Raskaana Italiaan matkustaminen

Jansku1985

Silmät suurina ihmettelijä
Ens vkolla olis lähtö kolmeks yöks Roomaan. Syömiset epäilyttää mitä kaikkea uskaltaa suuhun laittaa. Jos googlettaa, niin saisin melkeinpä varata matkaan mukaan omat ruisleivät ja eloveenapuurot. Lomalle mentäessä olis kans kiva nauttia hyvästä ruoasta. Uskaltaako hedelmiä ja salaatteja syödä? Irtojätskin saa varmaa unohtaa. Pastat on varmasti hyviä, mutta entäs se parmesaani juusto. Onkohan tuolla kuinka maitotuotteet tehty pästöroidusta maidosta? Tuntuu typerälle alata ravintoloissa kyselemään millä pesty ja onko maito pästöroitu jne...

Maalaijärkeä varmasti käyttäen, mutta ei haluais ottaa tietenkään riskejä. Toiseksi mietin lennolle lento-/tukisukkia, ootteko käyttäneet vai olleet ilman? Lento onneksi vaan 3, 5h. Rv 22 tuonne lähtiessä.

Minusta ne juustosuositukset koskee vaan pehmeitä pastöroimattomia juustoja ja kovia saa syödä ihan huoletta niin kuin parmesaania. Hedelmistä aika turvallisia on varmaankin sellaisia, joissa on tai on ollut kuoret. Miksi jäätelöä ei saisi syödä? Sitä en voisi itse olla syömättä, kun se on parasta jätskiä maailmassa :) Toivottavasti pystyt nauttimaan lomasta, eikä kaikki energia kulu syömisestä stressaamiseen.

Ja onhan ne italialaiset naisetkin raskaana, ja varmaan ihan voivat syödä omia ruokiaan... ei sinne mitään omia eväitä tarvitse raahata. Maalaisjärkeä vaan! :>

Ainakin Espanjassa raskaanaolevilta otetaan toksoplasmoosinäyte, ja jos se on negatiivinen he eivät saa syödä kylmäkypsytettyjä lihoja (Italiassa esim Parmankinkku). Näin siis kuulin espanjalaiselta kaveriltani.

ei varsinaisesti liity asia Italiaan matkustamiseen, mutta kerronpa kuitenkin. kävin tyttöä odottaessa rv 13-14 Puolassa. en syönyt salaatteja ollenkaan vaan ainoastaan kypsytettyä ruokaa (jossa oli myös juustoa mukana, muuten en juustoja syönyt). olen vegetaristi, joten se asettaa hieman haasteita ruoalle, onneksi Puolassa ainakin on vegeille jopa omia ravintoloita ja ravintoloissa vegemenu :) yhden jätskin taisin reissulla syödä, ihan pakastealtaasta kylläkin :)

käytin lennoilla tukisukkia, taisi meillä olla lennot vaihtoineen aika samanpituiset. ostin tukisukat ihan erikseen ja hyviksi koin :)

Ainakin Espanjassa raskaanaolevilta otetaan toksoplasmoosinäyte, ja jos se on negatiivinen he eivät saa syödä kylmäkypsytettyjä lihoja (Italiassa esim Parmankinkku). Näin siis kuulin espanjalaiselta kaveriltani.

Eikös parmankinkku (ja Serranon kinkku yms.) ole ihan suomalaisten neuvolaohjeidenkin mukaan kiellettyjen listalla?

Olin helmikuussa Dubaissa ja loppujen lopuksi aika huolettomasti söin kaikkea, vaikka etukäteen mietinkin, että mitä kaikkea uskaltaa syödä. Kaikki juustokakut jätin syömättä tuorejuuston takia ja pihvit tilasin mediumplussana, mutta hedelmiä, salaatteja, jäätelöä ja pastaa söin. Kananmunaa söin vain kokonaan kypsäksi paistettuna.

Onhan ne, juuri sen toksoplasmoosin takia. Paikallisilta (Espanjassa) otetaan kuitenkin toksoplasmoosinäyte, jolloin suuri osa heistä voi niitä raskaanakin syödä. He kun ovat sen usein jo ehtineet sairastaa, koska ovat syöneet kylmäkypsytettyä paikallista lihaa ihan pienestä asti.

Tuleekohan tama liian myohaan? No, rohkeasti vain syomaan - sehan osa Italian kulttuuria! :) Jata parmankinkut, crudot ja buffala mozzarella ainakin valiin. Ainakin kaikki ne maitotuotteet, joita olen itse Italiassa ostanut, ovat olleet pastoroituja. Vesi Italiassa on puhdasta, en siita huolehtisi. Jattaisin ruisleivat ja elovenat kotiin - paitsi tietenkin, jos kovin kalvaa epailys. :) Voithan aina paikan paalla paattaa, ettet syokaa niita. :)

Voiko Suomessa syödä mozzarellaa (buffalo mozzarellaa tai ei-buffalo mozzarellaa) kypsentämättä? Useasti on tehnyt mieli tomaattia ja mozzarellaa, mutta olen jättänyt väliin.

No ite taisin löytää tyyliin yhtä merkkiä mozzarellaa, missä mainittiin, että oli pastöroitu. Kyllä mä sitä söin.

Oon kans lähössä raskausaikana Italiaan ja maalaisjärjen ajattelin pakata matkaan. Harmittaa että suurta herkkuani mozzarellaa en todennäköisesti voi siellä syödä, mutta muuten on katottava tilannekohtaisesti.

Takaisin