Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Kali pidän peukkuja tähän kiertoon, mulla myös dpo2 ja YRITÄN olla testaamatta liian aikaisin. Tosin ehdin aloittaa terolutit jo päivää ennen positiivista ovistestiä, joten odotettavissa vuoto jo viikon päästä jos ei tärppää 😊

@Kali no mä ainakin vaan mielessäni rupeen huutaa tiukasti ”ei ei ei” kun masentavat ajatukset yrittää tunkea mieleen ja sit väkipakolla kaivan jotain muuta ajateltavaa, vaikka joku laulu tai jotain. (Ja rukoileminenkin auttaa.) Kannattaa ainakin kokeilla.

@Kali joo okei, kannattaa ehkä kysyä. Multa kysyi gyne siel tutkimuksis, ku olin helmikuussa. Mun äidillä alkoi vasta yli 50-vuotiaana vaihdevuodet, ja gyne sanoi, että jos omalla äidillä on alkanut alle 50-vuotiaana, niin se on vahva indikaattori sille, että myös tyttären hedelmällisyys kannattaa tutkia ja että pääsis lapsettomuushoitoihin mahdollisesti jo alle vuoden yrittämisen jälkeen. En sano, että on kaikilla näin tai että kaikki gynet on samaa mieltä, mutta kannattaa tosiaan kysyy sun äidiltä, ja sit viedä tää viesti myös sinne julkiselle, missä teidät on kerran toisensa jälkeen torpattu.

Lapsettomien lauantaita niille keitä se koskettaa❤️❤️

Tässä etäällä lueskellut ryhmää enempi vähempi. Pohdittu on, että vieläkö toista lähdetään yrittää. Nyt ehkä kallistuttu, tai ollaankin siihen, että annetaan mahdollisuus yritykselle. Seuraava kierto alkaa kahden viikon kuluessa, olkoot se yk1.

Kotona ollaan kolmistaan kesäkuisen 2024 kanssa. Olin aiemmin Mahtis87 nimmarilla täällä, tuolloin ekan yrityksen aikaan. Sit vaihtui luurit ja mitä lie, meni se nimimerkki menojaan. Siispä uudella nikillä kuvioissa.

Luen päivittäin viestejä, en ole niinkään ahkera kirjoittelija, paitsi sitten joskus kun sille päälle satun. Yleensä parasta lukuaikaa on iltaisin, nukkumaan mennessä jolloin onkin jo niin sippi että tyytyy vain lukemaan muiden kuulumisia eikä välttis vastaa kellekkään.☺️ Oon siis taustahaamu, vähän niinku kusitikkuhaamu. Työnnän plussatuulta nyt tällä avauksella kaikille.💨💨💨❤️😄

Lisäyksenä edelliseen hölöpätykseeni. Olen seniorina näissä geimeissä liikkeellä, 38v. Joulukuussa sitten jo 39.. ollaan puhuttu että yritetään ja takaraja laitetaan kaikelle tälle. Vähän olen miettinyt sen takarajan olevan 2027 kevätkuukaudet. Jos ei ole onnistunut, on ainakin yritetty.

Lempiryhmäni täällä on plussa vai ei, niin jännää ja se on se mitä itsekin tässä odotan.😄 Että pääsis uittelee testejä. Mitä mieltä ootte, lähtisikö löysin rantein liikkeelle vaikka ostaisko ovistikut mukaan. Ehkä jopa lämpöjen testaamisen... toisaalta se olis mielenkiintoista koska en ole ikinä mitannut. Ehkä ei kuitenkaan.

Mukavaa viikkistä kaikille. 👋😌

@Maana Mannila siis käsittääkseni me saadaan jotain tutkimuksia nyt kesällä tai sitten syksyllä, ainakin munasarjojen ultra ja miehelle simppakoe? Sen sijaan hoitoja varten vaadittaisiin pudotusta varmaan joku 20 kiloa vielä, en tiedä vaikka enemmänkin. Pitää vaan toivoa, ettei sieltä löydy mitään "vikaa"; oishan se ihan perseestä, että "joo hei onneks löydettiin tää vika mut me ei korjata tätä koska painat liikaa".

Mietin, että mitä vaihtoehtoja tällaisella yksittäisellä ihmisellä olisi vaikuttaa näihin asioihin? Mun mielestä on nimittäin ihan älytöntä, että tärkeimpinä kriteereinä hoitoihin mennessä on BMI (ja nikotiinin käyttö), eikä ihmistä katsota kokonaisuutena. Vissiin tästä ei säädetä laissa, vaan käypä hoito-suosituksissa? Voiko niihin vaikuttaa jotenkin?

@Maana Mannila Kysyinkin just mun äidiltä, ja vastasti että oli jo 50 kun sillä vaihdevuodet alkoivat eli muistin suunnilleen oikein. No vaikka olisi alkanutkin alle 50 vuotiaana tuskinpa me senkään perusteella mihinkään oltaisiin päästy. Nyt kohta puolitoista vuotta yritetty ja mihinkään ei päästä vielä kun alkaneita raskauksia. 🙄 Ei ne meitä varmaan koskaan tuu hyväksymään tutkimuksiin edes saati hoitoihin....(Ja tätä ei lasketa sitten negatiiviseksi ajatteluksi josta mun piti luopua, kun toi on nyt vaan kylmä realiteetti tällä hetkellä meille. 🤣)

@Syssymyssy En varmaksi voi sanoa mutta omasta kokemuksesta ne ei kyllä kriteereistä luista, ainakaan meidän kohdalla ei hyväksytty vieläkään tutkimuksiin/hoitoihin ja ensi kuussa tulee puolitoista vuotta täyteen yritystä. Pitäisi kyllä mun mielestä vähän katsoa ihmistä yksilöllisesti eikä vaan noiden ääliömäisten hoito suositusten perusteella tiukkaan katsota että joo tai ei.

On muuten taas lähes heti ovulaatiosta lähtien rinnat todella arat lähes kipeät, näemmä nyt alkoi jo dpo2.... 😅

Masentavaa huomista.
Nyt mulla dpo 8 ja mä hätähousu tietysti testasin, no arvaahan sen et nega.
Kaikki masentaa, uutisointi edellä mainitusta somettajasta, kaikki jakelee raskaus vatsa kuvia saa ig kun huomenna äitienpäivä. Vituttaa tämä lugesteron, koko toosa haisee tämän lääkkeen takia kamalalle ja sotkee vaa paikkoja. Yök. Tekis mieli lopettaa koko lääke. Mies ei tunnu ymmärtävän mistää mitää, koko ukko vaa vituttaa.
Sori kauhee oksennus mutta nyt ei oo hyvä päivä. Huomenna vielä kamalampi ku pitää vaa yrittää hymyillä ja olla iloinen muiden puolesta vaikka mielessäni huudan huutoitkua siitä miksei mulla ole jos lasta sylissäni.

Huomenta päivää!
Ja hyvää lapsettomien lauantaita täältäkin🫂
Kiitos kaikille tsempeistä, tänään vähän parempi mieli❤️ ehkä meille se karvakorva sit tulee kesän jälkeen tai ehkäpä jo kesän aikana jos löytyy sopiva. Stafferoisesta tai rotikasta oon haaveillu iät ja ajat. Meidän seniori rotikka päästettiin vihreemmille niityille noin 1.5vuotta sitte ja elämään on jääny iso karvavauvan mentävä aukko. Meille ystävältä piti tulla pentu, mutta heidän koiralle kävi ikävä onnettomuus joten se hankinta meni sit jäihin.

Pientä omanapailua tähän:
Tämä vuoto oli ihimeellinen🤨 alko ensi sellasella perus ruskeella tuhrulla, sit hetken tuli ihan veristä vuotoa, (aika runsaastikki), sit viel vähän kuivaa ruskeeta tuhrua ja tänä aamuna vuoto on poissa🧐 nyt en ymmärrä mitähän tämä on. Luulis että melkeen 1.5kk ku on ilman kk niin vuotoa olis pikkusen enemmän. Sehän siis kesti jotain vajaa päivän🤨 kipuja oli ainoastaan oikeella (normaalisti koko maha on ihan tajuttoman kipee). Pärjäsin siis noin kahdella pikkuhousun suojalla tämän vuodon.
Lämmötki nousi takasi 37.4°???? En ny tiedä pitäskö sitä vielä uittaa yks pissatikku vai tyytyä siihen ajatukseen et nämä oli ne menkat? Oon ihan hämilläni🫣

Niin ja eilises tikus näkyy vieläki joku viivanpaikka tai jotain. Ja tuntuu että se on vain tummentunu eilisestä🫣 onko mun huoneilmaki helvetti enemmän raskaana ku minä???

@Hessufi Tuo äitienpäivä on kyllä aivan helvetin kamala päivä kun ei oo omia lapsia ja haluaisi niin kovasti, mutta millään ei onnistu. 🥴 Itsekkin meinasin että vaikka en instagramissa tai muualla ole, että välttelen varmaan tiettyjä sivustojakin joilla jotain uutisia yms muuta sellaista, kun en halua nähdä otsikoita sellaisia helvetin että jee jee tämä julkkis juhlii näin äitienpäivää. 🙄

@Toiveikas odottelija ihan ihme homma kyllä kieltämättä🤔

ON: juttelin eilen siskon kanssa, jolla jo useampi. Kyselin sen kierrosta ja kokemuksia ylipäänsä niin menee hyvin samassa linjassa. Ehkä tää on siis vain joku ominaisuus. Lisäksi eggikset palasi eilen illalla ja tänään on housut koko ajan märät. Kp15 menossa, ehkä ovis ois kuitenkin vielä tulossa, ehkä kp10 se epäonnistui. En tiedä. Tikkuja ei ole enkä ehdi ajoissa hankkiakaan. Pitänee vietellä mies varmuuden vuoksi😁

Mietin, että mitä vaihtoehtoja tällaisella yksittäisellä ihmisellä olisi vaikuttaa näihin asioihin? Mun mielestä on nimittäin ihan älytöntä, että tärkeimpinä kriteereinä hoitoihin mennessä on BMI (ja nikotiinin käyttö), eikä ihmistä katsota kokonaisuutena. Vissiin tästä ei säädetä laissa, vaan käypä hoito-suosituksissa? Voiko niihin vaikuttaa jotenkin?
Lapsettomuudelle ei taida olla olemassa varsinaista Käypä hoito-suositusta, sellaisia ei löydy ihan kaikkiin asioihin, tällä hetkellä näyttää olevan 105 kappaletta ( https://www.kaypahoito.fi/suositukset ). Esimerkiksi vaihdevuosiin sellainen saatiin vasta hiljattain, endometrioosiin on vasta valmisteilla (tähän sitten sellaista feminististä puhkuntaa, mutta vaikka Sairas ja viallinen-teoksen lukemalla saa tästä epäsuhdasta lisää infoa).

Käypä hoito-suositukset ovat riippumattomia, tutkimusnäyttöön perustuvia kansallisia hoitosuosituksia. Tapa vaikuttaa niihin on siis oikeastaan tieteellinen tutkimus, ja silloin se yksittäistapaus ei ole valitettavasti pätevänä pidetty otos. Ylipainon ja nikotiinin vaikutuksesta terveyteen on varsin laajaa tutkimusnäyttöä. Lailla voidaan sitten säätää vaikkapa kelakorvauksista ja hedelmöityshoitoihin liittyvistä teknisemmistä asioista. Millään pykälällä on hankala muuttaa todennäköisyyksiä, ja ne ovat taas iso osa sitä punnintaa, mitä ja miten lähdetään hoitamaan, koska resurssit ovat varsinkin julkisella puolella rajalliset. Tämä ei ole helppoa, ja en usko, että kukaan ilkeyttään jättää hoitamatta. Hoidot on monilla tapaa raskaita, joten jonkinlainen, objektiivisesti perusteltu onnistumismahdollisuus olisi hyvä olla, ainakin julkisella.

Äänestämällä voi vaikuttaa sitten siihen, onko päättämässä ihmisiä, joita tämä osasto kiinnostaa yhtään.

Käypä hoito-ohjeistuksen puutteessa seuraava johtotähti ainakin aiheeseen vaan satunnaisesti törmäävillä lääkäreillä on usein varmaan Terveysportin Lääkärin käsikirja (se on kuitenkin eri asia, kuin varsinainen Käypä hoito), ja tällä hetkellä siellä lukee liitteiden mukaisesti lähettämisestä ja lopuksi hoidosta. Punaisella olevat on päivitetty helmikuussa. Hyvinvointialueet taas sitten voi linjata vielä omia kriteereitään, mutta toki ne varmaan noudattelee lääketieteellistä konsensusta (tai sitten rahatilanteesta riippuen kiristyy).

Toivottavasti kuitenkin se on toteutunut, että olet saanut tukea painonpudotukseen ja nikotiinin lopettamiseen? Niiden perään kyllä huutelisin myös jos sitä ei ole kuulunut? Sekin on tietysti harmillista, ettei asioita oikein edes tutkita ennen hoitopolulle pääsyä, mutta sekin taitaa koskea enemmän julkista puolta, jossa on jälleen se resurssikysymys se rajaaminen. Ajatus on varmaan että ei tutkita, ellei aiottaisi myös hoitaa.

Tämä oli ehkä nyt vähän karu vastaus, mutta halusin nyt selventää tämän Käypä hoito-kuvion jollain tapaa.

Liitteet

• 1778319998092.png
    1778319998092.png
    142.6 KB · Katsottu: 3
  • 1778321277369.png
    1778321277369.png
    136 KB · Katsottu: 3
Muokattu viimeksi:
Ajattelin kysyä täällä ennen kuin heitän pois, jos joku haluaa 5 kpl Clearblue pinkkejä ovulaatiotestitikkuja, päiväys 31.7.26 asti. Voin postittaa omalla kustannuksella. Yv:llä voi laittaa, jos joku haluaa.

@Syssymyssy En varmaksi voi sanoa mutta omasta kokemuksesta ne ei kyllä kriteereistä luista, ainakaan meidän kohdalla ei hyväksytty vieläkään tutkimuksiin/hoitoihin ja ensi kuussa tulee puolitoista vuotta täyteen yritystä. Pitäisi kyllä mun mielestä vähän katsoa ihmistä yksilöllisesti eikä vaan noiden ääliömäisten hoito suositusten perusteella tiukkaan katsota että joo tai ei.
En siis yritä mitenkään "luistaa kriteereistä" vaan vaikuttaa asioihin isommalla tasolla, jos vaan olisi joku järkevä keino. En ole ainut joka kärsii tästä, ja mun mielestä pelkän painon perusteella jakaminen autettaviin ja ei-autettaviin on syrjintää. Ja tosiaan meille on joitain tutkimuksia jo luvattu, joten mä ränttään ainoastaan noista hoidoista.

Toi teidän tilanne on täysin absurdi, kun kaiken järjen mukaan teidän kuuluisi olla jo tutkimuksissa.

Toivottavasti kuitenkin se on toteutunut, että olet saanut tukea painonpudotukseen ja nikotiinin lopettamiseen? Niiden perään kyllä huutelisin myös jos sitä ei ole kuulunut? Sekin on tietysti harmillista, ettei asioita oikein edes tutkita ennen hoitopolulle pääsyä, mutta sekin taitaa koskea enemmän julkista puolta, jossa on jälleen se resurssikysymys se rajaaminen. Ajatus on varmaan että ei tutkita, ellei aiottaisi myös hoitaa.
Siis mulle on luvattu että parit jutut tutkitaan ainakin nyt kun 12 kuukautta yrittämistä tulee täyteen, ja sen mainitsin viestissäni. On sanottu, että hoitoja ei saada, ennenkuin BMI on alle sen 35.

Ja ei, en ole saanut apua painonpudotukseen enkä nikotiinin lopettamiseen, tosin en sellaisia ehkä haluakaan. Lihavuusleikkaus ei ole vaihtoehto, laihdutuslääkkeisiin ei ole varaa (varsinkaan kun puoliso ilmeisesti aloittaa sellaiset), ja viimeisin ravitsemusterapeutti oli niin hirveä, etten halua mennä sellaisen vastaanotolle enää koskaan. En myöskään noudata enää virallisia ravitsemussuosituksia, koska niillä mä lihoin 20 kiloa, ja paino putosi vasta, kun löysin itselleni (ja vatsalleni) sopivan ruokavalion (paljon proteiinia ja kasviksia). Itse aloitettu nikotiinivieroitus on käynnissä jo, oon saanut pudotettua sen kolmannekseen aiemmasta. En tiedä mitä muuta ne edes tekisi, kuin mainostaisi nikotiinipurkkaa, joka mulla on jo käytössä.

Mä voisin luopua myös tuosta Clearbluen hedelmällisyysmonitorista, koska nuo lilat ovistestit eivät vaan toimi minulla selkeästi. Jos jollakulla on tuohon kiinnostusta, niin voi laittaa yv 🌷

@Syssymyssy Juu anteeksi vähän huono sanavalinta, en tarkoittanut että luistaisitte tai muuta. Lähinnä tarkoitin että tuntuu että terveydenhuolto niin jääräpäinen ettei voi yksilöllisesti katsoa ihmisiä vaan tekee kaikki päätökset tuon hoitosuosituksen perusteella ja jos jokin pienikin juttu sitä vastaan niin ovat vaan ehdottomasti että ei, ei pääse. 🥴 Joka siis aivan typerää ja varsinkin jos teille on jo luvattu.

@Syssymyssy Juu anteeksi vähän huono sanavalinta, en tarkoittanut että luistaisitte tai muuta. Lähinnä tarkoitin että tuntuu että terveydenhuolto niin jääräpäinen ettei voi yksilöllisesti katsoa ihmisiä vaan tekee kaikki päätökset tuon hoitosuosituksen perusteella ja jos jokin pienikin juttu sitä vastaan niin ovat vaan ehdottomasti että ei, ei pääse. 🥴 Joka siis aivan typerää ja varsinkin jos teille on jo luvattu.
Siis ainakin joihinkin tutkimuksiin päästään ja sitä lupausta ei ole vedetty takaisin ja pidän huolen ettei vedetäkään, mut tässä kyse on just hoidoista. Varsinkin jos tulee ilmi, että meissä on jokin vika, jonka takia ei voi luonnollisesti raskautua tai mahis on todella pieni, niin en tiedä miten jaksan elää sen tiedon kanssa, kun hoitoja ei saada.

Pieni ovispäivitys: LH on lähtenyt hentoiseen nousuun, eli ovuloin ehkä sittenkin ajallaan, mutta limat ovat vielä kadoksissa.

Takaisin