Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Haluatko kertoa, että millä verukkeella sait testin ruinattua? Mietin tota opiskeluterveydenhuoltoa ja ferritiinin mittausta itsekin yhdeksi vaihtoehdoksi taannoin, mutten viitsinyt kokeilla kun ajattelin et nauravat mut sieltä chatista pihalle. 😂
Mulla on parin viikon sisään tullu sydämentykytyksiä ja mustelmia, jotka ei tunnu parantuvan, mutta pääsin lääkärin puheille valittelemalla väsymystä ja hiustenlähtöä.

Ferritiinimittauksen tulokset saapuivat ja tulos oli 55. Mitä sanoo raati, pitäiskö aloittaa rautalisä ja onko suositella jotain hyvää?
Kuulostaa ihan hyvältä! Mutta aika yksilöllistä kai se on mikä on ”hyvä” taso. Esikoisen raskauden alussa mulla oli joku n. 65. Mutta ottaisin tuolla 55 arvolla jotain ”ylläpito” annosta kuitenkin. Itellä siderAL ei nostanut arvoja lainkaan, mutta ferrodan on ollut mulle hyvä joka toinen päivä otettuna.

Minä, valitettavasti 🙉🙋🏼‍♀️ Mulla viime vuonna lähti joku kierre käyntiin ja oli virtsis neljästi teinpä mitä vaan, ja aina ovulaation jälkeen juuri. Et tee mitään väärin, se vaan on sulla nyt jääräpäinen bakteeri ja tilanne siellä. Mulla oli syksyllä kolmena kuukautena peräkkäin. Siihen neljänteen sain eri antibiootin, vahvemman ja laajakirjoisen. Kolmeen muuhun oli yksi ja sama. Kyllä se näytti kokeissa, että on sopiva juuri siihen mun E.Coliin, mutta tulehdus uusiutui.

Lääkäri vaatimuksesta kirjoitti reseptin toiseen antibioottiin ja nyt kierre loppui. Luin jostain, että siellä voi olla joku bakteerien muodostama biofilmi ja siksi se vaan uusiutuu jos biofilmiä ei saa pois. Minulla on nyt myös tarvittaessa otettava antibiootti. Sen voi ottaa esim. yhdynnän jälkeen tai jos muulloin alkaa tulla pieniä virtsisoireita 😊

Sit mulla ihan tietynlaiset vaatteetkin ärsyttää sitä aluetta ja virtsaputken suuta.

Ikävää, että säkin oot kärsinyt tästä vaivasta! Kiitos kun jaoit kokemuksesi. Mulla ei oo ennen vuosikausiin ollut virtsistä, mut nyt selkeästi tää tiheä tallettelu jotenkin provosoi. Toi biofilmijuttu kuulostais ihan pätevältä selitykseltä. Pitää varmaan käydä lääkärissä keskustelemassa. Mulla on puuvillaiset alkkaritkin ja öisin oon ilman, enkä käytä mitään kireitä farkkuja tmv.

Mulla pissiitti ollut ollut tasan kerran, mutta silloin jo lääkäri suositteli ennaltaehkäisyyn vahvoja c-vitamiini tabletteja, kun kuuli, että oli raskautuminen toiveissa. Taisin ite napata silloin apteekista 500 (mikä ikinä yksikkö näistä onkaan käytössä).

Hei kiitos vinkistä! Mä oonkin muuten viime vuonna pitkään syönyt c-vitamiinia just joko 500mg tai tuplat. Pitääkin ostaa taas ja syödä joka päivä jospa siitä olisi apua.

Ferritiinimittauksen tulokset saapuivat ja tulos oli 55. Mitä sanoo raati, pitäiskö aloittaa rautalisä ja onko suositella jotain hyvää?

Kyllä kannattaa, hyvä arvo olisi yli 100. Kun tuossa ei tuota herkkää crptä ole otettuna, todellinen arvo voi olla paljon alempikin. Jos maha kestää muutakin kuin Sideralia niin niitä suosittelen, saa nostettua nopeammin kun tuossa on niin vähän rautaa. Ja jos ottaa vain joka toinen päivä niin saattaa imeytyä paremmin.

Täälläkin tallettujet jääneet lähes nolliin ensin miehen ja nyt oman sairastelun vuoksi. 😫

@Zebra
Saako kysyä, miksi juuri herkkä CRP eikä tavis CRP? Sitäkin mietin että miksi juuri herkkä CRP, eikä esim P-TfR tai fP-Trfesat?

Löysin muuten hyvän artikkelin tuohon liittyen:

Mulle tuli myös tänään eilisen ferritiinimittauksen tulos, 30. Aloitin jo heti tankkauksen 100mg rautatabletilla.
Halusin mitata ferritiinin ja kilpirauhasarvot, koska ensimmäisestä raskaudesta tuli keskenmeno 7. viikon alussa vajaa kuukausi sitten. Vaikka syitä keskenmenoon voi tietysti olla monia (esim. oma ikä) niin tuli kova tarve lähteä poissulkemaan mahdollisia syitä, kun tässä ei nyt olisi aikaa hukattavaksi.
Valitettavasti ei onnistunut saada sitä herkkää CRP:tä, mutta onhan tämä tulos 30 jo ihan paska, saati jos oikeasti olisi vielä huonompi. 😓
Tänään dpo10 ja tein aamulla herkän testin, joka täysin nega. Pitäisikö nyt ajatella, että onneksi.. Kannattaako nyt edes toivoa raskaaksi tulemista tämmöisellä arvolla.

Munkin varmaan pitäisi käydä verikokeissa katsomassa mikä mun ferritiini nyt on kun melkein puoli vuotta syönyt rautalisää 100 mg päivässä, vaikka taitaa olla joka toinen päivä se parempi. Epäilen että oli varmaan ihan hyvällä mallilla ennen joulukuista keskenmenoa, mutta silloin vuosin melkein 8 päivää putkeen niin varmasti on tippunut se arvo mihin oli kerennyt kohota. 😖 Toki se tosiaan oli 26 silloin kesäkuussa ja heinäkuusta lähtien syönyt muutamaa viikkoa lukuunottamatta säännöllisesti. Ollut vähän huonompia hetkiä pari kertaa niin en jaksanut siitäkään rautalisän syömisistä välittää. Mm tossa pari viikkoa joulukuussa....

Mutta mä en vaan pysty vieläkään uskomaan että olisi dpo3.. Toki lämmöthän on varmaan tarkempi keino arvioida se kuin ovulaatiotesteillä testata, varsinkin kun kerran päivässä vaan testaillut. 😣 Mietin sitä että olisiko huippu voinut tosiaan olla niin nopea, niin onhan mulla ennenkin kun liuskatesteillä testaillut niin aamupäivällä ekan testin aikaan ollut haaleampi tulos kuin muutamaa tuntia myöhemmin alku illasta ja sitten jo seuraavana päivänä ihan vaalea toinen viiva. Joten uskon että huippu vain mennyt ohi ja ovulaatio on saattanut olla tosiaan. 🤷‍♀️ Joten menen nyt tolla dpo3:lla ja siitä eteenpäin...

Munkin varmaan pitäisi käydä verikokeissa katsomassa mikä mun ferritiini nyt on kun melkein puoli vuotta syönyt rautalisää 100 mg päivässä, vaikka taitaa olla joka toinen päivä se parempi. Epäilen että oli varmaan ihan hyvällä mallilla ennen joulukuista keskenmenoa, mutta silloin vuosin melkein 8 päivää putkeen niin varmasti on tippunut se arvo mihin oli kerennyt kohota. 😖 Toki se tosiaan oli 26 silloin kesäkuussa ja heinäkuusta lähtien syönyt muutamaa viikkoa lukuunottamatta säännöllisesti. Ollut vähän huonompia hetkiä pari kertaa niin en jaksanut siitäkään rautalisän syömisistä välittää. Mm tossa pari viikkoa joulukuussa....

Mutta mä en vaan pysty vieläkään uskomaan että olisi dpo3.. Toki lämmöthän on varmaan tarkempi keino arvioida se kuin ovulaatiotesteillä testata, varsinkin kun kerran päivässä vaan testaillut. 😣 Mietin sitä että olisiko huippu voinut tosiaan olla niin nopea, niin onhan mulla ennenkin kun liuskatesteillä testaillut niin aamupäivällä ekan testin aikaan ollut haaleampi tulos kuin muutamaa tuntia myöhemmin alku illasta ja sitten jo seuraavana päivänä ihan vaalea toinen viiva. Joten uskon että huippu vain mennyt ohi ja ovulaatio on saattanut olla tosiaan. 🤷‍♀️ Joten menen nyt tolla dpo3:lla ja siitä eteenpäin...
Mulla olisi huippu mennyt ohi kyllä, jos en olisi kolmea kertaa päivässä testannut. Aamulla oli haalea ja päivällä tuli hymynaama ja illalla jo ihan haalea. Että nopeasti se saattaa mennä ohi.

Onko sulta kontrolloitu ferritiini sen rautalisän alottamisen jälkeen? On ilmeisesti yksilöllistä miten eri rautalisät vaikuttaa. Osalla ei nosta jotkut valmisteet arvoja ollenkaan, mutta joku toinen nostaa.
Jos mulla maha vaan kestää niin pyrin 200mg päiväannokseen. Ramavitillä aloitin kokeilemaan.

Mulle tuli myös tänään eilisen ferritiinimittauksen tulos, 30. Aloitin jo heti tankkauksen 100mg rautatabletilla.
Halusin mitata ferritiinin ja kilpirauhasarvot, koska ensimmäisestä raskaudesta tuli keskenmeno 7. viikon alussa vajaa kuukausi sitten. Vaikka syitä keskenmenoon voi tietysti olla monia (esim. oma ikä) niin tuli kova tarve lähteä poissulkemaan mahdollisia syitä, kun tässä ei nyt olisi aikaa hukattavaksi.
Valitettavasti ei onnistunut saada sitä herkkää CRP:tä, mutta onhan tämä tulos 30 jo ihan paska, saati jos oikeasti olisi vielä huonompi. 😓
Tänään dpo10 ja tein aamulla herkän testin, joka täysin nega. Pitäisikö nyt ajatella, että onneksi.. Kannattaako nyt edes toivoa raskaaksi tulemista tämmöisellä arvolla.
Täällä ferritiini oli 16, söin pari kolme pakettia rautaa mutta sitten laiskistuin (maha ei tykkää) 😂 Ehkä yritän Tilkasta saada kontrollin, joutuvat kuitenkin infektiolabrat ottamaan uusiksi. Tilkassa sanoivat että olisi hyvä että arvo on vähintään 30, mutta ei tuo mikään este hoidoillekaan ollut.

Kyllä raskautta kannattaa ehdottomasti yrittää, ei se matala ferritiini mikään ehkäisymenetelmä ole. Olen itse löytänyt neuvolan määräämästä pvk:sta hemoglobiiniarvon 55 g/l, eli kyllä sitä aneemisenakin voi tärpätä!

Täällä ferritiini oli 16, söin pari kolme pakettia rautaa mutta sitten laiskistuin (maha ei tykkää) 😂 Ehkä yritän Tilkasta saada kontrollin, joutuvat kuitenkin infektiolabrat ottamaan uusiksi. Tilkassa sanoivat että olisi hyvä että arvo on vähintään 30, mutta ei tuo mikään este hoidoillekaan ollut.

Kyllä raskautta kannattaa ehdottomasti yrittää, ei se matala ferritiini mikään ehkäisymenetelmä ole. Olen itse löytänyt neuvolan määräämästä pvk:sta hemoglobiiniarvon 55 g/l, eli kyllä sitä aneemisenakin voi tärpätä!
Onko törkeää sanoa, että lohduttavaa kuulla! 😂 Onpas ollut hurja hemoglobiiniarvo! Mulla se oli sentään 145 ja punasolujen määräkin tosi hyvä, eli ehkä nyt en aivan tuhoon tuomitussa tilanteessa ole. 🤭

Onko törkeää sanoa, että lohduttavaa kuulla! 😂 Onpas ollut hurja hemoglobiiniarvo! Mulla se oli sentään 145 ja punasolujen määräkin tosi hyvä, eli ehkä nyt en aivan tuhoon tuomitussa tilanteessa ole. 🤭
Ei ole 😂 Itsestäkin on ollut silmiä avaavaa nähdä millaisilla veriarvoilla osa porukasta vetää. Ihmiskunnan historiassa on muutenkin kärsitty kaikenlaisista puutostiloista yms niin ei sille alkiolle täpötäydellisiä olosuhteita tarvita. Ollaan kuitenkin ihmisiä eikä alkio-inkubaattoreita.

Toki kannattaa sitä rautaa mussuttaa, ja puolen vuoden yrityksen jälkeen aloittaa lisätutkimuksia. ☝️

Täällä on kans vedetty rautaa vuodesta -22 kun aloin odottaa esikoista. Menetin synnytyksessä verta puolitoista litraa ja hb oli 80, en saanut lisäverta ja sen jälkeen vauvavuosi oli kuin haamuna olisi elellyt. Seuraavassa raskaudessa sain hyvät terveydenhoitajan jonka kautta sain viimeinkin mitattua ferrit, jotka oli 9. En saanut muuta kuin ohjeen syödä sideralia, jota oli tosiaan mennyt jo pari vuotta ja välillä eri valmisteet. 😅 Nyt synnytyksen jälkeen taisi arvo olla jopa 15, hbta ei raskausaikana edes mitattu niin siitä ei mitään tietoa missä mennään. Terveydenhoitaja vain sanoi, että näillä rautatasoilla ei kannata raskautta haaveilla. 😅 Tää on mun lemppari aihe ikinä, kun ihan sama mitä vääntää terveydenhuollon kanssa, niin apua ei saa. Nyt vedän kahta eri valmistetta ja toivon että tilanne tasaantuisi viimein, mutta ollappa 24 ja vauvan että taaperon äiti ja vuodapa paljon verta kuukausittain, niin se siitä riemusta. Kunhan vaan avauduin ja annan varmaan myös toivoa siitä että ihan aneemisenakin voi raskautua! Nimimerkillä anemia jo peruskoulussa.

Täällä on kans vedetty rautaa vuodesta -22 kun aloin odottaa esikoista. Menetin synnytyksessä verta puolitoista litraa ja hb oli 80, en saanut lisäverta ja sen jälkeen vauvavuosi oli kuin haamuna olisi elellyt. Seuraavassa raskaudessa sain hyvät terveydenhoitajan jonka kautta sain viimeinkin mitattua ferrit, jotka oli 9. En saanut muuta kuin ohjeen syödä sideralia, jota oli tosiaan mennyt jo pari vuotta ja välillä eri valmisteet. 😅 Nyt synnytyksen jälkeen taisi arvo olla jopa 15, hbta ei raskausaikana edes mitattu niin siitä ei mitään tietoa missä mennään. Terveydenhoitaja vain sanoi, että näillä rautatasoilla ei kannata raskautta haaveilla. 😅 Tää on mun lemppari aihe ikinä, kun ihan sama mitä vääntää terveydenhuollon kanssa, niin apua ei saa. Nyt vedän kahta eri valmistetta ja toivon että tilanne tasaantuisi viimein, mutta ollappa 24 ja vauvan että taaperon äiti ja vuodapa paljon verta kuukausittain, niin se siitä riemusta. Kunhan vaan avauduin ja annan varmaan myös toivoa siitä että ihan aneemisenakin voi raskautua! Nimimerkillä anemia jo peruskoulussa.
Huhhuh! Aika matalaksi päästivät. Mä menetin kans 1.5litraa ja hb laski 66. Mulle lääkäri sanoi että olin "niin hyväkuntoisen näköinen" ettei anna punasoluja, vaikka raja niiden tiputtamiselle on 80. Sain sitten hänen toimestaan rautainfuusion ja sit toisen lääkärin kanssa päädyttiin punasoluihin kun yllätys yllätys hb ei noussut yhdessä yössä. Yritin käydä kattomassa, että onko mun ferritiinejä otettu ikinä, mutten löytänyt kuin hemoglobiinin omakannasta. Olis mielenkiintosta kyllä tietää.

Omaa napaa, muistan jostain lukeneeni, että clearblue antaa tosi helposti roskishaamuja. Onko kellään niistä kokemusta?

Muutaman päivän tauko täällä takasi taas kivasti lukemista 😊 Tsemppiä kullekin kierron eri vaiheessa elävälle👍🏻

On: Ekat menkat tyhjennyksen jälkeen osoittautuivat aika niukoiksi, ja oikeastaan heti sen jälkeen alkoi sellainen tylppä pistely oik munasarjan kohdalla. Nyt mietin kasvaako siellä joku kysta tms. No ensi viikolla se selviää. Varasin kumminkin ajan gynelle ihan vaan välitarkastukseen. Jos kumminkin olisi jotain millä tukea seuraavaa mahdollista raskautta. Eniten tuo käynti on kyllä lääkettä omalle psyykelle.

Mutta siis kp9 elellään, saa nähdä mille päivälle ovulaatiota odotella, yleensä se on siinä kp17-18.

Huhhuh! Aika matalaksi päästivät. Mä menetin kans 1.5litraa ja hb laski 66. Mulle lääkäri sanoi että olin "niin hyväkuntoisen näköinen" ettei anna punasoluja, vaikka raja niiden tiputtamiselle on 80. Sain sitten hänen toimestaan rautainfuusion ja sit toisen lääkärin kanssa päädyttiin punasoluihin kun yllätys yllätys hb ei noussut yhdessä yössä. Yritin käydä kattomassa, että onko mun ferritiinejä otettu ikinä, mutten löytänyt kuin hemoglobiinin omakannasta. Olis mielenkiintosta kyllä tietää.

Omaa napaa, muistan jostain lukeneeni, että clearblue antaa tosi helposti roskishaamuja. Onko kellään niistä kokemusta?
Mulla kokemuksena niistä että kerran sain selkeän viivan jotain 10 minuuttia yli sen testiajan kun en raskaana ollut. 😞 Muut testit eivät näyttäneet mitään niin en luottanut siihen tulokseen. Ja sen jälkeen en niitä ole ostanut. Kyseessä siis se herkkä clearbluen testi.

Huhhuh, voin vaan kuvitella miten heikko olo sulla on ollut! Mä näin enää vaan kirkkaan valon ja oli hyvä olla, ku meinas taju lähtä. 😅 Nuo ferritiinit on kyllä hankalampi saada mitattua ja tieto kaivettua mitä valtionsalaisuudet, että eipä yllätä jos ei sellasta tietoa sullakaan kannasta löydy.

Mulla ei oo ikinä tullu roskishaamuja. Viallisia testejä kylläkin, mutta kaikki haamuposit on ollu kyllä sit oikeesti positiivisia. 😊

@rrro Tarkoitat sitä cb:n varhaista? Ainakin jodelista löytyy haulla #clearbluehailura -tägillä tosi törkeitä viivanpaikkoja tuolla testillä. 😬

Takaisin