Raskaana ulkomailla

Heippa! Itse asun Tukholmassa ja on vähän yksinäinen olo kun kaikki ystävät ja perhe asuvat Suomessa. Jännittää selvitellä kuinka täällä toimitaan raskauden eri vaiheissa!
 
Sama tilanne täällä Poppy_86! Me asutaan Englannissa ja tää jouluvauva on meijän toinen.. täällä asiat hoidetaan aika erilailla ja vällillä vähän harmittaa ettei voi kokea tätä Suomessa ja ettei saa äitiyspakkausta:sad001
 
Ihanaa että on jokin muukin :) tuntuu niin yksinäiseltä kun on uusi maa. Meillä vasta ensimmäinen lapsi tulossa, ja kaikki jotenkin epäselvää! Onneksi puoliso on hyvin osallistuva niin auttaa Ruotsin kiemuroissa.

Saitteko ensimmäisen lapsen myös Englannissa? Jos saa udella :)
 
Poppy: etkö ole Suomen kansalainen? Miten minä muistelen, että myös ulkomailla asuvat suomalaiset sais pakkauksen myös ?
 
Olen juu :) no toivotaan! Parin viikon päästä käyn Suomessa ja tenttaan kela-tädeiltä kaiken mahdollisen.
 
Kannattaa tutkia nettisivustokin ensin tosi tarkkaan itse ennenkuin menet Kelaan. Koska itse kyselin paikan päältä vanhempainrahasta, kun tää vauva syntyis niin ois esikoisen syntymästä alle 3-vuotta ja silloin vanhempainraha määrätään esikoisen rahan mukaan, jos siis ei ole ollut sillä välillä palkkatuloja. (Netissä lukee näin Kelan sivuilla). Niin eipä paikan päällä tiennyt tästä niin onneks itse osasin näyttää, että mites täällä sitten lukee näin.
 
Poppy_86 joo saatiin:) sama mulla oli kans tosi yksinäinen olo ekassa raskaudessa, kun ei oo mitään tukiverkostoja täällä.. Sen takia tää foorumi on kiva, saa vertaistukea:happy:
Ja ei valitettavasti saa äitiyspakkausta:shifty: kun asuu tietyn ajan pois Suomesta poistuu Kelan piiristä. Käsittääkseni..
 
Mitenkäs nuo kansainedustajat saa sit lapsilisiä vaikka asuvat vakituisesti ruotsissa? Luulis, että pakkauksen sais kans, kun muistan lukeneeni siitä joskus muutama vuos sitten.
 
Kiitos Pilvilinna vinkistä! Olen kovin yrittänyt lueskella kelan sivuja aiheesta, mutta ihan kaikkea en ymmärrä..

NeneT, kiva että tiedät jo valmiiksi kuinka asiat hoidetaan siellä :) ja siis ehdottomasti alkaa tuntumaan siltä että täältä saa ihanaa vertaistukea :happy:
 
Pilvilinna varmaankin sen takia koska vielä työskentelevät Suomessa eli maksavat verot Suomeen ja näin ollen kuuluvat Kelan piiriin. En tietysti tiiä mikä Poppy_86:n tilanne on:) niin ja mun mielestä pitää käydä neuvolassa Suomessa jotta paketin sais..
 
Suomessa lähtee lähdeverot ja loput menee ruotsin verotuksen mukaan, koska jos asut Ruotsissa. Lähtökohtasestihan verot menee asuinpaikan mukaan. Mutta oikeustieteen tohtori opisk. mieheni sanoikin, että saa kun on Suomen kansalainen lapsilisät vaikka asuu Ruotsissa.
 
Muokattu viimeksi:
Lapsilisä
Sosiaaliturvasopimusmaissa oleskelevista alle 17-vuotiaista lapsista maksetaan lapsilisää, jos he ovat ulkomailla oleskellessaan edelleen Suomen sosiaaliturvan piirissä.

Tämä on Kelan sivuilta. Eli ei saa lapsilisää ellei oo tilapäinen oleskelu ulkomailla. Mut turha tästä on mun mielestä kiistellä:sad001
 
En minä kiistele. Sanoin vain oikeustieteen tohtori opiskelijan tiedon asiasta. Ja Itse luotan lakiin.


Toi on kimurantti homma, että ei iha selkeä ole. Mutta parempi jättää tähän niin ei tule kenellekään paha mieli. Kun tulee kiekurat ja koukerot. Mutta Ruotsissa asuva Suomen kansalainen saa kuitenki lapsilisä. Mut jos asut vakituisesti Ruotsissa niin saat ruotsin oman sen jonki tuhat kruunua...
Etc.
 
Muokattu viimeksi:
Joo tehdään niin koska varmastikin puhutaan samoista asioista mutta vaan eri 'kielellä':) ja kyllä täälläkin lapsilisät ym saa, mikä on itseasiassa saman verran kun Suomessa:),mut ei just Kelalta..
 
Asutko Poppy_86 pysyvästi Ruotsissa vai vaan väliaikasesti jos saa udella?:)
 
Poppy_86 hei jee, mäkin asun Tukholmassa. Itse jo kohta kahdeksatta vuotta ja nyt siis kolmas lapsi tulossa. Ja ei, en saa äitiyspakkausta eikä suomesta tietenkään lapsilisää koska asun vakituisesti täällä vaikka suomen kansalainen olenkin.

Täällä mun mielestä hyvä puoli on försäkringskassanin eli ruotsin kelan hyvin joustava vanhempainpäivä/äitiys/isyyslomasysteemi, siihen kannattaa tutustua huolella :wink
 
Apua kun paljon asioita! Mun kirjat ovat edelleen Suomessa, oon asunut täällä vasta muutaman kuukauden, enkä ole saanut vielä töitä. Ei oltu varmoja jäädäänkö tänne vai muutetaanko pysyvästi muualle maailmalle, mutta nyt raskaaksi tulon jälkeen tehtiin päätös jäädä tänne :)

Hildamaija kiitos vinkistä! Ja kiva että joku muukin suomalainen on päätynyt tänne naapuriin :)
 
Ilmoittaudun joukkoonne :) Kiva paasta vertailemaan eri maiden aitiyshuoltojarjestelmia! Me asutaan tosiaan Uudessa-Seelannissa, joten mun tukiverkosto on aika kaukana...
 
Tervetuloa! Voi uusi-Seelanti, Olin siellä reissussa kuukauden pari vuotta sitten, aivan ihana maa :) onko tämä sinun ensimmäinen lapsi?
 
Takaisin
Top