Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niin tai kai se tarkoittaa vain, että postittavat 1-2 päivässä, mutta toimituksesta ei ole arviota :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

No varmaan se on muuten just näin. Heiltä lähtee 1-2 päivässä ja loppu Postin hallussa.

ON: onpa muuten älyttömän niukat menkat. Ei oo tällästä ollutkaan. Joko ne esivaihtarit iskee, en ala! Tai sit tää paino heittää hormonit vinksalleen. Teenpä vielä raskaustestin kuhan oon tarpeeks pidättäny, mut mitään oireita ei ole joten uskon sen olevan taas nega. Tietty toivon, et se plussa oliskin, just ku varattiin ensikäynti 🤪

Sinänsä looginen. Silti hieman hassua, kun mulla on kilpirauhaslääkityskin, jonka takia joudun välittömästi verikokeisiin, jos saan viivat tikkuun, ja joka tapauksessa testaan supervarhain, ja voisin lopettaa sen sitten, jos plussa tulisi. Tosin verensokerit korjaantui sitten kilpparilääkityksen myötä, joten samapa tuo 😅

Tarkoittaako vahvat PMS-oireet ja kipeät ja turvonneet rinnat matalaa progesteronitasoa? 😱 Oon ajatellut asian juuri toistepäin, niin en tällaista ole osannutkaan vielä murehtia. Pitääpä tutkia paremmin.

Pakko nauraa, näissä ei aina oo järkeä. Suomessa ollaan paljon tiukempia kuin muualla kaikessa, kun ollaan raskaana.. samalla kaikki oireet "johtuu" raskaudesta ja ei saa välttämättä hoitoa 🫠

Onko kellään tullut sekavia unia/painajaisia gelee royalesta tai ubikinonista (tai inositolista)? Aivan kaamee oli viime yö 😅 Muutama päivä niitä nyt syöty ja puolisokin sanoi et oli levoton yö. Aina ku heräsin paniikissa sydän hakaten edellisestä, nii uus ”leffa” alko ku silmät painu kii 🫣

Pitää vielä lisätä et leffakategoriat oli kans kohallaan: skifiä, kauhua, toimintaa, komediaa… 🤣

Paljon onnea plussanneille ja paljon tarrasukkia! :red-heart:

Mä en nyt ihan hirmu syvällisesti käyny läpi keskusteluita kun yritys tauolla vielä seuraavankin kierron kun koitetaan välttää jouluvauvaa yhteisestä päätöksestä. Koitan pitää nyt ajatuksia muualla ja uudessa työssä.

Se miksi hyppäsin tänne käymään, on ihan puhtaasti uuden kierron käynnistystä ja törkeää omanapailua. Koska niinhän se toimii että valittaen asiat alkaa tapahtumaan! Mun kierto on ollut tarkka 28 päivää, mutta nyt menossa kp29 kun ei menkkoja vieläkään kuulu. Aamulla oli hetki lievää kipua (mun menkkakivut on enemmän lievää epämukavaa oloa, ei oikein kivuksikaan voisi sanoa) ja sen takia menin äkkiä laittamaan suojan. No siitä on jo tunteja ja sekin kesti vain hetken. Nyt ei mitään tuntemuksia yhtään mihinkään suuntaan, mikä on ihan ihmehomma. Eihän ne menkat toki vielä myöhässä ole varsinaisesti, mutta eivät kellontarkat kuin yleensä. Haluan ennemmin syytellä uuden työn aloitusta kuin tallettelua joka tapahtui 4 päivää ennen ovista mysteeri-ikäisellä tavaralla.

Mutta eiköhän ne menkat mahda alkaa nyt tämän epämääräisen selostuksen jälkeen seuraavan vuorokauden sisään:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Hei ekaa kertaa tulee mulle vastaan joku, joka myös välttää tietoisesti "jouluvauvaa". Rehellisesti sanottuna, en tiedä olisko mun miehelle väliä, mutta kun tän keskenmenon jälkeen ehdotin, et pidetään taukoa 1-2 kiertoa, että päästäs joulun yli niin hän oli ihan ok asian kanssa. Meillä on siis edelliset lapset syntyneet tammi-, loka- ja marraskuussa. Kolme lasta jo ennestään ja joulu on mun suosikkijuhla vuodesta ja haluan tehdä siitä taianomaisen koko perheelle. Jos olis laskettu aika joulun tienoilla niin en pystyis tehdä taianomasta joulua jo näille nykyisille lapsille. Se on varmaan mulla se pääsyy asiassa. Joulun aikaan on vain niin paljon tekemistä ja hoidettavaa niin voidaan aivan hyvin skippaa nyt 1-2 kiertoa. Oon myös salaisesti toivonut alkuvuoden vauvaa niin päästään nyt sitten yrittämään sellaista uudelleen.

Onko kellään ollut käytössä Ozempicia (painonhallintaan)?

Ehdin itse käyttää n. 4 kk, ennen kuin tajusin kysyä lääkäriltä, että mites tämä toimii raskauden yrittämisen kanssa. Lääkäri sitten kehottikin heti jättämään O:n pois. Pyysi kyllä kovasti sitten anteeksi, koska olimme puhuneet raskaustoiveista lääkärinkin kanssa. Tästä huolimatta hän oli jotenkin unohtanut asian ja vienyt eteenpäin lääkkeen aloitusta kanssasi. Itsekin tajusin vasta jälkijunassa tästä tiedustella. Toki tässä vaiheessa emme olleet vielä päättäneet aloittaa yrittämään.

Nyt kuulin, että tutun tuttu oli saanut lääkäriltä luvan käyttää Ozempicia (painonhallinan tukena) hedelmöittymiseen asti. Lääkityksen tulisi loppua kuitenkin heti plussautumiseen. Varmasti toki hyvä pelata varman päälle, mutta vähän itseäni harmittaa, että toinen lääkäri suosittelee toista ja toinen toista. Sain Ozempicista valtavasti hyötyä syömishäiriöiseen käyttäytymiseeni (ruoka-aiheisia pakkoajatuksia ja ns. food noise) ja harmittaa, että tämäkin nyt vietiin pois. Tuntuu, että naisena raskautumisen yritys on pelkkää uhrautumista ja luopumista. (Tiedän, ettei näin oikeasti ole, mutta harmittaa, kun miehen arki ei ole välttämättä muuttunut mitenkään, ja itse joudun taas kamppailemaan asian kanssa, joka saatiin jo hetkeksi paremmaksi). En uskalla lääkärin neuvojen vastaisestikaan toimia, koska en ikinä antaisi itselleni anteeksi, jos lääkitys aiheuttaisi jotain sikiölle. Silti kuitenkin kiinnostaa, miksi jollekin toinen asia on sallittua ja toinen ei.
Mä en ole tätä käyttänyt, mutta mulla on lääke käytössä, jonka selosteessa tiukasti kielletään käyttämästä, jos haluaa tulla raskaaksi. Lääkärin mielestä kuitenkin turvallinen ja tiedänkin sairauden vertaistukiryhmistä, että ollut naisilla käytössä jopa raskauden aikana. Mutta lähinnä tuli tämä mieleen siitä, että en minäkään käyttäisi lääkettä, jos jonkun lääkärin mielestä ei turvallinen sikiölle, mutta voisin lääkärin sanomisista huolimatta olla käyttämättä joitain lääkkeitä. Olen tavallisestikin sitä mieltä, että mitä vähemmän lääkkeitä niin sditä parempi keholle, mutta valitettavasti ei aina voi lääkkeettömästi olla :sad-face: Tiedän, että mulla alkaisi suolisto mennä hitaasti, mutta varmasti huonompaan suuntaan, jos jättäisin nyt toimivan lääkkeen käytöstä.

Noniin ehdin lukea viikonloppuiset viestit läpi ja vastaillakin osaan.

Mulla on nyt tää tilanne, että keskenmenosta n. 1,5vko. Mua risoo tää tietämättömyys, kun en tiedä yhtään millon mun kiertoni jatkuu :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: En kyllä yhtään malttas odottaa, että seuraavat menkat alkaa ja pääsen taas tarkistamaan tulevien kiertojen mahdollisia laskettuja aikoja. Työmotivaatio on nolla! Ehdin jo iloita, että syyskuussa olisi päässyt mammalomalle, mutta nyt pitää sitä työmotivaatiotakin jostain vähän kaivella.
Raskaustestit eivät vielä saapuneet postissa, joten en päässyt varmistamaan vielä asiaa. Vaikka olo kertoo kyllä 100%.

Heippa!

Ylläpidolle on tullut muutamakin yhteydenotto viikonlopun keskusteluista. Pahoittelut meidän puolesta, kun niihin ei ole pystynyt reagoimaan ennen kuin nyt. Mukava huomata, että tilanne on rauhoittunut ilman ylläpidon puuttumista ja on palattu kuumeiluaiheisiin. 😊

Sivuraiteille meneminen on toki sallittua ja eri mieltä saa olla. Täällä vallinnut keskustelu on ollut toisaalta tärkeästä aiheesta, mutta myös ymmärrerrävästi käy herkkänä asiana tunteisiin. Kaikenlaiset tunteet ja niiden esille tuominen on myös sallittua.

Mutta: jos tehdään tulkintoja toisten viesteistä luetaan mieluiten viestit kokonaan. Yritetään välttää erityisesti negatiivisia oletuksia: kysy ennemmin kuin oletat. Ei myöskään syytellä, mennä henkilökohtaisuuksiin tai käyttäydytä hyökkäävästi toisia kohtaan. En halua ketään osoittaa sormella, mutta useampi kuin yksi on kirjoittanut varsin syyttävään sävyyn. Kuten sanoin, on ymmärrettävää jos aihe on käynyt tunteisiin. Toivonkin ettei tähän aiheeseen tarvitse enää palata kenenkään toimesta.

Lopuksi toivon keskustelujen voivan jatkua yhtä hyvässä hengessä kuin ennenkin. 😊 Toivon foorumilla olevan jatkossakin tilaa kaikille tunteille. Myös turhautumiselle jos ei tallettelut onnistu. (En hetkeäkään usko kenenkään täällä painostavan miestä seksiin enkä tällaista kuvaa ole kenenkään viestistä saanut.)

Plussatuulia kaikille kuumeilijoille!

Terveisin
Vargynja, admin

Ei sit parane lopettaa, jatketaan yritystä 😅

Jos nyt ihan asiaa yrittämisestä. Olen kyllä hieman turhautunut. Raskauduin siis lokakuussa luomusti, joka keskytyi rv7. Sen jälkeen jo kolmas kemiallinen, ainakin niin oletan koska testit haamuillut. Nyt sitten odotellaan taas vuotoa, jotta päästään yrittämään 🥱
Siitähän poikii (sic) sitte oikein perheyritys! 🤣

@Vargynja kiitos kommentista ja linjauksesta viikonlopun keskusteluun.

@Mäntymetsä teillehän sopisi hyvin tuohon rimpsuun jatkoksi helmikuu, niin olis kaks peräkkäistä kuukautta (loka, marras), yksi välissä (joulu) ja sit taas kaksi peräkkäistä kuukautta (tammi, helmi). xD Pidän teille peukkuja!

Kiitos kommenteistanne vielä ainakin @Puolikuu , @Kevätlilja , @Kali , @Toiveikkaana ja @Zebra , jotka kirjoititte kauniisti mulle ja samat sanat kaikille, myös teidän kokemuksia on ollut ilo (tai ei aina suorastaan ilo, mutta ehkä ymmärrätte, mitä tarkoitan xD) myötäelää ja vastaavasti teille jakaa. Monien huumori täällä kolahtaa itselle ja välillä saa ihan silmiä pyyhkiä ja näppistä varjella, kun nenästä meinaa tulla milloin aamukahvit, milloin vesijohtovedet. 😅

@Kumpare hyvin tiivistetty tuo kommenttisi, jossa pohdiskelet sitä, miten miesten ja naisten ns. vastuu perheenperustamisessa jakautuu. Osaltaan sitä selittää tietysti varmaan ihan biologia, kun nainen oletettavasti on paremmin perillä kuukautiskierrostaan, mutta ei se estä miestä ottamasta vastuuta niiltä osin kuin voi. Toinen käänne tässä liittyy ehkä sit vauvanhoitoon ja siihen, että joo, mies ei voi imettää, mutta kaikkea muuta voikin sitten tehdä ja siksi olis tärkeää, että myös isä löytää tavan hoitaa vauvaa ja olla vauvan kanssa yhdessä. Se ei tietysti löydy muuten kuin olemalla vauvan kanssa ja ottamalla vastuuta lapsenhoidosta yhdenvertaisena äidin kanssa.

Tästä aasinsiltana kysymys, josta olis kiinnostavaa keskustella näin, kun meillä täällä esikoista tehdään eikä ole kokemusta perhevapaista. Miten te, jotka ootte pitäny perhevapaita sekä ennen että jälkeen perhevapaauudistuksen? Miten jaoitte perhevapaat ja miten ootte ajatelleet jakaa, kun se on seuraavan kerran ajankohtaista?

Mulla on vähän samoja keloja täällä kuin @Mäntymetsä , joka kirjoitit työmotivaatiopulasta. Mua kans ei oo kiinnostanut työnteko yhtään (toki opiskelen täysipäiväisesti ja teen täysipäiväisesti töitä samaan aikaan eli kiirettä pitää) viime aikoina, ja mitä pidempään tässä vauvanteossa kestää, sitä ohuemmaksi käy motivaatio. Sen takia olen hakenut nyt kolmea työtä, joista yhdestä oli jo eka haastattelu. Kuulen lisää keskiviikkona viimeistään, mutta se ei oo hakemistani töistä mua eniten kiinnostava.

Oon miettinyt paljon sitä, mistä täälläkin on puhuttu, että elämä on helposti vähän ns. tauolla, kun yrittää lasta. Kaikki tapahtuu parin viikon sykleissä, joiden aikana odotellaan milloin hedelmällisiä päiviä, milloin piinapäiviä, milloin testipäivää ja milloin uutta kiertoa. Eipä sillä, että odottaminen ei loppuisi plussaan... 🥲 Nyt tuntuu kuitenkin, että mun on oman hyvinvointini ja jaksamisen takia käynnistettävä elämäni uudelleen ja saatava esim. opinnot loppuun ja ainakin etsittävä uutta työtä silläkin uhalla, että koeaika osuu raskausaikaan. Jos hoitaa työtehtävänsä moitteetta, ei koeaikapurku raskauden perusteella ole laillinen, ja työpaikoissa, joihin olen hakenut en usko tällaisen vaihtoehdon edes olevan kovin realistinen.

Sen kummempia kuulumisia mulla ei tähän hätään ole (maltoinhan olla kokonaisen päivän kirjoittamatta ketjuun xD), kun odottelen (heh) tässä nyt uuden kierron käynnistymistä. Seurailen teidän kuulumisia ja nautin lisääntyvästä valosta. Toivon, että uusi kierto alkais tässä maaliskuun puolella, niin saatais vielä yksi mahdollisuus siihen joulukuiseen. 🤶

Omaa napaa
Ovulaatio testit on niin valkoiset ettäh... Huominen vika päivä kun testaan. Yleensä sinä päivänä mulla tulee se plussa ja ovulaatio on jo nyt myöhässä.
1000008891.jpg

Nää testit on siis sellaisia että pysyy noin vaaleina kunnes osuu ovulaatioon. Aiemmin toimivat, mutta pitää harkita näiden käyttöä jos mulla on kaks kiertoa peräkkäin missattu ovulaatio ja lämpöjen perusteella se olisi kuitenkin tapahtunut.

Toki tässä kierrossa lämmöt on kyseenalaiset kun koetan viidettä yötä saada taaperon nukkuu omassa sängyssään. Onneksi voitto alkaa jo häämöttää kun viime yö ei ollut ihan kamala, mutta lämpöjen mittaus epäonnistui.

Siitähän poikii (sic) sitte oikein perheyritys! 🤣

@Vargynja kiitos kommentista ja linjauksesta viikonlopun keskusteluun.

@Mäntymetsä teillehän sopisi hyvin tuohon rimpsuun jatkoksi helmikuu, niin olis kaks peräkkäistä kuukautta (loka, marras), yksi välissä (joulu) ja sit taas kaksi peräkkäistä kuukautta (tammi, helmi). xD Pidän teille peukkuja!

Kiitos kommenteistanne vielä ainakin @Puolikuu , @Kevätlilja , @Kali , @Toiveikkaana ja @Zebra , jotka kirjoititte kauniisti mulle ja samat sanat kaikille, myös teidän kokemuksia on ollut ilo (tai ei aina suorastaan ilo, mutta ehkä ymmärrätte, mitä tarkoitan xD) myötäelää ja vastaavasti teille jakaa. Monien huumori täällä kolahtaa itselle ja välillä saa ihan silmiä pyyhkiä ja näppistä varjella, kun nenästä meinaa tulla milloin aamukahvit, milloin vesijohtovedet. 😅

@Kumpare hyvin tiivistetty tuo kommenttisi, jossa pohdiskelet sitä, miten miesten ja naisten ns. vastuu perheenperustamisessa jakautuu. Osaltaan sitä selittää tietysti varmaan ihan biologia, kun nainen oletettavasti on paremmin perillä kuukautiskierrostaan, mutta ei se estä miestä ottamasta vastuuta niiltä osin kuin voi. Toinen käänne tässä liittyy ehkä sit vauvanhoitoon ja siihen, että joo, mies ei voi imettää, mutta kaikkea muuta voikin sitten tehdä ja siksi olis tärkeää, että myös isä löytää tavan hoitaa vauvaa ja olla vauvan kanssa yhdessä. Se ei tietysti löydy muuten kuin olemalla vauvan kanssa ja ottamalla vastuuta lapsenhoidosta yhdenvertaisena äidin kanssa.

Tästä aasinsiltana kysymys, josta olis kiinnostavaa keskustella näin, kun meillä täällä esikoista tehdään eikä ole kokemusta perhevapaista. Miten te, jotka ootte pitäny perhevapaita sekä ennen että jälkeen perhevapaauudistuksen? Miten jaoitte perhevapaat ja miten ootte ajatelleet jakaa, kun se on seuraavan kerran ajankohtaista?

Mulla on vähän samoja keloja täällä kuin @Mäntymetsä , joka kirjoitit työmotivaatiopulasta. Mua kans ei oo kiinnostanut työnteko yhtään (toki opiskelen täysipäiväisesti ja teen täysipäiväisesti töitä samaan aikaan eli kiirettä pitää) viime aikoina, ja mitä pidempään tässä vauvanteossa kestää, sitä ohuemmaksi käy motivaatio. Sen takia olen hakenut nyt kolmea työtä, joista yhdestä oli jo eka haastattelu. Kuulen lisää keskiviikkona viimeistään, mutta se ei oo hakemistani töistä mua eniten kiinnostava.

Oon miettinyt paljon sitä, mistä täälläkin on puhuttu, että elämä on helposti vähän ns. tauolla, kun yrittää lasta. Kaikki tapahtuu parin viikon sykleissä, joiden aikana odotellaan milloin hedelmällisiä päiviä, milloin piinapäiviä, milloin testipäivää ja milloin uutta kiertoa. Eipä sillä, että odottaminen ei loppuisi plussaan... 🥲 Nyt tuntuu kuitenkin, että mun on oman hyvinvointini ja jaksamisen takia käynnistettävä elämäni uudelleen ja saatava esim. opinnot loppuun ja ainakin etsittävä uutta työtä silläkin uhalla, että koeaika osuu raskausaikaan. Jos hoitaa työtehtävänsä moitteetta, ei koeaikapurku raskauden perusteella ole laillinen, ja työpaikoissa, joihin olen hakenut en usko tällaisen vaihtoehdon edes olevan kovin realistinen.

Sen kummempia kuulumisia mulla ei tähän hätään ole (maltoinhan olla kokonaisen päivän kirjoittamatta ketjuun xD), kun odottelen (heh) tässä nyt uuden kierron käynnistymistä. Seurailen teidän kuulumisia ja nautin lisääntyvästä valosta. Toivon, että uusi kierto alkais tässä maaliskuun puolella, niin saatais vielä yksi mahdollisuus siihen joulukuiseen. 🤶
Perhevapaapohdintaan: esikoisen aikaan kahdeksan vuotta sitten pidin perhevapaat kokonaan itte. Nyt pyrin/toivon, että voisin ite palata työelämään kun vauva 4kk, ja kumppani jäis kotiin. Tää toki vaan jos pystyn yhä tekemään osaa etänä ja voin jatkaa täysimetystä/saan tarpeeksi pumppailtua maitoja.
Meillä on muuten vähän samantyyppinen tilanne; itekkin tällä hetkellä opiskelen ja teen töitä, molempia täyspäiväisenä, mut oon miettinyt että ehkä pistän opinnot tauolle kun tuntuu että opinnäytetyö ei vaan edisty.
Työt toivottavasti jatkuis tuonne alkuvuoteen ainakin nykyisessä työssä ja sit sitä pitäs just katsella et palaako perhevapailta (jos niillä on) vielä töihin vai pelkästään opintojen pariin.

Ylläolevasta näkee, että meikäläisellä kirjoitusvälineenä olisi parempi olla kynä ja paperi 😂 Tämä puhelin joskus lähettelee mitä sattuu ja minne sattuu.

Mutta siis @Maana Mannila meillä minä olen ollut lasten kanssa kotona ja isä pitänyt hurjan kolmen viikon isyysvapaansa kun vauva on syntynyt. Nyt meillä olisi mahdollisuus siihen, että isä voisi jäädä pidemmäksi aikaa kotiin samaan aikaan kuin itse, koska toimimme myös perhehoitajana ja olen lasten kanssa tällä hetkellä kotona. Se olisi kyllä ihanteellinen tilanne 😊

Perhevapaapohdintaan: esikoisen aikaan kahdeksan vuotta sitten pidin perhevapaat kokonaan itte. Nyt pyrin/toivon, että voisin ite palata työelämään kun vauva 4kk, ja kumppani jäis kotiin. Tää toki vaan jos pystyn yhä tekemään osaa etänä ja voin jatkaa täysimetystä/saan tarpeeksi pumppailtua maitoja.
Meillä on muuten vähän samantyyppinen tilanne; itekkin tällä hetkellä opiskelen ja teen töitä, molempia täyspäiväisenä, mut oon miettinyt että ehkä pistän opinnot tauolle kun tuntuu että opinnäytetyö ei vaan edisty.
Työt toivottavasti jatkuis tuonne alkuvuoteen ainakin nykyisessä työssä ja sit sitä pitäs just katsella et palaako perhevapailta (jos niillä on) vielä töihin vai pelkästään opintojen pariin.
Joo, silloin 8 vuotta sittenhän ei kait ollut viel perhevapaauudistus voimassa, jolloin niiden jakaminen painottui vanhan mallin mukaisesti. Toivottavasti teillä onnistuisi imetyksen ym. järjestäminen niin, että voisitte jakaa perhevapaat toivomallanne tavalla. <3 Paras ystäväni on palveluammatissa yrittäjänä ja palasi töihin, kun vauva oli kait sen 3 tai 4 kk lapsen isän jäädessä perhevapaille. Imettää ollessaan kotona, ja pumppaa työpäivän aikana. Tekee myös suht lyhyttä päivää, mikä helpottaa. Hän sanoi, että heidän perheessä oli tärkeä muutos isän ja lapsen väliseen dynamiikkaan, kun isä jäi hoitamaan lasta kotiin. Vanhemmuus tasa-arvoistuu ainakin siis heidän kohdalla.

Puolisoni sisko puolestaan jakoi niin, että piti itse kaikki mahdolliset ja lapsen isä luovutti omiaan hänelle niin paljon kuin pystyi. Loput isä piti sitten itse, ja välissä puolisoni sisko oli jonkin kuukauden hoitovapaalla.

@Täti-ihminen xDDD Kiinnostava tilanne teillä! Saisitko hoitaa omaa lasta muiden lasten kanssa hoitajana vai tuleeko siinä jokin eturistiriita tai vastaava kysymykseen? Ja jos saat, niin miten päivähoitomaksut maksetaan ja saatko palkkaa myös oman lapsen hoitamisesta? Tietysti siis, jos lapsen isä on perhevapailla ja sä teet töitä lastenhoitajana, niin et virallisesti hoida omaa lastasi työksesi, mutta voisiko siis olla mahdollista hoitaa samaan aikaan työkseen omaa lasta ja muiden ihmisten lapsia? Tosi mielenkiintoista! 🤩

Eli tapoja on yhtä monta kuin perhettä, ja hyvä niin!

Mä yhtäältä haluaisin olla vain kotona, mutta toisaalta sitten mielellään jakaisin puoliksi. En oo miehen kans ollenkaan asiasta puhunut edes ajatuksen tasolla, kun ei ole viel yhtään ajankohtaista. Tietysti keskustellaan se sitten, kun on sen aika.

Mitä opintoihin tulee, niin mun on pikkupakko saada tuo gradu valmiiksi kesäkuun loppuun mennessä + puuttuvat kurssit, jotta en menetä opintolainahvyitystä. Sen osalta on nimittäin pankkitili sen verran pakkasella, että kaikki on niin sanotusti kotiin päin.

Tummeneeko muilla CB:n pinkeissä testeissä viivat ennen varsinaista ovisplussaa? Mä oon jo vakuuttunut, etten saa ovisplussaa ollenkaan, vaikka laskeskelin että todennäköisimmät päivät plussalle olisi ti-to. Toinen viiva on kyllä ollut todella haalea koko viikon.

Vanhempainvapaiden suhteen meillä menisi niin, että itse pidän kaikki mitä saa pitää (miehen luovutettua kaikki mitä saa luovuttaa) ja pidän myös hoitovapaata. Näin meillä ensimmäisen vuoden ajan turvallisen kiintymyssuhteen tukemiseksi. Mies pitää sitten myöhemmin omansa ja lapsi menisi hoitoon vasta 3-vuotiaana.

Itse palasin töihin ekani ollessa 3kk. Nyt jos seuraava raskaus menisi jouhevasti niin voisin kuvitella meneväni silloin kun vauva on 2kk, tai jopa nuorempi jos talvi vauva kyseessä. Itse pystyn tosiaan työskentelemään etänä ja ainakin tää eka oli tosi helppo kunnes täytti 7kk... Joten varmaan pelaan vapaana silleen että olen minimi ajan poissa lapsen ollessa vastasyntynyt ja sit kun toisella alkaa olla enemmän tietoutta niin otan kaikki vapaani. Nyt oli tosi kiva viettää talvi yksivuotiaan kanssa kun päästiin joka päivä leikkimään, matkustamaan ja tekemään.

Olihan mun eka super söötti toukka vauva vaiheessa... Mutta nautin kyllä ankarasti kun ollaan päästy leikkimään. Toivottavasti vain kieltä alkaisi tulla niin voisin alkaa myös kyselee hältä asioita eikä tarvisi arvuutella 😅

Takaisin