Raskaaksi 2025

Äh, olin skipannut tän viestin ihan täysin :No Evil Monkey: Mulla siis T4-V viitearvoissa, mutta ihan alarajalla.
Miulla oli kanssa siinä jossain rajoilla ja sain yksityiseltä lääkityksen. Julkisella totesivat etteivät olisi arvoillani aloittaneet. Edelliseen kontrolliin ei ollut noussut ja pokkana nostin annostusta, kun on tässä syksyllä uudet kontrollit tulossa.

Miulla oli kanssa siinä jossain rajoilla ja sain yksityiseltä lääkityksen. Julkisella totesivat etteivät olisi arvoillani aloittaneet. Edelliseen kontrolliin ei ollut noussut ja pokkana nostin annostusta, kun on tässä syksyllä uudet kontrollit tulossa.
Käypä hoito -suosituksessa lukee näin:
"Subkliininen hypotyreoosi hoidetaan tietyissä erityistilanteissa, kuten oireisilla ja raskautta suunnittelevilla potilailla, sekä useimmiten, kun TSH-pitoisuus on toistetusti vähintään 10 mU/l. "

Mulla on oireita ja yritetään raskautta, joten aion vedota tuohon kohtaan. Oon kyllä kuullut, että tästä saa välillä vääntää lääkäreiden kanssa :No Evil Monkey: No, ensi tiistaina selviää seuraavat askeleet.

Käypä hoito -suosituksessa lukee näin:
"Subkliininen hypotyreoosi hoidetaan tietyissä erityistilanteissa, kuten oireisilla ja raskautta suunnittelevilla potilailla, sekä useimmiten, kun TSH-pitoisuus on toistetusti vähintään 10 mU/l. "

Mulla on oireita ja yritetään raskautta, joten aion vedota tuohon kohtaan. Oon kyllä kuullut, että tästä saa välillä vääntää lääkäreiden kanssa :No Evil Monkey: No, ensi tiistaina selviää seuraavat askeleet.
Oireet kuitataan usein masentuneisuudella ja määrätään jotain mielialalääkkeitä. Oon ymmärtänyt ettei ois mahdollista saada kelakorvattavuutta jos ei nuo arvot täytyy vaikka oireita olis. Mä sain aikanaan erityiskorvattavuuden mutta silloin ei mitään suosituksia ollutkaan.

@Hailey Sama höh täälläkin! Dpo10 ja nega.

Rfsun herkkä testi tuotti taas kyllä toisen viivan pikkasen testiajan jälkeen. Mikähän logiikka näissäkin on? Välillä ilmestyy ja välillä ei 🤷‍♀️ onkohan sillä mitään tekemistä hcgn kanssa vai tulisko osaan testeistä joka tapauksessa vaikka vedellä? Joskus ollut just hiukan testiajan jälkeen ihan reilusti punertava viiva. En näitä roskista oo kaivanut mut kun pöydälle jää niin sit tulee huomattua kuitenkin.

edit: testailen toki lähipäivinä uusiksi ja sillä tulee sit selkeys. Ihmetyttää vaan kun näitä testiaika+10 min punaisempiakin viivoja on usein tullut.
View attachment 147353
Testasin tänään dpo11 apteekin herkällä ja se oli ihan puhdas nega. Ehkäpä odottelen nyt testien kanssa pari päivää, voi sit jo menkatkin kolkutella ovea. Tää aikainen testailu tuntuu aina kyl hassulta mut jotenkin tää keventää vähän sitä pettymystä kun tulee pienissä osissa 😊

Tää aikainen testailu tuntuu aina kyl hassulta mut jotenkin tää keventää vähän sitä pettymystä kun tulee pienissä osissa 😊
Samaa mieltä! Mulla kans auttaa kun testaa ajoissa ja sitten on vähän tietenkin pettynyt, mutta toivo vielä elää. Ja sit kun seuraavan kerran testaa tai menkat alkaa niin ajattelee vaan että niinhän se edellinen negatiivinen antoi olettaa.

Mulla on nämä kierrot ollut niin vahvoja luuloraskausoireita(onneksi on tuo piinapäiväkirjaosio!) että tippuisi tosi kovaa jos liian pitkälle antaisi rakentaa uskomusta siitä, että jokainen napsaus ja huimaus johtuu raskaudesta 🫣

Tämän aamun testissä haamujen haamu eli tosi haalee viiva ei näy kuvaan vain tietyssä valokulmassa näkyy tosi tosi haalee viiva ehkä pitää myöhemmin testaa uudellee

Mie täällä taas omaan napaan tuijottelemassa.

Eilen oli kovasti pelkäämäni kontrolliultra kp5 ja hyviä uutisia, ei polyyppeja / mitään muuta raskauden estävää joten kohti siirtoa tässä kierrossa edetään 🥳 Vastaanotolle ajaessa ehdin jo miettiä mm. miten varaan meille ulkomaanmatkan talvilomaksi peruuntuneen siirron rahoilla ja hävitän aiempien siirtojen aikaan toivon vahvistamiseksi hankkimani ja neulomani pienet vauvatavarat jos tulee huonoja uutisia. Onneks ei tarvinnut mennä näihin henkisiin plan b- vaihtoehtoihin ainakaan vielä 😄

Nyt toivon niin kovasti että letrot tekee tehtävänsä ja saadaan pidettyä kohdun limakalvo maltillisena. Ensi maanantaina kp 10 uutta kotrolliultraa limakalvon ja folikkelin mittaamisen merkeissä.

Täällä negatestit jatkuu, tänään dpo9. Tosin tänään oli pakko kääntää puhelimella testikuva negatiiviksi kun olin näkevinäni sitä kuuluisaa jotakin. Joku häivähdys varjoa, mutta mulla on niin pahat viivasilmät että varmaan saisin käyttämättömäänkin testiin kuviteltua viivat.

Mutta eipä sitä varmaan ollut oikeasti kun negatiiviin ei näkynyt mitään enkä mäkään enää nää mitään. 😂 Mutta täällä myös ihan valtava valeraskaus päällä. Menkkakrampit ja pms-mielialaheittelyiden totaalinen puuttuminen herättävät toivoa. Mitenköhän saisi pidettyä pään kasassa. 😄

Mulla on tänään DPO 9 ja kyllä ainakin pää on keksinyt vaikka ja mitä oireita. 🙈
Eilen tein testin ja tiesin sen olevan nega ja olikin. Vähän silti on sellanen ei nyt tärpännyt fiilis. Äh!
Paljon on ollut nippailua vatsassa ja nyt viimesin ihmeellisin oire on kuin olisi hajuaisti terästetty! 😅 ihmeen tarkka nenä on nyt.

Kamalasti odotan oireita jotka tuli selkeästi kun tulin raskaaksi toukokuussa: todella arkoja rintoja ja kiinnittymis vuotoa. Mutta nämä loistavat poissaolollaan.

Tämän aamun testissä haamujen haamu eli tosi haalee viiva ei näy kuvaan vain tietyssä valokulmassa näkyy tosi tosi haalee viiva ehkä pitää myöhemmin testaa uudellee
Olet varmaan täältä monta kertaa lukenutkin, että se hcg tuplaantuu kahden päivän välein, eli ei kannata montaa testiä tehdä päivässä, eikä välttämättä edes seuraavana päivänä. Ellei nyt huvikseen halua tehdä. Oikeampaa tulosta antaa sitten parin päivän jälkeen ja silloin pitäisi olla vahvempi kun ensimmäinen haamuviiva.

Pätemisen päälle paljastan etten oikeasti ymmärrä mitään 😂 Kun sanotaan, että hCG tuplaantuu kahdessa päivässä ja siksi ei kannata testata päivittäin. Mutta eikös arvo ole jo seuraavana päivänä n. 1,5-kertainen? Onko kyse siitä, että silmä ei erota niin pientä vahvistumista ja siksi pari päivää on järkevämpi väli? Eikö kuitenkin viivan vahvuuteen vaikuta tälläsessä paljon se, kuinka pitkä vessatauko on ennen testausta? Onkohan aamupissa aina kaikilla paras, jos ei ole vessakäyntiä aamuyöstä? Ovulaatiotestin paras aika vaihtelee ilmeisesti käyttäjän mukaan, mutta se LH on kai ihan eri periaatteella toimiva hormooni. Jos joku osaa vastata mun aika turhan tarkkoihin mietintöihin niin vau 💪

Pätemisen päälle paljastan etten oikeasti ymmärrä mitään 😂 Kun sanotaan, että hCG tuplaantuu kahdessa päivässä ja siksi ei kannata testata päivittäin. Mutta eikös arvo ole jo seuraavana päivänä n. 1,5-kertainen? Onko kyse siitä, että silmä ei erota niin pientä vahvistumista ja siksi pari päivää on järkevämpi väli? Eikö kuitenkin viivan vahvuuteen vaikuta tälläsessä paljon se, kuinka pitkä vessatauko on ennen testausta? Onkohan aamupissa aina kaikilla paras, jos ei ole vessakäyntiä aamuyöstä? Ovulaatiotestin paras aika vaihtelee ilmeisesti käyttäjän mukaan, mutta se LH on kai ihan eri periaatteella toimiva hormooni. Jos joku osaa vastata mun aika turhan tarkkoihin mietintöihin niin vau 💪
Itse oon ymmärtänyt että se sävy ero on niin pieni varhain testatessa että siks kannattaa odottaa sen pari päivää. Toki niin usein voi testata kuin haluaa. Vessatauon pituus ehdottomasti vaikuttaa, koska virtsaan ehtii kertyä enemmän hCG:tä mitä pitempään se on rakossa. Siks aamuvirtsa on kaikkein paras kun se on ollut pisimpään rakossa ilman että on käyty vessassa tai saatu uutta nesteytystä.

Aika hyvä peukalosääntö on että jos testaa ennen kuukautisten pois jääntiä niin virtsalla ja odottelulla testien välissä on enemmän merkitystä. Jos testaa vasta sit kun kuukautiset myöhässä niin aika varmasti hCG:tä on tarpeeksi kertynyt kehoon mihin tahansa aikaan testaamiseen (kunhan ei käy vessassa, vedä isoa lasia vettä ja yritä tehdä sit perään testiä kun aivan liian laiha virtsa…)

LH tosiaan on merkittävästi lyhyemmän aikaa kehossa mitattavissa kuin hCG ja monilla sitä erittyy herkimmin 12-16 välillä (tää on ulkomuistista joten voin erehtyä).

Ultravarhainen
Näiden kaa kannattaa olla "varovainen" koska antaa helposti viivanpaikkaa, vaikka ei olisi raskaana. Ja yhtään yli testi ajan ei kannata tuijotella, koska voi tulla hyvin vahvakin sininen viiva siihen mikä ei tarkota positiivista. Itselle on käynyt niin. Mutta toki varmasti sit jos on positiivinen se näkyy testissä jossain vaiheessa selvästi, kun hcg:tä tarpeeksi kehossa. 😌

Tässä mun 2020 vuoden värisuorassa näkyy aika hyvin tuo kuinka pieni ero on päivittäin tehtyjen testien välillä. Jos piilottaa joka toisen on ero ihan selkeä.

Edit. Tai siltä se sillon tuntu, nyt ku kattoo niin selvää eroa on ensimmäisen ja viimisen välillä.:rolling:

Liitteet

• IMG_2340.jpeg
    IMG_2340.jpeg
    1.7 MB · Katsottu: 150
Takaisin