Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sympatiaa kaikille kuumeilijoille... Omasta mielestä epätietoisuus on se kaikkein pahin asia tässä operaatiossa. Ja sit kun kuukautiset vielä temppuilee niin se tuntuu oikein universumin vittuilulta.

Itse just maksoin kalliit (mun mittapuulla) liput alkoholi tapahtumaan, joista ei sitten pääse eroon tai saa annettua edes kaverille jos tulisi plussa. Nyt kun mennyt yli 1,5 vuotta odotusta niin ajattelin luottaa siihen että ei se plussa nyt vain pysty tulee seuraavan 1,5 kk aikana. Varsinkin kun edellinen kierto oli varmaan ovuloimaton kun kesti vain 21 päivää. Olisin vähän vittuuntunut jos istun alkoholiin keskittyvässä kolmen päivän tapahtumassa syntymäpäivänäni ilman että pääsen kokeilemaan erikoisempia juomia. Pitempään en kehdannut odottaakaan lippujen oston kanssa kun tää oli sovittu jo tuttujen kaa yli kuukausi sitten.

Oon myös aiemmin jo yrittänyt jinxata raskautta ja viime vuonna ei ainakaan toiminut niin luotetaan nyt uudestaan tähän että ei tuu toimimaan.

@Suskikitten siis kyllä, epätietpsuus on ihan kamalaa. Ahdistaa ja stressaa vielä enemmän nyt ku kuukautiset on myöhässä. Kierto selvästi kuunnellu ku sanoin viimmeks et uskon vasta sit olevani raskaana ku menkat on jo myöhäs. Mut nyt ku ne testit olis viel sit plussia nii uskoisin olevani raskaana🤣

En tiedä alkaako nyt mielikuvituski jo tekeen temppujaan. Oon näkevinäni tässä jonku ihan haamujen haamun🫪 auringon/luonnonvalossa näkyy jotain.
IMG_5357.jpeg

IMG_5361.jpeg

Hassu ilmiö minkä oon huomannu tässä testejä tihrustaessa että aina ku meen ikkunalle näitä ihmettelemään niin alkaa aurinko paistaa😍🌞

Sori taas täältä huutelen, mutta joku joskus taisi plussa tai ei ketjussa sanoa, että, jos joutuu oikein tihrustaa tai eri valossa katsoo testejä, niin ne on melko varmasti negatiivisia ja kun se plussa tulee, niin se näkyy. 🙏😌 Ja itse olen tihrustanut ja muokannut testejä yms. kun nähnyt kaikki viivanpaikat sun muut, mutta kyllä, kun se plussa tuli, niin vaikka oli haalea, niin sen vaan näki heti ilman mitään kikkailuja. 😍🩷
Ymmärrän tuskan kyllä, kun haluaa saada sen plussan kovasti ja toivon sitä kaikille täällä ryhmässä! 🤞🥹

@Kali Tässä vaiheessa kannattaa kokeilla reissua jos kiva osuu silmään 😁 Onhan tässä itse kukakin hammasta purren yrittänyt vaikka ja mitä niin välillä jotain rennompaa kuulostaa kivalta.

Itsekin oon nähnyt mainoksia Turkista. Jäänyt vain sellainen mielikuva että siellä ei kulttuuri kunnioita ihan kauheasti naispuolisia (siten että kuunneltaisiin jos nainen kysyy tai sanoo jotain), niin en haluaisi matkustaa sinne itsenäisesti/kahdestaan lapsen kanssa. Mun mielikuva voi tietty olla tyystin väärä kun en oo koskaan siellä käynyt. Mun mies ei oo matkustus kuntoinen niin oletuksena matkustaisin ainoana aikuisena perheestä.

Kiinassa haluaisin käydä joskus uudestaan. Sitä en silleen suosittele ellei oo opasta ja oo valmis luovuttaa kaikkia mahdollisia tietojaan. Lapsi ei ainakaan lähtisi mukaani sinne, saa mennä sit kun on täysikäinen ja voi tehdä päätökset omasta puolestaan. Mun tiedot on jo luovutettu sinne niin se ja sama mennä uudestaan 😅

@Suskikitten Mulla siis samanlainen mielikuva Turkista + se millaisia esim heidän päättäjät siellä ovat. Vähän pelottaa se ilmapiiri millaista siellä olisi. 🤔 Toinen on Kypros ja sinne joskus olisin halunnut, mutta turhan lähellä tiettyjä alueita joilla soditaan juuri nyt. Jos voisi ihan minne vaan mennä valitsisin varmaan jonkun Aasian maan, mutta en jaksa niin pitkiä lentoja sekä ne lomat vähän liian kalliita meidän budjetille. 😅

No nythän mä ehkä tajusin mikä täs on. Selasimpa ton sovelluksen tossa läpi ja kattelin lämmöt ja muuta kirjaukset. Voipi ollakki, että toisin ku luulen niin ovis ei oo tapahtunu 19.-20.4. vaan 24.4.
Tai tää ainaki vois selittää mahdollisen kk myöhässä olon. Katoin lämpöjä ja mulla on aamulla lämmöt dipannu 24.4. 36.6° ja illalla noussu sinne 37°–> eli ovis olis voinu ollu jossain siinä 23.-26.4. välillä. Taisin myös tännekki sillon raportoida et sillonki tuli semmosta eggis limaa. Ja katoin myös että talletteluja oli 23. ja 26.4.
google laskeskeli et seuraavan kerran kannattaa testata viikonloppuna. Ja jos näin on niin nyt mentäis sit vasta dpo 9-12. Joku itseasias tais sitä pohtiakki et olisko mun ovis ollu myöhemmin, mut ilmeisesti sit tai sit on täysin ovuloimaton kierto ja siks venyy. Mutta noh se selviää toivon mukaan tässä tämän viikon sisään, tuleeko kuukautiset vai muuttuuko testit posiksi.

@Toiveikas odottelija kylläpä on erikoista tosiaan että oireita on ja kuukautiset myöhässä mutta testit vielä epäselviä. Ymmärrän hyvin malttamattomuutesi. ❤️

Mä tilasin Clearbluen liloja ovistestejä tähän kiertoon, jospa saisin niillä ovulaation kiinni. Alkukierron oon testaillut Onestepeillä ja ne ollut ihan tosi haaleita. Onko siis myös Onestepin ovistestit huonoja vai voiko luottaa että oviksen lähellä kyllä tummuvat?

Nyt olis niukan punaisen vuodon alusta laskien kp 16 ja edellisessä (42 päiväisessä) kierrossa oletettu ovis oli kp 24. Saa nähdä millainen kierto tällä kertaa. 🙄

Mä tilasin Clearbluen liloja ovistestejä tähän kiertoon, jospa saisin niillä ovulaation kiinni. Alkukierron oon testaillut Onestepeillä ja ne ollut ihan tosi haaleita. Onko siis myös Onestepin ovistestit huonoja vai voiko luottaa että oviksen lähellä kyllä tummuvat?
Itse käytän onestepin ovistestejä ja ne sopii sellaiselle henkilölle, jonka ovis ei ole salaman nopeana vilahtanut yhteen hetkeen päivästä. Se testi toimii erittäin tiukasti silleen että se joko on positiivinen tai sitten ei ole, siitä ei voi tulkita värin perusteella että lähestyykö ovis vai ei.

Omalla kohdallani se LH piikki on nyt venynyt noin 24 tunnin mittaiseksi eli pystyn saamaan ovulaation kiinni jos teen testin kerran vuorokaudessa ja tuohon tilanteeseen onestep toimii mielestäni hyvin.

Jos LH piikki on matalampi ja se saattaa tulla mihin tahansa aikaan päivästä, niin sit onestepillä sen kiinni saaminen vois olla ehkä haastavaa. Se ei tosiaan tummenee hitaasti vaan on tasaisen vaalea kunnes yhtäkkiä tummuu reippaasti kun on LH huippu kiinni.

Mä mietin lomaan sijaan lävistyksiä, jos niillä sais jinksattua itsensä raskaaksi 😂 Ja siis ihan mietin korvalehtiin reikiä, et ei sen hurjempaa. Googlettelulla on vähän eriäviä mielipiteitä tullut vastaan. Toki kävisin ihan lävistysliikkeessä, jossa hygienia on vimpan päälle kunnossa, ja menisin heti menkkojen alettua ja negan testattua. Mietityttää vaan se, että voiko paranemisen kanssa olla haasteita jos tuleekin sit pian raskaaksi kun immuunipuolustus muuttuu jne. Toki pitäis parantuu 6-8 viikossa, mut voihan siihen mennä kolme neljäkin kuukautta ennen kuin kokonaan paranevat. Muistaakseni lapsettomuushoitokyselyssä kysyttiin onko tuoreita (olikohan alle 4kk?) lävistyksiä. Siinä varmaan ajatuksena veriteiste tarttuvat taudit.

@Zebra joo lähes aina kun kysytään lävistyksistä ja tatuoinnista niin kyse on mahdollisten tartuntojen selvittäminen. Veriteitse tarttuvat ei kait ihan heti näkyisi niin siks tuo kysymys että tietää tarkistaa tietyt asiat uudestaan vähän myöhemmin.

Joku perus korvalävistys on kyllä aika helppo paranneltava yleensä, paranevat nopeasti ja vaikka ärtyisi niin aika helppo rauhoitella. Itse uskaltaisin ottaa juuri miettimättä, mutta toisaalta mussa onkin aika montaa extra reikää ollut. Nukkuminen on vain vähän ärsyttävää alkuun jos kummankin korvan rei'ittää yhtä aikaa.

Edellisessä raskaudessa jouduin poistaa kaikki lävistykset kaulasta alaspäin... Vähän turhauttavaa kun siinä meni useiden vuosien työ samalla. Suunnitelmissa sit käydä uudestaan takaisin reiät kun vika lapsi imetetty.

Kp7. Laskin että mulla on 9 ovistestiä kaapissa pois käytettäväksi. Lisäksi kaksi raskaustestiä normiherkkyydellä, joille ei näköjään ikinä tuu käyttöä. Ylihuomenna täytän 35 ja nyt oikeesti tuntuu siltä et tää oli tässä. En enää ees haluu vauvaa, mut mies ei oo valmis lopettamaan yritystä. Tai kaipa hän on vaan rationaalisempi tai siis on. Mun mielialat heittelee laidasta laitaan kierron mukaan, eli ei oo ainakaan vielä estrogeeni nousussa kun mieli on näin maassa. Ja nyt kun kirjotin ton ni tajusin et eihän sil oo välii vaikka lopettais yrittämisen koska niin kauan kunnes vaihdevuodet iskee ni tää sama hormoniheittely vaan jatkuu. 🙄🙈 Missä on haltiakummi jolta voi toivoa että saisin nyt ees synttärilahjaks vauvan tästä kierrosta? Paitsi etten haluu helmikuista mutta beggars can’t be choosers. 🤷‍♀️

@Toiveikas odottelija kunnon jännitysnäytelmä siellä menossa 😅
Uhmaa onneas, ja koita saada helmikuinen. Hyvinhän se voi syntyä tammikuunkin puolella, ja huonossa tapauksessa aimminkin, tai vielä huonommassa sitten kuitenkin helmikuussa. 😊 Ei kannata kuitenkaan yrittää maaliskuista, koska sekin voi hyvinkin syntyä jo helmikuussa. 😅

(Tämän ei ollut tarkoitus olla mikään vittuiluviesti, vaikka se saattaisi siltä kuulostaakin. 😂 Koitan vaan tsemppaa, että anna mennä vaan, ja ota riski helmikuisesta. 🥰 Olen itsekin saanut lapsen, joka syntyi mun "inhokkiaikaan", mutta lapsi onkin aivan täydellinen. 😍)

Mullakin tästä kierrosta (jos tärppäisi) menisi mun suurimmalle inhokkikuukaudelle laskettu aika eli tammikuulle. 🤣 Toinen on heinäkuu ja vähän joulukuukin koska yleisesti joulukuu mun inhokkikuukausi koska mun elämän pahimmat asiat tapahtuneet aina joulukuussa. Tosin mulla on ollut lasketut ajat kaikille mun inhokkikuukausille jotka menneet kesken tietty, joten pidän niitä vähän myös nyt huonon onnen kuukausina, että sen puoleen tavallaan toivon että tärppäisi nyt ja tavallaan en... 😔

Mutta @Adela kannattaa yrittää koska voihan se syntyä jos tärppäisi vielä tammikuun puolellakin kuten sanottiinkin jo! 🤔

@Toiveikas odottelija kylläpä on erikoista tosiaan että oireita on ja kuukautiset myöhässä mutta testit vielä epäselviä. Ymmärrän hyvin malttamattomuutesi. ❤️

Nyt olis niukan punaisen vuodon alusta laskien kp 16 ja edellisessä (42 päiväisessä) kierrossa oletettu ovis oli kp 24. Saa nähdä millainen kierto tällä kertaa. 🙄
Joo, kuten @Suskikitten sanoi, niin onesteppejä on hankalampi tulkita. Ne on myös kapeampia kuin pc-liuskat, eikä värin muutos ole os-liuskoissa selvä. Pc-liuskat on selvempiä - os-liuskojen tulkitsemiseen käytin premom sovellusta.

Mullahan ovis tuli sen viikon myöhässä tässä kierrossa, ja onneksi sain sen sit kuitenkin kiinni, kun os-liuskat on niin paljon edullisempia, että raaskin niitä apinan raivolla hassata. 😊

Nyt sit 1 huomio ainakin os-ovisliuskoista (en tiedä päteekö kaikkia testejä)! Positiivista ovulaatiopissaa itse liuska ei meinannut millään imeä itseensä! Se pissa jäi aina jumiin siihen testiviivapaikkaan niin kauaks aikaa, että meinasin jo heittää testin pois viallisena. 😶 Jatkoin kuitenkin sen uittamista (ehkä 3 krt tavallista kauemmin), ja sitten vasta aikanaan kusi alkoi nousta päähän. 😁

@Meliora onnea ja toivottavasti, et joudu tänne palaamaan tähän ketjuun enää ja seuraavienkin vuopsien ketjuihin vain omasta halustasi :red-heart:

Mulla itsellä on vielä auki, että onko tsäännsejä tammikuiseen. @Toiveikas odottelija uuden aikataulun mukaisesti vasta viikonloppuna kannattaa munkin testata, mutta en tiedä maltanko sinne asti! Mutta olispa kiva tavata siellä tammikuisten ryhmässä uudelleen 🤞

Toisaalta oon kyllä taas 100% varma, että en ole raskaana. Listasin kaikki olot tekoälyyn (väsymys, helposti ärtynyt, herkkuhimot, ruoka ei maistu, 100% varma etten ole raskaana, valkovuoto olematon jne) ja se sanoi, että voipi olla pms tai raskaus, ei voi tietää tässä kohtaa :rolling: No se vahvisti vain mun oloa, että en ole raskaana. Ja siis sillon helmikuussa, kun plussasin niin mulla oli ennen menkkoja menkkamaiset vatsakivut ennen kuin menkkojen olisi pitänyt alkaa ja niitä ei normisti mulla ole, mut oli todella menkkamaiset. Sellasiakaan ei ole ollut nyt tässä kierrossa. Niin eiköhän mulle tässä vielä äitienpäiväksi ala menkat. Muutenki aina äitienpäivä- ja synttäriviikot masentaa, kun haluis, etoma mies jotenki muistas spessusti ja sitä ei ole yleensä tapahtunut. Niin sit masistelen jo etukäteen. Päätin, etten edes muistuta sitä äitienpäivästä ja katon, että muistaako itse. Onneks noi kaks isointa lasta on jo koulussa niin he osaavat muistaa koulussa tekemillä lahjoillaan/korteillaan ja nehän ne parhaita on :red-heart: ja pieninkin on jo päiväkodissa niin tekevät siellä jotain. Mies voi pitää tunkkinsa :tears:
Mutta vähän joo masistelee ja tulee ärtynyt olo hyvin herkästi kaikesta tässä nyt, kun menkkojen pitäs tällä viikolla vielä alkaa.

@Zebra joo lähes aina kun kysytään lävistyksistä ja tatuoinnista niin kyse on mahdollisten tartuntojen selvittäminen. Veriteitse tarttuvat ei kait ihan heti näkyisi niin siks tuo kysymys että tietää tarkistaa tietyt asiat uudestaan vähän myöhemmin.

Joku perus korvalävistys on kyllä aika helppo paranneltava yleensä, paranevat nopeasti ja vaikka ärtyisi niin aika helppo rauhoitella. Itse uskaltaisin ottaa juuri miettimättä, mutta toisaalta mussa onkin aika montaa extra reikää ollut. Nukkuminen on vain vähän ärsyttävää alkuun jos kummankin korvan rei'ittää yhtä aikaa.

Edellisessä raskaudessa jouduin poistaa kaikki lävistykset kaulasta alaspäin... Vähän turhauttavaa kun siinä meni useiden vuosien työ samalla. Suunnitelmissa sit käydä uudestaan takaisin reiät kun vika lapsi imetetty.
Joo HIV taitaa olla aika 3 kk se itämisaika, et varmaankin siksi tuo 4 kk aikajänne.

Voi höh, ikävää, että sä joudut sit aloittamaan osan lävistysten kanssa alusta raskauksien jälkeen. Just jossain lävistyksissä, joissa kestää kauan parantua se on vielä ekstranuivaa 🫠

@Meliora onnea ja toivottavasti, et joudu tänne palaamaan tähän ketjuun enää ja seuraavienkin vuopsien ketjuihin vain omasta halustasi :red-heart:

Mulla itsellä on vielä auki, että onko tsäännsejä tammikuiseen. @Toiveikas odottelija uuden aikataulun mukaisesti vasta viikonloppuna kannattaa munkin testata, mutta en tiedä maltanko sinne asti! Mutta olispa kiva tavata siellä tammikuisten ryhmässä uudelleen 🤞

Toisaalta oon kyllä taas 100% varma, että en ole raskaana. Listasin kaikki olot tekoälyyn (väsymys, helposti ärtynyt, herkkuhimot, ruoka ei maistu, 100% varma etten ole raskaana, valkovuoto olematon jne) ja se sanoi, että voipi olla pms tai raskaus, ei voi tietää tässä kohtaa :rolling: No se vahvisti vain mun oloa, että en ole raskaana. Ja siis sillon helmikuussa, kun plussasin niin mulla oli ennen menkkoja menkkamaiset vatsakivut ennen kuin menkkojen olisi pitänyt alkaa ja niitä ei normisti mulla ole, mut oli todella menkkamaiset. Sellasiakaan ei ole ollut nyt tässä kierrossa. Niin eiköhän mulle tässä vielä äitienpäiväksi ala menkat. Muutenki aina äitienpäivä- ja synttäriviikot masentaa, kun haluis, etoma mies jotenki muistas spessusti ja sitä ei ole yleensä tapahtunut. Niin sit masistelen jo etukäteen. Päätin, etten edes muistuta sitä äitienpäivästä ja katon, että muistaako itse. Onneks noi kaks isointa lasta on jo koulussa niin he osaavat muistaa koulussa tekemillä lahjoillaan/korteillaan ja nehän ne parhaita on :red-heart: ja pieninkin on jo päiväkodissa niin tekevät siellä jotain. Mies voi pitää tunkkinsa :tears:
Mutta vähän joo masistelee ja tulee ärtynyt olo hyvin herkästi kaikesta tässä nyt, kun menkkojen pitäs tällä viikolla vielä alkaa.
Joo täytyypi ootella tonne vknlpuun jos ei vuoto ala. Kyllä nyt tempun teki tämä kierto😞 mä viel viimmekierron jälkeen sanoin kavereille, et en testaa enää, et testaan jos menkat on myöhäs. (No tämähän ei nyt ihan menny niin, mutta ei takerruta siihen🤣) Ja sit tää kierto tekee tälläsen lälläspöö tempun, et ”joo siirretään viel ovista ja annetaan tän odottaa viel viikko, niin se luulee et sen menkat on myöhäs ja se kusee noita tikkuja ku hullu”😀🙂

Mulla taas on kyll suht raskaus myönteiset oireet. Ei oo pms:sää, väsymystä on aika paljon ja se alkaa aina tossa kello 15 jälkeen oon ihan valmis vaikka yöunille. Mieli on hyvin tasanen ja yllättävän zen (vielä). Ei oo tavallista sokerihimoa ja ruokahalu on ihan kauhee, syön koko ajan ja kokoajan on nälkä😂 ja valkovuoto on taas alkanu lorahteleen. Mahassa on edelleen näitä pistelyitä ja kiristelyä oikeella. Ja tänään uutena ”oireena” häpyluu pistoksia/vihlasuja. Niit oli vhä aijemmin, mut vaan joku pari kertaa nyt ollu koko päivän. Päätä välillä jyskyttää vähä. Ja lämmötki edellee 37.4°🤷🏻‍♀️ ja mun nännit/nännipihat on oudon näköset, niis on vhä niinku ”näppyjä/kohoumia” ja ne on jotenki oudon väriset😆 ei oo kipeet tai arat mut näyttää oudolta🤣

Hei taas! Otin vähän paussia palstalta, kun alkoi vituttamaan koko vauvaprojekti. Nyt menossa kp10, eli ovulaation metsästys ja makkarissa riehuminen taas alkakoon ✨

Täällä oli ainakin ollut keskustelua TSH-arvoista. Mulla on 9 kuukauden lääkityksen aikana ollut tasan kerran alle tuon 2.5, viimeisimmässä mittauksessakin 2.64. Nostin itsenäisesti lääkettä, ja varasin lääkärille soittoajan (täällä saa vasta kolmen viikon päähän). Se soittoaika on ensi viikolla, ja aion vaatia nyt jo lähetteen tutkimuksiin, koska ensi kuussa tulee vuosi siitä, kun kierukka poistettiin. Vaikka ei saada hoitoja, niin saapahan tiedon, kannattaako edes yrittää.

Oon onnistunut pitämään painonpudotustahdin siinä 0,5-1 kilossa per viikko, mut meneehän tässä tolkuttoman kauan, jos pitäisi pudottaa lähes 20 kiloa.

Oon alkanut taas miettimään, että haluanko oikeasti edes vauvaa, kun valmiiksi jo rahat tiukilla. Joku ääni takaraivossa pakottaa jatkamaan yrittämistä.

@Syssymyssy Mulla samanlaisia ajatuksia haluanko edes vauvaa aika pitkään jo ollut ja aina välillä tulee ja menee hetkeksi pois kunnes taas palaavat... Mullakin joku ääni takaraivossa vaan sanoo että pakko jatkaa yrittämistä tosin kaikesta huolimatta. 😅

Testasin muuten vielä äsken pc:n ovulaatiotestillä ja näyttää samalta kuin sunnuntaina, eilen ja tänään tehdyt testit. 🙄 Eli haalealta.... Kaipa mä vielä muutaman päivän jatkan testailua, koska muuten en tiedä milloin lugesteronit aloittaa. Ellei lämmöt sitten jatka huomenna ja ylihuomenna nousuaan. 🤷‍♀️ Vaikea vaan uskoa että ovulaatio olisi ollut kun testannut ovulaatiotesteillä ja mikään lähelläkään positiivista ole ollut. Toki liuskatesteillä aloitin sunnuntai iltapäivällä testaamisen vasta.

No nythän mä ehkä tajusin mikä täs on. Selasimpa ton sovelluksen tossa läpi ja kattelin lämmöt ja muuta kirjaukset. Voipi ollakki, että toisin ku luulen niin ovis ei oo tapahtunu 19.-20.4. vaan 24.4.
Tai tää ainaki vois selittää mahdollisen kk myöhässä olon. Katoin lämpöjä ja mulla on aamulla lämmöt dipannu 24.4. 36.6° ja illalla noussu sinne 37°–> eli ovis olis voinu ollu jossain siinä 23.-26.4. välillä. Taisin myös tännekki sillon raportoida et sillonki tuli semmosta eggis limaa. Ja katoin myös että talletteluja oli 23. ja 26.4.
google laskeskeli et seuraavan kerran kannattaa testata viikonloppuna. Ja jos näin on niin nyt mentäis sit vasta dpo 9-12. Joku itseasias tais sitä pohtiakki et olisko mun ovis ollu myöhemmin, mut ilmeisesti sit tai sit on täysin ovuloimaton kierto ja siks venyy. Mutta noh se selviää toivon mukaan tässä tämän viikon sisään, tuleeko kuukautiset vai muuttuuko testit posiksi.
Mä muistelin, että tosiaan spekuloit tovi sitten mahdollista myöhäisempää ovista noiden limojen johdosta, ja olishan toi tosi hyvä, jos tää olis nyt tilanne. Sun oireet kuulostaa kyllä niin lupaavilta, ja piinapäivät on kyl sul ollu nimensämukaiset, että toivottavasti saat sen plussan! 🥰

Takaisin