Raskaana työpaikalla

Täällä aion kyllä salata niin pitkään kuin vain mahdollista :joyful: Oon aloittanut uudessa työpaikassa vasta reilut pari kk sitten, joten työkaverit ei tunne vielä kovin hyvin eivätkä tiedä miten "normaalisti" pukeudun. Oon nyt viikolla 9, ja turvotusta on ollut etenkin viime päivinä, joten tiukoista farkuista on pitänyt luopua. Hankaluuksia aiheuttaa tietysti tulossa oleva kesä ja kuuma työpaikka, vähissä vaatteissa kun mahan mahdollista kasvua on hankala piilotella... Pahoinvointi on onneksi kestänyt kurissa päivät syömällä välipaloja, oksentelu on ajoittunut työmatkoille ja iltaan. Kaikki hyvät vinkin otetaan ilolla vastaan, koeaika olisi ainakin kiva saada ohi ennen ilmoitusta raskaudesta. Ja kun taustalla on km-historiaa, niin toki olevansa mahdollisimman varma, että tällä kertaa kaikki menee hyvin.
Toisaalta, jos on ilmoittanut olevansa raskaana, ei kovin heppoisesti voida sanoa irti kun siitä saattaa tulla ylimääräistä oikeudenkäyntiä firmalle ja käsittääkseni raskas nainen on aika vahvoilla?
 
Olitko sen tutkimuksen ajan sairaslomallla/erityisäitiysrahalla vaiko muissa hommissa?
Olin ihan töissä koko ajan. Pidin vain huolen siitä, että noudatan tarvittavia suojatoimenpiteitä. Muihin hommiin siirtyminen ei olisi ollut vaihtoehto ja sairauslomalle jäämiseen olisi pitänyt olla todella vahvat perusteet, sitä en edes pyytänyt. Jos altistusta olisi ollut, olisi ensin varmastikin mietitty, miten sitä saataisiin entisestään vähennettyä, ennenkuin olisi alettu erityisäitiysrahasta puhumaan. Altistus mikä tässä oli kyseessä oli siis häkä ja PAH-yhdisteet, hyvän ilmanvaihdon ansiosta altistus oli ihan normaalin ihmisen tasolla, ja varmasti esim. huonosti vetävä puulämmitys kodissa aiheuttaisi isomman altistuksen kuin mitä mulla työ. :) Se raskaus päättyi keskenmenoon, mutta mittaustuloksista voi nyt olla hyötyä sitten muillekin samassa ammatissa toimiville :)
 
Olin ihan töissä koko ajan. Pidin vain huolen siitä, että noudatan tarvittavia suojatoimenpiteitä. Muihin hommiin siirtyminen ei olisi ollut vaihtoehto ja sairauslomalle jäämiseen olisi pitänyt olla todella vahvat perusteet, sitä en edes pyytänyt. Jos altistusta olisi ollut, olisi ensin varmastikin mietitty, miten sitä saataisiin entisestään vähennettyä, ennenkuin olisi alettu erityisäitiysrahasta puhumaan. Altistus mikä tässä oli kyseessä oli siis häkä ja PAH-yhdisteet, hyvän ilmanvaihdon ansiosta altistus oli ihan normaalin ihmisen tasolla, ja varmasti esim. huonosti vetävä puulämmitys kodissa aiheuttaisi isomman altistuksen kuin mitä mulla työ. :) Se raskaus päättyi keskenmenoon, mutta mittaustuloksista voi nyt olla hyötyä sitten muillekin samassa ammatissa toimiville :)
Osanottoni! :sad001
Mulla kkm päättyneessä oli vähän samaa mutta jouduin itse ottamaan altistumisista selvää, mikä oli aika vaikeaa kun mittaustapoihin perehtyminen vaatii vähän enemmän kokemusta... Tässä nykyisessä tein heti selväksi että en suostu ottamaan yhtään mitään riskejä. Ja kas, myöhemmin selvisi että arvot ylittyy välillä reippaasti...
Mun kkm:n syytä ei tiedetä eikä saada selville, etenkin jos tämä nykyinen menee onnellisesti. En ole viitsinyt riitauttaa asiaa koska kkm oli työnantajapuolellekin aika iso kolaus, työterveyttä myöten. Siellä ei ollut riittävästi tietoa. Kyllä se jurppii välillä aika paljonkin, tuli aika pitkä sakkokierros lääkkeellisine tyhjennyksineen. Asialle ei voi kuitenkaan enää mitään, märehtimällä pilaan lähinnä oman oloni, mutta ajattelin jossain vaiheessa ajaa turvallisuussääntöihin selvät kiellot raskaanaoleville, kun aika harva tajuaa oikeasti mistä on kyse. Tämä työpaikka ei ole mikään hautomo, tämä on välillä epäterveellinen kaikille, eikä vain yhden päästön osalta vaan parin muunkin.
 
Toisaalta, jos on ilmoittanut olevansa raskaana, ei kovin heppoisesti voida sanoa irti kun siitä saattaa tulla ylimääräistä oikeudenkäyntiä firmalle ja käsittääkseni raskas nainen on aika vahvoilla?

Totta kyllä tuokin, raskaana olevaa ei käsittääkseni oikein voi koeajallakaan irtisanoa. Tai on pystyttävä todistamaan ettei se liity raskauteen millään tavalla. Oon kyllä jo alkanut taipumaan siihen, että kohta on kerrottava ainakin esimiehelle, pahoinvointi kun on sen verran rajua, että jouduin tänään jäämään sairaslomalle.
 
Totta kyllä tuokin, raskaana olevaa ei käsittääkseni oikein voi koeajallakaan irtisanoa. Tai on pystyttävä todistamaan ettei se liity raskauteen millään tavalla. Oon kyllä jo alkanut taipumaan siihen, että kohta on kerrottava ainakin esimiehelle, pahoinvointi kun on sen verran rajua, että jouduin tänään jäämään sairaslomalle.
Aika monen esimies on ottanut uutisen yllättävänkin positiivisesti. :)
Tsemppiä ja jaksamista!
 
Aika monen esimies on ottanut uutisen yllättävänkin positiivisesti. :)
Tsemppiä ja jaksamista!

Ei auta kun toivoa, että ottaa uutisen positiivisesti. Jouduin jäämään sairaslomalle ja sitä onkin saman tien tämän kuun loppuun asti. Raju pahoinvointi vie voimat, enkä jaksa kun maata. Nyt koitan parhaani mukaan miettiä miten kertoisin asiasta. Lääkäri neuvoi, että voin pyytää ettei esimies mainitse asiasta kenellekään muulle, hänellä kun on vaitiolovelvollisuus sairasloman syystä.
 
Kaksi työkaveria tiesi heti alkumetreiltä olevani raskaana, mutta muille se kävi nopeasti ilmi sairaslomani alkaessa. Jäin rv 7 ensimmäisen kerran kotiin raskauspahoivoinnin takia ja sitä sairaslomaa sitten jatkettiin aina 2-4 viikkoa kerrallaan hyperemeesi diagnoosin saatuani. 4 ½ kuukautta sitä sitten kesti ja silloin tuntui vain tyhmältä peitellä asiaa enää. Pomo kyllä näki mistä oli kyse kun kaikissa lääkärintodistuksissa luki poissaolon syy. Kaikilta ei ihan hirveästi sympatiaa tosin saanut, vaikka naisvaltainen ala vielä kyseessä. Kun ei heillä vaan "noin pahaa oloa" ole ollut. Mielummin olisin töissä ollut kuin sängyn pohjalla mutta näin se vain joskus menee. :confused:
Loppuajan oli kyllä hyvä että kaikki tiesivät kun työni on välillä hyvinkin fyysistä, paljon nostelemista ja kantamista. Sain sitten tarvitsemaani apua muilta ennen kuin jäin lomalle.
Oma vatsa kyllä myös näkyi HETI. Ei mitkään vaatteet sitä millään peittäneet. :hilarious:
 
Takaisin
Top