Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Tuulis En oo saanut edes lähetettä verikokeisiin, mutta normiannos lääkettä nostettu. Mutta epäilen ettei mulla riitä se kun kemiallisen jälkeen tsh noin korkealla tasolla ja mitään muutosta ei muuta ollut. Siitä vaan myös epäilen kun mulla tasasin väliajoin aina joutunut nostamaan annosta aina muutenkin. 🤔

@Kali Paljonko sulla menee thyroksinia ja paljonko olet nostanut plussatessa? Mulla on ollut molemmissa raskauksissa kilpirauhasen vajaatoiminta. Tätä seuraavaa olen käyttänyt pohjana ja vaatinut jo raskautta yrittäessä verikokeet ja lääkkeen noston siten että TSH on alle 2,5.

TSH-tavoite on alle 2,5 mU/l ensimmäisellä raskauskolmanneksella ja alle 3,0 mU/l sen jälkeen. Kilpirauhashormonien kokonaisarvot nousevat aina raskauden aikana, sillä estrogeenit suurentavat kilpirauhashormonien kantajaproteiinien (tyroksiinia sitova globuliini) pitoisuutta jo aivan alkuraskaudesta lähtien.

Tyroksiinin tarve suurenee heti alkuraskaudessa ja lisääntyy raskauden puoliväliin asti. Siksi päivittäistä tyroksiiniannosta nostetaan noin 30 % heti, kun raskaus on todettu.

Lähde:

Kannattaa katsoa tämä kortti, sillä valitettavasti kilpirauhasen toiminnalla voi olla suurikin merkitys raskauden jatkumiseen ja ylipäätään raskautumiseen. Tämä on onneksi "helppo" kortti katsoa ja vaikutus näkyy nopeastikin.

@Kali ehkä hoitavalta taholta voisi kysyä tiheämpää kontrollia, jos oot tosiaan viimeksi käynyt syksyllä labroissa 🤔 Ja outoa jos eri neuvoloissa on eri käytännöt noihin kilpparilähetteisiin raskauden seurannassa, kyllähän raskautta toivoessa ja ekalla raskauskolmanneksella THS pitäisi olla mieluusti alle 2,5. Onko se siis sulta äitiysneuvolaan yhteyttä ottaessa evätty ts. väitetty ettei tarvitse tutkia?

@Mur Mulla menee 150 mg ja nostanut sitä 50 mg. Ja juu itse lukenut tuosta että voi olla syynä, ärsyttävää vaan kun kaikki pitää itse tietää nöemmä. 😵‍💫 Ei mulle muuta oo sanottu kuin tuosta lääkkeen nostosta.

Ja @Tuulis Ei kun ei mulle oo ees mainittu, vasta viimeisimmän keskenmenon jälkeen itse vaan luin että olisi pitänyt ottaa verikokeita. ☹️ Ei mulle sitä kukaan kertonut ei edes neuvolassa kun viimeksi kerkesin kerran käydä.

@Maana Mannila ihanaa kuulla nämä uutiset❤️ sydän särkyi puolestasi kun tuskasi paistoi viesteistäsi, mutta onneksi miehesi on noin kultainen kun osasi tulla puhumaan asiasta kun tajusi asioiden olevan pielessä❤️

ON, ovis oletettavasti ti kp10 ja oma isäni on täällä todennäköisesti keskiviikkoon asti. Tyhjä kierto siis tulossa, en tosiaan kehtaa alkaa tallettelemaan kun hän täällä. Lisäksi lapsi kipeänä. No, päästään sit reilusti vähintään helmikuulle niin ei vahingossakaan olla joulukuussa😅

Viime päivät miettinyt paljon sitä että mitä jos tämä ei onnistukaan ja lapsiluku jää yhteen. Vaikka eihän tämä kp10 ovis ole este, lähinnä hidaste. Ja tuntuu tavallaan hölmöltä että ollaan jätetty yrittämättä, mutta toisaalta en ois halunnu joulukuista. En tiedä, sekavat ajatukset. Mieskin jo paristi sanonut että tuleekohan tästä mitään, en oo siis vielä sanonut tästä aikaisesta oviksesta. Haluan eka itse miettiä asiaa rauhassa ennenkuin selitän miehelle, joka ei ihan käsitä täysin kaikkea mitä naisen hedelmällisyyteen tulee.

Jos ei meinaa napata niin tuskin silti otetaan ehkäisyä takaisin käyttöön, ellei elämäntilanne muutu sellaiseksi että lapsi, oli yllätys tai ei, ei sopisi kuvioon.

@Kali TSH suositus raskautta ajatellen on tosiaan alle 2,5 mutta mielellään noin 1,0. Tämän sanoi minulle myös lapsettomuuspolin gynekologi. Raskausaikana TSH saa olla alle 1 ja joillain se tippuu lähes mittaamattomaksi.

Minulla on myös kilpparin vajaatoiminta ja lääkitystä nostettu 100mikrog. -> 125mikrog. raskauksissa. Annosnosto ohjeistetaan puhelimitse neuvola-aikaa varatessa, jos ei ole jo itse nostanut. Ekan kerran täällä ainakin TSH ja T4V mitataan ensilabroissa, joihin saa lähetteen ekalla neuvolakäynnillä. Nuo labrat otetaan n. rv 10-12, riippuen mikä sikiöseulonta on käytössä. Tuon jälkeen TSH:ta mitataan 4-6 vkon välein tai jopa vain 2kk välein, riippuen tarvitseeko annosta muuttaa.

Kannattaa ehdottomasti pyytää arvojen mittaus terveysasemalta. Tiedän useita tapauksia joissa raskautuminen onnistui vasta kun TSH oli lähellä 1,0.

Täältä löytyikin hyvät ohjeet seurannasta https://pirha.fi/ammattilaiselle/oh...-hoito-ohjeet/pitkaaikaissairaudet-ja-raskaus

Muokattu viimeksi:
Vähän ankeampi päivitys tälle aamulle. Piti nyt kaivella viestihistorian syövereitä kun lapsi valvotti sairastelullaan. Ajattelin että jos siä ois edes jotain tietoa kierrosta viime yrityksen aikaan ja olihan siellä. Edellisellä yrityksellä, joka kesti huimat kaksi kiertoa, ovis tapahtui kp15. Eli tää on joku ”uus” juttu tämä aikainen kp10 ovis… Kerran tänä yritysaikana vasta oireiltu siihen suuntaan että jotain yritti tapahtua. Yk8 nyt meneillään kun laskin, en oo kauhean tarkkaan pitänyt kirjaa kun muistaakseni kolme kiertoa jäänyt syystä tai toisesta hyödyntämättä.

Mielenkiinnolla seuraan kilpparikeskustelua vaikkei just oo omakohtainen aihe. Ihanaa kun täällä tulee tietoa ja vinkkejä että mihin perehtyä tai mitä tarkistuttaa!

@Maana Mannila onpa huojentavaa että siellä mies aktivoitui ja sait oman näkökulmasi esille!

Ja @Kumpare mä kans välillä mietin että onko lievät kramppailut luteaalissa normaalia ja milloin voisi olla esim endosta kyse. Itsellä aika reilut kuukautiskivut joihin käsikauppalääkkeet just ja just riittää maksimiannoksilla ja pientä kramppailua noin dpo10 alkaen. Vuoto ihan normaali mutta silti välillä käy mielessä voisko endo olla mahdollinen? Ultrassa ei oo näkynyt mitään.

@Maana Mannila aivan todella ihailtavaa, miten miehesi otti tämän vaikean ja kipeän asian oma-aloitteisesti puheeksi 💖 Ihana että saitte puhuttua ja pystytte nyt jakamaan tasavertaisemmin tätä yritystaivalta. Tottahan se on, että naiselle tämä on paljon konkreettisempaa ja ”fyysisempää” sillä lähestulkoon kaikki muutokset tapahtuvat naisen kehossa. Raskausaikanakin voi mennä todella kauan, ennenkuin mies edes tajuaa/sisäistää että vauva on tulossa, tai ainakin näin meillä kävi 😅

ON: tänään dpo 3 ja ihan semi optimistisella asenteella ollaan kohti piinapäiviä menossa, sillä tallettelut osui yllättävän hyvin kohdalleen joten on ainakin jotain mitä piinailla 😄 Toki luotto tärppiin ei siitä huolimatta ole kovin suuri 🙄

IMG_9911.jpeg

Muokattu viimeksi:
Huomentaa ja kivaa uutta viikkoa kaikille😃
Täällä pyörähti kp 34/31 ja dpo 15. Menkkoja ei vaan näy eikä kuulu. Eilen tosin alko rinnat kipeytyyn/herkistyyn jonki verran. Mahassa tuntuu oikeella inhottavia repäsyjä ja herätes oli vähä etova olo. Maha on ollu tänä aamuna vähä sekasin, että se vois olla pms, mut selitettävis myös eilisellä roskaruuan syömisellä. Lämmöt pyörii edelleen 37.4°. Oireiden puolesta siis vois olla hyvinki viel mahdollista raskaus, MUTTA testit on edelleen negatiivisia😩 ainoastaan eilen illalla tehdyssä pcn testissä oon näkevinäni viivanpaikan. Eikö luulis jo olevan positiivinen jos on ollakseen?

IMG_5237.jpeg

Tänä aamuna en kerenny aamun ekaa pissaa ottaa talteen, niin tein toisesta pissasta sit tän toisen pcn. Ja en kyllä tässäkään saa ku hyvällä mielikuvituksella viivapaikan. (Alempi tänään, ylempi eilen illalla)

IMG_5241.jpeg

@Toiveikas odottelija Minusta tuossa eilisessä kyllä jotain näkyy ja oireilut voisi hyvin sopia raskauteen. Koita ylihuomenna uudestaan aamupissasta? HCG muistaakseni tuplaantuu 48 tunnin välein niin luulisi silloin näkyvän. Vaikka onkin kp34 niin silti vasta dpo15 niin voi siitäkin syystä olla vielä kunnolla näkymättä 🤔

@Toiveikas odottelija Minusta tuossa eilisessä kyllä jotain näkyy ja oireilut voisi hyvin sopia raskauteen. Koita ylihuomenna uudestaan aamupissasta? HCG muistaakseni tuplaantuu 48 tunnin välein niin luulisi silloin näkyvän. Vaikka onkin kp34 niin silti vasta dpo15 niin voi siitäkin syystä olla vielä kunnolla näkymättä 🤔
Joo, aattelin hakee sellasen apteekin herkän testin ja kokeilla ylihuomenna sillä, jos ei vuoto ala täs tämän päivän-ylihuomisen aamun aikana. Flon mukaan mennään kyllä ”vasta” dpo 14, ku se laskee siihen oviksen jälkeen vielä sen yhden hedelmällisen päivän. Jännityksellä odotan miten käy. Yhtään ei kyllä vieläkään oosellanen olo et menkat ois tulos, eikä viel oo iskeny epätoivo (ainakaa pahasti😆) kattelin pinterestistä ja googlettelin jo dpo 15 raskaustestejä et miltä pitäs näyttää, en tiä helpottiko oloa vai lisäskö vaan yliajattelua😆

@Maana Mannila olipa ihana lukea sun kertomus :smiling face with heart-eyes: ihanasti mies on herännyt ja osannut sulle kertoa mietteistään ja antanut tukea. Toivottavasti tämä tuo sulle uutta energiaa yritykseen ja saatte jaettua yrityksen taakan jatkossa paremmin. Paljon plussatuulia sinne 🌈

@Kali Mulla on kanssa kilpirauhasen vajaatoiminta ja edellisissä raskauksissa on nostettu thyroxin annosta 25 mikrog päivässä ja eka kontrolli otettu/määrätty 4 vkoa lääkkeiden nostosta ja sen jälkeen sit säännöllisesti kontrollit riippuen aina, onko tarvinnut nostaa annostusta. Ekan raskauden aikaan ei ohje ollut vielä nostaa lääkitystä heti plussasta vaan eka kontrolloitiin ja silloin oli ths jo luokkaa 8 muistaakseni. Sillon mulla olikin aivan järkyttävä väsymys koko alkuraskauden ja onneksi korona-ajan jatkuva etätyö mahdollisti joustavat työajat ja päiväunet. Eli ei mun korvaan kuulosta pahalta, että ei suoraan kontrolloida arvoja. Lääkenostohan ei heti näy labroissa. Mut toki lähetteen oon saanut heti jo valmiiksi. Mutta jos sulla ei oo viime aikoina kontrolloitu kilpirauhasarvoja, ni se varmasti kannattaisi terveyskeskuksen kautta pyytää. Sulla on kuitenkin alkanut useita raskauksia ja lääkeannosta muutettu edestakaisin, ni luulis, että olisi hyvä tsekata tilanne.

ON: Miten teillä muilla, milloin teillä alkaa luteaalissa kramppailu? Mulla on dpo6 ja nyt alkoi jär-kyt-tä-vät kramppailut sekä kohdun alueella että molemmissa munasarjoissa. 😵
Muistan et jo teininä on kramppaillu noin viikko ennen menkkojen alkua eli varmaan dpo7 paikkeilla. Nythän se on tosi ärsyttävää kun sit aina luulen et ”vois olla kiinnittymiskipuja” 🙄

Täältä iltaset omanapailut.
Vatsan nippailut ja kiristelyt tullu takasi näin iltaa kohti. Eilen alko about samoihin aikoihin nää. Nippailee ja kiristää vähä molemmin puolin, mut pääosin oikeelta. Pissahätä on koko ajan, vaikken tnään oo juonu ku kaks kuppia kahvia aamulla ja lasin vettä. Väsymys on aivan hirveeeee, meinaan nukahtaa pystyyn koko ajan🥲 ja menin lupautumaan ehtooksi ”töihin” miehen hallille🫠 vähän jännättää tuo vknlp jos menkat alkaaki. Vaikka ei yhtään oo sellanen olo. Normaalisti 2-5pv ennen menkkoja alan menettää toivon ja tulee vaa sellanen tunne et taas ne menkat alkaa. Nyt ei oo yhtään sellanen olo, on itseasias aika toiveikas ja jännittyny fiilis 🫣

Meillä on kyllä jännitystä ilmassa molemmilla🫣 mäkin oon ittiäni kiusannu tolla tekoälyllä ja mullekki se kovaa uskottelee että kyllä sä raskaana olet😂 lähetin sille kuvat nuosta mun testeistä ja seki on sitä mieltä et joojoo plussia ne on😆 ja että liian aikasta vielä vahvemmille viivoille.

Tuntuu et kaikki saanu tolla rfsulla dpo 10 jo kirkuvan punaset viivat ja itelle antaa tollasia hailuroita joista ota mitään selvää. Pct ollu ihan puhtaita negoja toistaseksi. Ku nämä päivätki matelee ja tarvis tietää äkkiä heti nyt että voin vaipua johonki raskauskuplaan ja ihan huoletta hössöttää vauva juttuja eikä kukaan pidä sekopäänä😆
Mäkin tekoälyn kanssa suunnittelen ja pohdin näitä asioita. Mä oon ollut pari päivää tosi väsy, mutta mulle tekoäly oli sitä mieltä, että se ei ole mikään merkki raskaudesta vielä vaan voi tulla myös normaalisti tässä vaiheessa (kiinnittyminen sen mukaan olisi tapahtunut tässä viime päivien aikana joku kohta). Tällä viikolla pitäs alkaa menkat, mut en oo varma pitäskö niiden alkaa nyt torstaina (alkuperäinen laskelmani) vai vasta viikonloppuna. Ei auta tähän mun piinailuun. Odottelen tässä nyt ennen keskenmenoa tulleita tuttuja merkkejä menkoista vrt siihen kiertoon, kun olinkin raskaana.

Mäkin tekoälyn kanssa suunnittelen ja pohdin näitä asioita. Mä oon ollut pari päivää tosi väsy, mutta mulle tekoäly oli sitä mieltä, että se ei ole mikään merkki raskaudesta vielä vaan voi tulla myös normaalisti tässä vaiheessa (kiinnittyminen sen mukaan olisi tapahtunut tässä viime päivien aikana joku kohta). Tällä viikolla pitäs alkaa menkat, mut en oo varma pitäskö niiden alkaa nyt torstaina (alkuperäinen laskelmani) vai vasta viikonloppuna. Ei auta tähän mun piinailuun. Odottelen tässä nyt ennen keskenmenoa tulleita tuttuja merkkejä menkoista vrt siihen kiertoon, kun olinkin raskaana.
Mulle se uskottelee kaikista oireista, että juujuu kaikki oireet on raskausmyönteisiä ja heitti ihan arvion, et oon 97% varmasti raskaana😆 ja että on ihan tavallista ettei testit viel näytä mitään. Toisaalta ku aloin laskeskeleen niin onhan se mahdollista et hcg on vasta jotain 6-18 välillä, että toi pc ei vielä siihen reagoi. Kiinnittyminenhän on voinu olla vasta dpo 12 ja hcgn nousu mitattavalle tasolle tosiaan vissii kestää sen 3-5päivää.

Mutta odottelen nyt ylihuomiseen jos ei vuoto ala. Ja testaan sillä apteekin herkällä. Tässä aamun aikana tää etova olo on vaa pahentunu, varsinki nyt ku söi nii tuli vielä enemmän huono olo🥲 vähän kyllä epäilyttää tää mahan sekasuus, et se vuoto sieltä alkaa tän illan aikana😬 tosin siis vaikka maha tuntuu olevan sekasin niin mitään ei silti tuu🤔 noh mutta jännityksellä oottelen ylihuomista🫣

Olipa taas helvetinmoista vittuilua universumilta... Kävin käyttämässä äitiäni verikokeissa, odotimme miehen kanssa kahvilassa. Hänkin siis mukana kun en omista ajokorttia. 😂 Ja tietenkin joku helvetin pariskunta sinne kahvilaan tuli ja piti kädessään katsellen ultrakuvia. Iski ihan helvetinmoinen vitutus siitä, melkein lähdin pois koko kahvilasta kun alkoi ahdistaa ja vituttaa sen verran paljon.... 🙄

Eikä ovulaatiosta tietoakaan, testasin nyt eilen ja tänään sen clearbluen monitorin lisäksi pregcheckin ovulaatiotesteillä ja ei kyllä positiivisesta tuloksesta tietoakaan vittu.... 😖 Saapa nähdä tuleeko huomenna sitten ihan vaan sekin vittuilua universumilta että positiivinen tulos, kun siitä menisi laskettu aika samalle kuin viime vuoden toukokuussa plussatessa joka meni kesken.

//Niin ja kilpirauhas asiasta vastanneille kiitos! Mä kyllä luulen että vaadin heti pääsyä verikokeisiin enkä odota sinne yli 8+ viikoille. Jota mulle myöskään ei tosin edes siellä ekassa neuvolassa mainittu mitään rv 8+2. Toki sama päivä kun sain tietää myöhemmin keskenmenosta kun menin yksityiselle ultraan, niin verikokeista ei mitään hyötyä olisi edes ollutkaan.

Takaisin