Raskaaksi 2025

Hei! Minulla on nyt tänään dpo11 positiivinen rtesti. Eilen sain myös haamun. Ovulaatio oli kp26 tikutettu ja lämmöt vahvisti. Eli mulle tyypillisesti myöhään. Osaako kukaan auttaa miten raskausviikot vois laskea ovulaation avulla eikä kuukautisten mukaan. Kiitos jos joku osaa auttaa😄
Paljon onnea ja tarrasukkia matkaan! 💕

Onko kokemuksia kierron pituuden heittelystä mutta silti onnistuneista raskautumisista?

Mulla yllättäen vain 19 päivän kierto, kun muuten ollu 25-28 päivää tässä puolen vuoden ajan, paitsi tammikuussa oli kans 19 päivää. Nyt ihmettelen mistä tää johtuu ja pitääkö huolestua. Synnytyksestä vuosi ja menkat palas lokakuussa ja alkuun oli pitempää kiertoa pari mikä varmaan johtu kierron palautumisesta.

Toinen kysymys heti perään eli millä mittaatte aamulämpöjä? Käytättekö tähän esim. älykelloa ja jos niin minkä merkkistä? Onko joku älykello erityisen sopiva tähän? Kävisiköhän pelkkä perus otsakuumemittari? Tosin se kyllä mun mielestä usein antaa vähän eri tuloksia samalla kerrallakin esim kun lasten lämpötiloja mittaillut.

Hei @Pikkutytöt gynekologit yleensä on sanoneet, että yhden kierron silloin tällöin venyessä tai lyhentyessä ei tarvitse huolestua. Kiertoa voi sekoittaa niin moni asia stressistä lähtien... 🤷🏻‍♀️ Varsinkin jos raskaustesti ei ole positiivinen ja menkat/ vuoto on itselle normaalia/suht tavanomaista niin ei tarvitse huolestua.

Aamulämpöjen mittaamiseen on vielä oma erillinen keskustelu, sieltä saa tarkempia vinkkejä. Sen mitä olen sieltä välillä lukenut, niin välinevalikoima on varsin laaja, kukin itselleen parhaalla mahdollisella tavalla. 😅

Toinen kysymys heti perään eli millä mittaatte aamulämpöjä? Käytättekö tähän esim. älykelloa ja jos niin minkä merkkistä? Onko joku älykello erityisen sopiva tähän? Kävisiköhän pelkkä perus otsakuumemittari? Tosin se kyllä mun mielestä usein antaa vähän eri tuloksia samalla kerrallakin esim kun lasten lämpötiloja mittaillut.
Tuolla on BBT-ketju erikseen missä aamulämmön mittaamista harrastetaan, monella on esim. Oura käytössä mutta mä mittaan Beurer OT30-ovulaatiolämpömittarilla kielen alta joka aamu, siihen tulee parikin desimaalia mukaan (esim. tänään 36,33C) niin on ainakin tarpeeksi tarkka. Tärkeintä siinä on että mittaa joka aamu heti herättyään, ennen kuin nousee sängystä, ja mielellään samoihin aikoihin ja vähintään 3 tunnin yhtäjaksoisen unen jälkeen.
FertilityFriend on monella käytössä aamulämpöjen kartoitukseen kun se piirtää käyrän mistä näkee helpommin sen lämpötilan putoamisen ja nousun, mulla Ovy kun se Beurerin mittari synkkaa siihen ne tiedot automaattisesti bluetoothilla. Aika sama se on mitä käyttää kunhan siitä näkee sen trendin helposti.

Täällä menossa aika varmasti joku dpo 5-6. Oireita en ole onneksi edes ehtinyt kyttäillä, kun ollut ohjelmaa. Eilen käytiin vielä illan suussa kylpylässä miehen kanssa 😊 Huomenna sitten palailen kuuden viikon opintovapaan jälkeen takaisin omiin töihin. Toisaalta mukava palata takaisin tuttuihin hommiin. Työharkassa vieraassa paikassa, kun pitää koko ajan omaksua uutta ja olla todella valppaana. Yritän nyt malttaa ens viikonloppuun testien kanssa. Todennäköisesti menkat pitäisi alkaa ens sunnuntaina eli ideaalihan olisi odotella maanantaille ja testata vain jos menkat ei ala. Saa nähdä malttaako sitä kuitenkaan olla testailematta, kun muutama testi kotoa löytyy odottamasta.

Täällä vasta dpo1 meneillään.. Ja tiedän ettei voi raskauteen liittyä millään tavalla. Mutta mun rinnat todella todella arat ei ole olleet näin arat edes kun raskaana oon ollut ne pienet hetket. Vähän pelottaa että mistähän johtuu. Kun ei kai tätä voi edes ovulaatioon liittyviin kipuihin laskea kun ovulaatio oli eilen tai ehkä perjantaina myöhään. 🙊

Täällä vasta dpo1 meneillään.. Ja tiedän ettei voi raskauteen liittyä millään tavalla. Mutta mun rinnat todella todella arat ei ole olleet näin arat edes kun raskaana oon ollut ne pienet hetket. Vähän pelottaa että mistähän johtuu. Kun ei kai tätä voi edes ovulaatioon liittyviin kipuihin laskea kun ovulaatio oli eilen tai ehkä perjantaina myöhään. 🙊
Vähän täältä sivusta kun en vielä varsinaisesti yrittäjä ole ( toivottavasti asap joten kurkin ja fiilistelen täällä), mutta mulla on ainakin ovulaation aikaan ja sen jälkeen muutaman päivän tosi arat. Siis niin arat että pakko pitää toppia tai liivejä yöllä ettei nänneihin satu liikkuva kangas.

Vähän täältä sivusta kun en vielä varsinaisesti yrittäjä ole ( toivottavasti asap joten kurkin ja fiilistelen täällä), mutta mulla on ainakin ovulaation aikaan ja sen jälkeen muutaman päivän tosi arat. Siis niin arat että pakko pitää toppia tai liivejä yöllä ettei nänneihin satu liikkuva kangas.
Okei hyvä tietää. Ihmettelin vain kun ei mulla ennen tämmöistä ole ainakaan läheskään näin arkoina rinnat ole koskaan olleet ennen. 🙈

Tänään dpo11-12. En tiedä kannattaisiko olla "pessimisti ei pety" -asenteella ja ajatella että meillä on huonot mahdollisuudet saada tässäkään kierrossa plussaa VAI kannattaisiko sittenkin olla varovaisen optimistinen kuitenkin 🤔 Kumpaan te olette kallistuneet?

Olen nyt ehkä ollut hyvin varovaisen optimistinen. Ei mulla mitään oireita ole kuitenkaan. Vähän vaan tuntuu että jos olisi realistisen pessimistinen niin sitten vaan olisin pitemmän aikaa surullinen. Join kuitenkin lonkeroa tuossa pari päivää sitten eli kovin kovissa itsepetoksissa ei uiskennella 😅

Tänään dpo11-12. En tiedä kannattaisiko olla "pessimisti ei pety" -asenteella ja ajatella että meillä on huonot mahdollisuudet saada tässäkään kierrossa plussaa VAI kannattaisiko sittenkin olla varovaisen optimistinen kuitenkin 🤔 Kumpaan te olette kallistuneet?

Olen nyt ehkä ollut hyvin varovaisen optimistinen. Ei mulla mitään oireita ole kuitenkaan. Vähän vaan tuntuu että jos olisi realistisen pessimistinen niin sitten vaan olisin pitemmän aikaa surullinen. Join kuitenkin lonkeroa tuossa pari päivää sitten eli kovin kovissa itsepetoksissa ei uiskennella 😅
Mä oon pohtinu samaa noin niinku ylipäätään tän yrityksen kanssa, ku siis oon nyt 40v ja joka paikassa lukee et tän ikäsenä hedelmällisyys romahtaa, mut sit oon koittanu miettii et oisko tää elämä kuitenki kivempaa jos sais pidettyä sellasen pienen positiivisen vireen tässä. Toki eri asia mitä tässä pyörittelen mut ehkä sinuna koettaisin jotenkin pysyä varovaisen optimistisena. 💛 Eihän sitä tiedä vaikka oiskin positiivisia uutisia tiedossa piakkoin!

Itse yrittänyt olla joka kerta pessimistinen etten juuri pettyisi mutta kumminkin huomannut että varovaisen optimistinen kumminkin loppuen lopuksi olen ollut. 😂 Itse ajattelen ehkä jos pessimistinen niin silloin ei pety niin pahasti negaan, mutta pettynyt olen kumminkin negaan ollut yhtä lailla kuin niillä kerroilla kun olin optimistisempi. 😅

Hei vaan kaikille tutuille ja mulle uusille! Liityn nyt tänne, kun meidän yllätysraskaus jäikin kemialliseksi. Meidän ei pitänyt yrittää vielä pitkiin aikoihin, mutta niin vaan mieli muuttui kun plussasin ja tajuttiin, että tää onkin se mitä halutaan. 😍

Kaikille täällä plussatuulia! ❤️

Mun edelliset 2 kiertoa oli nimenomaan 45 päivää ja 39 päivää pitkät, mä niin fiilaan tätä pcos-kirousta :red-heart: Mulla jäi ovis välistä 3 kiertoa putkeen niin aloin ottamaan Donafertyä, 2kk jälkeen sain ton 45 pv kierron (ovis KP 35) ja 3kk jälkeen ton 39 pv kierron (ovis jo KP27!) mutta en kyllä jaksanut nyt vuotta enempää odottaa vaikka menikin jo parempaan suuntaan. Nyt on vuoden luomuyrityksen jälkeen eka letrokierto ja kovasti jännittää että tuleeko tästä yhtään lyhyempi kierto 🤞
Oliko sulla aiemmin letrot tms käytössä?
Esikoisen yrityksessä metformiinit käytössä vaan. Letrot olisi saatu kesätauon jälkeen mutta teinkin positiivisen raskaustestin kierrossa ennen hoitoihin ilmottautumista. Viimeksi meni jotakuinkin pitkästi hoitoihin pääsy julkisella niin sillä haluaisin olla jo vähän kärkkymässä… metuilla lähti viimeksi hyvin tasoittumaan kierrot mutta tällä kertaa on tullut sivuvaikutuksia sen verran etten oo kauhean säännöllisesti niitä syönyt.

Päätin kokeilla myös tästä kierrosta lähtien seed cycling (mikähän tää ois suomeksi :tears: ) ja ei ainakaan tee pahaa syödä siemeniä kun saa hyviä kuituja. Kp 1-14 syödään kurpitsansiemenistä ja pellavansiemenistä tehtyä rouhetta ja loppukierto seesaminsiemenistä ja auringonkukansiemenistä tehtyä rouhetta. Paljon löytyi hyviä kokemuksia ja aika matalankynnyksen kokeilu. Mitään tieteellistä pohjaa tällä ei ollut mutta avoimin mielin päätin nyt kokeilla :tears:.

Päätin kokeilla myös tästä kierrosta lähtien seed cycling (mikähän tää ois suomeksi :tears: ) ja ei ainakaan tee pahaa syödä siemeniä kun saa hyviä kuituja. Kp 1-14 syödään kurpitsansiemenistä ja pellavansiemenistä tehtyä rouhetta ja loppukierto seesaminsiemenistä ja auringonkukansiemenistä tehtyä rouhetta. Paljon löytyi hyviä kokemuksia ja aika matalankynnyksen kokeilu. Mitään tieteellistä pohjaa tällä ei ollut mutta avoimin mielin päätin nyt kokeilla :tears:.
Kuumeilua koomisimmillaan. 😁😂

Täällä kp23/28-30 menossa ja yleensä tässä vaiheessa kiertoa on tissit kipeät, mutta nyt ei ole. Ja siis tietenkin heti mietin että onkos tämä menkkoja edeltävä tissikipujen puute nyt joku oire 🙄😅 Dpo 6-7 aika varmasti menossa. Alavatsalla ehkä jotain pientä nipistelyä havaittavissa. No odotellaan ja ehkä perjantaina teen testiä, Koska sillon olisi kuitenkin jo dpo 10-11 🙈😅 Toki ideaali olisi malttaa katsoa viikonlopun yli alkaako ne menkat 😅

omanapailu jooh… ovis ennustettu sunnuntaille mutta mutta… clearblue advanced alko vilkkumaan hymynaamaa tänä aamuna… mies lähti työreissuun mutta lupas huomenna ajaa kotiin visiitille. Huomenna ois myös ensimmäinen lapsettomuustutkimuksen ultra. Saakohan sieltä näin nopeesti jotkut lääkkeet vai pohditaankohan kuukausia. Turhauttavaa

Täällä tylsää odottelua, en edes muistanut että tää oviksen odottelu on näin ärsyttävää. Ovistesti lähes blanco, tosin ei se mitään. Flo ennustaa vasta sunnuntaina ovista muutenkin. Itse veikkaan (ja toivon) että tulee aiemmin. Onneksi on muutto rumba käynnissä niin aika menee tässä kierrossa suht nopeasti. 🤣

Esikoisen yrityksessä metformiinit käytössä vaan. Letrot olisi saatu kesätauon jälkeen mutta teinkin positiivisen raskaustestin kierrossa ennen hoitoihin ilmottautumista. Viimeksi meni jotakuinkin pitkästi hoitoihin pääsy julkisella niin sillä haluaisin olla jo vähän kärkkymässä… metuilla lähti viimeksi hyvin tasoittumaan kierrot mutta tällä kertaa on tullut sivuvaikutuksia sen verran etten oo kauhean säännöllisesti niitä syönyt.

Joo mulla on ollut seed cycling käytössä tammikuusta asti! :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Kyllästyin anovulatorisiin kiertoihin niin otin tammikuussa käyttöön sekä myo-inositolin (Donaferty) että seed cyclingin samaan aikaan, en tiedä kumpi tepsi vai tepsikö molemmat yhdessä kun sitten 2kk jälkeen tuli se ovis KP34 ja siitä vielä seuraava KP27, voi olla että olis pikkuhiljaa kierto lyhentynyt mutta ainakin letroilla sain nyt ovisplussan KP22! Mutta en uskalla lopettaa myo-inositolia enkä siementen syöntiä tässä kohtaa :rolling: 1 rkl kumpaakin siementä päivässä ei nyt kuitenkaan kuulosta kovin huonoltakaan hommalta, luulisi että joka tapauksessa on hyötyä siitä että niistä saa kuitua ja hivenaineita?

Mulla ei oo vielä ollut metformiinia testissä, tk-lääkäri kyllä sitä harkitsi ja teetti sokerirasituskokeen ja otatti hemoglobiini-a1c:n mutta niissä ei kyllä ollut mitään ihmeellistä enkä oo sen koommin kuullut asiasta, ehkä sit syksyllä tulee lisäohjeita jos päästään naistenpolille. Mutta oon sit kuitenkin yrittänyt syödä vähähiilarista ruokavaliota jos siitä vaikka olisi apua ja välttää korkean glykeemisen indeksin omaavia ruokia, en tiedä onko mulla insuliiniresistenssiä vai ei mut tuskinpa siitäkään on haittaa 🤷‍♀️

Takaisin