Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itse palasin töihin ekani ollessa 3kk. Nyt jos seuraava raskaus menisi jouhevasti niin voisin kuvitella meneväni silloin kun vauva on 2kk, tai jopa nuorempi jos talvi vauva kyseessä. Itse pystyn tosiaan työskentelemään etänä ja ainakin tää eka oli tosi helppo kunnes täytti 7kk... Joten varmaan pelaan vapaana silleen että olen minimi ajan poissa lapsen ollessa vastasyntynyt ja sit kun toisella alkaa olla enemmän tietoutta niin otan kaikki vapaani. Nyt oli tosi kiva viettää talvi yksivuotiaan kanssa kun päästiin joka päivä leikkimään, matkustamaan ja tekemään.

Olihan mun eka super söötti toukka vauva vaiheessa... Mutta nautin kyllä ankarasti kun ollaan päästy leikkimään. Toivottavasti vain kieltä alkaisi tulla niin voisin alkaa myös kyselee hältä asioita eikä tarvisi arvuutella 😅
Ite rakastin kyllä vauvavuotta ihan kympillä, mutta haluun just tarhota miehelle kans mahdollisuuden viettää niitä päiviä sen pienen nyytin kanssa ja olla vastuussa. Saa sit hyvän ja samantasoisen suhteen molempiin toivottavasti alusta asti jos sais jaettua oikeesti tasan niitä ja oltua läsnä ja näin.
Enkä kyl halua toisaalta liian pitkäks aikaa enää laittaa omaa muuta elämää paussille 🙈

@Pakkanen Ei taida olla erikseen tikkuja niihin. Itse ostan aina uuden paketin.

@Toiveikkaana Kyllä lähtee tummumaan ennen hymyä. Siitä tiedänkin et kohta on lähellä. Älä käytä laimeaa pissaa sen on huomannu, jos ollu liian laimeeta ni näyttäny väärin tuloksen.

ON:
Dpo11 aamulla jätin testaamatta ja ny sit iski kuumotus et tehdäkö vaiko ei. No katsotaa, jos parin tunnin päästä 😅

@Maana Mannila toimitaan siis sijaisperheenä lastensuojelussa. Toki olen tähän tällä hetkellä tosi paljon sidottu, mutta lapset kasvaa koko ajan ja arki normalisoituu.
Ah så aivan, mä jotenkin ymmärsin, että perhehoitaja = perhepäivähoitaja. 🙃 Mutta siis pakko sanoo, että teette tärkeetä työtä, joka on siis paljon enemmän kuin työtä – elämäntapa. <3 Tarjoatte vakaan ja turvallisen ympäristön ja tukea perheille, jotka sitä tarvitsee. <3 <3

@Suskikitten kiinnostava ajatus tuo, että tekis noin, että jakais jos sieltä alkupäästä ja lapsen toinen vanhempi olis myös ihan pienen kanssa vapaalla – ja sitten itse vielä palaisi. Mulla on kans onneksi mahdollisuus tehdä etätöitä, samoin miehellä, joten asiat kyllä varmaan ihan kivasti lutviutuis. En usko, että meillä olisi varaa ainakaan kovin pitkään olla hoitovapaalla kummankaan, koska tulot tippuu siinä niin paljon. Tiedän tosin jo, että mun äiti tulisi mielellään hoitamaan (on silloin jo eläkkeellä, kun vauva syntyy, vaikka tulisin nyt raskaaksi), jotta ei tarvis kovin pienenä laittaa päivähoitoon.

Mutta asia kerrallaan tietysti! Onneksi nykyään on ylipäänsä mahdollisuus jakaa enemmän kunkin perheen tilanteeseen sopivasti vapaita ja esim. jos työpaikalla onnistuu, niin miksei molemmat vanhemmat vois tehdä osapäiväistäkin.

Endometrioosista oli muuten kiinnostava artikkeli Hesarissa tänään. Se oli tosin vain tilaajille, mutta siinä kerrottiin naisesta, jolle etätyö oli endometrioosin takia käytännössä aina mahdollisuus tehdä töitä. Hän oli nyt työpaikassa, jossa se onnistui, mutta jännitti jo etukäteen esim. tiimin ja tulevien esi-ihmisten kanssa keskustelua, kun aina saa vääntää aiheesta. Toinen vaihtoehto olisi sit, että hän jää sairaseläkkeelle, mikä tuskin olisi kenenkään mielestä paras ratkaisu. Ainakin mun on vaikea ymmärtää, miksi etä- ja lähityön kanssa ollaan niin ehdottomia ja seilataan ääripäästä toiseen. Lähityötä perustellaan sosiaalisilla tekijöillä, mutta must siin on enemmän kyse huonosta ja ajastaan jälkeen jääneestä johtamisesta, jota ei syystä tai toisesta viitsitä päivittää vastaamaan etätyön vaatimuksia.

@Maana Mannila
Meillä on esikoinen syntynyt vanhan vanhempainvapaamallin mukaan jolloin äitinä pidin kaikki vanhempainvapaat ja mies sen 2 tai 3 viikkoa. Vanhempainvapaiden loppumisen jälkeen (olikohan lapsi noin 1v) olin kotihoidontuella ja kun lapsi oli 1,5v niin ryhdyin perhepäivähoitajaksi, eli otin kotiin muita hoitolapsia. Omasta lapsesta ei maksettu, mutta vähensi yhden hoitopaikan perhepäivähoitoryhmästä eli kun tavallisesti hoitolapsia saa olla 4 niin minulla olisi saanut olla 3+oma lapsi.

Nyt kuopuksen kanssa pidin kaikki vanhempainvapaat mitkä sai minulle siirrettyä. Ne loppuivat kun vauva täytti 9 kk. Nyt tehdään niin että molemmat vanhemmat tekevät osittaista työaikaa ja isä pitää niinä vapaapäivinänsä vanhempainvapaata eli saa niistä korvauksen. Näin jatketaan siihen asti että vauva on 1v 8kk, jonka jälkeen täytyy viedä hoitoon ellei saada nyt uutta vauvaa alulle jonka kanssa voisi jäädä kotiin...

Samaistun vahvasti tuohon ohueen työmoraaliin. Olin haaveillut että voisin jäädä ensivuoden alussa äitiyslomalle mutta näyttää tällä hetkellä epätodennäköiselle...

Jotain järkyttävää hormooniheittelyä on, päänsärkyä, oksettaa, huimaa, sukkapuikkokipuja, runsasta vv, repäisykipuja kun nostelin töissä asioita... Raskauteen usko on heikko koska peittoa on heiluteltu joskus noin 1,5-2vk sitten mutta se osui siten että pongailin ovislimoja mutta ne ehtivät loppua 1 tai 2 päivää aiemmin kun ehdittiin toimiin.

@Maana Mannila
Ennen uudistusta olisin halunnut jakaa tasan puolet ja puolet, mutta miehen töiden vuoksi tulikin itselle vähän pidempi pätkä kuin puolivuotta ja mies piti loput. Toisen kanssa pidin kaiken mitä mies pystyi luovuttamaan, koska halusin olla pois töistä vielä joulun ja uudenvuoden ajan ja palata töihin vuoden alussa. Mies piti loput, mutta harmitteli että jäi vapaat lyhyeksi. Nyt jos saadaan kolmas niin voisin luovuttaa kaikki osaltani miehelle mitä voi, mutta imetyksen kannalta olen todennut helpoimmaksi olla kotona sen noin 6 kk, että pitää katsoa sitten että miten osuisi vapaat töiden kannalta, jos tässä sinne asti vielä päästään 🙏

Muokattu viimeksi:
@Mäntymetsä teillehän sopisi hyvin tuohon rimpsuun jatkoksi helmikuu, niin olis kaks peräkkäistä kuukautta (loka, marras), yksi välissä (joulu) ja sit taas kaksi peräkkäistä kuukautta (tammi, helmi). xD Pidän teille peukkuja!

Tästä aasinsiltana kysymys, josta olis kiinnostavaa keskustella näin, kun meillä täällä esikoista tehdään eikä ole kokemusta perhevapaista. Miten te, jotka ootte pitäny perhevapaita sekä ennen että jälkeen perhevapaauudistuksen? Miten jaoitte perhevapaat ja miten ootte ajatelleet jakaa, kun se on seuraavan kerran ajankohtaista?

Mulla on vähän samoja keloja täällä kuin @Mäntymetsä , joka kirjoitit työmotivaatiopulasta. Mua kans ei oo kiinnostanut työnteko yhtään (toki opiskelen täysipäiväisesti ja teen täysipäiväisesti töitä samaan aikaan eli kiirettä pitää) viime aikoina, ja mitä pidempään tässä vauvanteossa kestää, sitä ohuemmaksi käy motivaatio. Sen takia olen hakenut nyt kolmea työtä, joista yhdestä oli jo eka haastattelu. Kuulen lisää keskiviikkona viimeistään, mutta se ei oo hakemistani töistä mua eniten kiinnostava.
Kiitos :red-heart: Helmikuinen olisi oikein kiva tuohon jatkoksi. Ei tule tylsää, kun saa synttäreitä koko ajan järjestää syystalvikauden :tears:

Mä olen ollut meillä aina mahdollisimman pitkään kotona ja kolmannen lapsen kohdalla oli tullut tuo perhevapaauudistus, jolloin mun mies antoi mulle kaikki mahdolliset päivät, jotka vain pystyi. Hän on pitänyt muistaakseni jokaisen kohdalla sen isyysvapaan mikä aiemmin ollut isille tarjolla ja uudistuksen jälkeen ne loput päivät, joita ei saanut antaa äidille. Sit mä olen ollut aina lisäksi kodinhoidontuella vähän aikaa, mutta en kovinkaan pitkään, koska raha.
Neljännen kohdalla haluaisin olla pidempään kotona. Mieheni tulee antaan mulle taas kaikki mahdolliset päivät mitä pystyy, kunhan vain meitä onnistaisi asian suhteen 🤞

Tsemppiä sulle mielenkiintoisemman työn hakuun :thumbs-up:
Mulla on työ, josta tykkään, mutta en tykkää työnteosta niinkään. I work to live, I don't live to work. Motivaatioon vaikuttanut jäätävän isot muutokset reilu vuoden aikana ja läheisimmät työkaverit on kaikki vaihtunut uusiin pikkuhiljaa yksitellen niin dynamiikka on muuttunut.

@Suskikitten Ootko sä siis ollut välissä töissä sillä tavalla, että olet voinut jatkaa vanhempainrahoilla poissaoloa sen työrupeaman jälkeen? Oot ollut etänä töissä ja hoitanut samalla vauvaa? Onko isä ollut vapailla sinä aikana yhtään? En oo koskaan kuullut tälläsestä ratkasusta ja tää herätti nyt mielenkiinnon.

Mä kävin hakee mun medigoo raskaustestien tilauksen jonka tein eilen kun hyllyssä ei ollut esillä niitä testejä. Tilasin nyt vaan 3 pakettia eli testejä on yhteensä 6 kpl. 😂 Ei varmaan järkevää testata kun aamuinen testi nega ja nyt käyn tunnin välein vessassa taas melkein pahimmillaan. Toki aamun testi oli pc joka ei ole herkkä. Heräilin yöllä taas pariin otteeseen mutta sain sentään nukuttua ennen aamun testiä lähes 5 tuntia niin kaipa se tarpeeksi pitkä aika oli vaikka joinkin pullon mehukivennäisvettä ennen kuin menin takaisin nukkumaan. 🤣

Vahingossa sanoin miehelle väärin että tilaa sen muuton 10 jälkeen koska pitää laittaa lugesteronit. Unohdin että tämän viikon torstaillehan mä niitä laitan vaan en ensi viikolla enään. 🙄 Kaipa se oli joku oikosulku että ajattelin että olenkin raskaana, typerää... Muutetaan siis ensi viikon torstaina.

@Toiveikkaana Minusta CB:n pinkin digitaalisen testin viivoja on tosi hankalia tulkita. En siis suoraan sanottuna osaa vastata kysymykseesi, vaikka tuota testiä käytänkin. 😅 Ei ne ainakaan mitenkään selvästi ole tummuneet. Tänään sain posin, mutta ei se viiva mitenkään erityisen tumma ollut. Niitä viivoja ei kai ohjeiden mukaan pitäisi katsellakaan. (Edit: Ja siis testaan aina vahvasta pissasta.)

@Pakkanen En tiedä, voiko niitä liuskoja ostaa lisää - mielelläni ostaisin jos voisi! Varmaan eivät myy niitä erikseen että on pakko ostaa se kallis paketti...

Muokattu viimeksi:
@Suskikitten Ootko sä siis ollut välissä töissä sillä tavalla, että olet voinut jatkaa vanhempainrahoilla poissaoloa sen työrupeaman jälkeen? Oot ollut etänä töissä ja hoitanut samalla vauvaa? Onko isä ollut vapailla sinä aikana yhtään? En oo koskaan kuullut tälläsestä ratkasusta ja tää herätti nyt mielenkiinnon.
Mun mies on kroonisesti kipeä ja ei pysty tekee työtä, joten tukien kannalta hänen ei kannattanut pitää vanhempain vapaita. On kuitenkin kotona 24/7 käytännössä vaikka lapsen hoidollisesti hän ei pysty kauheasti tekemään kun kipu estää esim nostamasta lasta syliin.

Etänä tapasin vain sitaista lapsen kantoliinalla syliin tai laitoin nukkuu siihen työpisteen viereen. Jos lapsi oli hereillä niin sit vain jotain lelua heilutteli lapsen kasvojen edessä ja muuten keskityin kokouksiin jne. Mun työn kuvassa tää sujui jouhevasti ja keho hyvin tottui kantamaan lasta sylissä työpäivän ajan kun aloitin jatkuvan sylissä pitämisen aivan alusta saakka. Alaselkähän saattaa suuttua huolella tuollaisesta. Meillä myös silloin harvoin, kun tarvi mennä läsnä, niin otin vauvan mukaan. Tapaus nukkui niin hyvin mun sylissä ja mun asiakasta ei haitannut niin juoksin vauva sylissä asiakkaan toimistolla kunnes tosiaan 7 kk iski ja kovaa.

Tosin tuo touhu tais kostautua kun lapsi ei koskaan oikein tottunut olee vatsallaan vaikka kovasti yritin. Meillä ei oikein kontattu kuin vasta kävelemään oppimisen jälkeen... 😅 Oikaistiin vain suoraan kävelyyn kun oli ihan järkyttävä raivari kun laskin lasta sylistä. Kunnon takiainen, mikä mahdollistikin mun töissä olon. Sit kun oppi kävelee ite niin käytännössä unohti mun olemassa olon.

Sain myös silmiä avaava kommentin että onko tää reilua mun lapselle kun hän on mun sylissä mutta en kiinnitä häneen huomiota kun tuijotan työkonettani. 8kk-12kk välillä palkkasin lapselle hoitajan, eläkkeellä oleva henkilö joka oli meillä kolmena päivänä viikossa ja isä hoiti kipujensa rajoissa kaksi päivää. 12-16kk iät oltiin päiväkodissa, missä viihtyi aivan loistavasti ja rakastaa muiden lasten seuraa mielettömästi silloin ja edelleen.

Nyt ollaan loppusuoralla mun vanhempainvapaa eli lapsen 17-22kk kotona äidin kanssa taival. Sain talvella vanhempainpäivärahaa kun ei niitä ollut mennyt miltei yhtään aiemmin. Parin viikon päästä lapsi on takaisin päivähoidossa ja mä takaisin työelämässä.

Hei ekaa kertaa tulee mulle vastaan joku, joka myös välttää tietoisesti "jouluvauvaa". Rehellisesti sanottuna, en tiedä olisko mun miehelle väliä, mutta kun tän keskenmenon jälkeen ehdotin, et pidetään taukoa 1-2 kiertoa, että päästäs joulun yli niin hän oli ihan ok asian kanssa. Meillä on siis edelliset lapset syntyneet tammi-, loka- ja marraskuussa. Kolme lasta jo ennestään ja joulu on mun suosikkijuhla vuodesta ja haluan tehdä siitä taianomaisen koko perheelle. Jos olis laskettu aika joulun tienoilla niin en pystyis tehdä taianomasta joulua jo näille nykyisille lapsille. Se on varmaan mulla se pääsyy asiassa. Joulun aikaan on vain niin paljon tekemistä ja hoidettavaa niin voidaan aivan hyvin skippaa nyt 1-2 kiertoa. Oon myös salaisesti toivonut alkuvuoden vauvaa niin päästään nyt sitten yrittämään sellaista uudelleen.
Itsekin haluan joulun taikaa puuhastella ja valmistella kaikenlaista. Jotenkin tuntuu että siihen tunnelmaan ei synttärit istu. Ja ihmisillä toki kiireinen elämä niihin aikoihin myös. Mieluummin sitten alkuvuodesta tosiaan.

Niin ja ei muuten oo menkat alkanu vieläkään. Vähän toki stressin poikasta ollut tässä pari päivää mutta joo. Testiä en aio tuhlata ennenkuin on varmasti myöhässä muustakin syystä :Grinning Face With Smiling Eyes:

@Täti-ihminen tässä vähän testi äksöniä, tosin vaan ovistesti 😆
IMG_2246.jpeg

Ajoin kotiin ruuhkassa kun ykskaks iski kauheet alavatsakivut. Tein kotiin päästyä ovistestin. No ei oo viel posi mutta huomattavasti tummempi ku aamulla tekemäni. Pieni toivo heräs et ovis kerkee tulla ennen torstaita, koska siis ke on vika päivä ku ehitään talletella tällä viikolla. 🌈

Onko kellään kokemusta, että olisi suht varmuudella jäänyt ovulaatio väliin buranan tai muun vastaavan lääkkeen takia?

Perhevapaiden pitämisestä, meillä kummatkin lapset on tulleet tän uuden mallin aikaan. Ekan kanssa olin itse noin vuoden kotona, pidin oman osuuden vapaista ja siihen päälle hoitovapaata, sen jälkeen puoliso piti oman vajaa 6kk.
Nyt toisen kanssa olin itse eka noin 9kk kotona, puoliso jäi sen jälkeen ja pitää oman osuutensa sekä hieman hoitovapaata päälle. Sen jälkeen jään itse vielä muutamaksi kuukaudeksi.

Meillä minä pidin suurimman osan vapaista, silloin pystyi mies kuitenkin osan pitämään niin kikkailtiin miehelle pidempi kesäloma kun ”palasin töihin” pitämään lomat ja mies oli sen ajan vanhempainvapaalla. Lopulta halusin itse takaisin töihin lapsen ollessa 1v3kk. Nyt ei olla edes vielä mietitty miten vapaat jaettaisiin. Meillä tuttavaperheissä jaettu vapaita esim että isä on kaksi päivää viikossa lapsen kanssa ja äiti kolme, joku sellainen järjestely voisi olla kiva kun vauva on vähän isompi, luulen että aluksi haluaa itse olla.

On: täällä on nyt 5 tyhjää rinkulaa saatu cb:n pinkkeihin ovistesteihin. Ilmoitellaan sitten omapolussa jos ei saa ovistestiin plussaa niin aikoivat tehdä jotain (??? En jostain syystä kysynyt että ottavatko verikokeen vai ultrataanko uudestaan, no se ehkä selviää :Face With Tears Of Joy: ) tänään ollut kunnon valkuaislimat, joten oma veikkaus on että ihan lähipäivinä voisi onnistaa.

Takaisin