Raskaaksi 2025

Minulle kevät tai kesä olisi mieluisin aika. Esikoinen on syntynyt alkusyksystä, eikä siinäkään sinänsä ollut mitään vikaa, mutta kun pääsi kiireellisen sektion jäljiltä kunnolla jaloilleen, oli pimeää ja liukasta. Mieluummin olisin sen toipumisvaiheen ja alun jatkuvan valvomisen toteuttanut valoisampaa vuodenaikaan. 😄
Oli myös niin kamala raskaus oireiltaan, että kokonainen kesä loppuraskauden tuskissa ja ennätyshelteissä, no, sanotaanko että olisi ollut kivempi joku muu vuodenaika. Liukkaat kelit ja loppuraskaus olisi ehkä myös ikävämpi kuin kevät/alkukesä. Mutta lopputuloksen eteen kärsin mielelläni, eikä oikeasti ole väliä. 😅

Nyt, kun marraskuu häämöttää, haluaisin tietää teiltä, kumman haluaisitte - kesä- vai talvivauvan ja miksi? Vai onko sillä väliä, kunhan tulisi vain?
Mä jotenkin olisin tykännyt siitä ajatuksesta, että olisi tullut loppukevään/alkukesän vauva. Mutta eipä sillä oikeasti ole väliä, tulisi vaan se vauva johonkin kohtaan. Ihan hyviä puolia olen löytänyt kyllä tuosta heinäkuustakin. Isommat lapset saisivat hetken lomailla rauhassa ilman vauvahärdelliä ja ei tarvitsisi vauvan kanssa heti mukautua kouluarjen aikatauluihin.

Minulla on ennestään kokemusta kesävauvasta, ja se oli kyllä minusta kiva. On valoisaa ja lämmintä ja ei tarvitse miettiä toppavaatteiden pukemista ihan heti. Mutta eipä sen muuten niin väliä, otetaan mitä annetaan.😊

Nyt, kun marraskuu häämöttää, haluaisin tietää teiltä, kumman haluaisitte - kesä- vai talvivauvan ja miksi? Vai onko sillä väliä, kunhan tulisi vain?
Tuntuu, että mistä vain ajankohdasta löytyy hyvät puolensa. Tykkäsin kyllä paljon helmivauvasta ja ajattelin sen olevan täydellinen ajankohta. Ajattelin ettei ainakaan heinäkuu kun pitäisi olla viimeisillään raskaana ja pienen vastasyntyneen vauvan kanssa helteillä. Mutta nyt kun se heinäkuinen on ajankohtainen ajatus tässä kuussa niin yhtäkkiä kesävauva vaikuttaisikin kivalta ajatukselta. 🤩

Itse olen todella kova suunnittelemaan, mutta joidenkin asioiden kanssa on ihana antaa vaan mennä, esim esikoisen sukupuolta ei haluttu tietää ja se oli kyllä tosi kiva. Samoin tätä ajankohtaa mietin paljon, mutta nyt melkein naurattaa kun sillä ei ole oikeasti mitään väliä. Toki tuo synttärit jouluna on ainut sellainen vähän negatiivinen, mutta en jättäisi yrittämättä lasta sen takia että laskettu aika voisi osua lähelle joulua.

Mun piti olla ihan chillisti kun nyt on tosiaan vasta ensimmäinen yritys kierto. Että odottelen ihan rauhassa ja testaan sitten jos kuukautisia ei kuuluisi. Ihan vain yhden testin apteekista hakisin sitten.

Tilasin juuri 10 raskaustestiä niin on sitten valmiina kun en enää kykene odottamaan, onko kuukautiset myöhässä. Hienosti, dpo 3 ja näin chillisti osaan ottaa. 😂

Kevätvauva oli ihana mutta tällä iällä sopii ihan mikä tahansa aika vuodesta, kunhan vaan onnistuisi 🙏

Mulla kesti menkkamaiset oireet 1,5 vuorokautta. Loppui tänään puolenpäivän aikaan, mutta menkat eivät alkaneet. Huomenna siis dpo11 ellei menkat ala yöllä.

Minä kierron päivänä ootte ruvenneet tikuttaa ovulaatiota ja tikutteletteko kerran päivässä vai useammin? Kaikki vinkit otetaan vastaan! Terveisin @Arie n tapaan chillisti ottaja yk2 :Dd

Minä kierron päivänä ootte ruvenneet tikuttaa ovulaatiota ja tikutteletteko kerran päivässä vai useammin? Kaikki vinkit otetaan vastaan! Terveisin @Arie n tapaan chillisti ottaja yk2 :Dd

Tässä kierrossa aloin testailla kp11. Testasin aamuisin sekä iltaisin. Kp13 illalla oli ihan melkein plussa, kp14 aamulla varmasti plussa joka sitten illalla oli haalistunut.👍🏼

@Mionna mä alan testaa viimeistään kun tulee ekat limat 👍 Tässä kierrossa plussa tuli jo kp10 ja edellisessä kp13. Ja talletukset aloitetaan noin kp6-7 ja jokatoinen päivä yritetään siinä ovulaation ympärillä. Sit kun plussa tulee niin dpo-1 ja dpo0 on yleensä peräkkäiset päivät. Meillä kuppitalletuksia myös koska teinejä talossa ja en vaan jaksa valvoa niin myöhään että he olis nukkumassa varmasti 🤭

Aloitan kun limat tulee. Niistä aika hyvin jo tunnistan. Saatan jättää jonkun päivän testailun välistä. Sitten kun ekat munanvalkuaislimat tulee niin yksi klo 1 ja toinen illalla. Mulla on lähes yksittäisen testin huippu ja muuten tosi himmeää. Menee sellainen 5-8 testiä kierrossa. Vissiin aika yksilöllistä tämä testailu.

Mä oon aloitellut testailun kp 9 tienoilla ja kaks kertaa päivässä. Monta kertaa käynyt niin että testit on ihan haaleita ja mietin et kannattaakohan tässä vielä testailla ihan näin tiheään ennen kuin vähän tummenee ja sit ihan yhtäkkiä se onkin ovisplussa. Mulla se jäisi huomaamatta jos testaisin kerran päivään 😊

Mä tykkäisin kesävauvasta, mutta oikeastaan mikä tahansa muu kuin joulukuun lapsi. Tuntuu niin hassulta viettää yhden läheisen synttäreitä viikko ennen joulua :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Meillä ei vielä ole päästy sopuun yrityksen aloituksesta, mutta mä haluaisin jouluvauvan juurikin siksi, ettei tarvitsisi yksin viettää syntymäpäiviä viikkoa ennen joulua. :rolling:

Dpo 4 ja on jo todella hankalaa odottaa testipäiviin. 😄 Tuntuu että jotain pitäisi tehdä, merkata kaikki "oireet" ylös vaikka. Kuumemittaria ei ole, mutta ehkä voisi punnita tissit keittiövaa'alla tai jotain. 🤪
(En naura jos joku näin tekee, vaan itselleni tässä nauran kun piti ottaa ihan rauhassa piinapäivät ja testailla sittenjos menkat viivästyy)

No, realistisesti ajatellen on varmaan aika pieni mahdollisuus osua ekassa kierrossa. Minulla on lähes 8 v sitten leikattu endometrioosi, joka on kyllä kivasti pysynyt poissa, tai ainakaan ne helvetilliset oireet eivät ole palanneet ja menkatkin menee edelleen usein ilman kipulääkkeitä. Hieman epäselviä jomotuksia on kuukausittain, mutta niitä on ollut leikkauksesta asti. Jomotukset on niin pieniä, että mielelläni otan ne niiden helvettioireiden tilalla.
Esikoinen tarttui mukaan kertayrittämällä alle kahden vuoden päästä leikkauksesta. Sen jälkeen ei ole ollut yrityksiä ennen tätä. En siis oikeasti voi tietää, onko endo uusinut ja onko raskautuminen helppoa/mahdollista.

Aion silti jännittää intopiukeana, olisiko tärpännyt. 😄

Muokattu viimeksi:
Tuntuu että jotain pitäisi tehdä, merkata kaikki "oireet" ylös vaikka. Kuumemittaria ei ole, mutta ehkä voisi punnita tissit keittiövaa'alla tai jotain. 🤪

Ai että sain hyvät naurut tästä 🤣 Mies heitti tuossa lounaalla, että miehillekin pitäis olla tämmöinen keskusteluryhmä, jossa ne ihmettelis kumppanin kotkotuksia vauvakuumeessa.

"Nyt se puntaroi omia tissejään"
"No meillä hypitään seinälle ja kuulemma punaviinietikkaa pitäisi laittaa alapäähän, että tulee tyttö" 🤣

Piinapäivät täälläkin menossa. Luultavasti dpo 8 tai 9. Ihme kyllä ku oon malttanu olla testaamatta. Ei kyllä mitään ihmeellisiä oireita. Yks minkä oon pistäny merkille et yleensä rinnat kipeytyy heti oviksen jälkeen mut tässä kierrossa vasta eilen alko kipeytyyn. Voi olla että tänään haen jonku testin tosta lähikaupasta mut ei kyllä oo hirveesti oo odotuksia 🥹

Moikka! Liityn varovasti nyt kirjottelemaan tänne ryhmään:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:Oon seuraillu keskustelua jo parin kuukauden ajan, mutta nyt tilanne on se, että on pakko liittyä mukaan. Meillä on puolison kanssa siis yk2 menossa. Viime kuussa kävi oudosti kun menkat alkoi jo dpo 11, kp30. Mulla on aina ollut säännöllinen kierto mikä on normaalisti noin 32-33 päivää. Tottakai koska en voinu hyväksyä että ne olis menkat vaan etuajassa, niin aattelin että sehän on kiinnitysvuotoa kun vuoto oli niukkaa ja kesti sen vajaa 3 päivää... Noh tein sitten testin vielä muutaman päivän jälkeen niin negahan sieltä tuli. Käytän pregchekin ovis liuskatestejä ja sain niillä paikannettua viime kiertoo selvän huipun kp 17. Mulla on myös aina selvät oireet, että tiedän limoista ja kivuista millon ovuloin ja halusin vaan varmistaa testillä. Nyt on kp 20 eikä mitään ovis oireita vieläkään... Yleensä odotan limoja ja alan sitten testailemaan, nyt ei oo kuitenkaan ollu mitään ovis oireita ni päätin alkaa testaa kp 17 eikä minkäälaista huippua vaan tule.

Anteeks tää kauheen pitkä ja vähän epäselvä omanapailu mutta oon niin pitkään pyöritelly näitä asioita yksin mun päässä ni tää nyt oli tämmönen oksennus ulos:Face With Tears Of Joy: Mutta siis lähinnä ihmettelen että aina niin säännölinen ja selvä kierto muuttu sillä sekunnilla epäsäännölliseks ilman selvää ovista kun alkaa yrittämään. Tiedän, että yk2 ei ole pitkä aika enkä ole vielä siitä turhautunut vaan lähinnä tulee epätoivo, että eihän tässä voi edes yrittää kun ei saa ovista kiinni testeillä jos alkaa testaa liian myöhään koska ei vaan ole yhden yhtä oiretta?

Moikka! Liityn varovasti nyt kirjottelemaan tänne ryhmään:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:Oon seuraillu keskustelua jo parin kuukauden ajan, mutta nyt tilanne on se, että on pakko liittyä mukaan. Meillä on puolison kanssa siis yk2 menossa. Viime kuussa kävi oudosti kun menkat alkoi jo dpo 11, kp30. Mulla on aina ollut säännöllinen kierto mikä on normaalisti noin 32-33 päivää. Tottakai koska en voinu hyväksyä että ne olis menkat vaan etuajassa, niin aattelin että sehän on kiinnitysvuotoa kun vuoto oli niukkaa ja kesti sen vajaa 3 päivää... Noh tein sitten testin vielä muutaman päivän jälkeen niin negahan sieltä tuli. Käytän pregchekin ovis liuskatestejä ja sain niillä paikannettua viime kiertoo selvän huipun kp 17. Mulla on myös aina selvät oireet, että tiedän limoista ja kivuista millon ovuloin ja halusin vaan varmistaa testillä. Nyt on kp 20 eikä mitään ovis oireita vieläkään... Yleensä odotan limoja ja alan sitten testailemaan, nyt ei oo kuitenkaan ollu mitään ovis oireita ni päätin alkaa testaa kp 17 eikä minkäälaista huippua vaan tule.

Anteeks tää kauheen pitkä ja vähän epäselvä omanapailu mutta oon niin pitkään pyöritelly näitä asioita yksin mun päässä ni tää nyt oli tämmönen oksennus ulos:Face With Tears Of Joy: Mutta siis lähinnä ihmettelen että aina niin säännölinen ja selvä kierto muuttu sillä sekunnilla epäsäännölliseks ilman selvää ovista kun alkaa yrittämään. Tiedän, että yk2 ei ole pitkä aika enkä ole vielä siitä turhautunut vaan lähinnä tulee epätoivo, että eihän tässä voi edes yrittää kun ei saa ovista kiinni testeillä jos alkaa testaa liian myöhään koska ei vaan ole yhden yhtä oiretta?
Tervetuloa! Tunnistan nuo fiilikset! Imetyksen jälkeen kierto alkoi asettua siihen 26pv, mutta yrityksen alettua on nyt 5 kierron aikana heitellyt miten sattuu 22-30pv. Tekoäly ehdottaa tälle isoimmaksi syyksi stressin yrittämisestä (mulla ollut nyt muutakin elämänmuutosta tässä). Kun alkaa yhtäkkiä ajatukset pyöriä yrittämisessä, ajoituksessa ja mahdollisissa tuntemuksissa. Sitten myös se että ehkä ennenkin on ollut poikkeavia kiertoja, mutta niitä ei ole laittanut merkille, koska ei ole niin tietoinen jokaisesta napsauksesta. Ja sitten tietenkin jos ollut hormonaalinen ehkäisy niin sen lopettaminen vaikuttaa. Itse uskon että noissa olisi ollut mukana myös kemiallista keskenmenoa, kun vuoto ollut niin erilaista. En ole testannut niin aikaisin, joten siitä ei ole näyttöä.

Täällä nyt dpo2 ja mietin että jättäisi nuo piinapäivien kirjaukset tästä kierrosta kokonaan pois, jos osaisin olla rennommin kun en ajattele liikaa 🙄 Sitten isäinpäiväaamuna jos testaisin miehen kanssa yhdessä (dpo11), voisi olla aika jännää. Tosi hyvä fiilis tästä kierrosta taas pitkästä aikaa kun osui tallettelut kohdilleen ja sovellus, joka ollut pääosin oikeassa, ennustaa pitkää luteaalivaiheetta 💫 Muutto vaan tässä kierrossa niin se laittaa negaa tähän yhtälöön.

Takaisin