Raskaaksi 2025

Heipsistä vaan. Täällä vaihtui dpo 14 -> kp1. Nyt on inseminaatiot nähty ja seuraavaksi meidän tie vie kohti IVF-hoitoja. En muista olinko tänne päivitellyt asiaa.. mutta tosiaan päätettiin puolison kanssa, että jos kolmas inssi ei onnistu niin siirrytään ivf. Taidan hiljentyä tässä keskustelussa. Tulen kyllä varmaan jossain vaiheessa lueskelemaan ja reagoimaan muiden plussiin tai muihin kuulumisiin 💓🌈

Heipsistä vaan. Täällä vaihtui dpo 14 -> kp1. Nyt on inseminaatiot nähty ja seuraavaksi meidän tie vie kohti IVF-hoitoja. En muista olinko tänne päivitellyt asiaa.. mutta tosiaan päätettiin puolison kanssa, että jos kolmas inssi ei onnistu niin siirrytään ivf. Taidan hiljentyä tässä keskustelussa. Tulen kyllä varmaan jossain vaiheessa lueskelemaan ja reagoimaan muiden plussiin tai muihin kuulumisiin 💓🌈
Kovasti tsemppiä! ❤️❤️❤️

Mitäpä tässä mietin.. Omanapailu tekstiä tulossa 🙈
CB ultra early puikkotesti ja One step negat. Oli vähän masentunut aamu kun näin realistista unta että tein positiivisen testin ja sitten herään, teen testin ja nega..

Kun tuijotan tuota excel taulukkoani, mietin että totta kai toisen oviksen dpo päivät lasketaan eri päivästä. Eli tänään olisi dpo10/12. Tänään on myös kp26.

Kierukan poiston jälkeen parin viikon päästä tuli ekat menkat (jotka tajusin vasta jälkikäteen menkoiksi kun oli vaan 1,5pvä pieni vuoto). Ekojen menkkojen jälkeen seuraavat alkoi 24. päivänä, joten eka kierto oli 23päivää.

Ennen kierukkaa (6v sitten) kiertoni oli aina 28pvä. Joten kai voisi nyt ajatella että kun on kp26 eikä menkat ole alkaneet, kierto palautuu tuohon 28pvä ja vain tuo eka kierto oli 23pvä. Eli menkat eivät vielä ole myöhässä. Kun dpo10/12 testit antaa edelleen puhdasta negaa, ei edes haamulaisen haamulaista, lienee turha elätellä kauhean suuria toiveita että testiin viiva piirtyisi tässä kierrossa 🤔

Menkkamaiset kivut mulla oli tän kierron 23. ja 24. päivät (dpo7-8/9-10) ja sitten ne loppui mutta vuoto ei alkanut. Nyt on ollut vaan vähän kumma tunne mahassa, pieni pistomainen tunne, eilen illalla kramppasi mahaa jonkin verran hetken aikaa ja rinnat tänään aamulla kuin ilmapallot. Väsyttää myös, nukuin 10h ja vieläkin voisi mennä takaisin nukkumaan. Saattaa nämä kaikenlaiset oireet johtua totta kai vaan pian alkavista menkoista. Nuorempana menkkakivut alkoi vain muutamia tunteja ennen vuotoa, mutta toki keho on nyt vanhempi ja saattaa oireilla pidemmällä kaavalla menkkojen tuloa.

Sellaisia mietin 😅 Kivaa viikonloppua kaikille ❤️☀️😊

❤️ Toivottavasti IVF tuo halutun lopputuloksen pian ❤️ Tsemppiä!

Hyvä määrä nyt sulla noita r-testejä @Arie 😁
Nyt, kun marraskuu häämöttää, haluaisin tietää teiltä, kumman haluaisitte - kesä- vai talvivauvan ja miksi? Vai onko sillä väliä, kunhan tulisi vain?

Itsellä on helmi- ja huhtikuinen. Oli toive alkuvuoden lapsesta ja toive toteutui. Suoraan sanottuna oli hyvä, koska jotenkin loppua kohden alkoi olla koko ajan niin kuuma, että oli parempi nukkua kun sai pakkasellakin ikkunan hieman auki ja sit lapset pääsi paremmin nauttimaan kesästä, kun alku oli sellaista härdelliä. Ja kesään mennessä unet oli jo hyviä. Ja sit se jälkivuoto kesti ekasta ainakin sen 7 viikkoa ja se side ois tosi inhottava pitää kesähelteillä kun muutakaan ei saa käyttää. Saan VTI:n jo pelkästä ajatuksesta.

Ja sit se raskauden aikana kertyneiden nesteiden raju hikoilu synnytyksen jälkeen oli aika piinaavaa. Monta kiloa haihtui muutamassa yössä. Mutta koska tahansa ottaisin plussan nyt heinäkuisiin ja käyttäisin sit ilmastointilaitetta ja sidettä.

Nyt vaan ollaan auttamatta myöhässä, harmi kun huhtikuinen meni kesken. Mulla on mennyt aiemmin myös helmikuinen kesken.

Mulla taipumuksia raskausongelmiin (verenpaine ja vakava raskausmyrkytys), niin vaikka kuinka ikävältä tämä kuulostaa, vakavasti harkitsisin jokusen kuukauden yritystaukoa alkuvuodesta, koska monesta syystä esimerkiksi joulukuussa syntyvä keskosvauva ei olisi listalla ykkösenä. Olen varma että seuraavakin, jos sellaisen edes saamme, on keskonen.

Ja olen pahoillani, tämä ei varmasti kuulosta kivalta, mutta keskosvauva kokemuskin myrkytyksineen ja lisäksi suurine vuotoineen on pelottava. Sille ei mahda kyllä mitään. Ei naurata jos paineet on 200 ja virtsassa proteiinia ja maksa-arvot menossa päin prinkkalaa... Mutta laskettu aikahan ei vaikuta tähän yhtään tuleeko myrkytys vai ei. Mutta tieten tahtoen en haluaisi kokea tällaista jouluna.

Siksi myös jos laskettu aika olisi tammikuussa tai aikaisessa helmikuussa - näen vaaroja että lapsi syntyy keskosena vuoden viimeisenä päivänä.. Ja pakko ajatella nykyisiäkin lapsia tässä. He ansaitsevat hyvän joulun ja sitä ei tulisi jos itse olen puolikuntoisena sairaalassa keskosvauvan kanssa. Kaikkeahan ei voi ennakoida, mutta ei olisi paras lähtökohta lapsellekaan, vaikka kovin toivottu onkin. Muut ikätoverit osaisi jo kävellä, ovat kasvaneet isoksi ja hän syntyy vuoden lopussa kaksikiloisena..

Huhtikuiseni syntyi keskosena, mutta on kerennyt kirimään ikätovereitaan eikä uskoisi yhtään että syntyi liian aikaisin. On jopa pidempi kuin suurin osa muista tai serkkunsa joka syntyi täysisikaisena kuukautta myöhemmin..

Miten ulkoilisin nykyisten lapsieni kanssa, kun keskosvauvaa ei saa viikkoihin viedä ulos varsinkaan talvella? Toki sama homma normaaliin aikaan syntyneillä, mutta vain lyhyempi kieltojakso?

Minä kierron päivänä ootte ruvenneet tikuttaa ovulaatiota ja tikutteletteko kerran päivässä vai useammin? Kaikki vinkit otetaan vastaan! Terveisin @Arie n tapaan chillisti ottaja yk2 :Dd

Tässä kierrossa aloitin yhdellä testillä kp9. Pelkäsin että ovis tulee aikaisin, kun kierroissa on ollut pientä heittoa. Sit oisinko tehnyt 1/päivä ja sit 2-4kpl/päivä kp13-15.. ja sit oletetun oviksen jälkeen loput 😬 Kaikki 18 testiä kului huomaamatta.

Halusin nyt olla varma tuleeko kun normaalisti joka toinen kierto on ollut ovuloimaton (näin luulen).. Nyt koska ei ultrattu, en voi olla vieläkään satavarma tuliko se 🤣 Joudun tekemään raskaustestin ajoissa, sillä jos ei tärpännyt, on pakko siirtää menkkoja hieman.

Muokattu viimeksi:
Mutta toisaalta alan pelätä tuleeko vauvaa ollenkaan ikäni takia.. Niin vauvakuume saattaakin mennä kaiken ohi ja sit huomaan odottavani joulukuista tai vielä kuumottavammin tammikuista.. 🤣

Onhan se punainen tietty joulun väri, ehkä silloin kuuluukin vuotaa (kuiviin) 🤣

Pitää keskustell asiasta miehen kanssa..

Muokattu viimeksi:
@Mamiii ymmärrän ihan täysin sun tuntemukset, omalla läheiselläni syntyi lapsi mikrokeskosena just raskausmyrkytyksen takia. Kaikki se epävarmuus, mitään ei voida luvata, huoli kehityksestä ja pysyykö muiden perässä. Huoli ja murhe on jotain niin riipivää. Toivottavasti ette joutuisi uudestaan samaan tilanteeseen :red-heart:

Täti päätti eilen hiipiä kylään joten kp2 ja yk2 meneillään. Mulla ei edellisen raskauden jälkeen hirveästi kroppa varoittele menkoista. Lievät kivut saapuvat vasta toisena päivänä. Onneksi hyvin tasainen kierto niin osaa odottaa.

Nyt kun nämä menkat alkoi hyvin tutusti rauhallisesti ja niukalla vuodolla niin sitä miettii niitä edellisiä. Siis kun alkoi parisen tuntia kierukan poiston jälkeen, reilulla vuodolla ja kivulla. Olihan se toki oikea aika menkoille, mutta toisaalta kun oli ollut kaikenlaisia oireiluja ja tuhrut spottasin piinapäivien aikaan ja niin. Mitäänhän en koskaan saanut testiin, mutta kumma suru jäänyt siitä kierrosta. Ja nyt varsinkin vahvistui kun menkat tuli kuten tavallisesti.

Sitähän ei hullukaan tiedä mitä silloin tapahtui. Enkä ehkä tiedä haluanko tietääkään. Pitää vain koittaa katsoa eteenpäin.

Jos nyt jotain positiivista niin saan syödä mun salmiakkitaatelit. Harmittelin piinapäivinä että nyt ne jää tonne kaappiin kummittelemaan:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Tänään dpo 5 ja tekisi mieli jo aloittaa testailu, mutta eihän siinä mitään järkeä olisi. 😄 Eka yk niin on ihan liian tottumaton odottamaan yhtään. Kiinnittyminen oletettavasti tapahtuisi seuraavien 1-5 päivän sisällä, joten sen 5pv jos vielä malttaisi testien kanssa. 😅
Normaalista poikkeavia "oireita" on se, että ei ole makeanhimoa tai rintojen arkuutta. Nukuin myös päiväunet, joten jonkin verran väsymystä on. Turha liikaa tarkkailla kuitenkaan, hormonit myllää joka tapauksessa, oli hedelmöitystä tapahtunut tai ei.

Muokattu viimeksi:
Piinapäivät täälläkin menossa. Luultavasti dpo 8 tai 9. Ihme kyllä ku oon malttanu olla testaamatta. Ei kyllä mitään ihmeellisiä oireita. Yks minkä oon pistäny merkille et yleensä rinnat kipeytyy heti oviksen jälkeen mut tässä kierrossa vasta eilen alko kipeytyyn. Voi olla että tänään haen jonku testin tosta lähikaupasta mut ei kyllä oo hirveesti oo odotuksia 🥹
Nyt illasta testasin. Ehkä jotain viivanpaikkaa on näkyvissä. Mitä mieltä?
IMG_20251101_174200.jpg

Dpo4 ja niin kova stressi päällä muusta elämästä. Pitkästä aikaa kunnon aftat suussa ja heräilen aina pari tuntia normaalia aikaisemmin. Ajatukset vaan pyörii mielessä. Yritän vetää jotain hengitysharjoituksia, jotta kroppa vähän nollais. Ei yhtään helpota vahva epäily ettei raskaus lähde alkamaan jos tällänen jännitystila päällä 😔 Pikkusen toivoa tuo että kellon mukaan lataudun yöllä jopa harvinaisen hyvin. Ehkä mun aloittamani iltamagnesium auttaa siihen.

Mulla dpo 6 ja menkkamaiset kivut on loppuneet. Eilen iltaa kohden paheni jomotus ja vihlaisut, mutta loppui illalla yhtäkkiä. Tänäaamuna ei ole jomotuksia ollut ja olo on energinen. Pari aftaa oli ilmestynyt yöllä ja minulla niitä ei ole juuri koskaan, saati kahta ilmesty samaan aikaan.
Makeanhimoa ei ole, yleensä on tähän aikaan kuusta koko ajan. Hajuaistin herkkyydestä en tiedä enää kun nenä on tukossa. Kahvia ei tehnyt mieli aamulla, ei siis ällöttänyt tai mitään, ei vaan tehnyt mieli ja meinasin unohtaa juoda sitä, vaikka normaalisti se on ensimmäinen asia mielessä kun silmät saa auki. 😂
Muoks. Päivällä ilmestyi joku ihan pieni verensekainen vuoto!

Muokattu viimeksi:
Mulla dpo 6 ja menkkamaiset kivut on loppuneet. Eilen iltaa kohden paheni jomotus ja vihlaisut, mutta loppui illalla yhtäkkiä. Tänäaamuna ei ole jomotuksia ollut ja olo on energinen. Pari aftaa oli ilmestynyt yöllä ja minulla niitä ei ole juuri koskaan, saati kahta ilmesty samaan aikaan.
Makeanhimoa ei ole, yleensä on tähän aikaan kuusta koko ajan. Hajuaistin herkkyydestä en tiedä enää kun nenä on tukossa. Kahvia ei tehnyt mieli aamulla, ei siis ällöttänyt tai mitään, ei vaan tehnyt mieli ja meinasin unohtaa juoda sitä, vaikka normaalisti se on ensimmäinen asia mielessä kun silmät saa auki. 😂
Muoks. Päivällä ilmestyi joku ihan pieni verensekainen vuoto!

Kuulostaa lupaavilta oireilta! Mulla yk1 oli tosi paljon kaikkee lumeoireita, jotka kyllä tuntui ihan oikeilta, mutta kun oikein kuulosteli ja analysoi niin löytyihän sitä vaikka minkälaisia oloja, ja kun oli olemassa kuitenkin mahdollisuus, että ois raskaana toisin kuin viimeiseen 12 vuoteen 😅 Nyt olen jo viisas tietäjä, kun jopa yk2 menossa (haha), niin nyt aion ottaa rennommin ainakin oireiden kuulostelujen kanssa ennen menkkojen oletettua alkamispäivää. Katsotaan, miten onnistun siinä.

Joillakinhan tulee kiinnittymisvuotoa, en ole ihan varma milloin (dpo), mutta voisikohan tuo sinun verinen vuoto olla sitä..? 🤩

@Mionna juu näitä oireita piisaa kun liikaa tarkkailee. Olen kuitenkin seurannut oireita jo aiemmin, koska olen vähän pelännyt endometrioosin uusiutumista. Nyt on normaalista poikkeavia oireita, mutta silti ne voivat olla kuitenkin ihan vain tavallisia oireita, joihin kiinnitän eri tavalla huomiota. 😄
Minulla oli ennen endometrioosileikkausta pieniä välivuotoja ovulaation aikaan ja pari päivää ennen menkkoja, mutta niitä en ole bongannut leikkauksen jälkeen kahdeksaan vuoteen. Aikamoinen tuuri jos just nyt alkaa uudelleen. 😅

Mä aion ihan huolella sekoilla niin monta yrityskiertoa kuin jaksan tai kunnes tärppää. Jos sattuu tärppäämään tästä ekasta kierrosta, olen sitten saanut edes kerran sekoilla ja pissailla tikkuihin aloittaen ihan liian monta päivää liian aikaisin (huomenna dpo 7, pitäiskö jo aloittaa??).

Esikoinen sai alkunsa kerrasta ehkä viiden minuutin "höhöö tehdäänkö vauva"-harkinnalla ja testinkin tein vasta kun menkat oli myöhässä rv 4+3 tms. Nyt aion seota ihan huolella. 🤩

Muokattu viimeksi:
Pitää kai se tännekin ketjuun huikata, että jonkinlainen hailura viiva tuli testiin tänään (kiertopäivä 25 ja dpo jossain 10 paikkeilla). Yk2, näinkö se voi nopeaa tärpätä vielä tässä iässä. 🥲 mutta pitää nyt laittaa jäitä hattuun ja testata huomenna uudelleen.
9886.jpg

@Arie
Aivan ku minun kynästä 😁 esikoinen oli semmoinen "tulee jos on tullakseen, hehe" ja totta kai oli odotettu ja toivottu hänkin, mutta haluan kerran elämässä kokea myös tämän kunnon hurahtamisen tähän vauvailuun - sekä odotuksen odotukseen, itse raskauteen ja vauvavuoteen. Jotenkin esikoisen kohdalla vaan yritti selvitä ja toisaalta en päässyt siihen semmoiseen vauvakuplaan, toki olin yli kymmenen vuotta nuorempikin silloin ja vähän erilainen elämäntilanne.

@Evea kommentoinkin jo tuolla toisessa ketjussa, mun silmään näyttää lupaavalta ja jospa vahvistuu vielä tuosta 🤩

Pitää kai se tännekin ketjuun huikata, että jonkinlainen hailura viiva tuli testiin tänään (kiertopäivä 25 ja dpo jossain 10 paikkeilla). Yk2, näinkö se voi nopeaa tärpätä vielä tässä iässä. 🥲 mutta pitää nyt laittaa jäitä hattuun ja testata huomenna uudelleen.
View attachment 149689

Onnea paljon 😍 Aivan selkeä plussa, wau! 👏👏👏

Takaisin