Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Toiveikas odottelija olen pahoillani että kävit tuollaisen läpi. Se on vain fakta että ihmiset ei ymmärrä, jos eivät ole käyneet samaa läpi... Se ei oo mikään puolustelu heidän suhtautumiseensa tai syy hyväksyä käytöstä, mutta ehkä kannattaa joskus tiputtaa joitain suhteita missä ei selkeästikään oo ymmärrystä ja ei vaikuta olevan tulossakaan. Koirien ei voi odottaa lentävän jne niin koettaa luovuttaa ajoissa itse oman rauhansa suojelemiseksi. En tiedä auttoiko tää mitään, mutta toivottavasti ei ainakaan pahentanut sun oloa, se ei ollut tavoite.

@Tähtiin tuijottelija itse en oo vielä siinä tilanteessa että seuraan millä tavoin, mutta varmaan oon tulevaisuudessa. Mun suunnitelma on käyttää tosi halpoja raskaustestejä ja tehdä testi joka toinen päivä. Mun järkeily on sitä, että virtsatestit on herkkiä olosuhteille niin yks vaaleampi testi ei aja mua vielä paniikkiin vaan sitä voisi nähdä trendiä. Sit mulla aiemmassa raskaudessa pahoinvointi oli tosi rankkaa, niin varmasti testien sävy vaihtelisi pelkästään kehon nesteytyksen tilan vuoksi.

Mun pessimistisen uskon ja osittain kokemuksen vuoksi Suomen terveydenhuolto ei kumminkaan tarjoa mitään siihen jos lähtisi raskaus huonoille urille, joten en näe syytä maksaa omasta taskusta lisätutkimuksia. Vaikka jotain havaittaisiin niin kukaan ei kuitenkaan yrittäisi edes auttaa vaan toteaisi että voi-voi yritä uudestaan. Näkee sit että muuttaako raskaushormonit mun mieltä ja haluan sittenkin sen varhaisultran omaan laskuun.

Onnea plussista! ❤️

@Toiveikas odottelija ei hitsi mikä tilanne ja vastaanotto! 🩷 Ois menny kuppi nurin kyllä itselläkin ja antanut heidän kuulla kunniansa jos oisin ollut samassa tilanteessa. Empatian puute ja vähättely tuollaisten tunteiden kanssa on kyllä rimanalitus. Ehkä jossain kohtaa pystyt vielä jakamaan heille että mitä tää koko tilanne ja heidän reaktio siihen tarkoittaa sulle? Jos ymmärrystä löytyisi? Mut ai että kun ketuttaa sun puolesta kyllä!

Yleisesti on todella rasittavaa lapsettomuuden kanssa se että yleisimmät reaktiot siihen on pikaratkaisut "hei tehän voitte adoptoida" tai sitten vähättely. Ihmisten on hirveän vaikea sietää toisten vaikeita tunteita joita ei siinä hetkessä pysty ratkaisemaan. Just silloin kun tarttis tukea ja on ite kuukausitolkulla kärvistellyt niiden pettymysten kanssa, toinen ei voi muutamaa hetkeä eläytyä ja olla mun kanssa siinä. Sekin on heille liikaa. Sitten onneksi on niitä aarteita jotka tajuaa että läsnäolo, kohtaaminen ja ihan vaan toisen näkeminen kaikkine tunteineen on se mitä tarttee eikä juokse ensimmäisestä ovesta ulos just tohon tyyliin että "kyllä se siitä, keskittyisit muuhun". Ja vertailu kaiman kummiin tosiaan ei myöskään auta. Joskus se saattaa antaa toivoa, mutta usein sivuuttaa sen faktan että näiden olojen kanssa pitäisi pärjätä sinne asti. Ei jollekin vatsahaavan kanssa kärvistelevällekään mennä sanomaan että hei mun serkku jonotti kolme vuotta niin sai avun, keskity nyt vaan iloisiin asioihin! 😄

Nyt sain luettua tämän ketjun loppuun ja hei paljon onnea plussista, tsemppiä kaikille piinailuihin ja jännittämiseen.

Tervetuloa kaikille uusille 🫶🏼

Tuohon taikauskouteen niin taidampa itekki kokeilla kesän yli olla koskematta, kattomatta tai edes ajattelematta raskaustestejä (ellei nyt yhtäkkiä kuukautiset oo 2vk myöhäs). Ja minimoida kaikella mahdollisella stressin liittyen raskauteen.

Eilinen oli aika hirvee päivä. Meillä olis tosiaan ollu esikoisen laskettuaika eilen jos asiat olis menny loppuun asti hyvin. Kaiken lisäksi saatiin lauantai-iltana miehen kanssa aivan kamala riita ja hänhän sitte otti ja lähti ovet paukkuen menemään. Siinä huutaes lensi sitte erokortitki pöytään ja pelästyin aika tavalla ku hän vaan lähti, enkä tienny että mihin. Alkuun ei sit edes vastannu mun viesteihin. Myöhemmin laitoin sitte vielä perään, että ”toivottavasti pääsit turvallisesti sinne mihin menitkään, rakastan sua❤️” niin takasin tuli ”tulin hallille, sori. Suutuin turhasta” ja eilen illalla hän sit kömpi kotiin ja tuli syliin ja kysy ”rakastakko mua vielä”🥺
Hänellä siis aivan tajuton stressi ollu töistä ja nyt vaan tuli sit joku tunteiden purkaus. Onneksi nyt kaikki hyvin ja saatiin asiat puhuttua läpi❤️

Tosin miehen työstressiki varmasti yks suurimmista syistä miksi tää on näin vaikeet. Hän on sellanen miellyttäjä tyyppi eikä oikeen osaa sanoa koskaan ei. Jos joku tarjoo töitä, hän lähtee vaikka pääkainalossa sen tekemään. Nyt ollaan vähän alettu opettelemaan sitä että kaikkeen ei tarvi suostua ja ei saa sanoa muillekki ku mulle🤣 nythän on päättäny et ottaa hetken taukoa omista töistään ja tekee töitä vaan töissä ja vain omat hommat omista töistä pois, kun niillä ei mikään kiire. Eikä ota nyt uusia/muiden töitä.

@Toiveikas odottelija
Onpa inhottava tilanne ystäviesi kanssa, juuri tuollaista lisästressiä et nyt varmasti tähän tilanteeseen kaivannut yhtään. :sad-face:

Heidän kommenttinsa tuntuivat varmasti todella pahalta, vaikka he luultavasti yrittivät ymmärtämättömyydessään "lohduttaa" ja tsempata. Muistanko oikein, että olet vielä aika nuori? (siis selvästi alle 30 t. lähes varhaiskeski-ikäinen 😂) Oletan, että ystäväsi ovat samaa ikäluokkaa ja ehkä lapset ja raskaus on tosiaan sellainen aihepiiri jota he eivät ole tulleet itse vielä yhtään syvemmin pohtineeksi, vaikka olettekin siitä jutelleet. Seksivalistuskin kun tuppaa olemaan sellaista että "varo vaan ettet tule raskaaksi" tyylistä ja tv:ssä ja elokuvissakin käsitellään enemmän vahinkoraskauksia, niin voi olla hankala aidosti sisäistää että raskaaksi tuleminen voi kestää tai siihen tarvita lääketieteen apua (saatikka ajatus siitä, että ei voisi saada lapsia).

Tuo ns. muiden tilanteeseen vertaaminen on sellaista, johon olen varmasti itsekin syylistynyt aikanaan. Ilman omaa kokemusta, kun haluaa lohduttaa ystäväänsä jotenkin, sitä menee helposti siihen että sitten keksii kertoa muista kuulemistaan tapauksista, jotka ovat päättyneet onnellisesti. Tuo vain voi tulla ulos ongelmaa vähättelevään sävyyn, ja olen sen nyt saanut myös itse tuta kun olen jollekin ystävälle joskus avautunut lapsettomuuden pelosta. Ei siihen kaipaa yhtäkään "älä huoli, kyllä tekin vielä lapsen saatte" kommenttia (saatika tuota "aina voi adoptoida" heittoa). Vaikka tiedän tarkoitusperän olevan hyvä, se tuntuu silti pahalta.

No, joka tapauksessa on todella tökeröä heittää tuollaisia kommentteja olennaisiin asioihin keskittymisestä, varsinkin kun heidän pitäisi tosiaan tietää tämän olevan herkkä aihe sinulle. 😔 Toivottavasti saatte tilanteen purettua ettekä menetä ystävyyttä. Tsemppiä vaikean asian käsittelyyn. ❤️ Kuten @Suskikitten sanoi, joskus voi olla parempi jättää jotkut ihmissuhteet omassa elämässä taka-alalle, mutta vaikeahan se tilanne on.

Joo kyllähän tätä on ”turha” vääntää ihmisille jotka vaan ei ymmärrä tai ei halua ymmärtää. En vielä tiedä mitä näiden ihmisten kanssa teen, nyt ainaki otan etäisyyttä ja selvittelen omia ajatuksia. Oon alkanu tarkemmin ylipäätään miettimään näitä ihmissuhteita ja menneitä vuosia heidän kanssaan. He ei koskaan oo oikeen iloinnu mun kans mistään asioista ja aina vähän vähätelleet mua ja mun saavutuksia. Kun toisilleen he antaa aina kunnon supportit ja tsempit. Tässähän kävi se klassinen, että he olivat ensi molemmat mun ystäviä ja menin ja tutustutin heidät niin mut jätettiin ulkopuolelle.

He on aina hinkannu yhteisiä asioitaan mun naamaan (yhteinen työpaikka, yhteinen asunto, yhteiset reissut, yms KAIKKI ilman mua). Kuuntelin yhdessä vaiheessa parikin vuotta heidän työjuttujaan, joista mulla ei ollut mitään käryä ja kun mä kerroin jotain mun asioita, niihin ei reagoitu ja he vaan jatko omia kahden keskesiä juttujaan. Oon vaan niin huono pistään peliäpoikki ja otan kaiken paskan kohtelun vastaan ja sit jossain vaihees se pinna menee poikki. En vielä tiedä oliko se näissä ihmissuhteissa nyt tämä.

Ja oon heille näistä itkeny tuhat ja yks kertaa kuinka pahalta nää asiat musta tuntuu ja kuinka tunnen itseni ulkopuoliseksi, mutta MIKÄÄN EI OLE MUUTTUNUT🥸

Huvittava havainto tähän väliin: viime syksynä ostin sellaisia kalenteri kortteja, joista aattelin ympyröidä tärkeimmät päivämäärät raskautuessani ja antavani söpönä lahjana miehelle. Luulin ostaneeni vuoden 2025 kortit kun ne oli alelaarista, mutta nyt kun kävin kaivamassa ne esiin (meinasin laittaa paperi kierrätykseen) niin nehän olikin tän vuoden kortit 🤣 miten mä onnistuin toheloimaan itselleni tän vuoden kortit... Kai mun alitajunta jo tiesi viime vuonna että tää ei onnistu sinä vuonna.

Noh meni takaisin piilolaatikkooni odottamaan. Heitän sit ens vuonna paperin kierrätykseen jos tänäkään vuonna ei onnista.

Tajusin että tämän viikon lopulla voisin jo periaatteessa testata. 😂 Kun lauantaina dpo9 ja sunnuntaina dpo10... Mutta! Vähän kahden vaiheilla testaanko vasta ensi viikon tiistaina kun mun ja miehen tapaamisen vuosipäivä. Toisaalta jos negatiivinen niin se kyllä pilaisi päivän jos silloin teen ekan testin ja se negatiivinen. 🤔 Että mieluummin varmaan testaan aiemmin koska helpompi käsitellä negatiivinen tulos ajoissa, kuin pitkittää sitä varsinkin tuollaiselle päivää.

//Lisään nyt tähän viestiin kun kolahti tämä kun mähän oon todella ankara itseäni kohtaan monessa asiassa varsinkin tämän yrityksen kanssa. Pitäisi varmaan muistaa tuo oheinen lause monessa asiassa. Varsinkin tämän yrityksen kanssa....

Liitteet

• 47.png
    47.png
    686.2 KB · Katsottu: 86
Muokattu viimeksi:
@Suskikitten

Niin siis koska kohti ironiamaksimia ja sen yli, mehän ollaan ensi viikolla menossa selvittelemään lapsettomuutta julkiselle.

En halua perua käyntiä, koska 4+3 ja geriatrisena odottajana mikään ei ole varmaa, ja musta otettiin kuitenkin aika siivu tutkimuksia, joiden tulokset olisi ihan kiva käydä läpi. Pelkään että jos perun käynnin ja tämä ironia jatkuu, homman mennessä kesken oltaisiin taas tyhjän päällä. Toki, voi olla että se on nyt sitten tullut todistetuksi muutenkin, että toivoa on, mutta jos vaikka tuloksissa on jotain viitettä siihen, että tarvitsisi jonkinlaista tukea (mini-asoja ja mitä näitä nyt onkaan), niin sekin olisi kiva kuulla.

Teknisesti voi olla, että siinä vaiheessa olisi jo mahdollista nähdä ultrassakin jotain, saa nähdä tarjotaanko mahdollisuutta vai onko se vaan että onneksi olkoon ja onnea matkaan kiitti moi. Mutta siihen asti voisin kokeilla kuitenkin vähän testailla, jos se mielenrauhaa toisi.

Oon pahoillani kaikkien puolesta, jotka ovat joutuneet kuulemaan ikäviä kommentteja tai "neuvoja" yrittämiseen ja lapsihaaveeseen liittyen. 💔

Itse oon kertonut vasta ihan muutamalle läheiselle ystävälle. Reaktiot ovat onneksi olleet empaattisia, mutta siitä huolimatta nämä ystävät ovat myös kommentoineet tyyliin "oletko kokeillut syödä foolihappoa". Itsellä on kyllä tällä hetkellä voimavaroja suhtautua näihin ystäviin ja heidän kommentteihin lämmöllä, koska tiedän heidän toivovan mulle hyvää. Yksi ystävä myös lähetti perään viestiä, että toivottavasti osasi suhtautua oikein eikä vahingossa loukannut mua, mitä kyllä arvostin. Tiedän tunteen ja aikomuksen olleen hyvä, enkä olisi varmasti itsekään osannut tukea ketään oikealla tavalla ennen kuin oon itse käynyt tätä läpi. Tai en tiedä osaisinko nytkään, mutta ehkä vähän paremmin kuin ennen 😅

@Pakkanen kiitos kun mainitsit Donafertyn. Miltei unohdin ottaa omani kun ollut menossa vähän sellainen Kauhujen aamu ja oon herännyt väärään unen vaiheeseen 😅

Itsellä nuo Donafertyt meinaa tökkiä pitkälle sen takia kun en millään meinaa muistaa ottaa niitä aamulla ja illalla saati 12 tunnin välein. Pillerit menee helpommin, koska muistan sen pillerirasian ja kannan sitä laukussani niin aina kun kellossa soi hälytys niin otan laukusta suoraan nassuun. Pitäisi Donafertyyn keksiä joku saman sukuinen järjestelmä...
Laitoin itse myös uuden donaferty paketin tilaukseen. Nyt tulee valitettavasti pieni tauko niissä, että saapuvat...
Mulla ei ole todettu mitään pcos tai muutakaan, mutta otin tuon käyttöön varmuuden vuoksi. Ei siitä pitäisi olla haittaakaan.

Mun mielestä donaferty vesilitku on iljettävää, enkä siis sekoita sitä veteen. Mä kippaan jauhot suuhuni pussukasta, ja huuhdon ne vedellä alas. 🙃 Menee paljon helpommin.

Pientä lisähaastetta aiheuttaa se, että donaferty on vesiliukoinen tuote, ja pitäisi ottaa tyhjään vatsaan 2 krt päivässä. Aamulla onnistuu mulla helposti (20 min) ennen aamupalaa, mutta päivällä asia on vöhän niin ja näin, eikä täysin aina onnistu. Eihän se nyt sinänsä haittaa, mutta täysi hyöty jäänee saavuttamatta, kun imeytyminen ei ole yhtä tehokasta.

Laitoin itse myös uuden donaferty paketin tilaukseen. Nyt tulee valitettavasti pieni tauko niissä, että saapuvat...
Mulla ei ole todettu mitään pcos tai muutakaan, mutta otin tuon käyttöön varmuuden vuoksi. Ei siitä pitäisi olla haittaakaan.

Mun mielestä donaferty vesilitku on iljettävää, enkä siis sekoita sitä veteen. Mä kippaan jauhot suuhuni pussukasta, ja huuhdon ne vedellä alas. 🙃 Menee paljon helpommin.

Pientä lisähaastetta aiheuttaa se, että donaferty on vesiliukoinen tuote, ja pitäisi ottaa tyhjään vatsaan 2 krt päivässä. Aamulla onnistuu mulla helposti (20 min) ennen aamupalaa, mutta päivällä asia on vöhän niin ja näin, eikä täysin aina onnistu. Eihän se nyt sinänsä haittaa, mutta täysi hyöty jäänee saavuttamatta, kun imeytyminen ei ole yhtä tehokasta.
Samaa mieltä että Donaferty on ällöttävää, mutta en kyllä voisi jauhoja kipata itse suuhun. 😄

Mullakin aikataulutuksessa oli haasteita kun söin Donafertyä, Ubikinonia, Monivitamiinia jossa foolihappo ja rauta, rautalisää sekä Thyroxinia kilpirauhasen vajaatoimintaan. Thyroxin pitää ottaa tyhjään mahaan aamulla ja pitää vähintään 4 tunnin väli rautaan ja monivitamiiniin. Rauta pitää ottaa tyhjään mahaan ja pitää 2 tunnin väli kalsiumia sisältäviin ruokiin. Donaferty pitää ottaa aterioiden välillä 12 tunnin välein. Ubikinoni pitää ottaa aamupäivällä rasvapitoisen ruoan kanssa. 😅

Oonkin lopettanut kyllä nyt jo lisäravinteet monivitamiinia lukuunottamatta.

Miten tekisitte mun tilanteessa 🫣 ovulaatio jäi siis tulematta, ja ei aavistustakaan, onko tulossa vielä tässä kierrossa vai ei. Yleensä mulla on tullut aina kunnon limat 2-3 päivää ennen ovista.

Eli kysymys kuuluu: tikuttaisitteko ovista päivittäin, kunnes ovis tulee (tai menkat alkaa) vai odottaisitteko vaan limoja (tai menkkoja)? Saa ehdottaa myös muita ratkaisuja 😅

Miten tekisitte mun tilanteessa 🫣 ovulaatio jäi siis tulematta, ja ei aavistustakaan, onko tulossa vielä tässä kierrossa vai ei. Yleensä mulla on tullut aina kunnon limat 2-3 päivää ennen ovista.

Eli kysymys kuuluu: tikuttaisitteko ovista päivittäin, kunnes ovis tulee (tai menkat alkaa) vai odottaisitteko vaan limoja (tai menkkoja)? Saa ehdottaa myös muita ratkaisuja 😅
Talletteluja joka toinen päivä kunnes menkat alkaa tai positesti 😅 no jos ei oo realistista, ni sit varmaan tikuttaisin. Mun mielestä limat on vähän epäluotettavia, tai ainakaan en niin hyvin osaa niitä tulkita.

No mä turhautuneena tikuttelin ja plussa tulikin sitten vasta kp20 vai 19, niin jatka vaan 😅

Heippa kaikille 🥰 Me päätettiin antaa neloselle.. toiselle yhteiselle lapselle lupa tulla 🥲🩷 Käynnissä yk1 ja tänään sain pc ovisplussan 😍 Meillä lokakuinen tyttö.. ihan täysimetyksellä ollut 6kk ja mitä nyt soseita menee jo vähän. Kierto mulla käynnistyi jo 2kk synnytyksestä imetyksestä huolimatta, ja on ollut säännöllinen 28-29 päivää.

Oon jo 38v täyttänyt, ja edellisessä raskaudessa otti aikansa ja kaksi varhaista keskenmenoakin.. mietin ensiksi ootetaanko syksyyn. Ettei olis kesällä pahoinvointia. Mutta nyt vaan tuli tunne, että aika olisi oikea. Olisihan se aika ihme jos meidän menneisyydellä heti tärppäisi. Ja kun vielä imetys voi heikentää..

Lyhyt ikäero mahdollisesti tulossa, mikä on tosi uutta ja jännää, ja paljon mietityttää 🥰 Samalla nyt vahva fiilis että haluaisin nämä lapset aikalailla putkeen. Jos meille vielä yksi suodaan. Haluan sit jo oman kehon ja itseni takaisin. En siis imetyshormoneilla oikein edes koe olevani oma itseni.

Itse tikuttaisin, jos ei tarvi säästellä tikuissa. Mulla se ovis on yleensä aina lopulta ilmestynyt.

Mäkin tikuttaisin ovista päivittäin kunnes plussa tulee. Mulla kävi tässä kierrossa niin, että eilen aamulla ei juur mitään viivaa ovistestissä ja tänä aamuna oli ykskaks ihan vahva viiva! Ja aiemmissa kierroissa ollut keskivahva yleensä ensin.. edellisenä päivänä. Kun huvikseni pari kiertoa jo testailin, että näen ovuloinko.. Niin saattaa se ovisplussa mennä ohi jos ei joka päivä testaa.. tsemppiä 🩷🩷

Täällä oli puhetta vitamiineista niin mulla vahva d-vitamiini, solgarin prenatal nutrients, cideral -rauta ja chlorella -tabletit. Mies kävi keräämässä nokkosta ja sitä myös nyt päivittäin käytän ja uskon luonnollisen folaatin ja raudan voimaan.

Takaisin