Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€ AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€
@Maana Mannila olipa ihana ja herkkis tarina đŸ„čđŸ„° sun puolisosi on selvĂ€sti kĂ€ynyt lĂ€pi syviĂ€ keloja asian suhteen! Ihanaa ettĂ€ osasi ottaa kaiken tuon puheeksi ja pÀÀsitte jakamaan ajatuksianne ja tunteitanne ❀

TÀÀllÀ on tÀnÀÀn menossa kp 25 ja dpo 9. Eilen olin aivan tolkuttoman vÀsynyt ja mulla oli kuumeinen olo, vaikka kuumetta ei tosiasiassa ollut, kun mittasin. Pariin otteeseen oli myös vÀhÀn huonovointinen olo, ja rinnatkin ovat nyt selvÀsti turvonneet ja kipeÀt. KyllÀhÀn sitÀ alkaa miettiÀ, voisivatko oireet johtua kiinnittymisestÀ... Mutta ehkÀ ne olivat vain PMS-oireita.

Ihmeellinen juttu tapahtui eilen. Olin kÀymÀssÀ nukkumaan, ja mies tuli peittelemÀÀn. HÀn istui sÀngyn reunalle ja halasi mua. Pyysi anteeksi, ettei ole ollut mun tukena tÀssÀ raskauden yrittÀmisessÀ ja ettei ole osannut olla tÀssÀ mun kanssa. Itkeskelikin vÀhÀn. Sanoi, ettÀ haluaa olla parempi mies mulle ja korjata kÀytöstÀÀn. Olin ihan hoomoilasena, ettÀ mitÀ se on syöny, mutta tosissaan oli.

En ollut puhunut hÀnelle mun ajatuksista ja surusta mitÀÀn enkÀ kertonut halustani luovuttaa. Oli kuitenkin pannut merkille mun alakulon ja sanoi, ettei halua, ettÀ oon allapÀin ja masentunut ja kokee, ettÀ on kÀytöksellÀÀn siitÀ vastuussa.

Kerroin sit, ettÀ tuntuu, ettÀ oon jÀÀnyt asian kanssa aika yksin. Myönsi, ettÀ niin olen ja ettÀ hÀn haluaa nyt muuttaa kÀytöstÀÀn ja itseÀÀn ja olla paremmin mun kanssa yhdessÀ tÀssÀ hommassa.

Äsken vielĂ€ puhuttiin. Kerroin, ettĂ€ oon ajatellut hĂ€nen eilisiĂ€ sanojaan koko pĂ€ivĂ€n ja ihmettelin, miten hĂ€n osasi sanoa just oikealla hetkellĂ€ oikeat sanat. Kerroin sitten vielĂ€ siitĂ€, miten yksinĂ€iseltĂ€ on tuntunut ja ettĂ€ googlettelin jo kierukan asennuksen hintojakin, koska musta ei oo enÀÀ kantamaan koko tĂ€tĂ€ isoa asiaa yksin. Kerroin, ettĂ€ joku saturaatiopiste saavutettiin, kun hyvĂ€stelin ajatuksen vuonna 2026 syntyvĂ€stĂ€ lapsesta. Kerroin, ettĂ€ olin henkisesti valmis toimimaan primusmottorina siihen asti, mutta ettĂ€ nyt mun voimat on loppu ja toivo kĂ€ytetty.

Puhuin myös aukkarista ja eri vitamiineista ja lisĂ€ravinteista ja muista jutuista, mitĂ€ tĂ€n eteen teen — ja miltĂ€ tuntuu, kun mikÀÀn ei auta. Ja ettĂ€ on tosi kuluttavaa toistaa samaa kaavaa kierrosta toiseen, kun koskaan ei oo edes menkat myöhĂ€s.

Mies sitten vastasi, ettÀ ei halua, ettÀ luovutetaan vaan ettÀ yritetÀÀn vielÀ ja ettÀ hÀn ottaa nyt paremmin osaa ja panostaa siihen, ettÀ ollaan tÀssÀ yhdessÀ. Sanoi, ettÀ toivoo mun puhuvan hÀnelle ja ettÀ hÀnen tÀytyy itse olla parempi mies mulle ja paremmin mun tukena.

En tiedÀ, mitÀ oikein tapahtui, mutta just kun mulle riitti, niin jotain miehessÀ loksahti uuteen asentoon. Aika nÀyttÀÀ, miten lopulta kÀy.

Puhuttiin viel siitÀ, ettei puhuminen oo helppoa meille kummallekaan ja ettÀ itse oon aina vÀlillÀ miettiny, ettÀ haluaako hÀn lasta ollenkaan, kun ei oo asiasta yhtÀÀn kiinnostunut. Kerroin pohtineeni, ettÀ jos ei haluakaan, mutta ei uskalla sanoa pelossa, ettÀ meille tulisi sitten ero. Vastasi sitten, ettÀ kyllÀ hÀn haluaa, vaikka tunne varmaan mulla on fyysisempi. Sanoi kans, ettÀ ei oikein osaa kuvitella lasta tÀhÀn, kun sitÀ ei ole, mutta ettÀ toivoo kyllÀ, ettÀ saataisiin lapsi yhdessÀ. Oli kans jutellut parin lÀheisen ystÀvÀnsÀ kanssa ja he oli kertoneet kokemuksista, millaista oli yrittÀÀ raskautta omien puolisoiden kanssa.

Eli kai johtopÀÀtös tĂ€ssĂ€ kohtaa on, ettĂ€ raskauden yrittĂ€minen jatkuu — tĂ€stĂ€ edespĂ€in yhdessĂ€. Omalta panostukseltani kuitenkin varovaisemmin kuin tĂ€hĂ€n asti. Sen verran rajua jĂ€lkeĂ€ nÀÀ 9 kuukautta on mun henkiselle jaksamiselle tehny. Huomenna olisi eka ovulaatiotestipĂ€ivĂ€, mutta arvon vielĂ€, testaanko vai en.

Loppukaneettina vielÀ kiitos kaikille vatauksista ja lÀmmöstÀ, joita sain viimeisimpÀÀn viestiini. YritÀn lueskella ajan kanssa ja pÀÀstÀ keskustelun pÀÀlle.
Ompa ihana kuulla, ettÀ miehessÀ jotain loksahti paikalleen. Toivottavasti nÀin nyt pysyy kuinka sulle kertoi :red-heart:
MÀ luen nÀitÀ viestejÀ taas monta pÀivÀÀ myöhÀssÀ. Olisin sanonut, ettÀ skippaa ovistikuttelut tÀltÀ kierrolta, ota smooth takaisintulo yritykseen ja harrastelkaa muuten vaan sÀÀnnöllisesti tÀssÀ kierrossa. Jatkan viestien lukemista nyt eteenpÀin ja katson, onko sulta viestiÀ, ettÀ miten oot eilen pÀÀtynyt tekemÀÀn :)

Mulle se uskottelee kaikista oireista, ettĂ€ juujuu kaikki oireet on raskausmyönteisiĂ€ ja heitti ihan arvion, et oon 97% varmasti raskaana😆 ja ettĂ€ on ihan tavallista ettei testit viel nĂ€ytĂ€ mitÀÀn. Toisaalta ku aloin laskeskeleen niin onhan se mahdollista et hcg on vasta jotain 6-18 vĂ€lillĂ€, ettĂ€ toi pc ei vielĂ€ siihen reagoi. KiinnittyminenhĂ€n on voinu olla vasta dpo 12 ja hcgn nousu mitattavalle tasolle tosiaan vissii kestÀÀ sen 3-5pĂ€ivÀÀ.

Mutta odottelen nyt ylihuomiseen jos ei vuoto ala. Ja testaan sillĂ€ apteekin herkĂ€llĂ€. TĂ€ssĂ€ aamun aikana tÀÀ etova olo on vaa pahentunu, varsinki nyt ku söi nii tuli vielĂ€ enemmĂ€n huono olođŸ„Č vĂ€hĂ€n kyllĂ€ epĂ€ilyttÀÀ tÀÀ mahan sekasuus, et se vuoto sieltĂ€ alkaa tĂ€n illan aikana😬 tosin siis vaikka maha tuntuu olevan sekasin niin mitÀÀn ei silti tuuđŸ€” noh mutta jĂ€nnityksellĂ€ oottelen ylihuomistađŸ«Ł
TÀÀ sun tilanne saa mun mielen kans aivan hÀmmennyksiin . Olisko siis vaan ollut kaikki tosi myöhÀssÀ sulla tÀssÀ kierrossa? Jos todella olet raskaana, ja vahvasti kuullostaa siltÀ, vaikka testit vielÀ negoja, niin kannattaa neuvolassa kertoo nÀÀ kaikki jutut tarkasti, jos saisit sitÀ kautta varhaisultran sitten, ettÀ saatte selville oikeat viikot.

TÀÀ sun tilanne saa mun mielen kans aivan hÀmmennyksiin . Olisko siis vaan ollut kaikki tosi myöhÀssÀ sulla tÀssÀ kierrossa? Jos todella olet raskaana, ja vahvasti kuullostaa siltÀ, vaikka testit vielÀ negoja, niin kannattaa neuvolassa kertoo nÀÀ kaikki jutut tarkasti, jos saisit sitÀ kautta varhaisultran sitten, ettÀ saatte selville oikeat viikot.
Joo kyll mÀ aattelin pyytÀÀ jos testi muuttuu posiksi et jos voisivat tsekkaa et millÀ vklla mennÀÀn. Liberon ja preggersin mukaan oltais nyt rv 5 (4+2).

Oon hyvin kyll laittanu ylös kaiken et tietÀÀ sit sanoo kaiken. Ja jos pÀÀsis verikokeisiin viel tsekkaan ton hcgn nousun jos nÀin myöhÀÀn antaa posin.

Googlen tekoÀly anto tÀllÀstÀ vastaukseksi:
(Ei tosin luotettavaa tietoa mutta ehkÀ jtn suuntaa antavaa)

IMG_5254.jpeg

Ja kusahdin vÀhÀn niinku ite ton tÀn aamusen testin, oli nii tajuttoman kova pissahötÀ et en edes kerenny ajatteleen et ottasin aamupissan talteen ja tein ton pcn sit seuraavalla vessakÀynnillÀ joka oli siis varmaa alle tunti (ihan max 1.5h) siitÀ ekasta. En tiedÀ jotenki aattelin, et no siel on sitÀ aamupissan jÀmÀÀ viel et kyll siitÀ saa, mut pissasin kyllÀ aamulla kaikki pois.

Oon tĂ€s nyt yrittĂ€ny pidĂ€ttÀÀ ja olla juomatta jos saisin tĂ€nÀÀn pĂ€ivĂ€llĂ€ tehtyy sen herkĂ€n testinđŸ€·đŸ»â€â™€ïžen tiĂ€ onks mitÀÀ hyötyy ja oisko parempi oottaa huomiseen-ylihuomiseen sen herkĂ€n kans.

@Maana Mannila Hienoa kuulla, ettĂ€ mies on tutkiskellut omaa kĂ€ytöstÀÀn ja huomannut miten raskasta sun on tĂ€tĂ€ yksin kantaa, ja luvannut olla sun rinnalla jatkossa. YhdessĂ€ tĂ€mĂ€kin asia on varmasti hieman helpompi jaksaa! Toivottavasti voitte nyt tukeutua toisiinne enemmĂ€n ja sinusta tuntuu, ettĂ€ todella teette tĂ€mĂ€n yhdessĂ€. Plussatuulia teille ❀

PitÀisi itsekin kÀydÀ kilpparikontrollissa. Vajaatoiminta on ja siihen lÀÀkitys. Mulle onneksi gyne sanoi kierukkaa poistattaessani, et heti plussasta pitÀÀ ottaa 1/4 tablettia enemmÀn thyroksiinia kuin normaalisti ja jatkot sit labrojen mukaan. Tosi ikÀvÀÀ, et nÀinkÀÀn perusasiaa ei ole kaikille ohjeistettu heti alkuun.

ON: TÀnÀÀn kp 25/dpo 11. Tein eilen herkÀn testin, joka oli nega. Pettymys. Toki tiedÀn, ettÀ se voi vielÀ plussaksi muuttua, mutta olin ladannut tÀhÀn ekaan letrokiertoon aika paljon toiveita nÀköjÀÀn. Testaan vielÀ dpo 14, ja lopetan cyclot jos nega. Pe oli kovia tunteja kestÀviÀ mahakipuja, joiden ajattelin voineen olla kiinnittymyskipuja, mut varmaan sit olivat vain jotain muita endojuttuja. Huomaa, et itellÀkin alkaa ottaa psyykkisesti pÀÀlle yhÀ enemmÀn. Eilen oli vÀhÀn kÀnkkÀrÀnkkÀpÀivÀ, eikÀ oikein mikÀÀn huvittanut.

Pahoittelut negasta @Zebra ❀ toivotaan vielĂ€ kuitenkin parasta 🌈

@Toiveikas odottelija oliks sulla siis varmasti tiedossa ovispĂ€ivĂ€? Oireet kyllĂ€ kuulostaa lupaavilta. Testien kanssa on kyl aina varmempi oottaa seuraavaan pĂ€ivÀÀn, jos suinkaan malttaa đŸ€­
Tikutin ovista ja lh huippu on ollu 18.4. Eli ovis olis ainaki pitÀny olla 19.-20.4.
Mut joo kĂ€vin kĂ€yttÀÀ testivarastoo ja oottelen nyt viel pari pĂ€ivÀÀ. Mulla on viimmeks kuukautiset ollu myöhĂ€s tĂ€llee sielĂ€ syys-lokakuus ku oli kemiallinen. Mut sillon taisin plussata jo kuitenki dpo 10 đŸ€” en tosin mee ihan varmaks sanomaan, sithĂ€n se vuoto tosiaan alko jossain dpo 18-20 paikeilla, muistaakseni. Ja sen jĂ€lkeenhĂ€n mun kierto piteni 28 pĂ€ivĂ€stĂ€ 31 pĂ€ivÀÀn. Mut nyt nÀÀ testit ei puhu niinku mitÀÀn. Ja mulla kuitenki viimmeset 4-5kiertoo on ollu tasan sen 31pĂ€ivÀÀ ja nyt mennÀÀn jo kp34, et mennÀÀn jo kolmatta pĂ€ivÀÀ yli🧐 oireiden perusteella voisin kyllĂ€ vannoa 110% ettĂ€ raskaana ollaan mut nÀÀ testit nyt laahustaa perĂ€ssĂ€. Luin kyllĂ€ tossa justiin jostain naisesta joka oli tehny 3kk raskaustestejĂ€ ku ei kuukautisia nĂ€kyny ei kuulunu ja lÀÀkĂ€ris selvis et hĂ€n oli rv12. TÀÀ olis sitĂ€ mun tuuria parhaimillaan 😅

Tikutin ovista ja lh huippu on ollu 18.4. Eli ovis olis ainaki pitÀny olla 19.-20.4.
Mut joo kĂ€vin kĂ€yttÀÀ testivarastoo ja oottelen nyt viel pari pĂ€ivÀÀ. Mulla on viimmeks kuukautiset ollu myöhĂ€s tĂ€llee sielĂ€ syys-lokakuus ku oli kemiallinen. Mut sillon taisin plussata jo kuitenki dpo 10 đŸ€” en tosin mee ihan varmaks sanomaan, sithĂ€n se vuoto tosiaan alko jossain dpo 18-20 paikeilla, muistaakseni. Ja sen jĂ€lkeenhĂ€n mun kierto piteni 28 pĂ€ivĂ€stĂ€ 31 pĂ€ivÀÀn. Mut nyt nÀÀ testit ei puhu niinku mitÀÀn. Ja mulla kuitenki viimmeset 4-5kiertoo on ollu tasan sen 31pĂ€ivÀÀ ja nyt mennÀÀn jo kp34, et mennÀÀn jo kolmatta pĂ€ivÀÀ yli🧐 oireiden perusteella voisin kyllĂ€ vannoa 110% ettĂ€ raskaana ollaan mut nÀÀ testit nyt laahustaa perĂ€ssĂ€. Luin kyllĂ€ tossa justiin jostain naisesta joka oli tehny 3kk raskaustestejĂ€ ku ei kuukautisia nĂ€kyny ei kuulunu ja lÀÀkĂ€ris selvis et hĂ€n oli rv12. TÀÀ olis sitĂ€ mun tuuria parhaimillaan 😅
Sori ei pitĂ€is nauraa mut toi on jo absurdia et raskaus ei nĂ€y testeissĂ€ ym. Tai onhan niitĂ€kin ku joku menee vatsakivun takii pĂ€ivystykseen ja sielt tuleeki vauva 😂

Sori ei pitĂ€is nauraa mut toi on jo absurdia et raskaus ei nĂ€y testeissĂ€ ym. Tai onhan niitĂ€kin ku joku menee vatsakivun takii pĂ€ivystykseen ja sielt tuleeki vauva 😂
Siis toi olis samaan aikaan pahin pelko ja suurin unelma😆

En tiĂ€ toimiiks toi linkki niinku kuvittelen mut tos juttu siitĂ€đŸ«Ł

@Adela @Toiveikas odottelija joo miettikÀÀ, kun ei missÀÀ kohtaa olis mitÀÀ raskausajan stressiÀ, kun ei edes tietÀis koko raskaudesta xD Ja et olis myös niin hyvinvoiva raskaus, ettÀ ei vaivat herÀÀtÀs huolta missÀÀn kohtaa, et se raskaus löydettÀs yhtÀÀn aiemmin! :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Mua harmittaa ettei tĂ€nÀÀn ollut ovulaatio kahdesta syystĂ€. EnsinnĂ€kin se Star Wars pĂ€ivĂ€n ovulaatio olisi ollut hauska. 😅 Ja toisekseen lugesteronien lopetus pĂ€ivĂ€ olisi mennyt 19. toukokuulle jos olisin lopettanut taas dpo15 kuten parina viime kertana. Ja se on mun ja mun miehen tapaamisen vuosipĂ€ivĂ€, 2 vuotta tulee tĂ€nĂ€ vuonna tĂ€yteen. Toki voinhan testata silloin jokatapauksessa ja varmaan testaankin, jopa aiemminkin varmaan taas sorrun testaamaan... Jos nyt ovulaatiota edes tulee, koska jos ei niin en kyllĂ€ edes aloita lugesteroneja.

VĂ€hĂ€n sinĂ€nsĂ€ surullista ettĂ€ tunnettiin 7 kuukautta kun alettiin yrittĂ€mÀÀn esikoista ja nyt kohta 2 vuotta sitten tulee tĂ€yteen ja suurimman osan meidĂ€n suhteesta kulunut esikoisen yrittĂ€miseen.... 😔 YhteensĂ€hĂ€n me nyt ollaan yritetty tĂ€ssĂ€ kuussa 17 kuukautta. Ja yk15 nyt meneillÀÀn.. Suretttaa kuinka paljon aikaa hukkaan kulunut ja mitÀÀn ei ole onnistunut tĂ€ssĂ€ yrityksessĂ€ muuta kuin mielenterveys heikoilla jĂ€illĂ€. 🙄 No ei siis mitÀÀn hyvÀÀ ole tapahtunut sanotaan mieluummin niin, siis koko 17 kuukauden aikana.

Takaisin