Raskauden ajan ravitsemus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Onneli84

Näppärä viestien naputtelija
Toukomammat 2016
Oletteko muuttaneet ruokailutottumuksianne? Entä vitamiinit, nappaatteko niitä purkista?

Itse en vielä ole muuttanut mitään. Pitäisi kyllä jättää herkut ja varsinkin sokeri vähemmälle. Eiköhän sekin pikkuhiljaa onnistu. :) Kahviakaan en juo kuin satunnaisesti, ja sitähän saakin sen pari kuppia juoda. Alkoholi ei kuulu muutenkaan elämääni eli ei ongelmaa siinäkään.
Minisun Mamaa nappaan nassuun aamuisin. Ovat vaan niin isoja, että rouskin palasiksi, eikä raudan maku ole kovin mukava.

Niin, ja joko on outoja mielitekoja tai löytynyt helpotusta pahoinvointiin?

Mä syön myös tota Minisun Mamaa, aloitin sen jo itseasiassa pari viikkoa ennen plussaamista.
Kahvin juontia olen vähentänyt reilusti, muuten en ole tehnyt muutoksia.

Mitään kummempia mielihaluja ei ole vielä ilmaantunut. Mutta sen olen huomannut, että ruuat maistuvat tavallista paremmalle ja sitten kun se nälkä tulee, niin se tulee voimalla.:joyful:

Ihan normaaliin tapaan syöminen on jatkunut täällä :) onneks pahoinvointi ei ole vielä ilmaantunut tänne. Makeanhimo hävinny ja kunnon ruoka maistuu entistä paremmin ja enemmän :D syön noita multivitan raskaus/imetys- vitamiineja ja sitten niitä multiomega raskaus- rasvahappoja. Kahviakaan ei enää tee niin mieli mitä aikasemmin! Rautaa syön lisäksi, kun liikkuessa meinaa hengästyä aika paljon, jos sykkeet nousee korkealle, ei ainakaan hemppari pääse pahasti laskemaan! Ruoan kanssa oon ollu sillä linjalla nyt tässä alussa, että sitä syö mitä mieli tekee, ei sen aina tarvii olla niin superterveellistä :D

Minulla on ollut hyvin pitkään Multivita käytössä, suosittelivat neuvolaan soittaessa etten lopetakkaan sitä.
Kahvin suurkuluttajana on ollut vaikeaa vähentää kahteen kuppiin päivässä, mutta mitäpä sitä ei tässä tilanteessa tekisi. Ei se ainakaan tätä väsymystä ole auttanut :lurking: Mikä lie siihenkään avuksi?

Sen verran vielä, että ruoka tosiaan maistuu paremmalta! Tai hyvin hyvin paljon pahemmalta. Joko voisi syödä koko ajan tai tulee pelkästä hajusta jo paha olo.

Väsymykseen mulla ainakin auttanut se ProjektinaOnnistuminen, että pakotan vaan itteni lähtemään ulos liikkumaan, se kyllä piristää! :D mut lähtemisen vaikeus...

Mä kävin tänään ostaa apteekista multivita raskaus+imetys -tabletteja. (Samalla sain kirjasen/vihkosen, jossa paljon tietoa raskaudesta. Osio äidille ja toinen isälle) Sitä ennen söin ihan vaan D-vitamiinia 20mikrogrammaa.

Ruokailun puolesta ei oo tehny mieli makeita herkkuja kuten ennen (olen ollut varsinainen sokerihiiri). Ihan hyvä vaan, tulee luonnostaan lakkoa.. Tehnyt enemmän mieli syödä ihan tavallista terveellistä kotiruokaa. Kahvia tai muita "paheita" en oo koskaan käyttänytkään..

Ei ole vielä tullut mistään todella paha olo, mutta kamala nälkä melkein koko ajan. Sitten ku alan syömään, ruokailu loppuu n. puolessa välissä; tulee vaan olo et ei teekkää mieli syödä.. Oon kyllä silti syöny loppuun asti et ei menis siihen että kokoajan syömässä jotain.. Ruoan jälkeen heti vessaan. Pakko sanoa että nautin siitä että suolisto toimii nykyään niinku normaalisti pitäis.. Ummetuksen kivuista jo jonkun aikaa kärsinyt.. Voinee osittain johtua myös sokerin totaalisesta vähentämisestä, melkein lopettamisesta.. Tosin ei kokonaan. Aikasemmin oon kyllä pitäny pitkiäkin lakkoja, eikä oo toiminu siltikää niin hyvin, kun nyt.. :DJoo nyt tuli vähän ohiki tän osion, mutta ei kai se haittaa.. :)

Hassua, ettei neuvolaan soittaessa annettu mitään muita ohjeita kuin vitamiinilisä. Ilmeisesti tuorejuusto ja kahvi ei sitten olekaan niin vaarallisia kuin olen ymmärtänyt?!

Mäkin kävin heti ostamassa apteekista noita minisun multivitamin mama tabletteja, toisista merkeistä muistan edellisissä raskauksissa tulleen huono olo ja ne haisi mun mielestä tosi pahalle, toisin ku noi minisun vitamiinit.

Kaupasta on kyllä tarttunut nyt plussan jälkeen paljon normaalia enemmän kasviksia ja vihanneksia kuin aikasemmin. Ja vettä olen nyt yrittänyt juoda enemmän.

Tuorejuusto on vältettävien ruoka aineiden listalla sen takia että siitä voi saada listerian, joka voi aiheuttaa keskenmenon.

Onneli84, kai ne neuvolassa olettaa, että itse ottaa selvää asioista, ehkä? :D Ei neuvolantäti minultakaan kysyny kun sen, että oonko jo aloittanu syömään vitamiineja.. Sanoi vaan että käy lukemassa kaikki raskauteen liittyvät jutut neuvolan sivuilta.
Ite aattelin että kolme kuppia päivässä on ihan ok ja maksimi, jos sitäkää määrää tekee edes mieli. Tuorejuustoa voi syödä, jos sen vaan syö kuumennetussa ruoassa.. Onko teillä kokemusta voiko chiansiemeniä syödä raskausaikana? Ite heitän niitä puuron sekaan aina aamulla, kun sen kerkeän syömään, tänään jäi laittamatta, aika heikosti löytyy siitä tietoa..

graisu90, kiitos kun tarkensit tota tuorejuusto asiaa. :) on tässä näköjään paljon unohtanut asioita viime raskaudesta.
Eikö se ollutkin niin että kun kuumentaa ruuan yli 70asteiseksi niin listeria bakteeri tuhoutuu? Ei tosin auta mua koska oon tykänny syödä tuorejuustoja kylmänä leivän päällä.

Mun ei edes käsketty lukea netistä kuin seulonta-asioita. Ja esitietolomake. :)
Juustokakku onkin se mitä tulee ikävä. Sitä kun ei kypsennetä, korkeintaan hyydytetään.

Mulla nuppunen sama, kylmänä vois vetää vaikka kuinka paljon :P joo yli 70 asteiseks! Valviran sivuilla oli kyllä hyvin tietoa tosta listeriasta.
Onneli84, mut voi tehdä juustokakkuja, mitkä paistetaan uunissa, ne on myös älyttömän hyviä :)

Hassua, ettei neuvolaan soittaessa annettu mitään muita ohjeita kuin vitamiinilisä. Ilmeisesti tuorejuusto ja kahvi ei sitten olekaan niin vaarallisia kuin olen ymmärtänyt?!
Minulle ei neuvolasta neuvottu edes vitamiineja ottamaan, mutta otin ohjat omiin käsiin ja kävin ostamassa.. Ihmettelin itekkin, miten ei siinä neuvonu mitenkään mitään..

Eli jos tuorejuustoa ei voi syödä, niin tietääkö kukaan onko maskarpone juusto ok, vai onko varmuuden vuoksi vältettävä. Minulla jääkaapissa yksi purkki, olin ajatellut tehdä siitä kakun, mutta näinköhän täytyy pyytää vaikka kaveriporukka syömään että saa pois.. (En siis muutenkaan ajatellut yksin syöväni.. ) :)

Outoa, ettei neuvolasta ole neuvoja kaikille annettu! :wideyed: Minulla kesti aikaa varatessa puhelu melkein puoli tuntia kun kertoi eri vitamiineista, ruoka-aineista, miten edetään ekan neuvolan jälkeen yms. Vaikka kerroin koko ajan tietäväni nämä asiat jo ja jos on epävarmuutta niin tarkistan neuvolan sivuilta tai soitan uudestaan.

Onpa vaihtelevaa neuvolatoimintaa! :D luulen että toi mascarpone luetaan noihin tuorejuustoihin kans..

Tuorejuustoista sen verran, että ovat ok myös raskaana oleville, jos ne on valmistettu pastöroidusta maidosta! Eli Suomessa valmistetut taitaa olla kaikki (paitsi jos joku pienvalmistaja valmistaa raakamaidosta tms.) Eli perus Violat ja tämmöset on kyllä ihan hyviä. Mascarpone kannattaa tarkistaa mitä tuoteselosteessa lukee. Jos ei ole pastöroitu niin sitten niissä yleensä lukee että pastöroimaton maito. Ulkomailta tuotujen juustojen suhteen kannattaa olla varovaisempi koska siellä ei pastörointia harrasteta ollenkaan niin paljon kuin meillä täällä.

No ompa ihmeellisen vaihtelevaa toimintaa neuvoloilla..! Minulle ei tosiaan mitään muuta sanonut, kuin että antoi neuvola-ajan. Omituista.. No oon kuitenkin netistä tätä tietoa surffaillu..

Hyvä tietää, täytyy katsoa purkkia vähän tarkemmin :)
Kiitos vastauksista!

Takaisin