Raskaana olevat raskaan työn raatajat, vertaistukea

Anna K.

Vauhtiin päässyt keskustelija
Hei!


Olen uusi täällä. Olen lueskellut marraskuusta lähtien mutta nyt päätin kirjoittaa. Tämä on kolmas raskauteni, mutta ensimmäinen lapseni. Takana on kaksi keskenmenoa. Huoli varjostaa tätäkin raskautta, keskenmenot olivat todella rankka kokemus. 


Muuten minulla on kuitenkin aika levollinen olo, mutta työni huolettaa minua. Olen kaupassa töissä ja kiire ja tahti on hirveä, aamuvuoroihin mm. sisältyy paljon painavia nostoja, ryskäisypainavia. Onko täällä muita raskaassa ja kiireisessä työssä olevia? Tai jotain muita ongelmia töissä joista haluaisi avautua? :)
 
Muokattu viimeksi:
Hei Elli! Itse teen myös raskasta työtä hoitoalalla työskentelevänä. Oma työsi on varmasti fyysisesti raskaampaa kuin omani, mutta pystyn ainakin jotenkin samaistumaan ongelmaasi. Itselläni menossa vasta rv 5 eli erittäin alkuvaiheessa mennään, olo tässä vaiheessa vielä erittäin epävarma kuinka raskaus sujuu. Siitä huolimatta olen kertonut työkavereilleni odotuksestani, ajoittain voimakas pahoinvointi kun tekee sen etten ole ihan parhaassa terässä. Työkaverit ovat olleet erittäin ymmärtäväisiä ja onnellisia odotuksestani, eikä pieniä lepotaukoja ole katsottu pahalla. Jo heti positiivisen tuloksen saatuani lupasin itselleni ja miehelleni, että jään hetkeksi sairaslomalle, jos vointi ei työntekoa salli. Laitan kuitenkin etusijalle tuon toukan ja itseni, työmaa jää kakkoseksi.
Ikävä kuulla ettei siellä asiat ole niin hyvin. Muista kuitenkin että omasi ja pikkuisesi hyvinvointi on ykkösasia! Tsemppiä ja voimia jatkoon, toivottavasti kaikki menee hyvin. :)
 
Hei mimaki80! 
Kiitos viestistäsi, mukavaa kun vastasit. Olen samaa mieltä tuosta sairaslomajutusta. Uskoisin että on helpottavaa kun työkaverit tietävät, siksikin odotan sitä ultraa malttamattomasti, se on vasta 21.5. Itse sain salattua keskenmenotkin (eivät alkaneet töissä) ja en sitten vain huudellut syytä poissaolooni. 
Pitää tosiaan vain muistaa että se pieni on nyt tärkein ja muulla ei ole väliä, vaikka jäisi kaikki työt tekemättä;) 


Onnea myös sinun odotukseesi!
 
heipähei!
minä myös ekaa kertaa täällä kirjoittelen, ja tosiaan maatalouslomittajan töitä teen,eli fyysisesti aikas raskas ala kysymyksessä. mitään pahoja oloja ei onneksi ole ollut, ja muutenkin menny tosi tasaisesti tämä alku! nyt siis 10 viikko menossa!
mutta tosi huonosti on saatavilla tietoa, mitä pitäisi välttää tätä työtä tehdessä, neuvolassa ny ekalla käynnillä tuntui, ettei niillä ollu oikeen mitään käsitystä tästä ammatista... itse olen saanut tongittua netistä sen verran tietoa, että traktorilla ajoa olisi vältettävä matalataajuisen tärinän vuoksi, ja sitä toksoplasmoosia saa varoa poi'ituksissa... töissä pomot tietävät raskaudestani, mutta ei sieltäkään mitään neuvoja kyllä ole tullu...
Eli siis onko muita maatalousyrittäjiä/lomittajia kuulolla?
 
Heippa!

Itse myös raskaassa työssä hoitoalalla ja kyllä välillä hirvittää nostot ja erityisesti äkkiliikkeet. Täytyy vaan yrittää niitä jotenkin välttää. Ja jatkuva jalkojen päällä olo näin kesää kohti voi käydä voimille, ehkä täytyy tukisukat ostaa jossain vaiheessa.

Tammenlehti: Kannattaa kysyä työterveyshoitajalta/lääkäriltä noista vältettävistä jutuista. Opiskeluaikoina olin harjoittelussa työterveyshoitajalla ja hänellä oli aiheeseen liittyvää materiaalia, joka silloin kiinnitti huomion, kun itse maatalontyttöjä olen. En vain enää muista mitä niissä materiaaleissa sanottiin. Ehkä sieltä löytyisi neuvoja :)
 
Heippa.

Nyt en ole töissä, mutta ensimmäistä odottaessani olin myös kaupassa. Kuormien purut ja hyllyttäminen olivat tappavaa.

Mulla oli kovia vihlaisuja raskauden alusta asti alavatsassa, jotka vain pahenivat loppua kohden. Päällikköni vain naureskeli vieressä, että kyllä hän vaan purki kuormia loppuun asti. Ei paljon lohduttanut, kun oma vatsa ei sitä sallinut.

Loppuraskautta kohti sain olla kassalla enemmän, mutta myymälä oli pieni, henkilökuntaa vähän eikä aina tilanne voinut joustaa yhden vaivaisen takia. Sitten viimeinen niitti oli, kun meille tuli myymäläuudistus ja piti poistaa kaikki tavarat hyllyistä ja laittaa ne uusiin paikkoihin. Olin ilmevastaava, joten sehän oli tietenkin mun homma. Sanoin, etten mitenkään voi tehdä sitä urakkaa yksin ja mulle luvattiin apuvoimia. Sainkin apua tavaroiden poisottamiseen, mutta yksin laitoin kaikki takaisin uusiin paikkoihin. Mulla tuli siitä urakasta niin valtaisia supistuksia, että itkien lähdin kotiin enkä takaisin tullut enää töihin. Lääkäri kirjoitti mulle sairausloman äitiyslomaan asti. Hyvä niin.

Jos olisin ollut viisaampi, niin oilsin jäänyt sairauslomalle jo aikaisemmin. Fyysistä työtä ei kannata edes kuvitella tekevänsä äitiysloman alkuun asti. Vauvan etu edelle, eikä työporukan. Kyllä kaikki ymmärtää. Itse soimasin itseäni, kun en kyennyt olemaan työelämässä loppuun asti, mutta turhaa se on.

Edellisessä raskaudessa jäin kanssa sairauslomalle jo etukäteen, vaikka olikin siisti sisätyö. Ja taas olen sopinut töitä aivan loppuun asti. Mutta nythän mulla on "vain" satunnaisia tuntitöitä, joten olen ajatellut jaksaa
 
Hei tammenlehti!

Viimein löytyi joku muukin samalla alalla työskentelevä. En ole varsinaisesti lomittaja, mutta periaatteessa samoja hommia teen kun olen tilalla karjanhoitajana.
Netistä löytyy tosiaan todella niukasti tietoa aiheesta, vaikka vallan millä hakusanalla yrittäisi etsiä.
Ajattelin saavani ekalla neuvolla käynnillä vastauksia kysymyksiini töiden rajoittamisesta ja ennenkaikkea missä vaiheessa, kun kaikki on uutta näin ekassa raskaudessa. Aika suusrpiirteiseksi neuvolan neuvot kuitenkin jäivät. Omaa vointiahan sitä tietenkin pitäisi kuullostella, mutta tähän epävarmuuten olisi kuitenkin paikallaan kokemukset niiltä, jotka ovat pidemmällä raskaana tai jo synnyttäneet.

Niin ja vielä, jos toisella neuvola käynnillä la ei muutu niin ollaan muuten samalla viikolla menossa :)

 
Moi Serafina! kiva löytää kohtalotovereita! mä kans hain jos millä hakusanalla googlesta, mutta sieltä ei tosiaan löytyny oikeen mitään ihmeellistä tietoa! sinänsä jännä, että sieltä neuvolasta ei tosiaan kanssa kauheasti tietoa herunu tälle työsaralle. melan sivuilta kanssa kävin katselemassa, mutta yllättävän vähän sieltäkin löytyi tietoa! täytyis tosiaan soittaa tuonne työterveyteen ja kysellä, olisiko siellä jotain opusta tähän tilanteeseen!
yksi ainakin varma asia mitä ei saa tehdä on lehmien piikittäminen hormoni-pitoisilla tököteillä! (yksi isäntä aina kyselee, että olenko raskaana, sillä silloin en saa koskea siihen aineeseen :) ) niin ja onnea odotukselle, toivottavasti kaikki menee hyvin! :)
 
Kiva kun tänne on tullut lisää viestejä:)


Mansikkamaan tilanne on ollut aika sama kuin itsellänikin. Onneksi sinulla meni kaikki kuitenkin hyvin, mutta minusta tuntuu ihan hullulta että tuollainen ilmemuutos on jätetty raskaanaolevalle yksintehtäväksi. Meillä on myös ollut layout-muutoksia ja se on todella raskasta, vaikka ei olisikaan raskaana.


Minulla on myös pieniä ja välillä isompia vihlaisuja alavatsassa joka päivä. Tänäänkin yksi tuntui juuri jonkin fyysisemmän liikkeen kohdalla ja se vähän huolestutti. Niihin ryskäistäviin en ole koskenutkaan, mutta sellaisia painoja olen nostellut joita tulee kotioloissakin nosteltua. Nekin nostan erittäin rauhallisesti ja tarkasti, puhutaan jostain 3-8 kg:n painoisista paistopakastelaatikoista. Ehkä olen jopa liian varovainen, mutta parempi niin päin. Niittenkin nostamista vältän jos vain mahdollista. Muutenkin otan rauhallisesti, jos se tarkoittaa että olen hidas, niin sitten tarkoittaa.


Jään kyllä heti sairaslomalle jos siltä tuntuu. Mulla on taaksepäin kallistunut kohtu ja olen käsittänyt että se voisi aiheuttaa selkäkipua. Selkäni on valmiiksi jo kipeä, joten oletan että se saattaa kipeytyä vielä lisää. Meillä muutkin ovat olleet raskaana pitkillä sairaslomilla, olen varma että itsekään en jaksa töissä loppuun saakka, enkä edes yritä jaksaa. Lepään kun lepoa tarvitsen. Nytkin olisi päikkärit paikallaan:)
 
 Heippa tammenlehti ja muutkin maatalouden parissa työskentelevät!
Löysin hyvän tietopaketin ja ajattelin  heti linkittää sen heti tänne (toivottavasti tämä aukeaa )
http://www.mela.fi/Esitteet/SUOJAA_SYNTYVA.pdf
 Olen päivittäin tekemisissä jauhemaisten happojen ( muurahais-,sitruuna-ja propioni) kanssa ja  vaikka  pyrkii välttämään, tulee sitä kuitenkin jonkin verran hengitettyä. Tämä voi olla jo vainoharhaisuutta, mutta osaako kukaan viisaampi sanoa voiko edellämainitusta olla vaaraa sikiölle?
 
 
Heijjj,

Itse olen mieheni kanssa metsurina, taimikoiden raivuuta valjailla ja raivuusahalla sekä taimen istutusta :) Esikoinen tulossa, viikkoja 12. Tähän asti ainakin olen jaksanu hienosti, mitä nyt tavallista helpommin alkaa hengästyttämään. Neuvola tietysti on ihmeissään valitsemastani ammatista mutta eivät kuitenkaan kieltäneet tekemästä, päin vastoin, pysyy kunto kasassa.
Loppuun asti en tietenkään voi tehdä koska ei ole mielestäni keskitty äititysmallin valjaita tähän hommaan :) ! Raskauden ollessa puolessa välissä suosittelivat jo jäämään sairaspäivärahalle, joka on hyvin paljon mahdollista. Täytyy vain mennä oman kunnon ja olon mukaan. onnea kaikille raskaan työn raatajille.
 
Minulla alkaa olla 10 viikkoa täynnä.

Teen esimiestöitä lastensuojelun laitostyössä, eli työ ei ole päivittäin fyysisesti raskasta. Henkinen kuormitus onkin asia erikseen, sillä teen töitä hyvin haasteellisten, huostaanotettujen 13-18-vuotiaiden nuorten kanssa. Oman haasteensa työnteossa tuo se, että työhuoneeni on homeessa. Edellinen raskaus päättyi keskenmenoon joulukuussa. Selittävää syytä keskenmenolle ei löytynyt, mutta en voi olla miettimättä sitä, miten paljon asiaan vaikutti jatkuvat altistuksesta johtuvat tulehdukset ja toistuvat, voimakkaan antibioottikuurit yms.

Nyt teen osittain etätöitä, eli pyrin siihen, että olen toimistossani mahdollisimman vähän. Kuuntelen vointiani (ehkä liiankin tarkkaan ?) ja yritän ottaa mahdollisimman rauhallisesti. Koska teen etätöitä kotoa käsin, voin ottaa vaikka päiväunet, jos siltä tuntuu. En halua riskeerata tätä uutta mahdollisuutta...
 
Hei Tammenlehti ja Serafina!

Oletteko saaneet jotain rajoituksia ja neuvoja neuvolasta. Itse en ole neuvolan suunnalta enkä työterveyshuollostakaan saanut mitään apua siihen, että mitä voin tilalla tehdä. Kaikki onkin sitten vähän arpomista, että mitä uskaltaa tehdä.
 
no en minä ainakaan oo saanu mitään neuvoja/rajoitteita, neuvolalääkärin isoin murhekkin tuntu olevan tää mun lehmäallergia ja se, kuinka voisin välttää kontaktia lehmiin... kimpaannuin sille id*ootille kyllä ihan kunnolla, hemmetin tollo tuntunu tajuavan millään, että se on mun ammattini olla eläinten kanssa...
 
niin siis ihan itseäni oon kuunnellu ja tietty mitä ny maalaisjärkii sanoo, että kannattaa vältää, oon jättäny tekemättä. ja tuolta melan sivuilta tosiaan lueskelin sen jutun!
 
Hei!

En ole saanut sen tarkempia neuvoja neuvolasta. Myöskään neuvolalääkäri ei osannut sanoa muuta kuin, että jossain vaiheessa, työn vaativuuden huomioon ottaen, sairasloma voi olla edessä. Kuulema kroppa sitten ilmoittaa jos on tarvetta saikkuun. Kai se sitten niin on. Vaikka alkuraskauden-hysteriasta on jo alkanut pääsemään yli, niin silti mietityttää, että mitkä ovat ovat ne oireet, jotka viittaavat sitten siihen sairasloman tarpeeseen. Jostain luin, että niin pitkään aikaan ei ole syytä huoleen, kun levossa häviää vihlomiset ym. oireet, jotka raskaimmista töistä tuntuvat aiheutuvan

Itse olen työssä puolentanut kannettavia taakkoja ja jättänyt kokonaan sellaiset hommat tekemättä mitkä vaativat viimeiseen asti pinnistelyä. Jännä juttu, vaikka viikkoja ei ole tämän enempää ( 15+) niin maha alkaa jo vähitellen kinnaamaan. Tämä ilmenee lähinnä lypsäessä  

Kaikkea hyvää joulukuun odottajílle!
 
Hei! Onko teillä kokemuksia tukivyöstä? Olen lähihoitaja ja työskentelen vanhusten parissa ja työ on todella raskasta. Tänään olin ensimmäistä päivää töissä loman jälkeen ja tuntuu et selkä pettää ihan kokonaan, todella kipeä selkä näin työpäivän jälkeen.. Ja nyt menossa vasta 13 vko, mutta oisko kohta hyvä alkaa käyttämään tukivyötä?
 
Ei kai siitä mitään haittaakaan ole?
Itsekkin vanhustyössä nostelen ja väännän..mutta esikoista odottaessani siitä ei ollut mitään hyötyä ja nyt toista odottaessani..njaa..enpä taida edes laittaa..koin sen käytön vaan hankalaksi, hiosti ja painoi ja jotenkin oli vaan ns. tiellä :)
Selkä särkyyn taitaa auttaa vain kevyt kävely, riittävä lepo kuitenkin ja sairasloma...itse varsinkin loppuvaiheessa nukuin istualtaan, söin lääkkeitä (ikävä kyllä), tein töitä ja väliin olin tietty saikulla.
Alkuvaiheessa kivut voivat johtua ihan vaan siitä, että nyt kun tiedät olevas raskaana, niin jotenkin vaan vaistomaisesti varot ja jännität..joten normaali työ asentos ei kuitenkaan oo sama mihin on selkä tottunut ja siitä siis väsyy alkuun..;) 
 
Hoitoalalla ollaan täälläkin,fyysisesti raskaalla hoivaosastolla.Pyrin välttämään suurimpia nostoja käyttämällä apuvälineitä,nostolaitteita ym.toisissa työntekijöissä tämä saattanut aiheuttaa hieman närkästystä.Neuvolassa lähinnä käski kuuntelemaan omaa kroppaansa ja jaksamista ylipäätänsä.Tällähetkellä oon joutunut olemaan kuitenkin välillä saikulla alkuajan voimakkaan migreenin vuoksi,mikä oli aivan hirveetä.
 
Takaisin
Top