Raskaaksi 2025

Kohta pääsen näkee uudestaan miten keho piirtää lämpökäppyrää, kun just tänä aamuna tempaisin positiivisen sylkitestin ovulaatiolle. Tänään tai huomenna pitäisi tulla positiivinen tikulla.

Tässä kiva esimerkkikuva mitä kaikkea voi tarkkailla:
IMG_9101.jpeg

Tuosta näkee miten estradioli (kuuluu estrogeeneihin ymmärtääkseni) tekee huipun hiukan ennen lutenisoivan hormonin huippua ja näistä sit seuraa vielä kehon lämmön kohoaminen noin 3 päivän ajaksi jos irtosi munasolu. Sit jos lämmöt jää ylös ja estrogeeni jää toisella nousulla pysyvästi koholle niin aika hyvät mahikset olla raskaana. Toki raskaushormoninkin pystyy jo nappaa virtsasta tikulla siinä vaiheessa kun estrogeeni ollut odotettua pidempään koholla.

Sit jos on joku esim pcos tai vaihdevuodet tai vastaavaa niin tuo kuva ei pidä paikkaansa.

Teettekö ovistestejä yli sen LH-huipun niin että on selvää myös milloin huippu alkaa laskea? Vai mistä osaatte sanoa onko ovulatio seuraavana päivänä positiivisesta? Kun jos se on 24-48pv LH-huipun jälkeen. Limat on mulla kyllä aika selkeä merkki, mutta onko muuta tapaa?
Itse teen ovistestejä siihen asti, että viiva alkaa haalistumaan, yleensä siis pari päivää ovisplussan jälkeen.

Mutta se, että ovistestiin saa LH-huipun kiinni, ei takaa sitä että ovulaatio kuitenkaan tapahtuisi. Kotioloissa ainoa keino varmistaa ovulaatio on oikeastaan kehon peruslämmön seuranta, kuten Suskikitten mainitsi. Ja tietty sitten on mahdollista ottaa labrassa progesteroni testi. Kotioloissa tehtäviä progesteronitestejä ei taida Suomessa olla saatavilla, ainakin mitä itse joskus taannoin koitin etsiä netistä 🤔 Mutta mikäli kierto on säännöllinen, niin ovulaatio kuitenkin tapahtuu 🙂

Kiitos vastauksista! Taas vähän viisaampi. Hönö nyt taas kuitenkin tarkentaa😂 eli kun ovulaatio tapahtuu niin lämmöt kohoaa joksikin aikaa? Kohoaako jo oviksen aikana vai vasta jälkeen? Taidankin koittaa tätä seurata kun näköjään flo:honkin voi merkata lämmön. Sinänsä vaivalloista joka päivä mitata mutta kuitenkin vaivatonta (ja ilmaista!) kun menee aamusta pari minuuttia🤷‍♀️😄. En kuitenkaan mitään megatestisettiä vielä tässä vaiheessa jaksaisi. Että korkeintaan tämä ja ovistestit jos alkaa siltä tuntumaan🙈

Varmaan normikiertoon liittyviä oireita koska sovellusten mukaan mitä käytän dpo2. Mutta koska epäilen olisiko ovulaatio ollut aikaisemmin tuntemusten perusteella. 🤔 Niin silloin olisi mitä epäilen ovulaatiopäiväksi niin dpo5... No siis rinnat kosketusarat ja nännit varsinkin kipeytyneet. 😂 En tiedä mitä kumminkaan tässä vaiheessa voisi olla oireita jotka merkki tärpistä vielä.

Yritän nyt tässä yritys kerrassa olla liiankin varma tärpistä ainakin yrittää ajatella niin. 🤣 Jos tulee negatiivisia ajatuksia yritän muuttaa ne että joo kyllä se nyt onnistui/onnistuu. 🙈

Muokattu viimeksi:
Kiitos vastauksista! Taas vähän viisaampi. Hönö nyt taas kuitenkin tarkentaa😂 eli kun ovulaatio tapahtuu niin lämmöt kohoaa joksikin aikaa? Kohoaako jo oviksen aikana vai vasta jälkeen? Taidankin koittaa tätä seurata kun näköjään flo:honkin voi merkata lämmön. Sinänsä vaivalloista joka päivä mitata mutta kuitenkin vaivatonta (ja ilmaista!) kun menee aamusta pari minuuttia🤷‍♀️😄. En kuitenkaan mitään megatestisettiä vielä tässä vaiheessa jaksaisi. Että korkeintaan tämä ja ovistestit jos alkaa siltä tuntumaan🙈
Mun käsittääkseni lämmöt kohoaa vasta kun ovulaatio on jo tapahtunut. Eli periaatteessa lämpöjä seuraamalla voisi varmistaa oviksen tapahtuneen.

Jep, mäkin oon ymmärtänyt että lämmön nouseminen on merkki ovulaation tapahtumisesta. LH huippu on sitä että ovulaatiota yritetään laukoa, mutta ei välttämättä tarkoita että ovulaatio tapahtuisi.

Oon lämpöjä mitannut nyt useamman kierron ja joka kerta kun ovis on tullut, lämpö on noussut 2 päivän päästä ovulaatiosta. Lisäksi mulla huippu kestää 2 päivää kun oon vissiin hidas ovuloimaan.

Eli esimerkki parin kierron takaa, KP22 positiivinen ovulaatiotesti, KP23 positiivinen ovulaatiotesti, KP24 testit haalistui ja oletettu ovulaatiopäivä gynen mielestä, ja KP26 nousi lämmöt.

Mutta nämä on aina yksilöllisiä, monilla huippu on nopeampi ja lämpö voi nousta 1-3 päivän päästä ovulaatiosta eli siinä on eroja. 😊

Onnittelut plussanneille 😍

Mutta sitten omaa napaa: nyt kp22 (kierto 26-30 päivää) ja olin tähän asti onnistuneesti ajattelemasta raskautumista yms. Mennyt kaikki ajattelukapasiteetti kihlojen/pienen maistraattivihkimisen suunnitteluun (❤️❤️). Tämä sitten vissiin teki minun munasarjat jotenkin mustasukkaiseksi, ja nyt tänään on ihan jäätävää kramppivääntöä alakerrassa. Ihan siis yhtäjaksoisesti vääntää. Ja nyt sitten rupesin jahkailemaan että onko vaiko eikö nämä tavallisia kuukautiskramppeja vai ei. 😅

Sori tuun omanapistelemaan taas 🙄

Toisessa ketjussa mainitsinkin, että tänään (dpo 9) eka testi tehty, oli negatiivinen. Jotain outoa kehossa silti tapahtuu, koska mun kohdunkaula on edelleen niin ylhäällä etten edes yllä siihen, kun yleensä sen pitäisi ilmeisesti laskeutua 7-10 päivää ennen kuukautisia (kuukautisiin mulla 6 päivää). Huomasin myös salilla käydessä, että mun suorituskyky oli todella korkea verrattuna siihen, mitä se yleensä on tässä vaiheessa kiertoa.

No, huomenna aamulla taas testaillaan 🧘‍♀️

Osaako kukaan sanoa, mikä dpo on "riittävä" testaamiseen, ettei enää kannata, vaikkei kuukautiset olisi vielä alkaneet?

Toisessa ketjussa mainitsinkin, että tänään (dpo 9) eka testi tehty, oli negatiivinen. Jotain outoa kehossa silti tapahtuu, koska mun kohdunkaula on edelleen niin ylhäällä etten edes yllä siihen, kun yleensä sen pitäisi ilmeisesti laskeutua 7-10 päivää ennen kuukautisia (kuukautisiin mulla 6 päivää). Huomasin myös salilla käydessä, että mun suorituskyky oli todella korkea verrattuna siihen, mitä se yleensä on tässä vaiheessa kiertoa.

Osaako kukaan sanoa, mikä dpo on "riittävä" testaamiseen, ettei enää kannata, vaikkei kuukautiset olisi vielä alkaneet?
En varmaan paras ole tähän sanomaan kun vain keskenmenoista/kemiallisista kokemusta, mutta itse testasin ekan plussan yhdestä jotain dpo18... 🤔 Ja olin aikaisemminkin testannut ja ei mitään. Kunnes dpo18 näkyi hailura ja digissä luki raskaana. Että siis en kyllä vielä luopuisi toivosta. Koska onhan se mahdollista että positiivinen tulos tulee myöhäänkin kun se niin yksilöllistä kumminkin, ainakin niin olen käsittänyt.. Voin toki olla väärässä. 😔

@Kali mä oon käsittänyt, että vähintään sinne 12-14dpo vois testailla ilman "toivon menettämistä", koska luin jostain tutkimuksen, että 80% kiinnittymisistä tapahtuu dpo 8-10, toki en tiedä onko lähde niin luotettava kun "hieman" on tullut googleteltua tässä viimeisen viikon aikana 😅

Olen lukenut että yleisin aika kiinnittymiselle on dpo8-10 ja kiinnittymisestä menee pari päivää, että näkyy testissä. Alkio voi kyllä kiinnittyä myöhemminkin.

Tää sivu kertoo millä prosenteilla saa negatiivisen testituloksen vaikka olisikin raskaana. Dpo9 testanneista yli puolet saa väärän negatiivisen.

Mä sanon ihan suoraan, että en suosittele testaamaan ennen kuukautisten myöhästymistä. Itellä ei testeissä näkynyt koskaan mitään ennen kuukautisten myöhästymistä. Jos siis oon harvoja kertoja testannut ennen aikaisesti. Kesäkuisesta plussa tuli testiin kun kuukautiset myöhässä noin 4 päivää.

Riippuu henkilöstä miten suhtautuu tuloksen näkemiseen ja onko sillä millainen vaikutus.

Itselläni on tosi vahvat valeraskausoireet, jotka ajavat mut joku päivä hulluksi. Saan varmaan pahemmat valeraskausoireet kuin ite raskaana oireita… 😅

Joten omalla kohdalla liian varhainen testaus ja negan saaminen helpottaa valeraskausoireisiin kun pystyn kuittaamaan ne normaaleiksi ylitulkinnan sijaan. Teen myös aina sen halvimman mahdollisen testin niin en päätyisi vararikkoon. Nyt uusi kuumeilun rauhoittelu keino on ollut lämmön tarkkailu.

Mutta se varhain testaaminen hyvin todennäköisesti näyttää juuri sitä negaa.

Mä oon nyt ihan varma että ovulaatio ollut aikaisemmin kuin keskiviikkona. 😆 Koska rinnat kipeät jo ja tämä tulee enemmänkin dpo 5-6 tienoilla itsellä, eli ovulaatio varmaan ennemmin viime sunnuntaina tai maantantaina. Joka sopisi koska ovislimoja oli silloin ja muuttuivat maanantain jälkeen erilaisiksi. No voin toki olla väärässäkin. Ehkä haluan vain nopeammin päästä testaamaan niin siksi olen nyt mukamas varma aikaisemmasta ovulaatiosta. 🤣 Päätin kumminkin maanantaina kun lääkäri noista keskenmenneistä/kemiallisista on niin sanoa että ovulaation luulen olleen tämän viikon alussa.

Ihanaa, onnea @Haaveilua96, @Pogo ja @Aakkoset ❤️

Täällä odotellaan niin menkkoja alkavaksi... Eilen aamulla tein nega raskaustestin ja en usko että se siitä plussaksi muuttuu.. Huomenna tai ylihuomenna pitäs menkat alkaa🥲
Ei alkanu menkat ei.. Vaikka sellanen jomottelu on ollu ja tänään sit tulikin tällainen yllätys 2h pidätyksellä... 😱

Liitteet

• 20250802_120019.jpg
    20250802_120019.jpg
    980.3 KB · Katsottu: 141
Takaisin