Raskauden salaaminen töissä

Tiuskah

Näppärä viestien naputtelija
Marraskuun äidit 2019
Hei,

Heittäkää kehiin parhaat vinkit ja niksit raskauden peittämiseen työpaikalla? Vaatteet, rutiinit, huonovointisuus ym.

Itsellä on alustavasti tarkoitus kertoa töissä vasta rakenneultran jälkeen ja toivon, että voisin pitää raskauden siihen asti piilossa. Kesäkuussa työpaikalla on tulossa virkistyspäivä, johon kuuluu saunomista ja alkoholia, ja paikasss ollaan yötä. Mitenköhän tuolla salaaminen onnistuu? :grin varsinkin kun aiemmin on hyvin maistunut alkoholi :cool05 pullottakohan vatsakin jo silloin? :confused004
 
Mulla on tarkoitus salata raskautta töissä ainakin kesälomaan asti eli rv 18 olis viimeisellä työviikolla.

Mä yritän käyttää vaan löysiä vaatteita ja nyt jo vähän helpottaa, kun pahoinvointi on helpottanut. Yhteiseen illanistujaiseen en edes aikonut osallistua, onneks oon just silloin lomalla.
 
Hei,

Heittäkää kehiin parhaat vinkit ja niksit raskauden peittämiseen työpaikalla? Vaatteet, rutiinit, huonovointisuus ym.

Itsellä on alustavasti tarkoitus kertoa töissä vasta rakenneultran jälkeen ja toivon, että voisin pitää raskauden siihen asti piilossa. Kesäkuussa työpaikalla on tulossa virkistyspäivä, johon kuuluu saunomista ja alkoholia, ja paikasss ollaan yötä. Mitenköhän tuolla salaaminen onnistuu? :grin varsinkin kun aiemmin on hyvin maistunut alkoholi :cool05 pullottakohan vatsakin jo silloin? :confused004

Alkoholittomat omat juomat mukaan :grin
 
Eikö antibioottikuureihin tms. vetoaminen ole aika klassinen tekosyy välttää juomingit. :grin
 
Anteeksi kun tulen huutelemaan ulkopuolelta, osui vain otsikko silmään ja muistui mieleen oma salailu työpaikalla. :)

Vaatteilla pystyy huijaamaan paljon, onko teillä käytössä omat vai työvaatteet? Meillä oli työvaatteet ja vaihdoin ne muina miehinä pukkarissa muiden keskellä. Silmä ei aina huomaa sitä, mikä on ihan nenän edessä, jos ei osaa sitä odottaa. :wink

Sanoin välillä rehvakkaasti korkkaavani viinipullon viikonlopun kunniaksi; kukaan ei tiennyt totuutta joka oli se, että lähinnä nukuin. Itselläni pullahti vatsa näkyviin hyvin varhain, joten virkistyspäivän olisin jättänyt väliin. Eipä sillä, enpä olisi jaksanutkaan osallistua. :rolleyes:

Hyvin meni rakenneultraan asti, vain pari oli osannut epäillä. Loput luulivat, että olin vain vähän turvoksissa kaikesta tissuttelusta. :hilarious:
 
Meillä on onneks tosi helppo salata. En nää esimiehiä juuri koskaan ja harvoin ketään työkavereitakaan
 
Meillä on onneks omat vaatteet töissä. Varmaan tossa kesällä alkaa maha pömpsöttää, niin kiva kulkee töissä kuumalla kaapu päällä :grin toivottavasti toimistolla on tehokas ilmastointi.

Moni työnantaja on varmaan mielissään, kun ilmoitus äityislomasta tulee varmaankin kesälomakaudella taikka heti sen jälkeen, kun asiat on vielä hujan hajan ja siinä pitäisi sijaisten rekry aloittaa :banghead: mutta eipä sillä, ei ole meidän ongelma ja meillä on oikeus olla raskaana :dance008
 
Meillä yleensä käy ilmi aika alussa et joku on raskaana, kun tulee tilanteita että potilaasta pitää mennä pitämään kiinni rtgiin tms niin tietenkään silloin ei voi mennä jos on raskaana. Mä kerroin pomoille viime viikolla, mua oli kaavailtu yhteen projektiin joka tulee ens keväänä, en kehdannut viedä asiaa eteenpäin tässä vaiheessa kun ajatus on etten oo silloin töissä jos kaikki menee hyvin. Suurin osa töissä ajattelee et oon niin väsynyt yövuoroista, mulla ollut nyt niitä taas enemmän ja oon normaalistikin ihan rikki niistä niin hyvä vedota niihin. Onneks tänään alkoi loma ❤️
 
Minä kerroin pomolle varhaisultran jälkeen, toedän kuitenkin ettei hän kerro muille ja on sen verran hyvä tyyppi, ettei harmita kertoa hänelle jos tulisi keskenmeno :shy: muille työkavereille kertomista yritän välttää ainakin nt-ultraan asti. Tai no yhdelle kerroin jo, mutta muille. Samana päivänä kun tein plussatestin niin oli työpaikan iltajuhlat ja kyllä oli tekemistä ettei kukaan huomannut juomattomuuttani. Siinä vaiheessa nyt varsinkaan ei olisi halunnut vielä kertoa...
 
Mäkin kerroin pomolle ja työparille jo silloin kun jouduin jäämään pahoinvoinnin takia saikulle, ja oli kyllä helpottavaa ettei tarvinnut salailla ja voi helpommin toimia oman voinnin mukaan. Ajattelin että keskenmenoa olisi yhtä kamala salailla jos niin kävisi, helpompi olisi saada ymmärrystä ja olla pois töistä hetki. Luotin siis että pomo suhtautuu hyvin. Muille kerron nt-ultran jälkeen kun palaan saikulta. Meillä on ollut tapana kertoa suht ajoissa muutenkin, jotta jää aikaa siirtää luottamukselliset asiakassuhteet ja järjestellä työt (olen siis sosiaalialalla). Meillä ei oikein onnistu läpystä vaihto sijaistaminen. Kivempi että voi avoimesti jo miettiä tulevia kuvioita tiimissä.
 
En ole vielä kertonut kenellekään. Mulla fyysisesti helppo toimistotyö, tosin jonkin verran matkapäiviä ja välillä henkisesti melkoisen kuormittavaa, enkä ole kokenut että siitä olisi mun jaksamisen kannalta mitään apua että joku tietää, pikemminkin ehkä päinvastoin.

Ajattelin yrittää venyttää kertomista sinne rakenneultraan asti. Saa nähdä onnistuuko jos maha alkaa aiemmin näkyä. Ihan missään neuleponchossa ei voi kesäkuussa töissä käydä... Se äitiysloman alku vaan tulee sitten yllättävän nopeasti kun lomakin siinä välissä ja mun pitäisi alkaa jo suunnitella ja budjetoida tulevaa vuottakin siinä mielessä olisi hyvä kertoa että ei sitten tule ihan yllätyksenä etten ole mitään niistä asioista tekemässä. Mulle ei sijaista tule eli varmaan suurin osa mun tehtävistä vaan menee jäihin. On se silti iso kolaus työnantajalle, ehdin olla tässä uudessa pestissä juuri vuoden kun jo jään pois. Siitä vähän huono omatunto mutta kai ne tiesivät että näin voi käydä kun palkkaa lapsettoman 30+ naisen.

Meillä on vain lain määräämät minimi sairaspäivät ja työnantaja ei maksa äitiysloma-ajan palkkaa, näitä en tajunnut työpaikkaa vaihtaessa mitenkään selvittää. Se tarkoittaa jonkinmoista lovea palkkapussiin joka tapauksessa ja isoa jos joutuu jäämään pidemmälle sairaslomalle. Toivottavasti ei joudu.
 
Aion itse kertoa vasta kesälomilta palattuani, samalla kun haen äitiysvapaata. Muut saa spekuloida raskautta jos haluavat, en aio arvauksia vahvistaa oikeiksi. :p Ihan vaan sen takia, etten haluaisi myöskään keskenmenoa puida työporukan kanssa. Syksyn keskenmenoni aikaiseen poissaolotodistukseen lääkäri laittoi vain numerokoodilla mistä oli kyse. Ei tarvinnut siis pomonkaan tietää raskaudesta tai sen loppumisesta, mielestäni mukavampi niin :oops:
 
Ite salasin puoliväliin raskautta vaatteilla. Se oli helppoa tietty talvella. Mitään juhlia yms ei ollut mutta oisin muuten ilmottanut tulevani ja vähän ennen huijannut migreenin tai muun yllättävän esteen. Maha tosin pullahti vasta kunnolla puolivälissä joten oli tosi helppo piilotella. Lisäks alkuraskaudesta palelin niin kovin että pidin 3 paitaa, villapaitaa ja 2 villatakkia päällä samaan aikaan :D
 
Olen aika pienikokoinen mutta pitkä. Aina pitänyt kireitä paitoja töissä. Tuskin kauaa onnistun ketään huijaamaan. Kesällä ei tosiaan ole syitä enää vuorautua huppareihinkaan. Toisaalta sitten kun näkyy niin ei minua haittaa että ihmiset tietää. Jos jotain kamalaa sattuu niin sille ei voi mitään ja sekin täytyy sitten kertoa. Jotenkin jo tämä 9 raskausviikolla oleminen on niin ihanaa että haluaisin kertoa kaikille :shy: vaikka kukaan ei vielä tiedäkkään.
 
Mä olen kertonut kahdelle työkaverille jo heti alussa kun heti tiesivät myös keskenmenoista. Yksi työkaveri arvasi rv7 mun silmistä et oon raskaana ja yksi eilen rv11 kun mun maha pömpöttää jo aika lailla :D Ajattelin pomollekin kertoa pian ettei se kuule jostain muualta. Se ja monet muutkin tietävät tästä meidän pitkästä yrityksestä ja keskenmenoista joten miksi en voisi tästäkin jo kertoa. :)
 
En ole vielä kertonut kenellekään. Mulla fyysisesti helppo toimistotyö, tosin jonkin verran matkapäiviä ja välillä henkisesti melkoisen kuormittavaa, enkä ole kokenut että siitä olisi mun jaksamisen kannalta mitään apua että joku tietää, pikemminkin ehkä päinvastoin.

Ajattelin yrittää venyttää kertomista sinne rakenneultraan asti. Saa nähdä onnistuuko jos maha alkaa aiemmin näkyä. Ihan missään neuleponchossa ei voi kesäkuussa töissä käydä... Se äitiysloman alku vaan tulee sitten yllättävän nopeasti kun lomakin siinä välissä ja mun pitäisi alkaa jo suunnitella ja budjetoida tulevaa vuottakin siinä mielessä olisi hyvä kertoa että ei sitten tule ihan yllätyksenä etten ole mitään niistä asioista tekemässä. Mulle ei sijaista tule eli varmaan suurin osa mun tehtävistä vaan menee jäihin. On se silti iso kolaus työnantajalle, ehdin olla tässä uudessa pestissä juuri vuoden kun jo jään pois. Siitä vähän huono omatunto mutta kai ne tiesivät että näin voi käydä kun palkkaa lapsettoman 30+ naisen.

Meillä on vain lain määräämät minimi sairaspäivät ja työnantaja ei maksa äitiysloma-ajan palkkaa, näitä en tajunnut työpaikkaa vaihtaessa mitenkään selvittää. Se tarkoittaa jonkinmoista lovea palkkapussiin joka tapauksessa ja isoa jos joutuu jäämään pidemmälle sairaslomalle. Toivottavasti ei joudu.
Mulla ihan sama tilanne kun sulla. Eli ehdin just olemaan vuoden tässä nykyisessä työpaikassa kun pitäisi jäädä äitiyslomalle. En usko että munkaan tilalle tulee ketään sijaista ja oon kans miettinyt, että eihän tää nyt ihan yllätys voi olla kun oon kans +30, lapseton ja kerroin viä haastattelussa olevani kihloissa.

Jännittää kyllä silti ihan älyttömästi kertoa ja yritön venyttää mahdollisimman pitkään. Mulla vaan on pari semmosta (harvoin tapahtuvaa) työtehtävää joita en voi oikein tehdä raskaana. Oon tähän mennessä onnistunut välttelemään, mutta ei se ikuisesti toimi.
 
Jännittää kyllä kertominen. Mun on pakko ennen kesälomaa asia kyllä kertoa ja mietinkin että pitäisikö se nyt vaan sitten jo kertoa. Pelkään että se tarkoittaa sitten tosi tylsiä kuukausia töissä kun projektit viedään mutta toisaalta eilisen kaltaisia 13h reissupäiviä pitkine ajoineen ei jaksa kyllä kovin kauaa...
 
Tulin kattelemaan josko löytyis vinkkejä :D itse oon opiskelija tällä hetkellä mutta haluan myös salata asian vielä muilta. Muutama vaan tietää.
 
Onko muita marraskuisia, jotka eivät ole vielä kertoneet töissä? Mulla menossa nyt rv13. Itse ajattelin kertoa rakenneultran jälkeen, joka on varattu rv20. Toisaalta tekisi mieli kertoa vasta rv22 jälkeen, koska silloin olisin oikeutettu varmsti äitiyslomaan kävi lapsen kanssa kuinka tahansa (kauheeta kun tollasiakin ajatteee...) :sorry: Tämä myöhään kertominen tietysti sillä oletuksella, että maha pysyy tarpeeksi piilossa siihen asti
 
Mun piti kertoa vasta kesäloman jälkeen rv 23, mutta mulla oli kehityskeskustelu viime viikolla rv 16, joten kerroin pomolle. Sen jälkeen on muutama tullut onnittelemaan ja muutamalle oon kertonut itse.

Pidän kuitenkin töissä vielä väljiä vaatteita, katsotaan sitten loman jälkeen.
 
Takaisin
Top