Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lähete myös tehty polille lapsettomuudesta, mut saas nähdä meneekö läpi kun meillä sielä se yks keskenmeno taustalla. Mites muilla, onko se vaikuttanut ja onko muilla perhetausta vaikuttanut? Esim omalla äidillä vaikeuksia raskautua ja paljon keskenmenoja.
Me päästiin keskenmenosta huolimatta julkisella tutkimuksiin. Plussasin yk 13, mutta siitä tuli keskenmeno ja lähetteen kirjoittamisen aikaan taisi olla yk 8 tai 9 keskenmenosta laskettuna, yhteensä yrityksen aloittamisesta 23 kk (raskauden ja keskenmenon takia toki 3 kk tauko) ja keskenmenosta 7-8 kk. Toki varmaan ikä (yli 35 v) ja endometrioosihistoria saattoi vaikuttaa asiaan myös. Kiertoni myös lyheni selvästi keskenmenon jälkeen ollen 23-26 pv.

Alkoi ärsyttää ihan hemmetin huolella kaikki niin heräteostoksena tilasin 42 raskaustestiä... Onpahan millä testata...

Onpas jotenkin kummallisen huono päivä 😅 varmaan ihan vain valvomisesta. En pysty kuollaksenikaan nukahtamaan vaikka nukuin viime yönä alkuyöstä 2 tuntia ja sit aamulla toiset 2, valvoin välissä 4 tuntia. Olot on sen mukaiset.

Mutta voin nyt tehdä raskaustestin vaikka joka päivä jos siltä tuntuisi, kun nyt tuo Lugesteron näyttää purevan tarpeeksi hyvin kun vieläkään ei oo alkanut kuukautiset ja tavallisesti vuotaisin tähän aikaan kierrosta. Kävin tänään tarkistamassa raskaustesti varastostani että eihän siellä oo vanhaksi menneitä 😅

No nyt sitten kuvittelen ällöttävää oloa! Ja sellaisia kuumia aaltoja tulee. Tää on nyt satavarmasti kaikki kuvittelua kuitenkin 🙄 Pitäis keksiä jotain muuta tekemistä kuin vain tarkkailla itseään 🫣😅 Ei kai dpo 7 vois pahoinvointikin jo alkaa.. hermot kyllä tuntuu olevan tosi pinnassa. Tosi. Ei jaksais mitään eikä ketään. Yleensä pms oireet kyllä alkaa paljon myöhemmin. Nyt on kp21/28.. vasta
Mulla 10kk ikäinen vauva, eli suhteellisen vähän aikaa siitä synnytyksen hormonimyllerryksestä, vain vähän pidempään kuin sulla. Mulla ei oo koskaan ollut ennen mitään pahoinvointeja luteaalivaiheessa, mutta just viime kierrossa mun 14pv luteaalivaiheen jälkimmäinen viikko oli lähes joka päivä aaltoilevaa pahoinvointia, enkä kuitenkaan ollut raskaana (ei ollut yritys vielä alkanut). Oireet oli niin raskauden ekan kolmanneksen oireiden kaltaisia, että piti oikein ihmetellä, että enhän mä voi olla raskaana, miks tuntuu siltä ku oisin? Lisäks mulla oli tosi kylmä monena päivänä, ekaa kertaa sitten esikoisen yritysajan. Eli luulen, että tälleen raskauden jälkeen uudelleen käynnistyneen kierron myötä voi saada erilaisia, uusiakin oireita, jotka ei välttis johdu raskaudesta. Keho kai reagoi uudelleen alkaneen kierron myötä muuttuviin hormonitasoihin nyt entistä herkemmin, olettaisin? Varoituksena vaan, ettei liikaa innostu ennen testaamista, koska jos meillä ois jo yritys alkanut, niin mä oisin ollut 100% varma että tärppäsi ja oisin pudonnu tosi korkealta ja kovaa :Grimacing Face: Mulla on kierto palautunut jo ehkä 4-5 kiertoa sitten, ja on jo suht säännöllinen.

Täällä kun on kilpirauhasvaivoista kärsiviä, niin miten monta viitearvoista poikkeavaa tsh- ja t4v-arvoa piti olla ennen diagnoosia? Minulta otettiin eilen laajat verikokeet, joissa tsh oli 0.08 eli alarajan alla, t4v kuitenkin normaali. Mietiskelin, voiko johtua vaan esim. progesteronilääkityksen aiheuttamista hormoniheittelyistä.
Täällä taitaa enemmistöllä kilpirauhasvaivaisista olla vajaatoimintaa tai sen suuntaisia arvoja, mutta sinun arvot taas viittaisivat subkliiniseen liikatoimintaan. Vajaatoimintaa diagnosoidaan todella korkealla kynnyksellä. Jos ei oireile, ei välttämättä aloiteta lääkitystä vaikka arvot poikkeaisi viitearvoista viitaten vajaatoimintaan. Jos sekä T4V että TSH poikkeaa viitearvoista liikatoiminnan suuntaa, sitä lääkitään ilmeisesti heti.

Täällä taitaa enemmistöllä kilpirauhasvaivaisista olla vajaatoimintaa tai sen suuntaisia arvoja, mutta sinun arvot taas viittaisivat subkliiniseen liikatoimintaan. Vajaatoimintaa diagnosoidaan todella korkealla kynnyksellä. Jos ei oireile, ei välttämättä aloiteta lääkitystä vaikka arvot poikkeaisi viitearvoista viitaten vajaatoimintaan. Jos sekä T4V että TSH poikkeaa viitearvoista liikatoiminnan suuntaa, sitä lääkitään ilmeisesti heti.
Samaa tuossa googlettelin, ensi viikolla on toki lääkäri, jolloin saa selvyyden. Aiemmin arvot ovat olleet viitteissä, joten varmaan tulee lisäverikokeita. Ihmettelen liikatoimintaa, koska mulla on ylipainoa, joka ei oikein lähde millään laskemaan. Se viittaisi kai enemmän vajaatoiminnan puolelle.

Samaa tuossa googlettelin, ensi viikolla on toki lääkäri, jolloin saa selvyyden. Aiemmin arvot ovat olleet viitteissä, joten varmaan tulee lisäverikokeita. Ihmettelen liikatoimintaa, koska mulla on ylipainoa, joka ei oikein lähde millään laskemaan. Se viittaisi kai enemmän vajaatoiminnan puolelle.
Mulla on ollut TSH jopa 0,04 vaikka mulla on tosiaan kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta tuo oli raskauden aikana. Lääkitystä ei tarvinnut kuitenkaan laskea, koska korkea TSH on vauvalle vaarallisempaa.

Me päästiin keskenmenosta huolimatta julkisella tutkimuksiin. Plussasin yk 13, mutta siitä tuli keskenmeno ja lähetteen kirjoittamisen aikaan taisi olla yk 8 tai 9 keskenmenosta laskettuna, yhteensä yrityksen aloittamisesta 23 kk (raskauden ja keskenmenon takia toki 3 kk tauko) ja keskenmenosta 7-8 kk. Toki varmaan ikä (yli 35 v) ja endometrioosihistoria saattoi vaikuttaa asiaan myös. Kiertoni myös lyheni selvästi keskenmenon jälkeen ollen 23-26 pv.
Me ollaan nyt yli vuosi yritetty, viime syksynä raskauduin ja marraskuussa meni kesken. Mä olen nyt 33v. Lähetteeseen on kirjoitettu, että mun vanhemmilla suuria haasteita raskauden kanssa. Yksi myöhäinen keskenmenokin oli äidillä tai ei kyllä enää taida olla keskenmeno(rv 20) sekä ihan keskenmenojakin, kyllähän ne vähä vissii periytyy?
Mun kierto on kyllä keskenmenon jälkeen ollu aika epäsäännöllinen. Kaikkea 24-35 päivän väliltä🤔

No pitää toivoa parasta! Ottaako ne meihin yhteyttä vai pitääkö mun itse kysyä et onko koko lähete edes tullut vai miten tää menee...

No pitää toivoa parasta! Ottaako ne meihin yhteyttä vai pitääkö mun itse kysyä et onko koko lähete edes tullut vai miten tää menee...
Mulle tehtiin lähete, täytin lomakkeen joka mulle saapui ja sit he ottivat muhun yhteyttä. Kaikki tuo tapahtui muistaakseni kolmen tai neljän kuukauden aikana.

Muoks, ja kaikki tuo oli tosiaan pelkkiä puheluita ja etänä täytettäviä lappuja. Sit totesivat mun kohdalla että odotetaan että kaks vuotta yritystä takana ennen kuin tehdään mitään muuta, kuin lugesteronia/terolutia kun erikseen vaadin niitä 😅 mutta vain mun tapaus, ja ehkä mun alueenkin vika missä sijaitsee.

Muokattu viimeksi:
@Hessufi
Me saatiin mun mielestä viikko tai pari lähetteestä hoitajan soittoaika, joka oli noin kuukauden päässä lähetteen kirjoittamisesta. Ensikäyntiä odotettiin reilu 3 kk lähetteen tekemisestä. Toki meillä melko pieni hyvinvointialue, jossa hoitoihin hakeuduttiin.

@Hessufi mä kävin yksityisellä gynellä reilu puoli vuotta yrittämisen alettua, ja hän teki lähetteen julkiselle hoitoihin. Muistaakseni 2-3kk piti odottaa että pääsi ensikäynnille. Eli ainakin jos on selkeä syy lapsettomuudelle, niin ei tarvinnut odotella vuotta "yrittäen".
Mun äidillä on todennököisesti pcos kanssa, mutta hänellä ei sitä ole diagnosoitu. Kuitenkin kävivät myös hoidoissa ja raskautuminen oli vaikeaa

Vihdoinkin. Yk1 käyntiin.. kierto alkoi tänään. Sitten kuitenkin uutuuden viehätyksessä aloin mittailee lämpöjä viime kierron lopusta. Nyt aloitan uudesta kierrosta alusta.. niinkuin tossa taannoin kirjoittelin jossain tai täällä ettö tuskimpa aloitan edes. Niin mitä, tilasin oikein oman mittarin sitä varten. Kumpiakin testejä tungettu kaapin perät pullolleen, että silleen, kevein mielin 😅

Alun innostusta. Jeejee 😄🌈

@Aurinko88, kiitos että kerroit sun kokemuksen 🥰 Koska tosiaan nyt yritän parhaani etten liikaa intoilisi. Meidän historialla niin miten jaksan taas uskoa että heti onnistuisi 😬 On sitä ihmeen optimisti. Ja liikaa oireiden tarkkailua 🫣 Mulla ollut säännöllinen kierto jo siitä lähtien kun vauva oli 5 viikkoa! Ihan hurjaa miten nopeasti käynnistyi. Eli mullakin nyt monta normaalia kiertoa jo 🤔 Onko sulla ollut jännitystä liittyen mahdolliseen lasten lyhyeen ikäeroon? Tai raskaana oloon taaperon kanssa?

@Daadirlandaa, jee paljon onnea matkaani 💖🩷💖 Meillä sama yrityksen aloituskuukausi 😘

42 raskaustestiä on kyllä kova kertatilauksena! Mutta todellakin ymmärrän 😍 Mulla ei oo mitään hermoja ootella ja niitä testejä pitää tehdä vielä useita sitten kun on eka plussa saatu..

Mä aattelin testata lauantaina cb viikkonäytöllisellä digillä. Silloin dpo 11 ja sain viime raskausessa plussan ko testillä tuolloin. Jos en malta ni testaan torstaina dpo 9 😅 Onestepin herkällä puikkotestillä. Niitä ei oo mulla ikinä ennen ollut... Googlailin kuitenkin että näillä jotkut jo haamun saaneet dpo 9.

Me ollaan nyt yli vuosi yritetty, viime syksynä raskauduin ja marraskuussa meni kesken. Mä olen nyt 33v. Lähetteeseen on kirjoitettu, että mun vanhemmilla suuria haasteita raskauden kanssa. Yksi myöhäinen keskenmenokin oli äidillä tai ei kyllä enää taida olla keskenmeno(rv 20) sekä ihan keskenmenojakin, kyllähän ne vähä vissii periytyy?
Mun kierto on kyllä keskenmenon jälkeen ollu aika epäsäännöllinen. Kaikkea 24-35 päivän väliltä🤔

Rv 22+ jälkeen puhutaan kohtukuolemasta, ennen sitä keskenmenosta.

Keskenmenoja voi tosiaan esiintyä "perinnöllisenä" esimerkiksi jos on perinnöllinen tukostaipumus. Tuota varmaan lapsettomuushoidoissakin selvitellään ainakin jos on ollut toistuvia keskenmenoja.

@Valora minulla on myös alkanut kolmesti kuukautiset 5-6 viikkoa synnytyksestä myös täysimettäessä, mutta kierto on ollut kyllä jonkun aikaa epäsäännöllinen.

Meillä oli toiveena lapset pienillä ikäeroilla ja sanoisin kyllä että paljon helpompaa on esim. vastasyntyneen ja 1v4kk lapsen kanssa, kuin vastasyntyneen ja 3v:n kanssa. Toki riippuu paljon lasten luonteista, mutta meillä on todella vahvatahtoisia lapsia. 😅 Kaksi lapsista on ollut vauvana lohdutteluyrityksistä raivarit saavia, mutta vasta 2,5v+ alkaneet kaivata enemmän läheisyyttä. Mustasukkaisuutta ei ole pikkuvauvaa kohtaan ollut. Isommilla on tapahtunut selkeä kehitysharppaus vauvan syntyessä esim. puheenkehitys on harpannut hetkessä eteenpäin juuri vauvan syntymän aikaan. Suhtautukaa vaan mahdolliseen pieneen ikäeroon luottavaisin mielin. Nyt tuleva isosisarus on vielä pieni, mutta paljon kasvua ja kehitystä ehtii tapahtua raskausaikana. ❤️

Takaisin