Onnea
@Tanpopo
Dpo12, negaa tänäänkin, päätin lopettaa testaamisen. Testaan sitten, jos kuukautiset ei alakaan torstaina.
Ei ehkä masentaisi niin paljoa, mutta oon alkanut vasta viimeisen vuoden aikana huomaamaan itselläni PCOS:n oireita. Jotenkin ajattelen, että se "etenee", ja et jos en nyt äkkiä tuu raskaaksi, niin en saa koskaan lasta. Tämä siksi, että julkisen puolen hoitoihin mulla ei painoindeksini vuoksi ole mitään asiaa, ja yksityiseen ei varaa.
Sellanen turhautumispurkaus tähän aamuun, kiitos ja anteeksi
Mä nyt kirjoitan tästä aiheesta kun on omakohtaista kokemusta, mutta neuvot voi jättää lukematta, jos ei tunnu sopivalta! Tämän on tarkoitus olla tsemppaava eikä syyllistävä viesti.
PCOS ei sen kummemmin etene, se joko on tai ei ole. Eli ei tarvitse pelätä, että se ajan kuluessa pahenee!
Elämäntavat sen sijaan siihen vaikuttaa. Korkea verensokeri voi pahentaa oireita pikkuhiljaa ja johtaa esim. diabetekseen.
Oireita voi kyllä hallinnoida elämäntavoilla, jotka on pitkälti samat kuin diabeetikoilla. Sokeri on pahin mutta jos sitä on pakko sitä saada (itse ainakin olen sokerihiiri ja rakastan etenkin suklaata), syö sitä vain silloin tällöin aterian jälkiruokana, ei koskaan pelkiltään. Aamupalalla ei kannata juoda esim mehua tai smoothieta kun verensokeri nousee yöpaaston jälkeen liian nopeasti. Joku proteiinipitoinen aamupala auttaa ylläpitämään sokeritasapainoa päivän ajan. Sokeripiikit ainoastaan pahenevat raskauden aikana, joten sen takia glukoositasapainoa kannattaa yrittää ylläpitää jo yrittäessä, niin on elämäntavat valmiina raskautta varten.
Mulla oli pahimmillaan kolme ovuloimatonta kiertoa putkeen ennen kuin aloin käymään salilla ja syömään myo-inositolia. 2kk jälkeen aloin taas ovuloimaan! En tiedä kumpi auttoi vai kumpikin, joten olen jatkanut molempia. Huom, en yhtään tykkää salilla käymisestä, mutta olen saanut siitä arkirutiinin kaupassa käymisen ohelle niin että minimoin siihen menevän ajan. Ajattelen että se on panostus tulevien lasten terveyteen ja olen sitä kautta saanut kanavoitua salimotivaatiota vaikka sitä muuten ei ole koskaan ollut. Metformiini on myös sellainen mistä on monille ollut paljon apua. Se ja/tai myo-inositoli auttaa paljon siihen jatkuvaan hiilarinälkään mikä ainakin itsellä oli ennen ja ovat auttaneet napostelun lopettamisessa.
Mikään tietty ruoka-aine ei ole ihmelääke, mutta kuitua ei voi ikinä syödä liikaa. Paaaaljon kasviksia, esim lehtikaalia, parsakaalia, kukkakaalia, niitä voi syödä lähes loputtomasti että saa mahdollisimman paljon kuitua päivässä. Juuri nyt on kesäkurpitsa tosi halpaa. Ruisleipää vaalean leivän tilalle, tummaa riisiä valkoisen riisin tilalle, kuitulisä, kaikki keinot käyttöön. Kuitu auttaa sekä verensokeriin että hormonitasapainoon.
Edit: Ai niin ja jos syö kasviksia ennen ateriaa, aterian aiheuttama sokeripiikki pienenee! Mä pidän kotona naposteluporkkanoita ja kirsikkatomaatteja niin on helppo napata muutama ennen ateriaa.
Painosta on parempi puhua lääkärin kanssa mutta muistan lukeneeni että jos on painoa paljon kertynyt, jo 5% pudotus voi auttaa tuomaan kiertoja takaisin normaaliin. Eli jos on voimavaroja ja pystyy sen verran saamaan pois, voi tilanne parantua huomattavasti!
Tsemppiä, toivon mukaan saat julkiselta apua!

Ja toivon mukaan näistä on jollekin apua! Tasainen verensokeri auttaa kyllä ihan kaikkia, vaikka ei ole PCOS:ää tai diabetesta. Ei väsytä jatkuvasti eikä tule niin paljoa naposteltua ja hormonit pysyy paremmin tasapainossa.

Ja pahoittelut tekstiseinästä, tämä on tärkeää asiaa!