Raskaaksi 2025

Tein äsken RFSU earlyn ja ehkä jotain varjoa sain siihen kuviteltua? Hyvin epävarma kyllä että näkyikö oikeasti. Aamulla viikkodigi oli nega ja tänään on kuitenkin jo dpo10. Eli en usko että oli mikään oikea haamun esihaamu.

Lähti ihan lapasesta tää testailu. Nyt odotan kyllä huomiseen, käyn varmaan ostamassa toisen earlyn huomisaamuksi kun se kuitenkin herkempi. Toinen viikkodigi odottaa kaapissa mutta sen käytän vasta jos saan jotain uskottavampaa haamua johonkin

Oire mistä vähän olen saanut testi-intoa on jomottelut, mutta toki ne voi olla ihan vaan menkatkin mitkä kohta alkaa. Viime kierrossa menkat tuli täysin puskista, toki silloinkin kuvittelin raskauteen viittaavaa kipuilua.

Niin paljon kyllä tuo raskaustesti kuumottelee tuolla kaapissa, mut vielä liian aikasta tehdä ja yritän vaan jaksaa odottaa vielä viikon ennen ku testaan
Otin päiväunien jälkeen vielä lämmön uudelleen ja se oli 37.2 eli ei mitenkään normaali päivä lämpö mulle. Lisäksi vähän sellanen raudan maku suussa🤔

Muokattu viimeksi:
Mä kävin aamulla vaa'alla pitkästä aikaa ja oli positiivinen yllätys. Paino oli tullut muutamia kiloja alaspäin, vaikka tässä on tullut kyllä syötyäkin. Nyt olen ollut noin 2,5kk ilman tuplahormoneja ja tosiaan, kuten jonnekin jo kirjoitinkin, on se ainainen nälkä ja huono olo, johon syöminen on auttanut, loppunut. Joten ainakin mulla hormonit muiden tiettyjen lääkkeiden lisäksi näyttää nostavan painoa ja laihduttaminen on niiden käytön aikana sairaan vaikeaa. Tää onneks antoi vähän lisäpontta laihduttamiseen, nyt pitää vaan jaksaa jatkaa! Laihdutettavaa on vielä paljon jäljellä ja mun sairaudet vaikuttaa ja vaikeuttaa sitä ennestään, mutta aivan taatusti silläkin saralla hyödyn laihtumisesta.

Mä en kärsi kovinkaan pahoista PMS-oireista, mutta voin vain kuvitella miten rankkaa se voi olla. Muuten mielenterveys on ollut todella koetuksella sairastumisten jälkeen. Tuntuu et oltiin missä iässä vaan, niin me naiset ollaan kyl niin näiden hormonien armoilla.

Mulla ei ole koskaan ollut kovin rajuja PMS-oireita. Melkein voisi sanoa, että niitä ei ole ollut ollenkaan. Toisaalta, mulla on ollut tosi epäsäännöllinen kierto enkä ilmeisesti ole ovuloinutkaan, ja söinhän väliin myös 12-13 vuotta yhdistelmäehkäisypillereitä. Ymmärtääkseni PMS-oireet liittyy säännölliseen kuukautiskiertoon? Menkkaturvotus on mulla ollut oikeastaan ainoa oire, mutta sekin alkaa oikeastaan vasta silloin, kun menkat alkaa. Mielialaoireita ei ole, tissejä ei turvota enkä muutenkaan osaa ennustaa, että "kohta alkaa menkat". Paitsi siis sitten just ennen, kun jomottelut alkaa, ja mulla usein myös tiputteluvuoto.

Kuukautiskivut sen sijaan on ihan kohtuu pahat, panacodia menee täälläkin tulehduskipulääkkeiden lisäksi. Nyt letrozolin kanssa olen kahtena kiertona joutunut ottamaan panacodia myös ovulaation aikaan, jotta olen saanut nukuttua. Varsinkin se ensimmäinen kierto kun kypsyi monta munarakkulaa oli ihan kauhea, oviskivut kesti jopa useamman päivän ja muistan kun itkin vaan sohvalla lämpötyynyn kanssa sikiöasennossa, kun pienikin liike sattui. 😅 Onneksi sen jälkeen ovulaatiot on olleet paljon kivuttomampia!

Mulla lopahtaa painonpudotusinto aina välillä ja sit taas välillä tulee takaisin.🫣 Nyt näköjään into palannut, jotta raskautuminen edes jotenkin helpottuis. Toi appin käyttö on itelle ollut kaikista helpoin, koska siinä voi ite päättää mitä syö kalorimäärien ehdoilla toki. Lisäksi appi huomioi, että esim. viikonloppusin voi syödä enemmän ja antaa päiviä, jolloin ei tarvitse ”träckätä”. Mutta ei oo tosiaan helppoo ja katsotaan miten innostus jatkuu.

Mielenkiintoisia nuo pms-oireilut kullakin. Sama kuin @Maijjja :lla mulla ei ole koskaan ollut supervoimakkaita pms-oireita. Ja säännöllinen kierto on kyllä. Mä oon miettinyt onko mun kropassa jotain vikana kun mulla ei juuri koskaan ole rinnat arat tai kipeät pms-oireina eikä edes raskaana ollessa. Ainoastaan imetyksen alettua on viimeksi olleet rinnat kipeät.😆 Oon usein miettiny et onkohan normaalia.

Testasin sit kuitenkin tänään ja negahan se oli. 🫠 Ei ollut yllätys. Kohti uutta kiertoa nyt sitten vaan. Parin päivän päästä pitäis ne ihanat menkat alkaa.🩸

Tsemppiä kohta testaaville ja voimia pettymyksen kokeneille.💓

Muokattu viimeksi:
Mulla tosi säännölliset kuukautiset olleet aina paitsi lapsen saannin jälkeen muutamalla päivällä hakenut paikkaa. Mulla ei ole fyysistä kipua pms- tai menkkojen yhteydessä. Mutta just varmaan ennen niitä menkkoja tuo psyykkinen romahdus, josta monesti seuraa viikon riita miehen kanssa 🫣

Meillä oli 8v veljentyttö yötä niin sain vähän ajatuksia muualle. Kyseli kyllä vauvakuulumisia 😂 Että onko mun mahassa nyt vauvaa tai onko tulossa. (ihan tosissaan pohti myös että laitetaanko vauvoille mahaan vaippa, hänellä kuitenkin kaksi pikkusisarusta 🙄)

Eilen mies kyseli raskausmahdollisuuksista ja järjestin itselleni vähän lisätilaa kun en kertonut testaavani huomenna. Olin ajatellut, että JOS tulisi plussa niin haluaisin kertoa siitä viikon päästä hääpäivänä jollain kivalla yllärillä, mutta tuli pieni kriisi kun mies sanoi haluavansa olla mukana kun testaan. Tuntuu väärältä testata salassa kun oikein erikseen siitä sanoi ja haluaa varmaan kokea sen testihetken kun meni ekassa häneltä myös ohi 😬 Käytännössä uskon kuitenkin hänen ilahtuvan enemmän yllätyksestä, eikä olevan vihainen. Tuntisin myös liikaa painetta ja pettymystä negasta, jos en saa tehdä sitä vaan ihan rauhassa. Herään sitä paitsi 1-2h ennen miestä aamuisin.

Teettekö te testejä aina puolisolle kertoen, vai vaan oman fiiliksen mukaan?

@Selah en kestä tuota vaippa mahassa juttua. 🤣🤣🤣

Meillä mies tietää, että suurkulutan testejä niin tietää kyllä, että kerron jos on jotain kerrottavaa. 😅 Nyt käskin tuoda kaiken varalta testin kaupasta, jos ei huomisaamuun (dpo14) mennessä olekaan kuukautiset alkaneetkaan. Oli ihan hämmentynyt, kun kerroin etten ole vielä kertaakaan testannut. 😆 Kerroin kyllä hänellekin, että on kaikki normaalit menkkoja edeltävät oireet (mm pms-romahdus, jonka kyllä huomasi..., turvotus, vatsa taas sekaisin... mitä näitä nyt on) ja varmaan alkavat kyllä viimeistään yöllä.
Mutta meillä siis miestä ei varsinaisesti kiinnosta testailut eli sikäli ihan eri tilanne. 😅

Teettekö te testejä aina puolisolle kertoen, vai vaan oman fiiliksen mukaan?
Mä oon tehny aina itekseen mutta kertonut kyllä pian sen jälkeen että tein ja mikä oli tulos. Tosin oon tosi vähän ylipäätään tehny testejä. Nyt ku aloitetaan kohta kolmatta yrittämään ja oon tähän paljon enemmän valmistautunut kun edellisiin en oikeestaan yhtään niin luulen että alotan testaa dpo10 ja jos sillon on nega ni testaan dpo12 asti ja kerron sit kumpi tulos. Tokan lapsen plussa näkyi just dpo12 jo ihan selvästi herkällä testillä. Oli siis vaan vähän vaaleempi testiviiva ku kontrolliviiva. Siks aattelin et seuraava vois näkyy jo 2 päivää aiemmin.

Ja tokasta ku tein testin ni mies oli just ulkomailla matkalla työmatkalta kotiin ni laitoin kuvan testistä watsapilla. Sit se naureskeli hyvillä mielin jälkikäteen et eiks jotku tee tosta paljastuksesta ihan seremonian ja sä vaan lähetät viestin 😆 ekasta ku testasin ku menkat oli jo myöhässä ihan tavallisella testillä ni ku se plussa (oli kunnon leffaviivat) tuli ni hetken tärisin ihmetyksestä yksin vessassa ja menin sit näyttämään testiä miehelle. Joka oli myös ihan hämmentynyt et mitäs me nyt 😅

Mä kyllä niin paljon tästä vauva-aiheesta juttelen miehelle, että hän tietää niin raskaus kun ovistesteistäkin, että onko negatiivista vai positiivista tänään :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Mutta en malta olla kertomatta, tai pitää ihan omana tietona :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Kertaakaan ei olla kyllä raskaustestiä yhdessä tehty, kun aina on ollut sellainen tilanne, että en oikeasti ole ollut siinä uskossa että nyt tärppäsi. Ja negoja olisi kyllä masentavaa tehdä yhdessä.

Nyt on jännää😳
Eilen dpo10 tein negatiivisen rfsun testin. Tänään päivällä tein hetken mielijohteesta onestepin ei herkän testin ja hetken katselin, ettei lähde tulemaan toista viivaa ja unohdin sen n. 15min ajaksi. Ja kappas, siihen olikin ilmestynyt haamuviiva jonka puolisokin näki 😱

Lähdin siltä seisomalta hakemaan kasan testejä ja 2h pidätyksellä tein rfsun early ja tavalliseen pc:n.
Kuvassa rfsu 😱 pc oli hyvin haalea, mutta haamu kuitenkin.
Oireista pakko sanoa, että jotenkin "oli sellainen olo" ja nivusissa on paineentunne, jonka muistan aiemmistakin..
1000052139.jpg

Mä pistin ekasta viestin, et nyt on sellanen tilanne et oon raskaana😅 ei oltu virallisesti miehen kaa palattu viel yhteen, mut oltiin nähty kyllä jo jonku aikaa ja asuttiin eri kaupungeissa sillon🙈mulla oli tullu myöhässä ovis ku en niin tarkkaan sillon seuraillu, koska ei ollut mitää raskautumis ajatuksia😅 jos tää toinen nyt on tulossa niin aattelin yksinään tehdä ja jos on positiivinen niin sit näytän miehelle ja oon silleen, et nyt se toinen on tulossa🙈 ovis päivänä ei talleteltu ja mies on enemmän tjottailu linjalla ja mä ehkä enemmän yrittämässä ja veikkaan et mies ei ihan tajunnu et raskaaks voi tulla vaikka hommaillaan päivää ennen ovista😂

Nyt on jännää😳
Eilen dpo10 tein negatiivisen rfsun testin. Tänään päivällä tein hetken mielijohteesta onestepin ei herkän testin ja hetken katselin, ettei lähde tulemaan toista viivaa ja unohdin sen n. 15min ajaksi. Ja kappas, siihen olikin ilmestynyt haamuviiva jonka puolisokin näki 😱

Lähdin siltä seisomalta hakemaan kasan testejä ja 2h pidätyksellä tein rfsun early ja tavalliseen pc:n.
Kuvassa rfsu 😱 pc oli hyvin haalea, mutta haamu kuitenkin.
Oireista pakko sanoa, että jotenkin "oli sellainen olo" ja nivusissa on paineentunne, jonka muistan aiemmistakin..
View attachment 145477
Ihanaa! Todella lupaavalta näyttää! Kyllä tää musta on on aivan plussa, etenkin päivällä :Two-hearts:

Mä pistin ekasta viestin, et nyt on sellanen tilanne et oon raskaana😅 ei oltu virallisesti miehen kaa palattu viel yhteen, mut oltiin nähty kyllä jo jonku aikaa ja asuttiin eri kaupungeissa sillon🙈mulla oli tullu myöhässä ovis ku en niin tarkkaan sillon seuraillu, koska ei ollut mitää raskautumis ajatuksia😅 jos tää toinen nyt on tulossa niin aattelin yksinään tehdä ja jos on positiivinen niin sit näytän miehelle ja oon silleen, et nyt se toinen on tulossa🙈 ovis päivänä ei talleteltu ja mies on enemmän tjottailu linjalla ja mä ehkä enemmän yrittämässä ja veikkaan et mies ei ihan tajunnu et raskaaks voi tulla vaikka hommaillaan päivää ennen ovista😂
Meillä oli lähestulkoon yhtä romanttinen tilanne ensimmäisestä. 🙈

Mutta miehen usko omiin siittiöihinsä on sitä luokkaa, että kuvittelee alkukierrosta matkaan laitettujen sotilaidensa taistelevan vielä seuraavassakin kierrossa hedelmöityspaikasta. 😆

Heippa taas täältä. Mä oon lukenut niin montaa ketjua ja koittanut miettiä minne mä kuuluisin kun 40+ ja viidettä yritellää . No mä nyt tuun tänne höpisee ainakin alkuun.

Viides saatiin toukokuussa aluille mutta meni kesken. Kkm oli diagnoosi ja reilu viikko nyt tyhjennyksen aloituksssta. Toivotaan että palaudun mahdollisimman nopeasti että päästäis uudestaan yrittämään. Testin teen huomenna taas.
Huomenna lähdetään mökille ja sinne otan ovistestit mukaan ja varalta myös kuukupin. Tämä keskenmennyt sai alkunsa muumimuki menetelmällä koska oli kotona niin haastavat olosuhteet(isoja lapsia kesälomalla jotka ei mene tarpeeksi ajoissa nukkuu 🤪). Ja mökillä tulee olee haastavaa myös koska pienemmät tilat ja vähemmän huoneita, jos siis päästäis yrittää siellä. Joten siksi kuppi, jos vaan siis olis otolliset tilanteet. Toivotaan että testi olis jo nega 🙏

Tänään on pakkailua, lista mulla on valmiina ja olen petilakanat ja pyyhkeet jo pakkaillut mukaan. Matkalaukut haettu ja päässä hieno plääni 😅
Painoja meinaan ottaa mukaan koska pikku flunssakin alkaa mennä jo ohi. Tuli tuohon samaan syssyyn ensin norovirus, sitten todettii kkm ja tyyliin samana päivänä borrelioosi(koska kätilö huomasi sisäreidessö rinkulaihottuman). Sitten kun km jälkeen oli eka päivä normaali olo niin eiköhän samana iltana alkanut aivastuttaa 🤧 Joten nyt on tullu pitkä treenitauko. 17.6. näkyy olevan edellinen merkintä treenistä.

Mä treenaan kotona. Sattumoisin YouTubesta löysin caroline girvanin kun etsin jotain kahvakuulatreeniä. Siitä kiinnostuin ja löysinkin semmoisen treeniyhteisön ettei tosikaan. Hurjan kannustavaa porukkaa 🥰 Latasin hänen appin(CGX, maksullinen kokeilun jälkeen) ja tein aloittelijan ohjelman(oon kokenut salillakävijä mutta pitkä tauko koska reuma🥺🥲)joka kesti 6vkoa. Nyt aloitin iron ohjelman joka kestää 10vkoa, no kauemmin mulla nyt, kun paussia. 50 treeniä josta 20 tehtynä. Ja tuloksia on jo tullut.
Kroppa alkoi kivasti tiivistyy vaikka painossa ei älytöntä muutosta. Nyt ennole noudattanut tarkkaa ruokavaliota mutta treeniohjelmaa tehdessä olin joko pienesti miinuksella tai kulutuksen mukaan plusmiinus nollassa menin. Ylipainoa löytyy, mutta onneks myös lihasmassaa on tuolla hötön alla.

Kiireisenä pitää myös kohta 10kk neiti 😍 joka tänään heräsi jo klo 5 🫠
Lisäksi on isommat lapset ja läjä eläimiä sekö rakas mies 🩷
Tässä pieni esittely näköjään ja pitkät höpinät tuli alkuun.

Ajatuksena nyt mökkeillä tuleva viikko ma-pe ja sitten tarkentaa ruokavaliota hieman. Mut mökille otan painoja mukaan niin pääsee taas tauon jälkeen aloittaa kevyesti.

@Selah
Meillä mies on "ei raskaana kunnes toisin todistetaan" -linjalla, mikä on tavallaan tosi hyvä. Monesti sanon "nyt sattuu tisseihin ja haluan nyt tehdä raskaustestin vaikka menkat eivät ole lähelläkään!!", ja mies vastaa "Älä tee sitä, pysy lujana!". Helpottaa aikaiseen testaushimoon. 😅

Mies ei enää tunnu olettavan että voidaan luomusti lapsi saada, enkä enää minäkään (paitsi viikko ennen menkkoja kun keltarauhanen jekuttelee). Jouluna mies luuli että olisin voinut olla raskaana (niin minäkin luulin!) ja pettyi sitten aika pahasti eikä enää usko ihmeisiin. Olen tuon jälkeen aina korostanut että mahanväänteet ovat perusmenkkaoireita.

Meillä oli vähän kinaa siitä kun mies ei tajunnut miksi ajattelen raskautumista niin paljon ja miksi joka kuukausi käydään samat asiat läpi. Yritin selittää että vaikeaa unohtaa asia kun tulee kovia nipistyksiä tms viiltotuntemuksia niin asiaa on aika vaikeaa olla ajattelematta. Lopulta sanoin sitten vähän (ilkeästi?) että jos mulla menee taju, niin hän voi sitten ambulanssikuskeille kertoa oireista niin helpottaa diagnosointia. Tää ilmeisesti auttoi ja saan nykyään valitella mahakivuista, toki korostan että niitä on joka kuukausi.

Oli silmiä avaavaa vaelluksella kyllä, kun mies rupesi pitkän päivän lopuilla valittamaan että rinkka sattuu selkään (meillä siis parisuhteessa välillä vitsilläkin heittäydytään vauvaksi ja vingutaan toiselle) ja puhisi siitä taukoamatta. Intin vastaan että kyllä mullakin sattuu kokoajan (säädöt olivat pielessä) ja ettei ole niin paha. Kivut oikeasti olivat vähemmän pahoja kuin kuukautiskivut. Mies sitten jatkoi mankumista että "ei ole normaalia että kokoajan sattuu". Menin sanattomaksi hetkeksi ja mietin että tosiaan, peniksellisten ei tarvitse kärsiä kipeistä vatsakrampeista joka kuukausi!

Seuraavana päivänä olikin sitten minun vuoro heittäytyä vauvaksi ja mies sitten tsemppasi minua. 🤣 Mutta kyllä otti kunnon ja parisuhteen päälle, mutta kunnialla selvittiin.

Sori kun tänne jaan kokoajan kuin henkilökohtaiseen päiväkirjaan. Pitää tätä ekan yrityskierron jännitystä purkaa 🙉

Dpo10 ja testi nega. Oireet on niin sopivat, että oon hämmentynyt miten kroppa ja mieli voi poimia tällästä valeoiretta 🤔 Siis dpo7 asti nippaillut, juilinut ja välillä ihan vihlaissut samalla puolelta kun ovulaation aikaan. Dpo8 alkoi paineen tunne koko alavatsalla, sitäkin vieläkin. Ja dpo9 vessassa pyyhkiessä vilkaistessa piti vilkaista uudestaan kun oli kuin vaaleanpunertavaa valkovuotoa.
Vaikka kolotusten tunnistaminen olisi mennyt tuollaisinaan ohi normi kierrossa niin luulisin tuota vuotoa joskus laittaneeni merkille.

Kai sitä pitää vielä jaksaa ja malttaa testata parin päivän päästä uudestaan. Tää dpo10 testaus oli kyllä hyvä paineiden purkupäivä 🌸 Nyt on avoimempi kummalle vaan tuloksella, eikä oleta sitä positiivista niin vahvasti, vaikka sekin vielä mahdollinen.

Takaisin