Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei oo säästetty mitenkään erityisesti esikoisen eikä nykyisen yrityksen kohdalla. Palkkaa tulee enemmän kuin ehtii käyttää niin väkisin jää säästöjä. Maatilalta kotoisin, leipä ei ollut leveä ja huvikseen ei osteltu. En ostele edelleenkään ja käytettynä jos mahdollista. Ei se kissa karvoistaan pääse. Joskus hulluttelen, mutta sekin on ehkä kerran vuodessa 20€ naamarasva :rolling:

Lapsella on säästötili ja käyttötili. Sinne saa lahjarahat. Mutta itse ei lapsen nimissä haluta säästää, toki joskus varmaan tullaan laittaa hänelle rahaa, mutta mieluummin sijoitetaan itsellemme rahat. Koska kun ne on kerran lapsen nimiin laitettu, niihin ei enää kosketa ja lapsi päättää mihin ja milloin ne käyttää. Kun säästämme itsellemme, voimme tulevaisuudessa tukea lasta taloudellisesti, eikö ole riskiä, että nuoruuden huumassa hän nostaa sijoitustilinsa tyhjäksi ja ostaa 500 uutta kenkäparia

@Syyskukka Ite en ainakaan säästänyt, kun en edes ajatellut asiaa niin pitkälle. Tosin, meillä minä maksan ruuat ja omat juoksevat kulut, joten ei hirveästi omia menoja ole.
Säästöjä nyt muutenkin yritän sille kuuluisalle pahan päivän varalle pitää, ja ainoastaan omalta jemma-tililtä, johon säästänkin lähinnä vähän odottamattomia kuluja varten, tuli käytettyä ehkä 2000e 2 vuoden aikana, lähinnä hupeni siinä hoitovapaan aikaan.
Mutta, kun itsellä hyvin pienet kulut kuukaudessa, kun ruokaa ei lasketa mukaan, niin jätin vaan ostamatta ihan harkitemattoman ja aikalailla nolliin meni oma suurin menoerä, eli käsityötarpeet. Eipä sitä siinä ensimmäisen vuoden aikana hirveästi jaksanut muutenkaan tehdä. 🙃

@Mirquli Meillä puoliso veti vähän "paremmaksi" ja laittoi naperolle pystyyn osakesalkun ja tietenkin tilin. Tilille synttärirahoja ainakin nyt alkuun ja sieltä osakkeisiin ainakin osa. Saa sitten itse käyttöön aikuisena, en nyt muista oliko ikärajana 18, 20 vai jokin muu.

Suomessa ei taida olla mahdollista "riistää" lapsen omia rahoja yli 18vuotiaana. Eli lapsi saa 18 -vuotiaana viimeistään alkaa tekemään kauppaa osakkeillaan.

Ja tästä tullaan toiseen kysymykseen: Oletteko säästäneet tai aiotteko säästää jonkun tietyn summan perhevapaita varten? Te, jotka olette perhevapailla jo olleet, säästittekö te erityisesti sitä aikaa varten? Jos ette, riittikö vanhempainrahat yms hyvin?
Meillä ei ainakaan tuu kovin kummoisia säästöjä olemaan, jos sattuisin pian raskautumaan.

Sen sijaan me tehdään ihan tässä kuukauden sisään sellainen "stuntti", että myydään miehen auto pois (diesel, tulee hirmuisen kalliiksi), ja mun uusi auto tulee olemaan meidän ainoa auto. Mä alan kulkemaan töihin bussilla (pääsen melkein ovelta ovelle, mies ei pääse bussilla töihin), ja säästyneet rahat käytetään remppalainan ekstralyhennyksiin. Kun se saadaan pois pyörimästä, niin jää yli 300 euroa ekstraa kuukaudessa käytettäväksi, joten eräänlainen säästökeino kai tämäkin.

Toki siis samalla säästän puskuria, meillä on säästöt tällä hetkellä vain muutaman satasen, kun on tullut tarpeeseen raha tämän kevään aikana.

ON: En tiedä oonko sekoamassa vai mitä tää on, mutta oon nauranut tänään paljon 😁 en siis naura melkein koskaan, niin tänään oon hihitellyt podcasteille ja ties mille.

Takaisin