viedä paljon tilaa, voi olla että saatais sellainen lainaankin et ei oo pakko ostaa. Pinnasänky on IKEAsta mut sen voi muuttaa laidattomaksi tuolle vanhemmalle kun 2v ikä lähenee. Meil oli IKEAN sniglar malli pinnis ja vaihtopöytä ja oltiin niihin tosi tyytyväisiä, hyvä hinta/laatu suhde. Uusia vaatteita tietysti sit saa ostaa varsinkin jos on poika [:)]
 
Piikki on nyt sit otettu, eikä mitään ihmeempää oiretta oo tullut. Et eiköhän täsä saa ihan turvallisin mielin mennä yölevolle tänään [:)]
 
Minäkin otin tänään rokotteen ,eikä onneksi ole siitäkään kuumeilua tms tullut :) ja ihan luottavaisin mielin kyllä sen otinkin. Onpahan se pois alta. 
 
Meillä on torstaina rokotukset. Sinne menossa sitten iltapäivällä, aamulla ensin sairaalaan ultraääneen [:)]
 
14 raskausviikko alko tänään. [:D] ihanaa ku viikkoja rupeaa kertymään. eilen käytiin kylässä yhden mummun luona ja hän oli ihan innoissaan ku näki mun masun. eka totes et sä oot todella tainnu laihtua jokusen kilon, jonka sit myönsin tietty (-6,5kg), mut sit se katto masuun ja sellanen levee virne [:D], et masu on kyl pullahtanu esiin. ai ku se tuntu kivalta. muutkin jo huomaa et siellä kasvaa jotain.

rusketa viivaa ei o vielä tullu navan seutuun. ei muistaakseni viimekskään tullu ku vasta myöhemmillä r.viikoilla.

mä oon kans jotain ihmeellistä liikehdintää havainnu masussa viimesten 4 päivän aikana, joka päivä kerran tai kaks. potkuja ne tuskin voi vielä olla, mut mietein et, ku nythän vauvalla on tilaa siellä vielä pyöriä ja tehdä kuperkeikkoja et oisko se jotain kieputusta sitten. koska sit ku potkut alkaa tuntuu kunnolla ni kyllä ne tuntuu ihan säännöllisesti pitkin päivää aina kun rauhottuu ja istahtaa alas tai käy pitkälleen..

no, kivalta se kuitenkin on tuntunu, oli se sitten kuperkeikka tai vauvan tekemä voltti. [;)]

nyt kahville! ihanaa ku sitä voi jo juoda ilman et heti lentää ulos.. [:'(]
 
Samoissa tunnelmissa ollaan vauveli [:D] heti kipitin aamulla tänne tutkimaan, mitä uutta tuolle tirriäiselle nyt tällä tulevalla viikolla kuuluukaan! Mulla on ihan selvästi masu pullahtanut nyt esiin, alavatsassa on oikein sellainen kunnolla ulostyöntynyt kumpu. Kävin eilen ostamassa henkkamaukalta hautajaisvaatetusta viikonlopuksi, ja hämmästelin kuinka raskaalta jo näytinkään mustassa mamma-tunikassa [:D] Löysin samalla reissulla muuten aivan älyttömän mainion talvitakin, villakangastakki joka on rintojen alle asti tyköistuva ja siitä alaspäin kello-mallinen - mun maha ei niin isoksi voi kasvaakaan etteikö se sinne alle mahtuisi! Ei tarvi masun palella kun takki menee taas kiinni [;)] 

Tällä viikolla on alkanut seisomaan noustessa tuntu kummaa painetta alavatsassa. Tuntuu kuin joku repisi sisuskalujani vimmalla alaspäin...istualtaan ei tunnut mutta heti kun nousee seisomaan. Ei siis kipuile mutta kummalliselta tuntuu [:)] no, kyllä minä tiedä kuka siellä kiskoo *hih* kiskokoon vain, jos se olemista helpottaa, tylsäähän tuolla varmaan on yksin pimeässä [:D] 

Eilen mies pääsi ensimmäistä kertaa todistamaan mun itkukohtausta tv:n ääressä [8|] katselin hurjaa remonttia (joka siis liikuttaa mua kyllä aina) ja kun perhe näki uuden kotinsa niin hanat aukesi ja kunnolla! Mies hihitteli mulle vieressä ja minäkin hihittelin minkä nyyhkäyksiltä kerkisin [:D] onneksi mies tietää etten ota itteeni kun tuo vollottaminen naurattaa itseäkin! Mies toi mulle sit nenäliinaa, kun oli kaveri tulossa kylään ettei tarvi selitellä miks mulla on ripsarit pitkin poskia [:D]

Sitten kysymys: missä vaiheessa olette ajatelleet kertoa esimiehellenne raskaudesta? (tiedän että osa on kyllä kertonut jo) Sitähän ei tarvitsisi ilmoittaa kun 2kk ennen kuin jää pois, mutta itselleni on ainakin henk.koht. tärkeää saada sijainen tänne jne, niin että kertoisin mielelläni kyllä jo aikaisemmin. Meillä vaan on esimies tällä hetkellä viransijainen, enkä tiedä kauanko hän täällä on. Mutta hälle mie kait ilmottelen [:)]
 
Pistetään supernova siis vani hankintalistalle! [;)]
 
Tirri, mulla on kanssa viikon verran tuntunu oudolta alavatsassa tai oikeammin hiukan alempana... Tuntuu vähän siltä kun kakattais mutta väärästä aukosta. [;)] Oon aatellu että nyt laajennetaan siis asuinsijoja alaspäin. [;)] Hurja remontti menossa mun sisuskaluissakii.
 
Mä sinnittelen edelleen vanhoilla housuilla vaikka viikko 15 jo menossa... [:-] Onneks oon aina ollu vähän ailahtelevan mahakas ni ei ihan heti kiristä liikaa. [;)] Tilasin jo kyllä ellokselta parit housut ja kaverilta saan muutamat eli helpotusta tulossa.
 
Mä kerroin esimiehelle jo aika aikasin enkä varmaan pitkään tätä pystyis enää salaamaankaan. Mulla oli silloin se ultra keskellä päivää enkä halunnu keksiä mitään tuulesta temmattuja tekosyitä poissaoloon kun kuitenkin tarvitsin sijaisen itselleni jo niiksi muutamaksi tunniksi. Ja kivahan se on varoitella hyvissä ajoin että ehtii hommata kunnollisen sijaisen rauhassa ettei tarvi tulla sitten kamalaan kaaokseen takaisin mammalomalta. [;)]
 
Me hommattiin jo pari vuotta sitten farmarimallin auto. Osas myyjä niin hyvin sillon perustella et no jos nyt ostatte tämän niin ei sitten tarvitse heti olla vaihtamassa autoa kun tulee lapsia ja vaikka koiria [:D] No...nyt on sitten ensimmäinen lapsi tulossa ja koira ollut harkinnassa jo pidempään.
 
Tirri: mä kerroin esimiehelle heti kun plussasin. Työni on sen fyysisesti raskasta ja joutuu paljon päivittäin nostelemaan paljon niin halusin minimoida kaikki riskit. Ovatkin molemmat olleet tosi ymmärtäväisiä ja antaneet minulle ne kevyimmät hommat mitä talosta löytyy [:)] Pomo on kovasti kysellyt että no mikäs on vointi ja onko kaikki hyvin ja pohdiskellut kaikkia mahdollisia oireita pahoinvoinnista mielitekoihin ja mielialanvaihteluihin [:D] Oikein suloista miespuoliselta pomolta.
 
Takaisin
Top