Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla tuli just tänään taas valehaamulainen, kylläkin rfsun testillä. Oon nykyään kytännyt kelloa pilkuntarkkaan testatessa, että tiiän sit mikä se plussa oikeesti on 😅 hassua miten sen toisen viivan näkeminen saa toiveikkaaksi, vaik se testi ei enää siinä kohtaa oikeasti toimi. Oon varmaan ihan super epäluuloinen sit jos joskus tulee oikea viiva testiin kun näitä on muutamat nähty 😊 oliko ne nyt jotkut epäpuhtaudet vai mikä sen aiheuttaa (joku täällä tiesi, en muista, älkää uskoko😅)

@rrro Tarkoitat sitä cb:n varhaista? Ainakin jodelista löytyy haulla #clearbluehailura -tägillä tosi törkeitä viivanpaikkoja tuolla testillä. 😬
Joo just sitä! Muistan näin joo lukeneeni joskus, mutta nyt kun yritin etsiä tietoa niin kappas kaikki kiven alla.

Omanapailen tässä. Dpo9 ja rsfu:n varhanen testi negatiivinen, esikoisesta tällöin selkeä posi. Pms-oireet tosiaan jatkuneet toissapäivästä, eli en oo toiveikas raskautumisen suhteen. Tässähän on vasta eka kierto menossa niin ihan hyvillä fiiliksillä ollaan ☺️

Täällä taas. Kp 13 ja ovista bongailen. En oo aikaisemmin tikutellut mutta tulee nyt testattua sekin. Limojen ja himojen perusteella ovis olis tulossa, testit vähän tummuneet. Sovittiin miehen kanssa et katotaan vielä tämä kierto ja jos ei tärppää niin pidetään taukoa ainakin syksyyn saakka. Keskenmeno oli lokakuussa niin olishan se yhdenlainen ympyrän sulkeutuminen jos sais vauvan syliin tämän vuoden lokakuussa. Saas nähä mitä elämällä on meille annettavaa 💫

Omanapaa: Itse kattelin just kalenteria että noin 5 päivän päästä olisi mun tyypillinen ovulaatio, mutta tänä aamuna oli lämmöt tosi alhaiset. Huonelämpö ei pitäisi olla heittelehtinyt ja arki on mennyt tosi tarkalla rutiinillaan, joten ehkä uskaltaisi toivoa ”normaali aikaan” tapahtuvaa ovulaatiota tähän kiertoon 🤞 alan varalta testailla ovulaatiota nyt pari kertaa päivässä, vaikka viime kierrossa oli hämmästyttävän aggressiivinen lh piikki.

Mä tunnistin tän kierron etuajassa olevan ovulaation siitä, että olin viime viikon keskiviikkona ihan raivona 😂 Heitin mielessäni puoliksi vitsillä, et oisko ovulaatio tulossa. No, seuraavana aamuna alkoi limat.

Tää on eka kerta pitkään aikaan, kun mun kierto on ns. itselle normaalin pituinen. Kun tää kilpirauhashässäkkä alkoi, niin mun kierrot alkoi pidentyä 28 päivästä sinne 32 päivään asti, välissä oli yksi 28 pvä kierto, jossa luteaali jäi lyhyehköksi. Nyt kun ovis tuli 5 päivää ennustettua aiemmin, niin on jotenkin turhan toiveikas olo, et jos mun keho palaa nyt takas "normaaliin kiertoon", niin voisko tää olla se ✨the kierto✨.

Päätin muuten, että aloitan sen rautalisän, koska vaikkei se ferritiini mikään supermatala ollut, niin eipä siitä haittakaan ole 🤷‍♀️ Ja onpahan sitten paremmat rautavarastot sitten mahdollista raskautta ajatellen.

Otan osaa! 💔 Todella ymmärrettävää, että tuollaisten tapahtumien myllerryksessä kierto jää hyödyntämättä. Tietysti se silti harmittaa, kun on suuri toive... Samalla tällaiset isot tapahtumat usein antavat uutta perspektiiviä ja kirkastavat itselle omia unelmia.

Meilläkin saattaa jäädä tämä kierto välistä sairastamisen takia. :( Tietenkään se ei ole yhtä vakava juttu kuin läheisen menettäminen. Harmittaa joka tapauksessa, kun haluaisi hyödyntää kaikki mahdollisuudet.
Kiitos :red-heart: Kyllä tosiaan sai taas perspektiiviä monikin asia. Ja harmittaahan se vaikka kierto jäisi, mistä syystä väliin :disappointed-face: Toivottaan pikaista tervehtymistä sinne kuitenkin.

Mulla on ferritiinit katsottu reilu vuosi sitten työterveydessä, jolloin oli muistaakseni 18. Sen jälkeen olen syönyt rautaa, alkuun 200 mg päivässä. Viime keväänä kontrollissa arvo oli yli 100. Aluksi tyydyin siihen ja en hetkeen syönytkään rautaa. Arvo ei kuitenkaan kai yleensä nouse noin nopeasti suun kautta syötävällä raudalla, joten epäilen tuloksen oikeellisuutta. Keväällä sairastelin paljon ja samassa yhteydessä ei otettu CRP:tä. Nyt syön taas rautaa, mutta en ihan orjallisesti koita joka päivä. Pitäisi koittaa, saisinko työterveydestä vielä uuden kontrollin. Mulle suositeltiin myös Rauta on kova aine kirjaa aiheeseen liittyen, jota luinkin viime vuonna. Siinä muuten sanottiin, että vaikka rauta ehkä imeytyy paremmin joka toinen päivä otettuna, kokonaismäärä jää kuitenkin pienemmäksi ja suositeltiin siksi syömään päivittäin.

Täällä onkin tapahtunut hurjasti 😊vähän koitin selata keskustelua läpi. Kovasti tsemppiä kaikille piinailuun ja ovisten metsästämiseen.

Pahoittelut, että nyt tulee kuitenkin vaan omaa napaa. Mulla oli perhepiirissä kuolemantapaus ja se on vienyt kaiken energian. Samalla vauvahaave on kuitenkin vahvempana kuin koskaan. Ja tiedän, että tällä ei ole pitkässä juoksussa tai tässä tilanteessa merkitystä, mutta oletettavasti koko kierto meni ns. ohi kriisin keskellä. Nyt se vain kaiken muun päälle tuntuu tosi kurjalta 😓 Vaikka järjellä ajatellen tässä stressissä ja ahdistuksessa tuskin kiinnittymistäkään olisi tapahtunut tai mahdollisesta raskaudestakaan osaisi iloita. Mutta kiitos, että sain tänne avautua fiiliksestä 🩷
Hei, kuulostaa ikävältä ja henkisesti rankalta tilanteelta. Ymmärrettävää, että kierto tuolloin voi mennä "ohi", ja voihan olla, että kovan henkisen järkytyksen myötä ovulaatiokin jää tapahtumatta.

Vaikka ulkopuolelt on helppo ajatella, että yksi kierto "sinne tai tänne", niin kyllä se tuntuu tosi surulliselta, että jos hedelmällinen ikkuna menee ohi, niin seuraava mahdollisuus on sit noin kuukauden kuluttua. Ja helppoa sanoa, että ole armollinen itsellesi, mutta sanonpa nyt sen kuitenkin, että armollisuutta ja itsemyötätuntoa kannattaa harjoittaa reippaasti. Me vaaditaan monesti itseltämme bare minimumina asioita ja pystyvyyttä, jota ei tulisi mieleenkään vaatia muilta. Ehkä ohjenuora elämään voisikin olla, että "kohtele itseäsi niin kuin kohtelet muita". <3

@pienirakas Miehillä (tai kiveksillisillä) se on niin helppoa, kun voivat periaattees tehdä uuden vauvan vaikka joka päivä, mutta naisilla (tai kohdullisilla) missattu kierto esim. siks, että "ei huvita just nyt", tarkoittaa, että seuraava mahdollisuus on ehkä kuukauden päästä. Riippuen siitä, onko säännöllinen kierto ja tapahtuuko ovulaatio joka kierrossa, voi seuraava mahdollisuus olla jopa kauempana kuin yhden kuukauden päästä. Tästä olen omalle miehelle jauhanut jauhamasta päästyäni. Toivottavasti teillä tärppäisi pian ja saisitte tuohon 1/23 ja 2/25 putkeen nätisti vaikka 3/27. <3

Omanapaa loppuun sen verran, että itselläkin oli viime kesästä edelliset 24 kuukautta henkisesti niin raskasta, että ajattelin hetkittäin, etten selviä tästä. Oli määräaikaisuuden päättyminen ja uusi työ, jossa alkoikin sitten muutosneuvottelut, ja sitten mun läheinen kuoli yllättäen. Päälle täysipäiväinen opiskelu + täysipäiväinen työ, niin oli aika tiukkaa. Toisaalta mulle kävi siinä rytäkässä sellainen valaistuminen, että aloin ajaa kotona perheenperustamisasiaa ihan toden teolla, ja lopulta elokuussa päädyttiin puolison kanssa, että varataan aika kierukanpoistoon (kupari).

Sit yks juttu, mille mun silmät on auennu, on kohdunkaulan liman aktiivinen tarkkailu. Kun ovulaatio lähestyy, limat muuttuu valkuaismaiseksi silmänräpäyksessä tyyliin kesken päivän, ja sitten taas ihan yhtäkkiä takaisin entiselleen. On tää ihmeellistä, innostuttavaa, tympeää, pettymyksen täyteistä ja armotonta samaan aikaan.

Mä tänään tulin tajunneeksi etten ymmärrä mitään ovulaation aikaisista valkovuodoista vai limoiksiko niitä kutsutaan. 😂 Tonne fertility friendiin laittanut eri tyyppisiä vuotoja, mutta tajusin tänään että aivan väärin ymmärtänyt ne. Esim luulin että vetinen/watery tarkoittaa että sitä on paljon ja ja sellaista juoksevaa. Yleensä merkinnyt sen vaan sinne jos ollut vaan paljon valkovuotoa. Ja onko suomennos kermainen creamylle tässä tilanteessa sen oon merkinnyt silloin kun vähän vähemmän ja ajatellut että vähän tiiviimpää ns. limat vai mitä lie onkaan. 🤣 Tajusin tämän vain kun tulin tutkineeksi asiaa netistä tänään aiemmin.... Tuli kyllä vähän tyhmä olo. 🥴

Nyt dpo4 täällä vaikka aluksi ff väitti takaisin dpo3:een. Kun tosiaan ne limat/valkovuodot merkinnyt väärällä tapaa sinne.... 😅

@Maana Mannila ihanan ajatuksella kirjoitettu teksti! Miestä saa kyllä muistutella täälläkin tuosta että seuraava mahdollisuus edes raskautua, hyvällä tuurilla, kuukauden päästä. 🫣 Hauskasti hoksattu muuten nuo syntymäajat, ollaan joskus vitsailtu että seuraava sit pitäis "saada" 3/27. 😄

Maailmalla tuntuu olevan nätisti sanottuna kiero huumorintaju, kun se heittää yleensä kaikki ikävät ja henkisesti raskaat asiat yhtä aikaa. Kuulostaa hyvin stressaavalta ja raskaalta setiltä työelämän muutokset ja vaihtelut ja vielä opinnot ja menetykset. 💔 Meillä oli myös viimekeväänä perhepiirissä kuolema, täytyy uskoa että aika parantaa jälleen vaikka kieltämättä alkukesä oli elämän raskainta aikaa.

Tää on kyllä yksi tutkimusmatka tämä vauvakuumeilu ja raskaus. Jopa kolmannen kohdalla. Toisen kohdalla huomasin että voin unohtaa melkolailla kaiken mitä luulin tietäväni, sillä kaikki on mennyt kuopuksen kanssa alkuraskaudesta tähän päivään hyvin erilaista polkua mitä esikoisen kanssa mentiin. 😅 Hienoa jos pystyy noin selvästi tulkita omaa kehoaan ja sen toimintaa, omalla osalla nuo "limat" on kyllä yksi mysteeri. 😁

@Kali mä oon käsittänyt, että watery on sellaista kirkasta, mutta ohuempaa kuin eggikset. Creamy on taas sellainen valkoinen, ehkä voidemainen.

ps. Äsken tuli ihmeellinen voimakas kramppi, tänään on vasta dpo 4 joten en tiedä mitä mun hormonit taas jekuttelee.

@Kali mä oon käsittänyt, että watery on sellaista kirkasta, mutta ohuempaa kuin eggikset. Creamy on taas sellainen valkoinen, ehkä voidemainen.

ps. Äsken tuli ihmeellinen voimakas kramppi, tänään on vasta dpo 4 joten en tiedä mitä mun hormonit taas jekuttelee.
Ah okei, no sitten luulen että kirjasin oikein kun korjasin creamyyn kun sellaista ollut sunnuntaista asti. Oli vaan yhtenä päivänä enemmän niin kirjasin sen watery:ksi virheellisesti mutta oli tosiaan sellaista valkoista silloinkin. 😂 Muutamana päivänä viime viikolla paljon kirkkaampaa kyllä.

Me muuten ilmeisesti mennään aivan samoissa taas, dpo4 ff:n mukaan täälläkin. 👀 Yllättäen tosin, luulin että ovulaatio vasta tulossa.... Mutta ehkä tämä olisi se meidän molempien kierto? 🤞

Kuinka paljon virtsan vahvuus voi vaikuttaa ovulaatio testiä tehdessä? Aamusta oli haaleampi viiva nyt iltapäivällä kun tein 3 tunnin pidätyksellä. Selvät ovisoireet on. Pitää testata huomenna aamulla onko vahvistunut? 🤔

Takaisin