Raskaaksi 2025

@Forumo voi kuinka hyvin tiedän tunteen, päätin jo aamulla et testailu päättyy tähän tän kierron osalta (dpo 12)

...ja lisäsin sitten ne herkät testit kuitenkin kauppalistaan, et jos nyt vielä pari, kun ei PMS-oireitakaan näy (pl. mieliala) 😂

muoks: Sain työterveyden kautta verikoelähetteen sokereiden osalta, ja laitoin kans julkiselle puolelle viestiä, et olisko mahdollisuus tutkituttaa tää PCOS.
Juu voi luoja, ei ees kehtaa puolisolle enää kertoo tästä monta testiä päivässä -ruljanssista... 🤣 Ei voi mittään!

Ja hyvä, että laitoit! Turhaa päänvaivaa, jos mietityttää. Heti selväksi vaan! 😎

Onnea @Tanpopo :red-heart:

Dpo12, negaa tänäänkin, päätin lopettaa testaamisen. Testaan sitten, jos kuukautiset ei alakaan torstaina.

Ei ehkä masentaisi niin paljoa, mutta oon alkanut vasta viimeisen vuoden aikana huomaamaan itselläni PCOS:n oireita. Jotenkin ajattelen, että se "etenee", ja et jos en nyt äkkiä tuu raskaaksi, niin en saa koskaan lasta. Tämä siksi, että julkisen puolen hoitoihin mulla ei painoindeksini vuoksi ole mitään asiaa, ja yksityiseen ei varaa.

Sellanen turhautumispurkaus tähän aamuun, kiitos ja anteeksi 🙄
Mä nyt kirjoitan tästä aiheesta kun on omakohtaista kokemusta, mutta neuvot voi jättää lukematta, jos ei tunnu sopivalta! Tämän on tarkoitus olla tsemppaava eikä syyllistävä viesti. 😊

PCOS ei sen kummemmin etene, se joko on tai ei ole. Eli ei tarvitse pelätä, että se ajan kuluessa pahenee!
Elämäntavat sen sijaan siihen vaikuttaa. Korkea verensokeri voi pahentaa oireita pikkuhiljaa ja johtaa esim. diabetekseen.
Oireita voi kyllä hallinnoida elämäntavoilla, jotka on pitkälti samat kuin diabeetikoilla. Sokeri on pahin mutta jos sitä on pakko sitä saada (itse ainakin olen sokerihiiri ja rakastan etenkin suklaata), syö sitä vain silloin tällöin aterian jälkiruokana, ei koskaan pelkiltään. Aamupalalla ei kannata juoda esim mehua tai smoothieta kun verensokeri nousee yöpaaston jälkeen liian nopeasti. Joku proteiinipitoinen aamupala auttaa ylläpitämään sokeritasapainoa päivän ajan. Sokeripiikit ainoastaan pahenevat raskauden aikana, joten sen takia glukoositasapainoa kannattaa yrittää ylläpitää jo yrittäessä, niin on elämäntavat valmiina raskautta varten.

Mulla oli pahimmillaan kolme ovuloimatonta kiertoa putkeen ennen kuin aloin käymään salilla ja syömään myo-inositolia. 2kk jälkeen aloin taas ovuloimaan! En tiedä kumpi auttoi vai kumpikin, joten olen jatkanut molempia. Huom, en yhtään tykkää salilla käymisestä, mutta olen saanut siitä arkirutiinin kaupassa käymisen ohelle niin että minimoin siihen menevän ajan. Ajattelen että se on panostus tulevien lasten terveyteen ja olen sitä kautta saanut kanavoitua salimotivaatiota vaikka sitä muuten ei ole koskaan ollut. Metformiini on myös sellainen mistä on monille ollut paljon apua. Se ja/tai myo-inositoli auttaa paljon siihen jatkuvaan hiilarinälkään mikä ainakin itsellä oli ennen ja ovat auttaneet napostelun lopettamisessa.

Mikään tietty ruoka-aine ei ole ihmelääke, mutta kuitua ei voi ikinä syödä liikaa. Paaaaljon kasviksia, esim lehtikaalia, parsakaalia, kukkakaalia, niitä voi syödä lähes loputtomasti että saa mahdollisimman paljon kuitua päivässä. Juuri nyt on kesäkurpitsa tosi halpaa. Ruisleipää vaalean leivän tilalle, tummaa riisiä valkoisen riisin tilalle, kuitulisä, kaikki keinot käyttöön. Kuitu auttaa sekä verensokeriin että hormonitasapainoon.
Edit: Ai niin ja jos syö kasviksia ennen ateriaa, aterian aiheuttama sokeripiikki pienenee! Mä pidän kotona naposteluporkkanoita ja kirsikkatomaatteja niin on helppo napata muutama ennen ateriaa.

Painosta on parempi puhua lääkärin kanssa mutta muistan lukeneeni että jos on painoa paljon kertynyt, jo 5% pudotus voi auttaa tuomaan kiertoja takaisin normaaliin. Eli jos on voimavaroja ja pystyy sen verran saamaan pois, voi tilanne parantua huomattavasti!

Tsemppiä, toivon mukaan saat julkiselta apua! ♥️ Ja toivon mukaan näistä on jollekin apua! Tasainen verensokeri auttaa kyllä ihan kaikkia, vaikka ei ole PCOS:ää tai diabetesta. Ei väsytä jatkuvasti eikä tule niin paljoa naposteltua ja hormonit pysyy paremmin tasapainossa. 👌 Ja pahoittelut tekstiseinästä, tämä on tärkeää asiaa! 😅

Muokattu viimeksi:
@Feronia kiitos infosta, oon luullut et PCOS voi jotenkin "pahentua", edetä oli ehkä väärä sana 😂

Muuten tuo kaikki olikin suht tuttua juttua, ja suurin osa samoista nikseistä käytössä. Käyn salilla kahdesti viikossa (käynyt jo pari vuotta), lenkkeilen, venyttelen, syön proteiinipitoisen aamiaisen (muistaakseni n. 40g protskua), tungen kasviksia joka ruokaan, oon vähentänyt hiilareita ja meille ei pääasiassa osteta leipää jossa on alle 6g/100g kuitua. Kuitulisää en oo kokeillut, pitääpä laittaa harkintaan 🤔 Ruokavalion kanssa oon kyllä melko säntillinen, en osta mitään naposteltavaa kaappiin (paitsi vihannekset, hedelmät ja marjat). Energiajuomatkin oon saanut tiputettua lähes minimiin, kun ennen meni päivittäin.

Mulla tossa pari viikkoa sitten oli kadonnut muutama kilo, nyt en oo käynyt vaakalla. Sain jo ajat sitten painonnousun pysähtymään, nyt pitäisi saada laskemaan.

Inositolia kokeilin joskus, en huomannut mitään vaikutusta, mutta nyt on berberiini kokeilussa ja tähän mennessä ollut oikein positiivinen kokemus.

Kierrossa ei vielä häiriöitä, mulla muita oireita mistä epäilen, tosin mulla oli se hormonaalinen ehkäisy 12 vuotta, niin sehän voi käsittääkseni "piilottaa" oireita.

Onnea plussanneille!🥰

Täällä taitaa ovis olla lähellä eli kp 10 tikutettu kuvan mukainen testi. Oudon aikaisin ovistesti näyttää taas posia. Kunhan kierto pysyis normaalirajoissa kuitenkin.

IMG_7563.jpeg

@Feronia kiitos infosta, oon luullut et PCOS voi jotenkin "pahentua", edetä oli ehkä väärä sana 😂

Muuten tuo kaikki olikin suht tuttua juttua, ja suurin osa samoista nikseistä käytössä. Käyn salilla kahdesti viikossa (käynyt jo pari vuotta), lenkkeilen, venyttelen, syön proteiinipitoisen aamiaisen (muistaakseni n. 40g protskua), tungen kasviksia joka ruokaan, oon vähentänyt hiilareita ja meille ei pääasiassa osteta leipää jossa on alle 6g/100g kuitua. Kuitulisää en oo kokeillut, pitääpä laittaa harkintaan 🤔 Ruokavalion kanssa oon kyllä melko säntillinen, en osta mitään naposteltavaa kaappiin (paitsi vihannekset, hedelmät ja marjat). Energiajuomatkin oon saanut tiputettua lähes minimiin, kun ennen meni päivittäin.

Mulla tossa pari viikkoa sitten oli kadonnut muutama kilo, nyt en oo käynyt vaakalla. Sain jo ajat sitten painonnousun pysähtymään, nyt pitäisi saada laskemaan.

Inositolia kokeilin joskus, en huomannut mitään vaikutusta, mutta nyt on berberiini kokeilussa ja tähän mennessä ollut oikein positiivinen kokemus.

Kierrossa ei vielä häiriöitä, mulla muita oireita mistä epäilen, tosin mulla oli se hormonaalinen ehkäisy 12 vuotta, niin sehän voi käsittääkseni "piilottaa" oireita.
Noniin mahtavaa, kuulostaa siltä että on jo kaikki niksit käytössä! 😊 Sori jos tuli tuplana infoa! 🤣
Mullakin oli 14 vuotta hormoniehkäisyä takana niin olin autuaan tietämätön siitä että mulla vois joku PCOS olla kun ei näkynyt missään ennen kuin oli puoli vuotta kulunut ehkäisyn lopettamisesta. 🫠

Ja kannattaa olla itselleen armollinen, tuntuu että vaan tiettyyn pisteeseen asti voi vaikuttaa. Näistä kaikista jipoista huolimatta mulle tulee luomuna ovis vasta KP27/KP34 eli letrozol lähti sitten kuitenkin kokeiluun. 😅 Kyllä se ainakin vähän jo auttoi ovuloimaan aiemmin, jos siitä saisi sen viimeisen boostin!

Onnea @Tanpopo :red-heart:

Dpo12, negaa tänäänkin, päätin lopettaa testaamisen. Testaan sitten, jos kuukautiset ei alakaan torstaina.

Ei ehkä masentaisi niin paljoa, mutta oon alkanut vasta viimeisen vuoden aikana huomaamaan itselläni PCOS:n oireita. Jotenkin ajattelen, että se "etenee", ja et jos en nyt äkkiä tuu raskaaksi, niin en saa koskaan lasta. Tämä siksi, että julkisen puolen hoitoihin mulla ei painoindeksini vuoksi ole mitään asiaa, ja yksityiseen ei varaa.

Sellanen turhautumispurkaus tähän aamuun, kiitos ja anteeksi 🙄
Meillä tilanne myös sama että yksityiselle suunnataan, koska mun painoindeksi..

Olen samalla yksityisellä gynellä käynyt ennenkin ja suositti tietysti painon pudotusta, mutta ultraamalla ei ainakaan paljastunut mitään sellaista mikä estäisi raskautumisen. Eli on säännöllinen kierto ja ovuloin jne.. Mennään kuitenkin nyt kuun lopussa uudestaan, kun vuosi yritystä takana eikä raskautta kuulu..

Hei te joilla on ollut Cyclogest käytössä, mikä dpo olette lopettaneet lääkityksen ja miten pian siitä menkat on alkaneet?

@Syssymyssy ja @suvie96 mie pääsin kyllä julkiselle, mutta luulen painon silti vaikuttavan jossain määrin, kun 20kg hoikempana raskauduin pillereiden läpi ja nyt ei tapahdu mitään. Kyllähän se rasvakudos tuottaa estrogeenia ja ehkä sitten häiritsee hormonitasapainoa raskautumista ajatellen. Tämä toki vaan arvailua, mutta siis itsekin ovuloin ja kaiken pitäisi olla sinällään ok, mutta mitään ei vaan tapahdu.

@Pilkki24 voit olla oikeassa, mutta kannattaa kans muistaa että raskauteen tarvitaan tyypillisesti kaksi. Kummankin kannattaa käydä testeissä jossain vaiheessa jos mitään ei tapahdu. (Koetin vähän kuikuilla olitko maininnut tästä jo aiemmin ja oon pahoillani uudelleen nostosta jos tästä oltiin jo keskusteltu)

@Pilkki24 voit olla oikeassa, mutta kannattaa kans muistaa että raskauteen tarvitaan tyypillisesti kaksi. Kummankin kannattaa käydä testeissä jossain vaiheessa jos mitään ei tapahdu. (Koetin vähän kuikuilla olitko maininnut tästä jo aiemmin ja oon pahoillani uudelleen nostosta jos tästä oltiin jo keskusteltu)
Joo siis miehen tavara on meillä priimaa ja hän on vielä alle 30v. Miulla tietysti voi ihan ikäkin vaikuttaa. Ollaan nyt hoitoihin menossa syyllä miun selittämätön lapsettomuus. Oikeastaan muuta heikkoa ei ole löytynyt kuin miun alhainen amh, mutta sitten taas muniksia näkyi ultrassa hyvin.

Onnea plussanneille! @Tanpopo plussa herättää toiveita että omilla pitkillä kieroilla olisi mahdollista myös raskautua. Toki esikoisen raskaus alkanut kp27 oviksesta, joten kaikki on mahdollista.

Nää pitkät kierrot kyllä vaatii lehmän hermoja, Ovisoireet nimittäin kolkutteli taas kp26 :Upside Down Face:. Eli saa varmaan taas odotella sinne kp40 tienoille testauksen tai uuden kierron. Otin itselleni ajatuksiin jo että varaan lääkärin hoitojen lähetettä varten seuraavasta kp1, onpahan jotain positiivista ooteltavaa myös :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:.

Hei te joilla on ollut Cyclogest käytössä, mikä dpo olette lopettaneet lääkityksen ja miten pian siitä menkat on alkaneet?
Mulla lukee että alkaen DPO3 ja 10 päivää, käytän siis luteaalin pidentämiseen. Gyne sanoi että voi lopettaa positiiviseen rtestiin tai siihen kun menkat alkaa. Toistaiseksi käyttänyt pari kiertoa ja aina alkaa menkat DPO10 kuten ilmankin niin en ole päässyt vielä kokonaista kymmentä päivää käyttämään. En ole ihan varma että toimiiko ne mulle, jos taas jää luteaali lyhyeksi niin pyydän ehkä jotain muuta testiin. 🤔

Onkohan noi halppis herkät puikkotestit mitä raskauskeijulta saa yhtä huonoja kuin ne halppis saman merkkiset herkät liuskatestit? Se missä lukee one step ja saksaa kai myös joku pitkä sana..

Tilasin niitä ajatellen että oiskohan parempia mutta sitten tajusinkin että ihan sama merkki että epäilyttää onko samanlaisia että ei olekkaan niin herkkiä kuin luvattu. 🥴 No on mulla tosin kaksi rfsu:n herkkää testiäkin jospa sellasel huomen testaa..

Täällä rinnat arat ja nännit kipeät varsinkin. 🤞 Toivo tärpin suhteen aika korkealla... Vaikka testit näyttää negaa, tosin onkin vasta max dpo9. Voi olla vähemmänkin, joka voi olla hyvinkin mahdollista. Ja se mikä herättää toivon on että tuli himo jostain syystä ihan outoon asiaan, jota en kyllä mistään saa kun yritin etsiä. Mignon suklaamuniin... 😆

@Syssymyssy ja @suvie96 mie pääsin kyllä julkiselle, mutta luulen painon silti vaikuttavan jossain määrin, kun 20kg hoikempana raskauduin pillereiden läpi ja nyt ei tapahdu mitään. Kyllähän se rasvakudos tuottaa estrogeenia ja ehkä sitten häiritsee hormonitasapainoa raskautumista ajatellen. Tämä toki vaan arvailua, mutta siis itsekin ovuloin ja kaiken pitäisi olla sinällään ok, mutta mitään ei vaan tapahdu.
Totta kai tavoitteena tietenkin on painon pudotus, mutta koska kierto säännöllinen ja ovuloin niin gyne totesi että raskauden mahdollisuudet on kuitenkin hyvät. Toki sanoi että painon pudotus kannattaa, mutta pointtina se ettei ole pcos tyyppisiä munasarjoja tai vuotohäiriöitä tai epäsäännöllistä kiertoa jotka selittäisi tilannetta..

Totta kai tavoitteena tietenkin on painon pudotus, mutta koska kierto säännöllinen ja ovuloin niin gyne totesi että raskauden mahdollisuudet on kuitenkin hyvät. Toki sanoi että painon pudotus kannattaa, mutta pointtina se ettei ole pcos tyyppisiä munasarjoja tai vuotohäiriöitä tai epäsäännöllistä kiertoa jotka selittäisi tilannetta..
Ei ollut tarkoitus syyllistää ketään painosta vaan todeta, että itsellä käytännössä sama tilanne ja että erona edelliseen raskautumiseen on se ylimääräinen paino. Miekin siis ovuloin (todettu ultralla useampaan kertaan) normaalisti ja kierto on säännöllinen. Lapsettomuuslääkärikin totesi, että se voi silti olla syynä ja totesi, että kannattaisi yrittää painoa tiputtaa. Tiedän myös tapauksia joissa raskaus on alkanut vasta painon pudottua, vaikka on ennen sitä käyty läpi lapsettomuushoitoja yms. Itsellä ongelmia kilpirauhasen kanssa mikä vaikeuttaa painon pudottamista, mutta se ei muuta sitä asiaa, että se ylipaino voi olla iso ongelma raskautumisen suhteen.

Takaisin