Raskauden salaaminen/paljastaminen

Me olemme päättäneet kerto jouluna pienen paketin merkeissä, silloin oltaisiin jo toisella kolmanneksella. Nyt vasta tietää minun yksi ystävä, toisellekkin ystävälle ajattelin kertoa varhaisultran jälkeen. Kaikille muille pidämme salassa kunnes ollaan turvallisen rajan yli. 😊

Munkin oli lopulta pakko jo kertoa kahdelle läheisimmälle ystävälle, joista toinen on itsekin raskaana :Smiling Face With Smiling Eyes: perheille varmaan kerrotaan sit lähempänä joulua, mutta ei meillä sen tarkempia suunnitelmia vielä ole kertomiseen.

Muutamalle läheiselle on kerrottu, lähinnä sellaisille joiden haluaisi olevan tukena, jos menisikin ikävästi. ❤️

6+2, oon kertonut muutamalle lähimmälle ystävälle ihan siltä varalta jos käi huonosti.. sukulaisille yritän olla kertomatta ennen rv13... :)

En ole kertonut vielä kenellekään - toki miestäni lukuunottamatta 😄 Haluaisin pitää nyt ainakin jonkun aikaa salassa, vaikka samalla kutkuttelisi kertoa. Olen ottanut yhden kuvan, jossa on meidän perheen sukat pyykkinarulla ja joukon jatkona pikkuruiset vauvan sukat 😊 Sen voisi lähettää läheisille, tai sitten jos maltetaan odottaa joulukuuhun asti, voisin laittaa joulukorttikuvan meidän lapsista ultrakuvan kanssa 🥰

En tiedä miten raskauden salaaminen onnistuu, veikkaan että maha tulee näkyviin aika varhain 😅 Vaatteilla voi tietenkin peittää jonkin verran ja alkuun voi mennä vaikka painonnousun piikkiin. Sukulaisia nähdään kyllä välimatkan vuoksi melko harvoin, joten salaaminen voi hyvinkin onnistua 😄 Kahvin ja alkoholin välttely eivät ainakaan paljasta kun niitä en muutenkaan juo.

Minä teen etänä töitä ja työkaverit näkee vain naaman aina Teams:n kautta, joten töihin voi aika pitkään pitää salassa. 🙈Muutama ystävä tietää tällä hetkellä, omille lapsille kerrotaan kun raskaus menee toiselle kolmannekselle.

Olen kertonut tähän mennessä muutamalle parhaalle kaverille ja mies parhaalle ystävälleen. Ekan ultran jälkeen ehkä perheelle laajemmin kerrotaan.

Töissä kertominen on tässä isoin kysymys, koska olen määräaikaisessa työsuhteessa ja tieto raskaudesta voisi vaikuttaa jatkoon, vaikkei tietysti saisi. Ehkä en töissä kerro ennen kuin jatkosta on päätetty. Joskus tammikuussa käsittääkseni tulee tieto, tuleeko jatkoa, eli älyttömän pitkään ei tartte odottaa.

Vatsa mulla on ainakin aina ennen kasvanut hitaasti, joten se ei vaikuta siihen, milloin tulee painetta kertoa.

Näin viikonloppuna ystävää ja mietin etukäteen kertoisinko jo raskaudesta koska vuodon takia en ole kovin varma mikä tilanne masussa on. Parin päivän päästä on ultra. Hän sitten kertoikin minulle olevansa raskaana ja vastasin että niin minäkin, jos vain kaikki on hyvin. ❤️

Koska itsellä historiaa keskenmenoista, niin oon aika arka kertomaan. Nyt kuitenkin poikkeuksena aiempiin kerroin omalle äidille tuossa jokunen viikko sitten. Hän on halunnut aina tietää, jos ja kun olen raskaana, vaikka tiedostaakin keskenmenon riskin. Ja sitä kautta tieto meni siskolle. Muutama ystävä tietää, ketkä olivat mukana siinä hetkessä, kun aloin epäillä raskautta. Illaksi oli sovittu kuohuviinin juontia, niin oli pakko melkein kertoa, että saavat nyt keskenään juoda viinit.

Mä olen kertonut muutamalle läheiselle ystävälle+ siskolleni, joiden uskon olevan tukenani, jos meneekin kesken. 🙏 Sukulaisille ajattelin kertoa vasta kun alkaisi olemaan turvallisempaa aikaa 😌

Mullakin keskenmenoja taustalla. Viikolla 10 ollaan jo, mutta en oo uskaltanut kertoa kellekään enkä aijokkaan! Isäntä on kertonut kaverilleen. Tytölle (10v) pitäis kertoa, mutta en vielä uskalla, ehkä sitten kun ei voi enää peitellä. Tosin lapsilla on hyvät hoksottimet, ne kyllä tajuaa asioita jo hyvissä ajoin ja helposti, pitää varmaan rakenneultran jälkeen kertoa 🌞

Me ollaan kerrottu aika avoimesti lähisukulaisille ja minä myös ystäville, koska asia tulee jotain kautta tavatessa kuitenkin esille (juomattomuus, väsymyksestä tai hengästymisestä valittaminen tms). Pitkäaikaisin ystäväni jopa kysyi minulta suoraan, kun oli tapaamista edeltävänä yönä nähnyt unen, että olen raskaana ja tulee tyttö 🫢 No, kaikille, joille olemme kertoneet, on tainnut olla myös selvää, että toivomme perheenlisäystä jossain kohtaa. Jotenkin olisi itselleni tuntunut raskaammalta salailla näin isoa asiaa, vaikka raskaalta tuntuu myös kertoa, jos jotain onkin vialla.

Meillä sopivasti perheen (äitini+sisarukseni lapsineen) kesken pikkujoulut 4pv nt-ultran jälkeen, joten silloin on oikein hyvä hetki paljastaa sukulaisille :Smiling Face With Smiling Eyes:

Mä kerroin porukoille aika alussa jo, kun niiden kanssa on töissä sekä vapaa-ajalla aika paljon, ruokien ja juomien kanssa muuten meni liian vaikeaksi nopeasti. Lisäksi alun testailussa oli miehen mukana pari kaveria. Loput saavat odottaa vielä sopivaa hetkeä, nyt kuitenkin nt-ultra käyty, mutta silti jännittää, joten en nää kiirettä kertoa..

En tiedä pitäisikö näin nt-ultran jälkeen olla rohkeammin jo kertomassa, itseä jännittää yhä tosi paljon, tiedä milloin tämä menee ohi 😅

Me ”jouduttiin” kertomaan appivanhemmille ja mun isälle jo lokakuussa (oisko ollut rv6). Ollaan tiiviisti tekemisissä, ja mun pahoinvointi oli niin pahaa, että tarvittiin apua koiranhoitoon. Lisäksi ei huvittanut keksiä selityksiä, miksi jotkut ruoat ei vaan uppoa /miksi joudun poistumaan huoneesta kakkukahvien aikaan😄. Viime viikon nt-ultran jälkeen kerrottiin sukulaisille ja päivitettiin myös someen. Lapsi on meille ensimmäinen ja todella toivottu, eikä haluttu asiaa enää salailla sen enempää. Mun edelleen vaikeana jatkuva pahoinvointi on myös vaikeammin salattavissa tässä joulun alla kun tavataan ihmisiä enemmän, niin on helppoa, kun kaikki tietävät valmiiksi missä mennään😉

En tiedä pitäisikö näin nt-ultran jälkeen olla rohkeammin jo kertomassa, itseä jännittää yhä tosi paljon, tiedä milloin tämä menee ohi 😅
Me kerrottiin heti nt-ultran jälkeen viesteillä sukulaisille ja illalla päivitettiin someen. Jälkikäteen alkoi vähän kaduttaa, kun tuli pelko, että mitä jos käykin jotain. Mutta nyt viikon jälkeen on tullut ihana ja varma olo siitä, että hyvä kun kerrottiin☺️ Mun mielestä jokainen lapsi ansaitsee tulla juhlituksi, vaikka ei koskaan syntyisikään. Meidän perheet on tienneet jo pari kuukautta, ja heitäkin helpotti kun vihdoin saa asiasta puhua ”varomatta
” kuka kuulee😄 tulevat ensikertalaismummot ovat olleet aika täpinöissään nimittäin😂

Takaisin