Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Lapsettomuudelle ei taida olla olemassa varsinaista Käypä hoito-suositusta, sellaisia ei löydy ihan kaikkiin asioihin, tällä hetkellä näyttää olevan 105 kappaletta ( https://www.kaypahoito.fi/suositukset ). Esimerkiksi vaihdevuosiin sellainen saatiin vasta hiljattain, endometrioosiin on vasta valmisteilla (tähän sitten sellaista feminististä puhkuntaa, mutta vaikka Sairas ja viallinen-teoksen lukemalla saa tästä epäsuhdasta lisää infoa).Mietin, että mitä vaihtoehtoja tällaisella yksittäisellä ihmisellä olisi vaikuttaa näihin asioihin? Mun mielestä on nimittäin ihan älytöntä, että tärkeimpinä kriteereinä hoitoihin mennessä on BMI (ja nikotiinin käyttö), eikä ihmistä katsota kokonaisuutena. Vissiin tästä ei säädetä laissa, vaan käypä hoito-suosituksissa? Voiko niihin vaikuttaa jotenkin?
En siis yritä mitenkään "luistaa kriteereistä" vaan vaikuttaa asioihin isommalla tasolla, jos vaan olisi joku järkevä keino. En ole ainut joka kärsii tästä, ja mun mielestä pelkän painon perusteella jakaminen autettaviin ja ei-autettaviin on syrjintää. Ja tosiaan meille on joitain tutkimuksia jo luvattu, joten mä ränttään ainoastaan noista hoidoista.@Syssymyssy En varmaksi voi sanoa mutta omasta kokemuksesta ne ei kyllä kriteereistä luista, ainakaan meidän kohdalla ei hyväksytty vieläkään tutkimuksiin/hoitoihin ja ensi kuussa tulee puolitoista vuotta täyteen yritystä. Pitäisi kyllä mun mielestä vähän katsoa ihmistä yksilöllisesti eikä vaan noiden ääliömäisten hoito suositusten perusteella tiukkaan katsota että joo tai ei.
Siis mulle on luvattu että parit jutut tutkitaan ainakin nyt kun 12 kuukautta yrittämistä tulee täyteen, ja sen mainitsin viestissäni. On sanottu, että hoitoja ei saada, ennenkuin BMI on alle sen 35.Toivottavasti kuitenkin se on toteutunut, että olet saanut tukea painonpudotukseen ja nikotiinin lopettamiseen? Niiden perään kyllä huutelisin myös jos sitä ei ole kuulunut? Sekin on tietysti harmillista, ettei asioita oikein edes tutkita ennen hoitopolulle pääsyä, mutta sekin taitaa koskea enemmän julkista puolta, jossa on jälleen se resurssikysymys se rajaaminen. Ajatus on varmaan että ei tutkita, ellei aiottaisi myös hoitaa.
Siis ainakin joihinkin tutkimuksiin päästään ja sitä lupausta ei ole vedetty takaisin ja pidän huolen ettei vedetäkään, mut tässä kyse on just hoidoista. Varsinkin jos tulee ilmi, että meissä on jokin vika, jonka takia ei voi luonnollisesti raskautua tai mahis on todella pieni, niin en tiedä miten jaksan elää sen tiedon kanssa, kun hoitoja ei saada.@Syssymyssy Juu anteeksi vähän huono sanavalinta, en tarkoittanut että luistaisitte tai muuta. Lähinnä tarkoitin että tuntuu että terveydenhuolto niin jääräpäinen ettei voi yksilöllisesti katsoa ihmisiä vaan tekee kaikki päätökset tuon hoitosuosituksen perusteella ja jos jokin pienikin juttu sitä vastaan niin ovat vaan ehdottomasti että ei, ei pääse.Joka siis aivan typerää ja varsinkin jos teille on jo luvattu.